Vad är problemet med min nya Acer Predator X32 FP?

Permalänk
Medlem

Vad är problemet med min nya Acer Predator X32 FP?

Hej!

Fick hem skärmen idag. Skärmen skall används för Spelandet (Series X) samt MacBook Pro, och jag valde just denna skärmen eftersom det passar båda alternativen väldigt bra.

Till problemet:
När jag öppnar upp Call of duty mw2, så ser spelet otroligt grått ut, "washed out", och inte lite heller. Som jag förstått det så skall man stänga av HDR funktionen, och i series X, så har jag kopplat bort funktionen helt, men det gör ingen skillnad av en anledning. Detta gäller alla spel som har HDR funktion. Stänger jag av HDR i OCD genom skärmen, så blir det ännu sämre grafik.

Vad är problemet egentligen? Är detta unikt just för konsoller eller kommer det vara samma problem på PC också ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du kör HDR (PQ) från källan men skärmen behandlar signalen som SDR ("gamma", potensfunktion) kommer det en väldigt, väldigt platt bild som en naturlig följd. Det omvända, SDR-bild tolkad som HDR ser ut som det brinner.

Sedan kan spelskärmar ha annat fuffens för sig också, likt att de inte kan matcha videonivåerna. Det kan var något spelläge (typiskt "FPS"-lägen) igång som lyfter svartnivån till grått. Även sådant som "Dark Boost"-finesser gör bilden platt.

Permalänk
Medlem

Hej

Hur har din Predator fungerat med din MacBook Pro, och även generellt?

Jag funderar på att köpa in en Predator som skall användas till en spel-PC och som dockning av två MacBooks tack vare att den har USB-C.