Amatörhjälp! Trasig power-knapp, eller?

Permalänk

Amatörhjälp! Trasig power-knapp, eller?

Hej,

Har byggt ihop en en ny jobbdator men den vill inte starta.....typ.

Chassit är ett Phanteks Evolv Shift XT D-RGB Silver och moderkortet ett MSI MPG B650I Edge WiFi. När jag trycker på powernappen händer oftast inget. Ibland startar datorn men stänger av sig efter 3 sekunder. Någon gång har den startat (en av 50 kanske)

MEN!

Om jag startar genom att nudda Power-piggarna med en skruvmejsel startar den perfekt, 100%, alla gånger. Då går den också utmärkt. Inget fel på RAM, CPU, GPU eller SSD eller temperaturer. Om man låter datorn starta om sig själv gör den också alltid det perfekt och utan problem. Måste vara fel på power-knappsdelen av chassit, va?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Hej,

Har byggt ihop en en ny jobbdator men den vill inte starta.....typ.

Chassit är ett Phanteks Evolv Shift XT D-RGB Silver och moderkortet ett MSI MPG B650I Edge WiFi. När jag trycker på powernappen händer oftast inget. Ibland startar datorn men stänger av sig efter 3 sekunder. Någon gång har den startat (en av 50 kanske)

MEN!

Om jag startar genom att nudda Power-piggarna med en skruvmejsel startar den perfekt, 100%, alla gånger. Då går den också utmärkt. Inget fel på RAM, CPU, GPU eller SSD eller temperaturer. Om man låter datorn starta om sig själv gör den också alltid det perfekt och utan problem. Måste vara fel på power-knappsdelen av chassit, va?

Jo, knappen ska göra precis samma sak elektriskt som du gör när du kortsluter de två pinnarna med skruvmejseln. Din slutsats är riktig, du kan utgå från att det är något fel på knappen, eller kanske ännu troligare sladdarna mellan knapp och pinnar.

Sladdarna är rätt känsliga, säkert lätt hänt att man lyckas dra av den invändiga ledaren, eller rycker loss ledaren i lödställen/pressade Dupont-kontaktdon, när man bygger ihop datorn.

Kolla också så isoleringen är okej, den kan lätt skalas av mot vassa kanter och jordfelet är ett faktum.

Har du tillgång till en multimeter eller nåt annat vis att kontinuitetstesta det där är det en baggis att hitta var felet är.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Om det finns en reset knapp i chassit, kan du testat att koppla in den som power knapp istället och se om den funkar bättre.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Skrivet av kjenik:

Om det finns en reset knapp i chassit, kan du testat att koppla in den som power knapp istället och se om den funkar bättre.

Det finns det tyvärr inte.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Skrivet av kaput:

Jo, knappen ska göra precis samma sak elektriskt som du gör när du kortsluter de två pinnarna med skruvmejseln. Din slutsats är riktig, du kan utgå från att det är något fel på knappen, eller kanske ännu troligare sladdarna mellan knapp och pinnar.

Sladdarna är rätt känsliga, säkert lätt hänt att man lyckas dra av den invändiga ledaren, eller rycker loss ledaren i lödställen/pressade Dupont-kontaktdon, när man bygger ihop datorn.

Kolla också så isoleringen är okej, den kan lätt skalas av mot vassa kanter och jordfelet är ett faktum.

Har du tillgång till en multimeter eller nåt annat vis att kontinuitetstesta det där är det en baggis att hitta var felet är.

Jag har tillgång till en men vet inte hur man använder den, haha. Det är ett tight bygge i ett SFF-chassi och kabeln försvinner in bakom en icke löstagbar del. En annan del är dock löstagbar så jag kan se där den fäster i power-knappen. Kontakten var lite sned när jag öppnad men när jag satte den rätt förändrades inget (men den är fortfarande lite sned nu ser jag, men vågar inte pilla för mycket)

. På MK-sidan av kabel ser det bra ut.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Jag har tillgång till en men vet inte hur man använder den, haha. Det är ett tight bygge i ett SFF-chassi och kabeln försvinner in bakom en icke löstagbar del. En annan del är dock löstagbar så jag kan se där den fäster i power-knappen. Kontakten var lite sned när jag öppnad men när jag satte den rätt förändrades inget (men den är fortfarande lite sned nu ser jag, men vågar inte pilla för mycket)<Uppladdad bildlänk>. På MK-sidan av kabel ser det bra ut.

Finns säkert ungefär ett ton tutorials för multimeters på Youtube. Sök efter "DMM continuity test" eller nåt sånt

Börja med att skruva loss kretskortet som knappen sitter på. Kolla på baksidan så knappens ben inte legat an mot chassit och gått igenom lacken, eller har kontakt med distanserna kortet är fastskruvat i. Koppla ur sladden från moderkortet också om det inte redan är gjort. Sedan kan du göra lite kontinuitetstester:

1) Brytaren. Kretsen ska vara öppen när den inte är påverkad, och sluten mellan de två ben som leder vidare till varsin sladd när den är påverkad. Testa några gånger, lägg särskilt märke till om multimetern indikerar sluten krets trots att du inte håller in knappen, det skulle kunna förklara varför datorn konstrar även efter du fått igång den med knappen.

2) De två sladdarna som går från brytaren till moderkortet. Mät dem individuellt, jucka runt lite på kabeln när du gör det, särskilt kontaktdonen. Här vill du förstås ha kontinuitet. Inte särskilt sannolikt att det är ledarbrott givet att datorn konstrar efter du fått igång den med knappen.

3) Sladdarna mot chassit. Ena multimeterproben på kabeln, andra på någon bar metall i chassit, exvis en skruv. Tror det är här du kommer hitta felet om det inte var så att någon strömförande del av kretskortet låg an mot chassit.

Allra bäst är det om du kan krångla ut sladden och kolla den visuellt. Borde inte vara jättebökigt när du skruvat loss kretskortet och lossat JST-kontakten. Är det ett jordfel beror det med allra största sannolikhet på att isoleringen är skadad. Då kan du skippa mätning 3 också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Det vågar jag inte prova men nu skrev Kompletts kundservice så här:

"Har du provat att montera om allting i chassit så det inte är något som gör att detta inte jordar eller likanande?”.

Har han en poäng eller är det bortkastad tid att montera om allt?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Det vågar jag inte prova men nu skrev Kompletts kundservice så här:

"Har du provat att montera om allting i chassit så det inte är något som gör att detta inte jordar eller likanande?”.

Har han en poäng eller är det bortkastad tid att montera om allt?

I mina öron låter det som bortkastad tid. Så som du beskriver problemet tyder det mesta på trasig knapp eller trasig kabel mellan knapp och moderkort. Du kan ju alltid höra av dig direkt till Phanteks och beskriva ditt problem, kan hända att de skickar en ny kabel/knapp till dig OM du känner dig bekväm med att installera själv. Det brukar inte vara särskilt komplicerat.

Glhf!

Permalänk

Kopplade in PW-switchen från ett tomt chassi som jag har och startade datorn via det chassits power-knapp. Inga problem, startade fint. Då kan jag skicka tillbaka chassit med gott samvete, va?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Kopplade in PW-switchen från ett tomt chassi som jag har och startade datorn via det chassits power-knapp. Inga problem, startade fint. Då kan jag skicka tillbaka chassit med gott samvete, va?

Det tycker jag du ska göra.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Hör av dig istället med hur och allt du försökt med så märker dom att de också är knappen. Kan va så att den e lätt o byta och dom skickar en knapp med kabel till dig istället så slipper du skicka hela chassit för de.

Mvh

Permalänk

Nu när jag skruvade ner datorn för retur av chassit märkte jag att två av moderkortsskruvarna satt löst. Skulle detta kunna ha orsakat problemet? Supporten skrev "Har du provat att montera om allting i chassit så det inte är något som gör att detta inte jordar eller likanande?”. Skulle det kunna vara så? Kan powerknappens funktion påverkas av att moderkortet inte satt ordentligt iskruvat?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk

Provade, ingen skillnad. Intressant sak som någon elkunnig kanske kan skänka klarhet över: med allt inkopplat och när inget händer när man trycker på powerknappen, om jag då drar ut Pwr-switch kabeln ur moderkortet så startar datorn.

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Youngshield:

Hej,

Har byggt ihop en en ny jobbdator men den vill inte starta.....typ.

Chassit är ett Phanteks Evolv Shift XT D-RGB Silver och moderkortet ett MSI MPG B650I Edge WiFi. När jag trycker på powernappen händer oftast inget. Ibland startar datorn men stänger av sig efter 3 sekunder. Någon gång har den startat (en av 50 kanske)

MEN!

Om jag startar genom att nudda Power-piggarna med en skruvmejsel startar den perfekt, 100%, alla gånger. Då går den också utmärkt. Inget fel på RAM, CPU, GPU eller SSD eller temperaturer. Om man låter datorn starta om sig själv gör den också alltid det perfekt och utan problem. Måste vara fel på power-knappsdelen av chassit, va?

Om datorn stänger av sig efter några sekunder med power-knappen och funkar med manuell slutning så är knappen trasig.
Startknappen ska sluta momentant. Om knappen inte fjädrar tillbaka så ligger den kvar och tvingar systemet att stänga av.

Nej, moderkortsdistanserna kan inte göra detta om nu en skruvmejsel gör jobbet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Provade, ingen skillnad. Intressant sak som någon elkunnig kanske kan skänka klarhet över: med allt inkopplat och när inget händer när man trycker på powerknappen, om jag då drar ut Pwr-switch kabeln ur moderkortet så startar datorn.

Knappen som orsakar problemet, ni kan lätt mäta upp det.

Koppla ur kontaktstycket från knappen, mät med en multimeter i ohm på de 2 stiften som finns på knappen.
När knappen ej är intryckt ska det vara oändligt motstånd (OL) då kretsen är bruten, när man trycker på knappen 0 då kretsen är sluten.

Om ni inte har en multimeter kan ni koppla ur kontaktstycket från knappen och brygga de 2 stiften i kontaktstycket med tex ett gem eller kabelstump i en sekund.

Permalänk
Medlem

Byggde min dator för ca 5 år sedan o har funkat fint. Idag när jag tryckte på power knappen händer ingenting. Moderkortet har ström och har testat med skruvmejsel men händer inget då heller. Igår när jag startade den trodde jag det var glapp för knappen glitchade lite eller vad man ska kalla det. Slet ur en Seagate HDD för några dagar sedan o fick böja lite kablar lite hårdhänt.

Satte in ett RTX 4080 för några månader sedan o har bara ett 750 Watts PSU.

Trasigt moderkort? För klent elaggregat? Vad tror ni?

Typiskt det ska hända inför helgen