Permalänk

Bredband2 gaming

Hej. Bredbandspriserna har ju börjat skyrocka i mitt stadsnät så kollar över möjligheterna att byta operatör.

Ni som har bredband2 är ni nöjda? Hört mycket skit om dom, men är billigt. Kan man förhandla bort cgnat? Vill ha publikt ip.

Kör mest CS2, Overwatch 2 och Dayz. Väl mött.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Det är väl dock ett problem för alla ISP:er. Ingen lämnar väl en recension om man är nöjd, bara när man är missnöjd. Är det någonting som gör gemene man upprörd, så är det nätproblem.

Med det sagt, så hade jag fiber ifrån bredband2 för 15 år sedan och hade bara gott att säga om dem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej. Bredbandspriserna har ju börjat skyrocka i mitt stadsnät så kollar över möjligheterna att byta operatör.

Ni som har bredband2 är ni nöjda? Hört mycket skit om dom, men är billigt. Kan man förhandla bort cgnat? Vill ha publikt ip.

Kör mest CS2, Overwatch 2 och Dayz. Väl mött.

Jag har varit nöjd kund under ganska många år.
Inga problem att få publik ip, kostar inte ens extra som bahnhof.

Kör Bredband2 i Sthlm och i Dalarna, kan räkna driftstoppen på 1 hand senaste 3 åren

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag hade T3 från början som sedan blev A3 och som sedan blev uppköpta av Bredband2. Jag upptäckte att jag blev dumpad bakom CGNAT för ett tag sedan, kontaktade kundtjänst och dom tog bort mig från det vilket inte kostade något. Det skiljer nog på vilket stadsnät eller fibernät man använder, men mitt var IP-Only som har bytt namn nu. Dom har många IP-adresser så det var nog inte några problem i mitt fall.

Jag har inte haft några problem med Bredband2 så länge jag haft det, däremot har det varit en del avbrott på fibern som flera gånger var grävskopa som trasat sönder kabeln, alltså inte deras fel. Jag tror att deras DNS blev knas en gång också längre tillbaka i tiden men dom har inte haft mer strul än andra vad jag vet.

Jag vågar påstå att folk som har mycket strul kanske är mer kopplat till fibernät (stadsnät) osv där man bor eller i regionen, det i sig är inte kopplat till att det är ISPns fel. Men folk har svårt att skilja på sådant och blir ofta arga när Internet slutar att fungerar och klagar då automatiskt på sin ISP för dom känner till namnet, det är deras fel att Internet blev knas anser dom.

Permalänk

Tack för svar. Det låter bra. Jag får 250/100 för samma pris som jag har nu. (Halebop 100/100)

Jag är ingen superseriös gamer, men vill ju såklart ha bra svarstider. Blir att testa Bredband2 då. Publikt IP är ju av största vikt för vill kunna komma åt min server och her hört att det kan vara strul med Battle.net klienten om man sitter bakom CG-NAT.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

@Midvintersorg det stämmer bra.

CGNAT är i stort sett som att sitta bakom dubbel-NAT. De flesta tjänster fungerar utan problem då dom har egna servrar på Internet för IoT och allt annat möjligt. Mycket förenklat kan man säga att problem uppstår när okända paket behöver komma till din dator IP-adress, då fastnar dom i CGNAT servern (eller utrustningen).

Det som påverkas är t.ex. ftp server, torrents, en del spel osv. Till viss del kan man komma runt det med VPN men för dom flesta är det inte optimalt och du måste dessutom betala extra för VPN, jag vet inte om det finns någon gratis VPN tjänst.