Varför egen domän för mail?

Permalänk
Medlem

Varför egen domän för mail?

I mellandagarna blev jag lite wild and crazy och fick för mig att behöver registrera en egen domän för email. Tänkt och gjort hos inleed.
Sen när jag satt upp allting med ny mailadress på egna domänen började jag tänka efter varför... typ "Jaha, vad nu då?"
Jag har hos runbox .com en massa alias (möjlighet upp till 100st om jag vill) som jag använt i många år för att använda dem till olika saker, för inloggningar, handel osv.

Jag borde naturligtvis ha tänkt efter innan jag skaffade en egen domän, men det är ju så billigt (nån hundring billigare än den runbox jag har idag, per år) så jag tänkte "varför inte?"
Men vad är egentligen fördelarna med egen domän för email jämfört med alias hos en kommersiell mailleverantör för en person?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Sötast

Som nörd så är det väl lite mysigt?
Lite unikt och roligt att uppge när någon ber om din mail.

Permalänk
Hedersmedlem

Största fördelen i mina ögon är att du styr över din mail. Du kan byta leverantör men ändå behålla samma adress resten av livet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Största fördelen i mina ögon är att du styr över din mail. Du kan byta leverantör men ändå behålla samma adress resten av livet.

Håller med. Också, vad händer t.ex. den dag som runbox.com vill ändra domänen för sin mail till t.ex. runbox.net. Lagom kul att behöva ändra det hos alla som har ens mail.

En annan sak i alla fall jag gillar är att jag enkelt kan skapa upp alias för t.ex. olika webbutiker jag vill handla från utan att behöva bekymra mig för någon maxgräns.

Permalänk
Medlem

Som Thomas sade så kan man behålla den för evigt. Dessutom vet man aldrig om en tjänsteleverantör lägger ned, eller om de stänger av en.
Säg att Google bestämmer sig för att stänga av konton för att man använder adblocker eller liknande, då ryker också mailen.

För mig kostar det $15 per år för domänen, och $10 per år att köra mailen via Purelymail.com.
Utöver det så kan jag använda domänen för servern hemma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Ja, självklart får du betala för själva domänen och eventuellt e-posttjänsten. Det är knappast någon överraskning, men du tror inte att de som tillhandahåller "gratis" e-post har någon sorts affärsmodell, som kan ändras närsomhelst? Att koppla sin domän till andra stora leverantörer är också fullt tillåtet, så det går att använda Microsoft eller Google för att ta emot e-post skickat till en ägd domän, om man vill ha det så.

Hur kommer du åt din e-post utan "en kostnad för all framtid" förresten? Surfar du från biblioteket?

Jag har även "gratis" e-post, men det som fick mig att registrera en domän från början var, förutom möjligheten till kontrollera lagring av saker på nätet, att jag tröttnade på leverantörer som ändrade tillgången till tjänsterna. Plötsligt så fick någon t ex för sig att spärra IMAP och hänvisa till webben om man inte hade någon betaltjänst. En annan lade helt enkelt ned osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Största fördelen i mina ögon är att du styr över din mail. Du kan byta leverantör men ändå behålla samma adress resten av livet.

Skrivet av Meto:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Skrivet av ztenlund:

Ja, självklart får du betala för själva domänen och eventuellt e-posttjänsten. Det är knappast någon överraskning, men du tror inte att de som tillhandahåller "gratis" e-post har någon sorts affärsmodell, som kan ändras närsomhelst? Att koppla sin domän till andra stora leverantörer är också fullt tillåtet, så det går att använda Microsoft eller Google för att ta emot e-post skickat till en ägd domän, om man vill ha det så.

Hur kommer du åt din e-post utan "en kostnad för all framtid" förresten? Surfar du från biblioteket?

Jag har även "gratis" e-post, men det som fick mig att registrera en domän från början var, förutom möjligheten till kontrollera lagring av saker på nätet, att jag tröttnade på leverantörer som ändrade tillgången till tjänsterna. Plötsligt så fick någon t ex för sig att spärra IMAP och hänvisa till webben om man inte hade någon betaltjänst. En annan lade helt enkelt ned osv.

Ja, skillnaden är ju i grund och botten att ha kontroll över sin egen situation jämfört att hoppas att den där gratistjänsten som någon tillhandahåller kommer fortsätta att finnas, fungera, ha någorlunda acceptabla villkor, osv.

Men ja, det har ju baksidan med en kostnad och lite eget ansvar att sköta saker. Inte nödvändigtvis för alla, men skulle snarast tycka att den som faktiskt är intresserad bör överväga det, snarare än "ingen borde".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Det kan vara struligt med egen mailserver, ffa att skicka mail, men om du kopplar en allmänt accepterad tjänst (som Googles G Suite, i princip Gmail+annat; Proton Mail, och liknande) till din domän så är det inga konstigheter. Vad jag vet har jag inte haft något mail försvinna någonsin; det känns som om jag borde ha märkt av om det skulle ha hänt mer än någon enstaka gång.

Jag körde egen mailserver tidigare, men just pga strul (speciellt när internetuppkopplingen låg nere nån dag, inte ovanligt ffa förr) bytte jag till betaltjänst. C:a 50 kr/mån är det helt klart värt för pålitligheten. Tar förstås backup på allting oavsett så att jag inte kan bli av med något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack alla för input. Nördmysigt är i sanning en faktor att inte förglömma . Men det ni skriver om att man äger adressen och kan flytta den till ev. bättre och billigare ställen är ju bra. Man vill ju som inte byta sedvanlig mailleverantör i onödan med tanke på vilket jobb det blir att ändra mailadressen på hundratals ställen. Har ett par år kvar på Runbox så det blir inte så överväldigande att byta mailadresserna utan kan ta det allt eftersom.
Jag har haft Runbox i över tio år och har egentligen inget att klaga på, men då en egen domän för email blir billigare plus ovanstående faktorer så ser jag nu poängen

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Tack alla för input. Nördmysigt är i sanning en faktor att inte förglömma . Men det ni skriver om att man äger adressen och kan flytta den till ev. bättre och billigare ställen är ju bra. Man vill ju som inte byta sedvanlig mailleverantör i onödan med tanke på vilket jobb det blir att ändra mailadressen på hundratals ställen. Har ett par år kvar på Runbox så det blir inte så överväldigande att byta mailadresserna utan kan ta det allt eftersom.
Jag har haft Runbox i över tio år och har egentligen inget att klaga på, men då en egen domän för email blir billigare plus ovanstående faktorer så ser jag nu poängen

Enligt Runbox sida så kan du ha dem som mail-provider med egen domän också, så om du gillar dem och vill ha egen domän så kan du kombinera de två.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Vad för problem? Inget jag stött på. Har mitt efternamn.se och kommer ha det livet ut. Nöjd med det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ja, självklart får du betala för själva domänen och eventuellt e-posttjänsten. Det är knappast någon överraskning, men du tror inte att de som tillhandahåller "gratis" e-post har någon sorts affärsmodell, som kan ändras närsomhelst? Att koppla sin domän till andra stora leverantörer är också fullt tillåtet, så det går att använda Microsoft eller Google för att ta emot e-post skickat till en ägd domän, om man vill ha det så.

Hur kommer du åt din e-post utan "en kostnad för all framtid" förresten? Surfar du från biblioteket?

Jag har även "gratis" e-post, men det som fick mig att registrera en domän från början var, förutom möjligheten till kontrollera lagring av saker på nätet, att jag tröttnade på leverantörer som ändrade tillgången till tjänsterna. Plötsligt så fick någon t ex för sig att spärra IMAP och hänvisa till webben om man inte hade någon betaltjänst. En annan lade helt enkelt ned osv.

Microsoft och Google erbjuder bra gratis e-posttjänster. Det har så många funktioner som automatiskt AI sortering av mejlen bra spamfilter o.s.v. De erbjuder är så mycket mer än en vanlig e-posttjänst med IMAP stöd. Vill man använda dessa tjänster med sin egen domän kan du välja att betala extra. Men är det värt den extra kostnaden för en privatperson? Jag tycker inte det.

*Google och MS kan förstås lägga ned sina gratistjänster. Då kommer alla sitta med samma problem och inte endast du som glömde betala fakturan för domänen eller webbhotellet.

Permalänk
Medlem

icloud funkar med custom domains med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Största fördelen i mina ögon är att du styr över din mail. Du kan byta leverantör men ändå behålla samma adress resten av livet.

Detta!

Hur många har inte fått byta mailadress för att leverantören lagt ner sin mailtjänst? Typ Spray, Tele2, ComHem etc.
Och med tanke på hur många konton man har nuförtiden på alla ställen så är det ju en enorm uppgift att byta mailadress på alla dessa ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en domän för en privat mejladress. Det blir en kostnad för all framtid och kan leda till problem att mejlen inte kommer fram.

Jag skulle tvärtom rekommendera alla (som förstår vad det är och har kompetens att ratta det) att göra det, har man någon gång råkat ut för att ens primära adress släckts ner så fattar man...