VR spel med 7900 serien - dåligt?

Permalänk
Medlem

VR spel med 7900 serien - dåligt?

Hej!

Ser 7900XT för 8500 på amazon. Typ 50% av det jag spelar är VR och vill ju inte vara dumsnål nu då om AMD är mycket sämre till VR.

Jag har googlat lite och hittat omdömen där det sägs att 7900 serien är sämre för VR än Nvidias alternativ.

Ser ut att vara ganska uppdaterade omdömen här:
https://community.amd.com/t5/graphics-cards/7900xtx-vr-issues...
https://www.reddit.com/r/QuestPro/comments/19f81ny/rx_7900_xt...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har ett 7900 xt Hellhound och har inte haft några problem. Har fungerat utmärkt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Paullus:

Jag har ett 7900 xt Hellhound och har inte haft några problem. Har fungerat utmärkt.

Låter onekligen lite som ett trendbrott. Vilket headset kör du med?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Valve index

Permalänk
Moderator
Moderator

Ah, ja de som kör DP direkt verkar kunna fungera bra/bättre.
Edit: Läste inte så noga på vidarelänkade inläggen, verkar strula även på sådana headsets. :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ah, jag har quest 2. Nån gång kanske det blir en uppgradering, men känns som att jag borde fortsätta med gröna laget då.. Hade faktiskt inte haft en tanke på det förrän nu när detta erbjudande dök upp. Har haft span på 6900 serien bra länge.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Om ni som vet kan berätta för oss andra vore det trevligt
Som vad det är som skulle göra nvidia bättre? Jag har nämligen fått för mig att tekniker som DLSS och allt som nividia har som inte AMD har inte är aktuellt för VR.
Då är det råstyrka på grafikkortet som är kvar. Så om ovanstående är rätt så antingen räcker grafikkortets kraft, eller så gör det inte det. Då oavsett tillverkare.

Så hur ligger det till egentligen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni som vet kan berätta för oss andra vore det trevligt
Som vad det är som skulle göra nvidia bättre? Jag har nämligen fått för mig att tekniker som DLSS och allt som nividia har som inte AMD har inte är aktuellt för VR.
Då är det råstyrka på grafikkortet som är kvar. Så om ovanstående är rätt så antingen räcker grafikkortets kraft, eller så gör det inte det. Då oavsett tillverkare.

Så hur ligger det till egentligen?

Det handlar inte direkt om något speciellt som gör Nvidia spektakulärt bra, bara att det fungerar överlag dåligt med AMD-korten.
Hursomhelst, det är inte råstyrkan som är problemet, att 7900-serien presterar väldigt bra med en vanlig skärm, som även nämns i länkarna ovan, är en helt annan sak.

(Edit: Mig veterligen inga problem att köra DLSS eller att FSR skulle ställa till med något extra problem i VR för övrigt.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Enda jag vet som är varför jag kör nvidia och inte ens funderar på något annat för VR är nvidia Single pass stereo. De titlar som använder det kan det göra SJUK skillnad men mest Sim racing titlar som jag vet utnyttjar det.
Jag själv fick ca 50% mer frames i iracing på min rift med ("gamla") 5600x och 3070 med det på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har nämligen fått för mig att tekniker som DLSS och allt som nividia har som inte AMD har inte är aktuellt för VR.

Du har fått för dig fel.

Förutom det som andra redan nämnt har Nvidia bättre videoencoder vilket gör stor skillnad för de headsets där man streamar video över USB eller WiFi (t.ex Quest och Pico).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om ni som vet kan berätta för oss andra vore det trevligt
Som vad det är som skulle göra nvidia bättre? Jag har nämligen fått för mig att tekniker som DLSS och allt som nividia har som inte AMD har inte är aktuellt för VR.
Då är det råstyrka på grafikkortet som är kvar. Så om ovanstående är rätt så antingen räcker grafikkortets kraft, eller så gör det inte det. Då oavsett tillverkare.

Så hur ligger det till egentligen?

Se nedan. Utöver det verkar det ha varit ett flertal uppdateringar med drivrutiner som försökt men inte riktigt lyckats helt att få prestandan att motsvara vad AMD har när man spelar på en skärm.

Jag började bara leta runt lite och tyckte jag såg för många VR relaterade trådar på internet för AMD.

Skrivet av anon138754:

Du har fått för dig fel.

Förutom det som andra redan nämnt har Nvidia bättre videoencoder vilket gör stor skillnad för de headsets där man streamar video över USB eller WiFi (t.ex Quest och Pico).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Inte mycket men har kört lite med mitt 7900 xt och mins jag rätt så fungerade det lika bra som med mitt rtx 3080 som jag hade innan. Nu va det ett tag sen visserligen då jag inte klarar av fördröjningen som blir när man kör trådlös koppling till pc med quest 2.

Sen om jag förstod det hela rätt så är problemet sen i somras Meta som inte lagt in ordentligt stöd för AMD's decoder, sen om dom gjort det än eller inte är en annan femma.

Visa signatur

here we go!