Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem

Är riktigt nära på att beställa denna.

Kommer köra mot en LG G1 oled. Inga konstigheter? Kommer köra en kabel (E-ARC). Ser på streamingappar och PS5. Inget direktinkopplat. Nvidia shield direkt ansluten i tvn.

Enda jag kan komma på är att jag mister DTS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är riktigt nära på att beställa denna.

Kommer köra mot en LG G1 oled. Inga konstigheter? Kommer köra en kabel (E-ARC). Ser på streamingappar och PS5. Inget direktinkopplat. Nvidia shield direkt ansluten i tvn.

Enda jag kan komma på är att jag mister DTS?

Q995C stödjer alla ljudformat inkl. DTS-formaten vilket betyder att så länge du kopplar in det du vill ha DTS på, till exempel din Nvidia Shield direkt in i Soundbaren först så ska det inte vara några konstigheter att få ut detta.

Köp på, grym ljudlimpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Q995C stödjer alla ljudformat inkl. DTS-formaten vilket betyder att så länge du kopplar in det du vill ha DTS på, till exempel din Nvidia Shield direkt in i Soundbaren först så ska det inte vara några konstigheter att få ut detta.

Köp på, grym ljudlimpa!

Shielden kör jag bara tv på och Kodi (vissa gamla filmer med DTS som jag får köpa nedmixen på). Appar via tvn. Smidigt med alla appar på LG fjärren direkt. Snabbt och enkelt.

Har redan idag SP11RA (LG’s flaggskepp 2021) som åker upp till familje tvn. Frugan tillåter nog inte denna däruppe pga barnen. Så denna ner i källaren i gaming / filmrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Shielden kör jag bara tv på och Kodi (vissa gamla filmer med DTS som jag får köpa nedmixen på). Appar via tvn. Smidigt med alla appar på LG fjärren direkt. Snabbt och enkelt.

Har redan idag SP11RA (LG’s flaggskepp 2021) som åker upp till familje tvn. Frugan tillåter nog inte denna däruppe pga barnen. Så denna ner i källaren i gaming / filmrummet

Om det enbart är äldre filmer med vanlig DTS eller DTS-HD MA så förlorar du inget kvalitetsmässigt på att dekoda dem och skicka som LPCM, så länge TV:n tillåter passthrough av LPCM.

Nyare objektbaserade ljudformat som DTS:X (och Dolby Atmos) kommer du dock inte kunna spela upp utan kvalitetsförsämring om du inte kopplar din Nvidia Shield TV via soundbaren istället för över eARC. DTS:X är ju dock betydligt mindre vanligt än Dolby Atmos.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Vivan:

Nu monterat ihop stativen och testat ett par dagar. Stativen från Vebos är stabila och inger förtroende. Hyggligt enkla att montera men fick trixa lite innan kablarna gick hela vägen genom rören. Det jag inte visste innan var att högtalaren enbart hänger i skruven på baksidan. Högtalaren har ingen kontakt med den övre övre plattan. Bra för säkerheten men det innebär också att den inte sitter stumt som om det vore två fästpunkter. Går att vrida högtalaren även om jag dragit skruven som jag tycker är lagom. Fästet ger åtkomst att kunna se statuslampor och man kommer åt knappen för synk så det är special för högtalaren. Bra.
Tunga plattor så den står bra.
Sammanfattningsvis så är det bra kvalitet och allt passar ihop. Bra hårdvara. Hade en liten färgavvikelse på en av fotplattorna men den vände jag nedåt mot golvet.
De enda två frågetecknen jag har är dels infästningen som enligt ovan inte är helt stum. Har dock inte märkt av några missljud eller problem med det. Det andra är de billiga plastfötterna under plattorna. Funkar men de sitter inte kvar om man skjuter stativet på ett parkettgolv. De kanske sitter bättre över tid.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Jag köpte 100cm varianten... håller verkligen med om att det var lite trix med sladdarna men annars smidigt!

Funderade också på varför högtalaren "hänger" och inte ligger emot botten på stativet.. men det är väl nån finess kanske?

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Snyggt! Jag köpte 100cm varianten... håller verkligen med om att det var lite trix med sladdarna men annars smidigt!

Funderade också på varför högtalaren "hänger" och inte ligger emot botten på stativet.. men det är väl nån finess kanske?

Kanske är för att minimera risken att resonans uppstår på grund av vibrationerna vid vissa frekvenser? Nu gissar jag dock bara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du får med ett garantibevis för extraprodukten men för att det ska gälla lär du behöva skicka med orginalkvittot på den ursprungliga produkten också.

Förutsättningar för giltighet:

Detta garantibevis är giltigt för Tilläggsprodukten förutsatt att:
- Det uppvisas tillsammans med kvitto, faktura eller försäljningsbekräftelse avseende huvudprodukten


- Att Tilläggsprodukten erhållits i samband av köp under Kampanjen, att tilläggsbeviset fyllts i med namn och telefonnummer enligt nedan samt

-Att serienumret inte gjorts oläsligt

Vad det står för namn på kvittot etc. spelar nog mindre roll, bara det är samma på båda gissar jag.
Sedan kanske Samsung hedrar garantiärenden även utan kvitto men det är svårt att veta.

De verkar för övrigt ha 25 månaders garanti enligt denna länk och källa:
https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Skrivet av edson:

Jag skulle testa att maila hit med tillhörande kunduppgifter och ev. trackningnummer på din försändelse om du har detta kvar!
arn2.campaign.info@aditrologistics.com

Alternativt eller också:
info@aditrologistics.com

Källa:
https://www.veddestagruppen.se/

Skrivet av Toss3:

Jag kontakade veddesta-gruppen och de skickade över ett garantibevis.

Det är i princip bara ett generiskt garantibevis med ditt namn och telefonnummer. Tog bort mitt namn och telefonnummer och laddade upp det här (länk) ifall någon annan behöver beviset. Notera att du dock behöver originalkvittot också på produkten du köpt (=TV/Soundbar/Dammsugare).

Sorry att jag drar upp det här igen, men har mejlat både arn2.campaign.info@aditrologistics.com och info@aditrologistics.com tre gånger nu och inte fått svar.

Ska snart sälja extraprodukten, och tack vare Toss3 finns hur garantibeviset i en pdf. Frågan är dock om den är giltig om den inte kommer ifrån Aditro?

Jag kan ju fylla i den själv, lite oklart med utfärdandedatum men kan ju skriva det datum jag hämtade ut den från posten, men kommer det vara giltigt i sådant fall tror ni?

Verkar inte gå att få tag i dem... finns inget telefonnummer heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Sorry att jag drar upp det här igen, men har mejlat både arn2.campaign.info@aditrologistics.com och info@aditrologistics.com tre gånger nu och inte fått svar.

Ska snart sälja extraprodukten, och tack vare Toss3 finns hur garantibeviset i en pdf. Frågan är dock om den är giltig om den inte kommer ifrån Aditro?

Jag kan ju fylla i den själv, lite oklart med utfärdandedatum men kan ju skriva det datum jag hämtade ut den från posten, men kommer det vara giltigt i sådant fall tror ni?

Verkar inte gå att få tag i dem... finns inget telefonnummer heller.

Har du testat att skapa ett ärende på denna sida?
https://www.veddestagruppen.se/campaign-support-3/

(Finns kanske ingen kategori som exakt matchar men ta den som är närmast din produkt tänker jag!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om det enbart är äldre filmer med vanlig DTS eller DTS-HD MA så förlorar du inget kvalitetsmässigt på att dekoda dem och skicka som LPCM, så länge TV:n tillåter passthrough av LPCM.

Nyare objektbaserade ljudformat som DTS:X (och Dolby Atmos) kommer du dock inte kunna spela upp utan kvalitetsförsämring om du inte kopplar din Nvidia Shield TV via soundbaren istället för över eARC. DTS:X är ju dock betydligt mindre vanligt än Dolby Atmos.

Dolby Atmos är ju lugnt. Men har aldrig stött på DTS:X. Möjligtvis 4K blueray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Dolby Atmos är ju lugnt. Men har aldrig stött på DTS:X. Möjligtvis 4K blueray?

Ja, passthrough av Dolby-formaten fungerar oftast eftersom dessa licenser ändå måste köpas in för att använda streamingtjänsterna till fullo. Därför skrev jag Dolby Atmos inom parentes.

Ja, det finns en rad filmer på 4K Bluray som har DTS:X.

https://dts.com/dtsx-cinematic-releases/

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du testat att skapa ett ärende på denna sida?
https://www.veddestagruppen.se/campaign-support-3/

(Finns kanske ingen kategori som exakt matchar men ta den som är närmast din produkt tänker jag!)

Tack för tips, får väl testa detta ändå. Har inte så mycket val.

Permalänk
Medlem

Några inställningar och tips ni kan dela med er av? Nivåerna får jag ju givetvis känna mig fram.

Hur är det annars med betongtak? Känns som ljudet ska studsa bättre där?

Permalänk
Medlem

Så, äntligen är min Tab skickad. Tuff konkurrens på Blocket just nu bara 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Så, äntligen är min Tab skickad. Tuff konkurrens på Blocket just nu bara 😅

När skickade du in ansökan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

När skickade du in ansökan?

19 november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är riktigt nära på att beställa denna.

Kommer köra mot en LG G1 oled. Inga konstigheter? Kommer köra en kabel (E-ARC). Ser på streamingappar och PS5. Inget direktinkopplat. Nvidia shield direkt ansluten i tvn.

Enda jag kan komma på är att jag mister DTS?

Du har pm

Permalänk
Medlem

Nu har även jag monterat upp bakhögtalarna till mitt fattigmansset hw-q935c, jag är mycket nöjd. För 6700kr får man nog kalla det succé.
Vebosstativen må vara dyra men mycket fina. 80cm blev perfekt, då det är ca 83cm till undre delen av högtalarna. Bytte även ut de två övre skruvarna till ett par svarta för utseendets skull.

Har inte hört Q995C, men lillebror är mer än kapabel till att leverera.

Permalänk
Medlem

Någon som har fått kvitto för kampanjprodukten? Har inte fått svar på mejl heller! :/

Permalänk
Skrivet av D3str0yer:

Någon som har fått kvitto för kampanjprodukten? Har inte fått svar på mejl heller! :/

Nej jag fick inte något heller, skulle man mejla någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Nej jag fick inte något heller, skulle man mejla någon?

Det var någon som länkade en mejladress här i tråden, provade den men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Inte installerat soundbaren än men läser att det inte går att uppdatera till 1004 via appen?

Enbart USB??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Inte installerat soundbaren än men läser att det inte går att uppdatera till 1004 via appen?

Enbart USB??

Jupp, enbart usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jupp, enbart usb

Inget skämt alltså?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 990c vs 995c

Någon som kan förklara skillnaden för mig mellan dessa 2 samsung 990c vs 995c soundbars?
Står i valet och kvalet antar att 995 är den nyare varianten?

Visa signatur

ASRock Z77 EXTREME6, ATX 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s Samsung SSD EVO 850-Series 500GB Samsung SSD Basic 830-Series 128GB Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART Noctua NH-C12P SE14 Gigabyte GeForce GTX 970 Gaming G1 Corsair HX 850W 80+ Silver Modulär Fractal Design Define XL USB 3.0, Titanium DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Någon som kan förklara skillnaden för mig mellan dessa 2 samsung 990c vs 995c soundbars?
Står i valet och kvalet antar att 995 är den nyare varianten?

samma soundbar, 995C är för tex norden bland annat, 990C tex USA.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjoker:

Någon som kan förklara skillnaden för mig mellan dessa 2 samsung 990c vs 995c soundbars?
Står i valet och kvalet antar att 995 är den nyare varianten?

Skrivet av Gilgamesh:

samma soundbar, 995C är för tex norden bland annat, 990C tex USA.

Precis. Heter den B på slutet är det 2022-års modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du testat att skapa ett ärende på denna sida?
https://www.veddestagruppen.se/campaign-support-3/

(Finns kanske ingen kategori som exakt matchar men ta den som är närmast din produkt tänker jag!)

Skrivet av D3str0yer:

Någon som har fått kvitto för kampanjprodukten? Har inte fått svar på mejl heller! :/

Skrivet av sudjuk004:

Nej jag fick inte något heller, skulle man mejla någon?

Skrivet av D3str0yer:

Det var någon som länkade en mejladress här i tråden, provade den men utan framgång.

Jag provade att mejla flera gånger utan framgång, sedan skapade jag ett ärende på länken ovan och fick det dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sudjuk004:

Nej jag fick inte något heller, skulle man mejla någon?

Mitt garantibevis låg i skräpkorgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Inget skämt alltså?

Nej då
Jag fick inte till det via appen för en månad sedan. Var tvungen att använda usb-lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Inget skämt alltså?

Fanns inte i appen för 5 dagar sen heller så förmodar att det fortfarande är USB som gäller. Det var dock rätt lätt men konstigt att de inte kan lägga den i appen. Tror den uppdateringen kom typ i november eller tidigt i december.