Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Vet inte om jag har något fel på TV;n, grafikkortet eller kabeln.

Har märkt av att ibland blinkar bilden till - slocknar en kort stund. Om jag fått det upprepade gånger har det försvunnit efter en omstart av datorn.

Nu satt jag och körde lite VR med TV;n avstängd. När jag slår på den får jag färgglatt flimmer. Om ni råkat ut för trasigt eller alldeles för hårt klockat VRAM så var det tämligen likt detta. Efter omstart av datorn var det borta.

Har inte märkt av något konstigt från GPU;n i övrigt. Den har funkat hur bra som helst och inga problem med spel eller annat. Tidigare har jag dock bara kört över DisplayPort och nu är det HDMI, så det kan ju vara nåt trasigt med HDMI-utgången.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna utesluta det ena eller andra.

Kan man få dylika problem av en dålig kabel? Om så är fallet får ni gärna rekommendera någon vettigt prissatt kabel som ni vet är bra. Behöver ändå en till jobbdatorn. Den jag kör på nu är Inets egna.

Blinkade/bortfallande bild är det kanske vanligaste tecknet på att kabeln inte håller måttet. Det blir för stora bitfel så att signalen faller bort och det sker en omsynkning med svart skärm. Stående rekommendationen idag och säkert tio år framåt är certifierad Ultra High Speed.

Färgglatt flimmer är mer att datorn/GPU levererar något som är off. Man kan spåra felet genom att plocka fram TV:ns egna menyer och inforutor, likt LG:s spamma-gröna-knappen eller gamebar-funktionen. Om menyerna fungerar normalt och dessa overlays anger normala frekvenser då är det GPU:n som skickar flimret. Om menyerna och overlay också blinkar/försvinner och det är märkliga siffror på sådant som rapporterad frekvens, då har TV:n svårt att synka på den signalen, vilket också pekar med hela handen mot att GPU:n gör något eget signalrace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blinkade/bortfallande bild är det kanske vanligaste tecknet på att kabeln inte håller måttet. Det blir för stora bitfel så att signalen faller bort och det sker en omsynkning med svart skärm. Stående rekommendationen idag och säkert tio år framåt är certifierad Ultra High Speed.

Färgglatt flimmer är mer att datorn/GPU levererar något som är off. Man kan spåra felet genom att plocka fram TV:ns egna menyer och inforutor, likt LG:s spamma-gröna-knappen eller gamebar-funktionen. Om menyerna fungerar normalt och dessa overlays anger normala frekvenser då är det GPU:n som skickar flimret. Om menyerna och overlay också blinkar/försvinner och det är märkliga siffror på sådant som rapporterad frekvens, då har TV:n svårt att synka på den signalen, vilket också pekar med hela handen mot att GPU:n gör något eget signalrace.

Kabeln jag kör med är certifierad så den borde väl hålla måttet:
https://www.inet.se/produkt/8906825/inet-hdmi-kabel-2-1-svart...

Jag kollade aldrig någon overlay-funktion men TV;ns inställningsmeny såg helt normal ut. Får kolla gamebar-funktionen om det dyker upp igen. Har hittills inte sett några fler konstigheter.

Permalänk
Medlem

Så… C3 77 beställd i November men fortfarande inte fått hem den.

Den har stått som ”På väg” i 7 dagar nu, hur länge har ni fått vänta?

Vet att LG utgår från Tyskland så det kan ju ta ett tag, men 1 månad är väl lite att ta i. Inget spårningsnummer utöver ordernummer på deras sida, så det blir väl att kontakta LG på måndag…

Permalänk
Viking
Skrivet av ppx:

Så… C3 77 beställd i November men fortfarande inte fått hem den.

Den har stått som ”På väg” i 7 dagar nu, hur länge har ni fått vänta?

Vet att LG utgår från Tyskland så det kan ju ta ett tag, men 1 månad är väl lite att ta i. Inget spårningsnummer utöver ordernummer på deras sida, så det blir väl att kontakta LG på måndag…

Beställde 20:e nov. och den kom 27:e. Så inte ens 7 dagar leveranstid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Beställde 20:e nov. och den kom 27:e. Så inte ens 7 dagar leveranstid.

Beställde också 20 November, fortfarande ingen tv…

Tack för ditt svar! 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppx:

Så… C3 77 beställd i November men fortfarande inte fått hem den.

Den har stått som ”På väg” i 7 dagar nu, hur länge har ni fått vänta?

Vet att LG utgår från Tyskland så det kan ju ta ett tag, men 1 månad är väl lite att ta i. Inget spårningsnummer utöver ordernummer på deras sida, så det blir väl att kontakta LG på måndag…

Ångrar bittert att jag inte köpte 77 C3 för 21 med felet som var på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kabeln jag kör med är certifierad så den borde väl hålla måttet:
https://www.inet.se/produkt/8906825/inet-hdmi-kabel-2-1-svart...

Jag kollade aldrig någon overlay-funktion men TV;ns inställningsmeny såg helt normal ut. Får kolla gamebar-funktionen om det dyker upp igen. Har hittills inte sett några fler konstigheter.

Jag har LG C3 42" och har också strul. Jag får grafikfel som du säger ser ut som när man överklockar för hårt. Jag har också sett att ibland blinkar vissa pixlar grönt. Sedan slutar det.

Precis som du har jag varit inne på att det är hdmi-kablen. Jag har köpt en kabel som ska vara för 8k, förvisso från Amazon. Nu senast blinkade bilden snabbt, typ som "knaster" sedan blev skärmen helt svart. Ingen meny fungerade eller att jag drog ut och stoppade i hdmi-kabeln igen. Slutade med att jag drog ur strömsladden till skärmen, efter det fungerar den igen.

Jag har nu ställt ner till 60Hz. Men får fortfarande blinkningar ibland. Får se om strulet fortsätter. Annars vet jag inte vad jag ska göra eller vilken kabel jag ska ha.
Synd att skärmen saknar DP, har aldrig haft detta strulet förut.

GPU är en Evga 3080 10GB.

Edit: bilden knastrade till igen och blev helt svart. Nu fortsätter skärmen vara svart trots att jag startar om skärmen med strömsladden. Jag har även dragit ur HDMI-kabeln, men fortfarande svart skärm.

Edit2: fick igång skärmen igen, nu blinkar home-menyn utan att jag har någon kabel i förutom strömsladden. Så det måste vara något fel på skärmen.

Edit3: Jaha, nu fungerar skärmen igen. Jag var och hämtade hem gamla skärmen som jag hade kört iväg. Under tiden hade skärmen stängt av sig och utan att jag hade hdmi-kabeln i. Nu när jag testar igen, så blinkar inte skärmen och bilden är utan fel när jag kopplat in hdmi-kabeln igen. Det hade ju varit bättre om den fortsatt vara trasig.

Permalänk
Medlem

Ni som har haft möjlighet att mäta era C3or, är Warm 50 fortfarande det som är närmast D65?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ni som har haft möjlighet att mäta era C3or, är Warm 50 fortfarande det som är närmast D65?

Nej, och såvitt jag vet har det aldrig varit det. Warm 50 ger en CCT ~6300K. Någonstans runt Warm 45 är mest korrekt (eller minst fel). Vitt är fortfarande för röd men går du varmare kommer den mörkare halvan av tonkurvan bli för kall.

Mest korrekt utan att mäta bör du få med Warm 45 och +3 grönt och +2 blått på 2-punktsjusteringen (high). Ser det inte helt neutralt ut, prova med +2/+2.

På min C3;a ger det ett genomsnittligt dE*00, mätt över 21 punkter, på ~1. Jag har sett andra få liknande resultat så det är goda chanser att det funkar för dig också.

För kalibrering av HDR kan det vara bättre att utgå ifrån Warm 50 då det sätter röd till max, och man kompenserar genom att öka grönt och blått för maximalt dynamiskt omfång. Kräver dock ett instrument för att få det bra.

Ps. Bäst resultat på min C3 får jag med Warm 45, +3 grönt och +2 blått på höga, och -2 blått på låga. Det ger genomstnittligt dE*00 på 0.56 mätt på 21 punkter. Det är såklart inte ett recept för perfekt resultat på alla C3-paneler, men bör vara tillräckligt nära för att ge låga fel för de flesta. I varje fall på relativt nya skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, och såvitt jag vet har det aldrig varit det. Warm 50 ger en CCT ~6300K. Någonstans runt Warm 45 är mest korrekt (eller minst fel). Vitt är fortfarande för röd men går du varmare kommer den mörkare halvan av tonkurvan bli för kall.

Mest korrekt utan att mäta bör du få med Warm 45 och +3 grönt och +2 blått på 2-punktsjusteringen (high). Ser det inte helt neutralt ut, prova med +2/+2.

På min C3;a ger det ett genomsnittligt dE*00, mätt över 21 punkter, på ~1. Jag har sett andra få liknande resultat så det är goda chanser att det funkar för dig också.

För kalibrering av HDR kan det vara bättre att utgå ifrån Warm 50 då det sätter röd till max, och man kompenserar genom att öka grönt och blått för maximalt dynamiskt omfång. Kräver dock ett instrument för att få det bra.

Ps. Bäst resultat på min C3 får jag med Warm 45, +3 grönt och +2 blått på höga, och -2 blått på låga. Det ger genomstnittligt dE*00 på 0.56 mätt på 21 punkter. Det är såklart inte ett recept för perfekt resultat på alla C3-paneler, men bör vara tillräckligt nära för att ge låga fel för de flesta. I varje fall på relativt nya skärmar.

Intressant, känns som det har varit standard att rekommendera Warm 50 tidigare år.

Ska testa dina justeringar och se om det märks, annars nöjer jag mig nog bara med Warm 45. Stort tack!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

@DasIch Justerade du Färgdjup eller lät du den vara på default?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@DasIch Justerade du Färgdjup eller lät du den vara på default?

Färgdjup 50 och kontrast 85, vilket är default i de flesta lägen, är tveklöst bäst (för SDR).

Permalänk
Medlem

Igår var jag och köpte en dyr hdmi-sladd (2m supra HDMI UHD8K för 600SEK).
Igår var allt ok, men så idag har skärmen börjat blinka och ha sig igen. Fick även ett flimmer så skärmen svartnade och var tvungen att rycka strömsladden för att den skulle visa bild igen. Så ingen skillnad skulle jag säga. Antingen är det något fel på skärmen eller så är det nåt med uttaget på grafikkortet. Konstigt bara att det är OK flera timmar för att sedan börja bli problem.

Så, @DasIch du kan spara dom pengarna om du funderar på att köpa en dyrare HDMI-kabel.

Jag får prata med Inet imorgon och se vad dom säger. Ska det vara så här är jag inte intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Igår var jag och köpte en dyr hdmi-sladd (2m supra HDMI UHD8K för 600SEK).
Igår var allt ok, men så idag har skärmen börjat blinka och ha sig igen. Fick även ett flimmer så skärmen svartnade och var tvungen att rycka strömsladden för att den skulle visa bild igen. Så ingen skillnad skulle jag säga. Antingen är det något fel på skärmen eller så är det nåt med uttaget på grafikkortet. Konstigt bara att det är OK flera timmar för att sedan börja bli problem.

Så, @DasIch du kan spara dom pengarna om du funderar på att köpa en dyrare HDMI-kabel.

Jag får prata med Inet imorgon och se vad dom säger. Ska det vara så här är jag inte intresserad.

Själv har jag inte haft några störningar sedan jag bytte HDMI-port på grafikkortet. Även innan det har det varit rätt lite störningar, som försvunnit efter omstart. Har också rensat lite onödiga bakgrundsprocesser, vilket kanske påverkat. Färgglatt flimmer har jag inte sett sedan den där enda gången (jag undrar om det kan ha berott på mitt Quest 2 - hade den inkopplad med skärmen avstängd och problemet uppstod efter att ha kopplat ur den och satt igång skärmen igen.)

Dina problem låter helt klart som det är dags för en reklamation. Eftersom skärmen kräver att du rycker sladden för att den ska funka igen skulle jag misstänka den i första hand.

Permalänk
Medlem

Egentligen en allmän oled-fråga men jag slänger in den här.
Händer det att undertexter ibland blir väldigt ljusstarka, särskilt i HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av t41l:

Egentligen en allmän oled-fråga men jag slänger in den här.
Händer det att undertexter ibland blir väldigt ljusstarka, särskilt i HDR?

Definitivt, vissa spelare/appar har dock möjlighet att ändra färg/ljusstyrkan på undertexterna vilket jag ofta använder mig av.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Verkar vara exakt samma priser i mellandagarna som på black friday. Konstigt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Öltorp:

Verkar vara exakt samma priser i mellandagarna som på black friday. Konstigt

Duh?

För övrigt samma förra året. Säger en hel del om den smått bisarra situationen branschen har satt sig själv i. Ungefär hälften av alla TV-apparater som säljs under hela året säljs inom just den här tidsperioden nov-dec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Duh?

För övrigt samma förra året. Säger en hel del om den smått bisarra situationen branschen har satt sig själv i. Ungefär hälften av alla TV-apparater som säljs under hela året säljs inom just den här tidsperioden nov-dec.

77 B2 kostade 19 900, hade hoppats att 77 B3 hitta sig dit

Permalänk
Medlem

Tips: titta i dagens fynd tråden, där finns en rabattkod för alla LG tvs på LGs hemsida. Gör ytterligare 3-4000 på de rabatterande priserna

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Tips: titta i dagens fynd tråden, där finns en rabattkod för alla LG tvs på LGs hemsida. Gör ytterligare 3-4000 på de rabatterande priserna

Hittar det inte i den tråden? Vet du vad rabattkoden är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

77 B2 kostade 19 900, hade hoppats att 77 B3 hitta sig dit

Produkt: LG 77 Oled B3
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77b36la
Kategorin: Tv
Pris: 19163 kr ( Med rabattkod: BENI22_ALLALG )
Prisjakt: 22990 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

Billigare med 77" B3 idag från LG hemsida

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Produkt: LG 77 Oled B3
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77b36la
Kategorin: Tv
Pris: 19163 kr ( Med rabattkod: BENI22_ALLALG )
Prisjakt: 22990 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

Billigare med 77" B3 idag från LG hemsida

Yes den är beställd nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Produkt: LG 77 Oled B3
https://www.lg.com/se/tv/lg-oled77b36la
Kategorin: Tv
Pris: 19163 kr ( Med rabattkod: BENI22_ALLALG )
Prisjakt: 22990 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9736982

Billigare med 77" B3 idag från LG hemsida

Fasen med den koden får man ju en 65 C3 för 15.831 kr
Slår ju black friday rätt mycket!

Permalänk
Skrivet av BoggarN:

Fasen med den koden får man ju en 65 C3 för 15.831 kr
Slår ju black friday rätt mycket!

Tack så mycket! Beställde en 65” B3 för 14165kr

Permalänk

C3 77 tum är ju alla slut på LGs hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

C3 77 tum är ju alla slut på LGs hemsida

Yes såg det. B3 får duga då denna ska vara familjetv. Tror inte man märker så stor skillnad mot C3 om du inte kör dessa bredvid varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Duh?

För övrigt samma förra året. Säger en hel del om den smått bisarra situationen branschen har satt sig själv i. Ungefär hälften av alla TV-apparater som säljs under hela året säljs inom just den här tidsperioden nov-dec.

Håller med varit så typ så länge jag minns , sköt upp tv köp pga vi tänkte hinna göra vardagsrummet helt färdigt , blev inte så men priser var som väntat samma 🙂

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför stativet på G3 lutar skärmen bakåt? Ser knepigt ut. Varken B3 eller C3 har den lutningen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Någon som vet varför stativet på G3 lutar skärmen bakåt? Ser knepigt ut. Varken B3 eller C3 har den lutningen.

Kanske är för klent, eller byggt för att stå lågt kanske? Eller har med tyngdpunkten att göra (så den inte ska välta så lätt?

De flesta väggmonterar väl en G-serie eftersom man köper foten separat, så kanske fundera på att köpa VESA-ben istället?