13-åring först i världen att klara Tetris

Permalänk
Melding Plague

13-åring först i världen att klara Tetris

Willis ”Blue Scuti” Gibson är redan vid unga år professionell Tetris-spelare, och blev nyligen först med något riktigt stort: Att besegra NES-versionen av spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg en video om det idag. Häftigt faktiskt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"få det att krasha" låter inte som att vinna

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dum eller räknas det som att klara ett spel om man får det att krasha? Rätt udda definition, är det spelet eller spelkonsollen man besegrat? Jag har nog en hyfsad chans att klå Deep Blue i shack om jag placerar datorn i ett 100 gradigt rum innan vi börjar.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att kolla på aGameScout youtube klipp om detta. Förklara på ett lättförståelig sätt det hela

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Är det jag som är dum eller räknas det som att klara ett spel om man får det att krasha? Rätt udda definition, är det spelet eller spelkonsollen man besegrat? Jag har nog en hyfsad chans att klå Deep Blue i shack om jag placerar datorn i ett 100 gradigt rum innan vi börjar.

Spelet har ju ingen "win condition", så det är omöjligt att "klara" enligt vanliga definitioner... så man får väl hitta på något annat

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Spelet har ju ingen "win condition", så det är omöjligt att "klara" enligt vanliga definitioner... så man får väl hitta på något annat

Det stod ju att nivå 255 var den sista. Så när man börjar om på 0 igen så har man klarat spelet.

Permalänk
Medlem

Sicken bragd! Sjukaste jag sett på rätt länge.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

"få det att krasha" låter inte som att vinna

Skrivet av CFSsss:

Är det jag som är dum eller räknas det som att klara ett spel om man får det att krasha? Rätt udda definition, är det spelet eller spelkonsollen man besegrat? Jag har nog en hyfsad chans att klå Deep Blue i shack om jag placerar datorn i ett 100 gradigt rum innan vi börjar.

Skrivet av Thomas:

Spelet har ju ingen "win condition", så det är omöjligt att "klara" enligt vanliga definitioner... så man får väl hitta på något annat

Ja, det handlar väl om att det är ett gammalt klassiskt spel som inte är designat för att klaras utan bara att bli svårare och svårare tills det blir omöjligt, och när någon är extremt bra på spelet och "utmanar omöjligheten" så hamnar man istället i outforskat område i spelet som det aldrig riktigt var meningen att en spelare skulle se, och spelet börjar gå sönder istället. Det är väl grunden till att en sådan "killscreen" kan räknas.

Men ja, OM det på skulle visa sig att en människa på något magiskt sätt kan maxa nivåräknaren så att den slår över till 0, då skulle väl det vara den "renaste" definitionen... det ter sig väl dock uteslutet som det ser ut idag, men vem vet... någon kanske hittar någon bisarr teknik som på något sätt tillåter det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Spelet har ju ingen "win condition", så det är omöjligt att "klara" enligt vanliga definitioner... så man får väl hitta på något annat

Level 255 skulle ju kunna ses som "win condition" för om man fortsätter efter det så har man "varvat" spelet (som man gjorde med många spel förr)

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Påminde mig lite om den idag halvgamla dokumentären Ecstasy of Order: The Tetris Masters. Ska nog se om denna inom kort tror jag, har för mig den var rätt bra faktiskt.

https://www.imdb.com/title/tt1836974

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Level 255 skulle ju kunna ses som "win condition" för om man fortsätter efter det så har man "varvat" spelet (som man gjorde med många spel förr)

Fast inte ens en robot kan komma upp till 255, spelet crashar ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

"få det att krasha" låter inte som att vinna

Skrivet av CFSsss:

Är det jag som är dum eller räknas det som att klara ett spel om man får det att krasha? Rätt udda definition, är det spelet eller spelkonsollen man besegrat? Jag har nog en hyfsad chans att klå Deep Blue i shack om jag placerar datorn i ett 100 gradigt rum innan vi börjar.

Om man drar ut strömsladden, har man då vunnit mot datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fast inte ens en robot kan komma upp till 255, spelet crashar ju.

Enligt artiklarna så stämmer det du säger inte alls...?

Det står uttryckligen att spelet kan krascha (men inte nödvändigtvis gör det) på olika vis med start från nivå 155, samt att en tetrisspelande "AI" lyckats gå hela vägen till 255 och sedan 0.

Det kräver förmodligen snabbare reaktioner än både en människa kan bistå med och knapparna i en NES-handkontroll kan hantera, men vem vet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Enligt artiklarna så stämmer det du säger inte alls...?

Det står uttryckligen att spelet kan krascha (men inte nödvändigtvis gör det) på olika vis med start från nivå 155, samt att en tetrisspelande "AI" lyckats gå hela vägen till 255 och sedan 0.

Det kräver förmodligen snabbare reaktioner än både en människa kan bistå med och en NES-handkontroll kan hantera, men vem vet...

Frågan är ju om allt är tillbaka som vanligt efter den är på nivå noll dock, kanske kan det spåra vidare helt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det stod ju att nivå 255 var den sista. Så när man börjar om på 0 igen så har man klarat spelet.

Det kan jag väl hålla med om i princip, men kolla tabellen för vad som krävs för att krascha/undvika krasch. Jag tror inte en människa kan både spela spelet i den där hastigheten och samtidigt hålla koll på allt som krävs för att undvika en krasch, när det är olika triggers för krascher för varje enstaka level man är på.
Så om någon lyckas med det måste de högst sannolikt ha haft väldigt, väldigt mycket tur att undvika en krasch.

Det är ju dock först nu som någon ens klarar av att ta sig så långt att spelet kan krascha. Och om det är så ostabilt som det verkar vid dessa levels så verkar det sannolikt att ingen människa någonsin kommer "klara" en hel loop till 255.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fast inte ens en robot kan komma upp till 255, spelet crashar ju.

I artikeln stod det

"I teorin går det att spela till nivå 255 innan spelet rullar över till nivå 0 igen. AI-spelare har lyckats med det, men huruvida något människa kommer klara det får framtiden utvisa."

Så tydligen har AI spelare klarat det...
...men det kanske inte går varje gång utan krash.

Ja det låter ju inte som att spelet är avsett att klaras av när det har så hög svårighetsgrad att på 40 år har ingen människa klarat det och spelutvecklarna hade troligtvis inte AI-spelare i tanken när de skrev det.

Men klara det... nja...
Jag skulle snarare kalla det bäst hittills.

Är det så sjukt svårt verkar det ju osannolikt att någon klarar det utan någon form av AI eller (andra) fusk.

Men tycker ändå att bäst hittills låter som en mer korrekt beskrivning.

Säg om man inte måste spela spelet på originalhårdvara, utan kan använda en emulator eller FPGA konsol eller dylikt så kan man ju tänka sig att man kan använda sig av save states och då kan börja om på sista leveln man kom till istället för att börja.
Eller kanske backa någon/några levlar om det hjälper med buggarna.
Men utan att börja om från början, så man inte måste lägga så mycket tid på de enklare nivåerna.

Något som också skulle vara lite gråzon är om det hade gått att göra en buggfixad version som är stabil(are) men i övrigt inte lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan är ju om allt är tillbaka som vanligt efter den är på nivå noll dock, kanske kan det spåra vidare helt

Bra fråga! Jag förmodar att man vet svaret på detta, men just jag har ju ingen aning.

Oavsett vilket så vore det ju "mer klarat" att ta sig dit...
Och om spelet blir "normalt" igen vid nivå 0 så är det ju en fin definition av att man klarat det... om spelat permanent spårat ur av någon korrupt datastruktur som uppstått på vägen eller liknande så kanske det kommer någon helt oundviklig killscreen senare, vem vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Enligt artiklarna så stämmer det du säger inte alls...?

Det står uttryckligen att spelet kan krascha (men inte nödvändigtvis gör det) på olika vis med start från nivå 155, samt att en tetrisspelande "AI" lyckats gå hela vägen till 255 och sedan 0.

Det kräver förmodligen snabbare reaktioner än både en människa kan bistå med och knapparna i en NES-handkontroll kan hantera, men vem vet...

Skrivet av GuessWho:

I artikeln stod det

"I teorin går det att spela till nivå 255 innan spelet rullar över till nivå 0 igen. AI-spelare har lyckats med det, men huruvida något människa kommer klara det får framtiden utvisa."

Så tydligen har AI spelare klarat det...
...men det kanske inte går varje gång utan krash.

Ja det låter ju inte som att spelet är avsett att klaras av när det har så hög svårighetsgrad att på 40 år har ingen människa klarat det och spelutvecklarna hade troligtvis inte AI-spelare i tanken när de skrev det.

Men klara det... nja...
Jag skulle snarare kalla det bäst hittills.

Är det så sjukt svårt verkar det ju osannolikt att någon klarar det utan någon form av AI eller (andra) fusk.

Men tycker ändå att bäst hittills låter som en mer korrekt beskrivning.

Säg om man inte måste spela spelet på originalhårdvara, utan kan använda en emulator eller FPGA konsol eller dylikt så kan man ju tänka sig att man kan använda sig av save states och då kan börja om på sista leveln man kom till istället för att börja.
Eller kanske backa någon/några levlar om det hjälper med buggarna.
Men utan att börja om från början, så man inte måste lägga så mycket tid på de enklare nivåerna.

Något som också skulle vara lite gråzon är om det hade gått att göra en buggfixad version som är stabil(are) men i övrigt inte lättare.

Ofan, jag gick efter vad jag hittade när jag själv googlade kring det för en vecka sedan.

In 2021, developer Greg Cannon programmed a Tetris playing bot to check out the levels of Tetris that were out of reach of humankind. His StackRabbit program could reach Level 237 before Tetris crashed – in other words, it hit a killscreen. Had it reached Level 255, the game would have reset to Level 0 style action.

In brief, the killscreen happens in extended game sessions when the Tetris NES code is tripped up by a byte-overflow error, resulting in a crash. The level where this crash occurs doesn’t seem to be set in stone, it depends on how the prior action unfolds. Gamers theorized that the first level that could see a kill screen would, in practice, be Level 155.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att jag använde en special move när jag spammade attack i Pokemon GO. "Player used hypertapping. It's super effective!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bra fråga! Jag förmodar att man vet svaret på detta, men just jag har ju ingen aning.

Oavsett vilket så vore det ju "mer klarat" att ta sig dit...
Och om spelet blir "normalt" igen vid nivå 0 så är det ju en fin definition av att man klarat det... om spelat permanent spårat ur av någon korrupt datastruktur som uppstått på vägen eller liknande så kanske det kommer någon helt oundviklig killscreen senare, vem vet.

Jag förväntade mig inte specifikt att du skulle veta, skulle dock vara intressant att se vad de upptäcker framöver

Permalänk
Medlem

Vad de beskriver som metoden för hypertapping- att spänna armen tills handen vibrerar är inte nödvändigtvis ny uppfinning precis men inte en förmåga de flesta kanske inte utvecklar först just för spel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad de beskriver som metoden för hypertapping- att spänna armen tills handen vibrerar är inte nödvändigtvis ny uppfinning precis men inte en förmåga de flesta kanske inte utvecklar först just för spel.

Måste vara detta jag gör ibland när jag ska klicka snabbt med musen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur en del kan tokspela ett och samma spel för att erhålla denna nivån samt att de inte får kramp.
Troligtvis får de problem med händerna när de blir äldre.

För de som vill förstå vad grabben åstadkommit.

Permalänk
Medlem

det är sånna här saker som definierar mänsklighet kan man tycka. hade en ai ens kommit på tanken att genomföra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Är det jag som är dum eller räknas det som att klara ett spel om man får det att krasha? Rätt udda definition, är det spelet eller spelkonsollen man besegrat? Jag har nog en hyfsad chans att klå Deep Blue i shack om jag placerar datorn i ett 100 gradigt rum innan vi börjar.

Minnet tar slut. Jag vet att den definitionen användes på när Donkey Kong tog slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förstår inte hur en del kan tokspela ett och samma spel för att erhålla denna nivån samt att de inte får kramp.
Troligtvis får de problem med händerna när de blir äldre.

För de som vill förstå vad grabben åstadkommit.
https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU

Fick mig att tänka på denna klassikern xD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av evil penguin:

Enligt artiklarna så stämmer det du säger inte alls...?

Det står uttryckligen att spelet kan krascha (men inte nödvändigtvis gör det) på olika vis med start från nivå 155, samt att en tetrisspelande "AI" lyckats gå hela vägen till 255 och sedan 0.

Det kräver förmodligen snabbare reaktioner än både en människa kan bistå med och knapparna i en NES-handkontroll kan hantera, men vem vet...

Om sista stycket vilar på antagandet att spelet går snabbare och snabbare hela vägen upp till nivå 255 kan jag bistå med ett förtydligande att så ej är fallet: hastigheten är densamma från nivå 29 och framåt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Håller nog med om att rubriken är konstigt satt av SweClockers: jag skulle ha satt klara inom citattecken om jag hade använt det ordet överhuvudtaget.

Bilden av vad det skulle kunna tänkas innebära att ”klara” Tetris – om den terminologin ens används inom communityt, vilket jag betvivlar – har uppdaterats genom åren allteftersom spelare lyckats med allt mer övermänskliga bedrifter: samla ihop 999 999 poäng (känt som maxout), komma till nivå 30 (som visas som ”00” i spelet), 1 600 000 poäng (rollover), nivå 138 (där grafiken buggar ur), och nu då att krascha spelet. ”biggiemac42” har skrivit två bra blogginlägg om detta som jag kan rekommendera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tekniken som nämns med att spänna biceps och få handen att vibrera använde jag mycket i tonåren när jag spelade Final Fantasy 8 på Playstation och man skulle boosta upp GF attacker till 255. Med vanlig teknik kom man upp i Max 100 men när jag var som bäst på
Det kunde jag nå Max vilket var 255. Men fasiken vad man var slutkörd i armen. Dessutom blir det då och då ett X över knappen på
Skärmen och trycker man då tappar man allt så man måste pausa fort också
För att sen starta igen så
Fort X försvinner.

Kom på tekniken av en slump. Aldrig använt den sedan dess dock och kan inte göra den längre när jag spelar FF8. Vill inte heller med tanke på att det kanske inte är helt ofarligt att göra.

Detta var 1999 när spelet kom men var säkerligen inte först med det. Nog många som märkt att det för att göra så under åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.