Problem att uppgradera till Win 11 på extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Problem att uppgradera till Win 11 på extern hårddisk

Jag har sprungit på ett problem med att uppgradera Windows 10 som jag har på en extern hårddisk till Windows 11. I Windows update står det bara att det är på gång. När jag provar att köra med Installation Assistant så kommer jag en bit innan jag får ett meddelande om att det inte går att uppgradera på en extern hårddisk.

Jag hittar mängder av info om hur jag installerar Win 11 på en extern hårddisk, men det verkar inte vara någon som har beskrivit hur jag uppgraderar till det. Är det bara jag som inte lyckas eller är det att ingen har löst det?

Datorn är en Lenovo X1 Yoga gen 6 och hårddisken är en Samsung T7.

Permalänk
Medlem

Varför inte tänka om och köra Windows 11 på intern disk och filer/program på extern disk?

Lär ge mindre huvudvärk i längden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är en nerlåst jobbdator. Så det alternativet finns inte.

Systemet på den externa disken är för privata saker som spel.

Jag skulle behöva resa med 2 datorer annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choy:

Det är en nerlåst jobbdator. Så det alternativet finns inte.

Systemet på den externa disken är för privata saker som spel.

Jag skulle behöva resa med 2 datorer annars.

Vad är det som gör att du behöver Windows 11?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Inget mer än att jag föredrar att ha lika på mina datorer. Irriterar mig över att jag gör fel när jag byter mellan dem.

Permalänk
Medlem

Får du samma problem om du använder en Windows 11-ISO för att uppdatera?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Provade nu och samma resultat. Den vill inte göra något på externa diskar.

Verkar som jag behöver göra om det hela.

Blir nog att jag stannar på Win10. Är mer besvär än nytta med det här eftersom jag använder denna lösning så sällan.

Permalänk
Medlem

Kan det vara pga RMB (removable media bit)?

https://woshub.com/removable-usb-flash-drive-as-local-disk-in...

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

RMB låter som ett bra spår. Jag provade att ändra registrynyckel för portable utan resultat.

Hinner inte testa nu, men ska göra ett försök senare™️.