Bygger ny server för Home assistant, PLEX, Treunas, Torrent

Permalänk

Bygger ny server för Home assistant, PLEX, Treunas, Torrent

Hejsan,
Här finns mycket kunskap om vad är mer eller mindre bra att köra med så jag vill be om lite råd.

Jag kör idag en laptop (Home assistant, PLEX server, torrent) och en qnap nas för lagring.

Jag har nu beställt lite nytt för att flytta allt detta till en och samma maskin. Den kommer bestå av följande delar:
- Chassi: Node 304
- Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
- CPU: Ryzen 5600G
- Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
- PSU: Corsair CV650 650W Dual EPS
- M.2 -> 4x SATA för att kunna få in mer än 4 diskar

Min tanke är att köra Proxmox med: truenas, home assistant, frigate (LXC container) samt plex server (LXC container) och även torrent-klient.
Jag har aldrig jobbar med LXC men det verkar finnas bra guider.

Frågor:
- Känns ovan som en bra väg att gå?
- Kan jag köra samma LXC container för PLEX, Frigate och torrent? Fördelar/nackdelar på att inte dela upp dessa?
- Truenas tänker jag köra ZFS med RAIDZ.
- I och med att jag använder M.2 sloten för adaptern så tappar jag möjligheten till att köra L2ARC, är det en stor förlust, kan jag köra samma med en vanlig SATA-SSD?
- Jag har idag 4st 6tb diskar som jag flyttar över och bygger om till RAIDZ, jag har förstått det som att jag kan bygga ut RAIDZ med fler diskar sen nu när jag har plats för 6st 3.5" i det nya chassit, stämmer det? Något jag bör tänka på när jag gör detta?
- Jag tänker använda en separat disk för att spela in från övervakningskamerorna istället för att göra detta rakt till diskarna som kör RAID för att avlasta dessa då det i dagsläget är 90gig/dygn med 2 kameror och tanken är att köra 4-5 kameror totalt sen.
Tanken är att lägga upp denna disken via TRUENAS men som en enkel disk.

- Hur fungerar tilldelning av resurser till de olika virtuella maskinerna i proxmox? Om jag tilldelar TRUENAS 16gig ram, är detta då helt låst till denna maskinen eller är det bara en markering för max hur mycket resurser denna maskin får använda. Annars gäller det att balansera tilldelningen väldigt noga...

Permalänk
Medlem

Syftet med LXC (precis som en VM) är att bara ge den tillgång till en liten del av den totala hårdvaran på servern. En annan tanke med LXC (likt docker) är att separera tjänster i egna containers där de kan isoleras. Skulle en container dö så påverkas inte andra LXC containers utan du kan då göra en restore på LXC imagen som kraschade utan behöva rollbacka andra tjänster också.

Jag kör proxmox hemma med både LXC och VMar, jag kör bl.a Plex som en LXC och är väldigt nöjd med den. Eftersom jag kör den som en LXC så får jag dock ingen GPU accelerering så den måste ha tillgång till en hel del cores för att den ska spela upp 4k material.

Jag kör ZFS i proxmox direkt, tycker det är smidigaste lösningen. Jag har dock ingen erfarenhet av RAIDZ, men du får läsa på kring hur man expanderar en RAIDZ VDEV. Vill minnas att det är ganska krångligt och kanske därför inte bästa lösningen. Jag hade rekommenderat ZFS "raid10" på dina fyra diskar. Med "raid10" slipper du krångel med resilvering av hela poolen när en disk dör. Det är också enklare att lägga till eller byta ut diskar, men jag har dålig koll på detaljerna här.

RAM-tilldelning är inte stenhård såvitt jag vet. Du kan tekniskt sett "oversubscriba", dvs ge mer RAM till dina VMar/LXCar än vad du faktiskt har i servern, men de plockar bara åt sig vad de behöver och lämnar resten åt andra. LXC har såklart bättre hantering av mängden RAM som används och så, men det finns en "Memory Ballooning" feature för VMar som gör att de dynamiskt kan lämna tillbaka RAM de inte använder ner till en viss minimi-nivå.

Grejerna du köper är tekniskt sett gaming-utrustning vilket kanske inte är optimalt om det är en server du vill ha. Jag hade rekommenderat att du kikar på serverbygge med Xeon-processor och ett moderkort som stödjer ECC-ram som är väldigt hjälpsamt för att undvika bitrot med t.ex ZFS.

Jag tror inte du behöver någon L2ARC disk, jag tror inte din "workload" är hög nog för att se nån direkt vinst. Värt att nämna är att L2ARC oftast kräver en enterprise SSD då konsument SSDer är riktigt dåliga på just den workload som L2ARC innebär, så att lägga på en dålig SSD kan göra prestandan sämre än att inte ha någon alls.

Ojdå, massor med text här, bäst jag stannar. Hoppas något av det jag skrev var användbart.

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

- Jag har idag 4st 6tb diskar som jag flyttar över och bygger om till RAIDZ, jag har förstått det som att jag kan bygga ut RAIDZ med fler diskar sen nu när jag har plats för 6st 3.5" i det nya chassit, stämmer det? Något jag bör tänka på när jag gör detta?

Du kan inte bygga ut RAID-Z i dagsläget. Det kanske kommer gå inom en snar framtid, men det är fortfarande inte idealt, du förlorar en del diskutrymme jämfört med om du byggt vdev:en från början med samma antal diskar. Plus att det känns riskabelt med nya funktioner. Vad du kan göra är att lägga till en speglad vdev till din zpool senare om du vill det, dvs du köper två nya diskar av valfri storlek och speglar dem och utökar din zpool med dem.

Kolla också upp att dina diskar är av typen CMR och inte SMR, eftersom den senare typen funkar väldigt dåligt med ZFS, framför allt vid resilvering. Du kan googla på diskarnas modellnamn etc, men det är inte alltid så lätt att få fram informationen.

Vad gäller L2ARC så brukar det rekommenderas att man i första hand skaffar mer RAM, och det går även åt en del RAM bara för att hålla reda på vad som ligger i L2ARC. 32 GB verkar lite snålt när du ska köra massa VMs osv, och du kommer säkert komma på flera saker du vill köra på den efterhand.

Permalänk
Skrivet av Gollee:

Syftet med LXC (precis som en VM) är att bara ge den tillgång till en liten del av den totala hårdvaran på servern. En annan tanke med LXC (likt docker) är att separera tjänster i egna containers där de kan isoleras. Skulle en container dö så påverkas inte andra LXC containers utan du kan då göra en restore på LXC imagen som kraschade utan behöva rollbacka andra tjänster också.

Jag kör proxmox hemma med både LXC och VMar, jag kör bl.a Plex som en LXC och är väldigt nöjd med den. Eftersom jag kör den som en LXC så får jag dock ingen GPU accelerering så den måste ha tillgång till en hel del cores för att den ska spela upp 4k material.

Jag kör ZFS i proxmox direkt, tycker det är smidigaste lösningen. Jag har dock ingen erfarenhet av RAIDZ, men du får läsa på kring hur man expanderar en RAIDZ VDEV. Vill minnas att det är ganska krångligt och kanske därför inte bästa lösningen. Jag hade rekommenderat ZFS "raid10" på dina fyra diskar. Med "raid10" slipper du krångel med resilvering av hela poolen när en disk dör. Det är också enklare att lägga till eller byta ut diskar, men jag har dålig koll på detaljerna här.

RAM-tilldelning är inte stenhård såvitt jag vet. Du kan tekniskt sett "oversubscriba", dvs ge mer RAM till dina VMar/LXCar än vad du faktiskt har i servern, men de plockar bara åt sig vad de behöver och lämnar resten åt andra. LXC har såklart bättre hantering av mängden RAM som används och så, men det finns en "Memory Ballooning" feature för VMar som gör att de dynamiskt kan lämna tillbaka RAM de inte använder ner till en viss minimi-nivå.

Grejerna du köper är tekniskt sett gaming-utrustning vilket kanske inte är optimalt om det är en server du vill ha. Jag hade rekommenderat att du kikar på serverbygge med Xeon-processor och ett moderkort som stödjer ECC-ram som är väldigt hjälpsamt för att undvika bitrot med t.ex ZFS.

Jag tror inte du behöver någon L2ARC disk, jag tror inte din "workload" är hög nog för att se nån direkt vinst. Värt att nämna är att L2ARC oftast kräver en enterprise SSD då konsument SSDer är riktigt dåliga på just den workload som L2ARC innebär, så att lägga på en dålig SSD kan göra prestandan sämre än att inte ha någon alls.

Ojdå, massor med text här, bäst jag stannar. Hoppas något av det jag skrev var användbart.

Det var lärorikt, jag tackar för svaret!

Jag är medveten om att det är gaming-utrustning, jag fick tag på delarna väldigt billigt och tanken är att datorn ska kunna användas till annat senare när den inte ska agera server längre.

RAIDZ1 verkar vara ZFS motsvarighet till RAID5 som jag kör idag, jag förstår att redundansen försvagas men det är jag helt ok med. Jag har en disk som backup ifall en fallerar.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Du kan inte bygga ut RAID-Z i dagsläget. Det kanske kommer gå inom en snar framtid, men det är fortfarande inte idealt, du förlorar en del diskutrymme jämfört med om du byggt vdev:en från början med samma antal diskar. Plus att det känns riskabelt med nya funktioner. Vad du kan göra är att lägga till en speglad vdev till din zpool senare om du vill det, dvs du köper två nya diskar av valfri storlek och speglar dem och utökar din zpool med dem.

Kolla också upp att dina diskar är av typen CMR och inte SMR, eftersom den senare typen funkar väldigt dåligt med ZFS, framför allt vid resilvering. Du kan googla på diskarnas modellnamn etc, men det är inte alltid så lätt att få fram informationen.

Vad gäller L2ARC så brukar det rekommenderas att man i första hand skaffar mer RAM, och det går även åt en del RAM bara för att hålla reda på vad som ligger i L2ARC. 32 GB verkar lite snålt när du ska köra massa VMs osv, och du kommer säkert komma på flera saker du vill köra på den efterhand.

Diskarna är CMR, det har jag varit noga med att köpa. Det är WD-red EFRX.

"Vad du kan göra är att lägga till en speglad vdev till din zpool senare om du vill det, dvs du köper två nya diskar av valfri storlek och speglar dem och utökar din zpool med dem."

Om jag väljer att köra RAIDZ1:
Betyder detta att jag skapar en ny pool med 2 nya diskar som jag speglar mot varandra och får då motsvarande RAID1 i redundans och lägger sedan till deras lagringsutrymme i min zpool. Dvs jag får en stor lagringsyta som består av 2 olika raid-konfigurationer (RAIDZ1 samt en vdev mirroring som det verkar kallas)?

Angående mängden RAM så får jag kanske se över ifall jag ska byta till 64 gig direkt.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

"Vad du kan göra är att lägga till en speglad vdev till din zpool senare om du vill det, dvs du köper två nya diskar av valfri storlek och speglar dem och utökar din zpool med dem."

Om jag väljer att köra RAIDZ1:
Betyder detta att jag skapar en ny pool med 2 nya diskar som jag speglar mot varandra och får då motsvarande RAID1 i redundans och lägger sedan till deras lagringsutrymme i min zpool. Dvs jag får en stor lagringsyta som består av 2 olika raid-konfigurationer (RAIDZ1 samt en vdev mirroring som det verkar kallas)?

Ja, precis. Om man ska vara petig så skapar du inte en ny pool, utan en ny vdev (en speglad vdev) i din gamla pool.

Det är kanske lite konstigt att köra en RAID-Z vdev och en speglad vdev i samma pool, men det ska fungera.

Permalänk

Skaffa 2x32 GB RAM direkt.

L2ARC är RAM-cachen i ZFS, den är alltid på. Någon SSD cache eller ZLOG behöver du inte.

Krånglar det med LXC, kör VMar istället. Och mycket kan du köra i docker istället, gör en docker-VM för det.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att låta plex i lxc och få tillgång till gpu och hw-transcode

Mitt nästa projekt är att få igång HA i en VM med Frigate och en Google Coral på pci-e

0ch de flesta Ryzen klarar ECC alldeles utmärkt
Bla mitt b570 kort med 3900x.
Bara att kolla att kortet stödjer minnet du tänkt köpa

Permalänk

Vill du transcoda i Plex så är en nyare Intel med Quicksync ett bättre val. Det går att lösa transcoding med ett grafikkort också om man vill, där är nvidia bättre.

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Skrivet av Falukorvig:

Vill du transcoda i Plex så är en nyare Intel med Quicksync ett bättre val. Det går att lösa transcoding med ett grafikkort också om man vill, där är nvidia bättre.

Just nu behöver jag inte transcoda speciellt mycket. För det mesta är det 4k material till en 4k tv men ibland spelar jag upp på en 1080p TV. Det funkar med avkodning på processorn då, även om den får jobba hårt i dagsläget (körs på en laptop, I7 9750H med 16 gig ram).
Skulle jag i framtiden få problem med att jag behöver köra transcode med hårdvara så kanske det är en idé och köpa ett billigt nvidia grafikkort och sedan porta in det i den virtuella miljön som kör plex server?
Hur krabbigt grafikkort pratar vi om för att det ska fungera?

Enligt denna tråden: https://www.reddit.com/r/PleX/comments/16asmch/plex_transcodi...

Så ska det gå att använda grafikmotorn i processorn för att köra hardware transcode, det förutsätter iofs att jag köper plex pass vilket jag ska göra så småningom. Det bör avlasta min processor väldigt mycket när det väl blir tal om transcode.

Permalänk
Medlem

Ett 1050 duger
Jag använder själv ett 1660ti

Permalänk
Skrivet av Greenworm:

Just nu behöver jag inte transcoda speciellt mycket. För det mesta är det 4k material till en 4k tv men ibland spelar jag upp på en 1080p TV. Det funkar med avkodning på processorn då, även om den får jobba hårt i dagsläget (körs på en laptop, I7 9750H med 16 gig ram).
Skulle jag i framtiden få problem med att jag behöver köra transcode med hårdvara så kanske det är en idé och köpa ett billigt nvidia grafikkort och sedan porta in det i den virtuella miljön som kör plex server?
Hur krabbigt grafikkort pratar vi om för att det ska fungera?

Enligt denna tråden: https://www.reddit.com/r/PleX/comments/16asmch/plex_transcodi...

Så ska det gå att använda grafikmotorn i processorn för att köra hardware transcode, det förutsätter iofs att jag köper plex pass vilket jag ska göra så småningom. Det bör avlasta min processor väldigt mycket när det väl blir tal om transcode.

Ja, exakt. Det är hw-transcode som är det intressanta då det är så pass mycket mer effektivt. Jag har själv gjort precis som du funderar på att göra, syns i signaturen. Vid bygget av min nya server kommer jag däremot att ditcha CPU och GPU för endast en Intel med iGpu. Då får jag plats med ett PCI-e kort också. Angående vilken GPU man ska rulla med så finns det en bra översikt över encoding/decoding hos olika kort på nvidias hemsida.

stavning
Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Skrivet av Falukorvig:

Ja, exakt. Det är hw-transcode som är det intressanta då det är så pass mycket mer effektivt. Jag har själv gjort precis som du funderar på att göra, syns i signaturen. Vid bygget av min nya server kommer jag däremot att ditcha CPU och GPU för endast en Intel med iGpu. Då får jag plats med ett PCI-e kort också. Angående vilken GPU man ska rulla med så finns det en bra översikt över encoding/decoding hos olika kort på nvidias hemsida.

Såhär i efterhand så borde jag kanske gått på en intel CPU med integrerad grafik istället. Nu sitter jag med komponenterna så jag får försöka få igång samma sak med min Ryzen 5600G, stödet ska finnas där men det kanske är svårare att få igång än med en motsvarande Intel.
Jag får hålla tummarna

Permalänk
Medlem

CPUn passar mycket bra. Ett moderkort med bättre möjligheter till expansion och ECC-minne så hade det dock varit lite bättre

Permalänk

Nu är maskinen monterad, jag stötte på lite problem med en m.2 -> sata adaptern som inte verkar fungera.
Jag kommer initialt köra mina 4 diskar på moderkortets sata-portar och en m.2 disk för OS (förutsatt att m.2 porten inte delar lina med någon av sata-portarna).
Jag tänker också satsa på en lsi 9207-8i HBA kort för att få in fler diskar senare.

Min nästa fråga är hur jag ska installera allting, jag har lokaliserat 2 olika vägar men vet inte vilken jag ska använda:

alt. 1:
Proxmox som hanterare av virtuella maskiner.

alt. 2:
Truenas scale som hanterare av virtuella maskiner.

Det viktiga är att jag ska kunna köra följande:
- truenas scale (eller core, men förstår det som att det är scale som gäller för att köra virtuella maskiner)
- plex server
- frigate
- home assistant OS
- någon linuxmiljö för torrentklient

Några frågor till:
- Kan jag vid ett senare tillfälle lägga till lsi 9207-8i HBA kort för att få in fler diskar i truenas?
- Det verka som att jag kan använda en SFF 8087 -> 4x sata splitter för till ett LSI 9207-8i kort för att använda upp till 8st vanliga sata diskar, stämmer det?
- Fungerar det bra att porta in ett HBA kort till truenas via proxmox och skiljer det sig mot om jag kör truenas som main OS?

Det finns så många frågor nu när jag börjar komma till installation, men här finns mycket kunskap så jag håller tummarna!

Lagt till frågor
Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Såhär i efterhand så borde jag kanske gått på en intel CPU med integrerad grafik istället. Nu sitter jag med komponenterna så jag får försöka få igång samma sak med min Ryzen 5600G, stödet ska finnas där men det kanske är svårare att få igång än med en motsvarande Intel.
Jag får hålla tummarna

Tänk på att Ryzen 5600G inte stödjer ECC-RAM.

Det gör ingen Ryzen 1000/2000/3000/5000 G-serie.

Om du nu ens överväger byta RAM senare.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Tänk på att Ryzen 5600G inte stödjer ECC-RAM.

Det gör ingen Ryzen 1000/2000/3000/5000 G-serie.

Om du nu ens överväger byta RAM senare.

Jag kommer inte byta ram i denna maskinen. Möjligtvis om det blir en ny maskin sen.
Är det så katastrof att inte köra med ecc-ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Jag kommer inte byta ram i denna maskinen. Möjligtvis om det blir en ny maskin sen.
Är det så katastrof att inte köra med ecc-ram?

Personligen har jag aldrig en server utan ECC.
Men allas krav är olika.

Jag tror absolut att du överlever utan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Jag kommer inte byta ram i denna maskinen. Möjligtvis om det blir en ny maskin sen.
Är det så katastrof att inte köra med ecc-ram?

Någon katastrof skulle jag nog inte säga att det är, men sen beror det ju på hur kritiska grejer som ska rulla på den. Jag har kört ett gäng servrar utan ECCminnen och det har aldrig varit något problem, men jag har även haft ett gäng Dell och HP servrar och dom har jag dock haft ECC i och det har ju varit för att det har kommit med dom

Just nu kör jag av lathet en Hyper-V Core host hemma och den kör jag på min gamla Ryzen 2600 med vanliga minnen, men då har jag inget kritiskt som behöver ECC, utan den agerar lagring och ska väll kanske rulla nån spelserver, så då är det inget som jag anser behöver ha ECC.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Jag kommer inte byta ram i denna maskinen. Möjligtvis om det blir en ny maskin sen.
Är det så katastrof att inte köra med ecc-ram?

Jag hade kört på 64GB, minne är det som tar slut snabbast om du kör många VMs och liknande (har jag hört)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Jag hade kört på 64GB, minne är det som tar slut snabbast om du kör många VMs och liknande (har jag hört)

När det börjar ta slut så får jag överväga om det behövs. Just nu använder jag lite mer än 50% bara.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Någon katastrof skulle jag nog inte säga att det är, men sen beror det ju på hur kritiska grejer som ska rulla på den. Jag har kört ett gäng servrar utan ECCminnen och det har aldrig varit något problem, men jag har även haft ett gäng Dell och HP servrar och dom har jag dock haft ECC i och det har ju varit för att det har kommit med dom

Just nu kör jag av lathet en Hyper-V Core host hemma och den kör jag på min gamla Ryzen 2600 med vanliga minnen, men då har jag inget kritiskt som behöver ECC, utan den agerar lagring och ska väll kanske rulla nån spelserver, så då är det inget som jag anser behöver ha ECC.

Handlar det mest om hastighet eller är det av säkerhetsskäl som man använder det pga datakoruption?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

När det börjar ta slut så får jag överväga om det behövs. Just nu använder jag lite mer än 50% bara.

Det låter ju lugnt, kan rekommendera att kika på audiobookshelf

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Nu är servern igång och jag har installerat Proxmox som OS och på den:
- truenas
- Home assistant
- Plex som LXC
- Frigate som LXC (gör detta senare då jag kör frigate i HA utan problem idag)

Det som återstår är någon VM för att kunna köra en torrentklient och komma åt en webbläsare. Har någon tips på hur jag bäst löser detta? Någon linux? Windows 10 (tiny10?)?

Mitt nästa steg blir att köra backups på allting, jag har förstått det som att man kan köra snapshots på diverse delar, kör jag det på hela varje maskin i proxmox OCH på proxmox i sig? Någon får gärna förklara hur det fungerar och vad som anses vara "best practice".

Går det att köra någon form av RAID (ZFS) på hårddisken som kör Proxmox ifall m.2 disken jag kör proxmox på idag skulle krasha, typ en raid1 eller ZFS mirror? Förklara gärna vad "best practise" anses vara här.

Jag kommer såklart leta info själv när jag har tid och fyller på här med vad jag hitta. Troligtvis vet någon här redan hur man bör göra och då kan jag få lite bekräftelse på att jag tänker rätt och någon annan snappar kanske upp och lär sig något nytt när de läser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Nu är servern igång och jag har installerat Proxmox som OS och på den:
- truenas
- Home assistant
- Plex som LXC
- Frigate som LXC (gör detta senare då jag kör frigate i HA utan problem idag)

Det som återstår är någon VM för att kunna köra en torrentklient och komma åt en webbläsare. Har någon tips på hur jag bäst löser detta? Någon linux? Windows 10 (tiny10?)?

Grattis till att komma igång!
Jag ska försöka svara så gott som möjligt, men har egentligen bara min egen erfarenhet att basera det på.
Jag har en tiny10-maskin på min server för att kunna köra en del mer eller mindre skumma program, tex några för att kunna göra om mina köpta ljudböcker på audible till mp3

Skrivet av Greenworm:

Mitt nästa steg blir att köra backups på allting, jag har förstått det som att man kan köra snapshots på diverse delar, kör jag det på hela varje maskin i proxmox OCH på proxmox i sig? Någon får gärna förklara hur det fungerar och vad som anses vara "best practice".

Backups på allt är givetvis det som är bäst practice, men beror på hur mycket lagring det får ta och hur mycket jobb en är beredd att lägga på det (ska ställas mot jobbet att som blir om något fallerar)

Skrivet av Greenworm:

Går det att köra någon form av RAID (ZFS) på hårddisken som kör Proxmox ifall m.2 disken jag kör proxmox på idag skulle krasha, typ en raid1 eller ZFS mirror? Förklara gärna vad "best practise" anses vara här.

Jag kommer såklart leta info själv när jag har tid och fyller på här med vad jag hitta. Troligtvis vet någon här redan hur man bör göra och då kan jag få lite bekräftelse på att jag tänker rätt och någon annan snappar kanske upp och lär sig något nytt när de läser

Går säkert att köra raid på de(n) disk proxmox ligger på, genom att ställa in det redan i bios.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Här hittar du många bra lxc till proxmox
https://tteck.github.io/Proxmox/

Och dela gärna med dig av din config fil för Frigate

Permalänk
Skrivet av Plow:

Här hittar du många bra lxc till proxmox
https://tteck.github.io/Proxmox/

Och dela gärna med dig av din config fil för Frigate

Tackar för länken!
Här kommer min config till frigate! Bara fråga om det är något du undrar i den

Citat:

mqtt:
host: 192.168.68.93
user: plejd
password: plejd

database:
path: /config/frigate.db

go2rtc:
streams:
framsida:
- "ffmpeg:http://192.168.68.60/flv?port=1935&app=bcs&stream=channel0_main.bcs&user=admin&password=password#video=copy#audio=copy#audio=opus"

framsida_ext:
- "ffmpeg:http://192.168.68.60/flv?port=1935&app=bcs&stream=channel0_ext.bcs&user=admin&password=password"

baksida:
- "ffmpeg:http://192.168.68.114/flv?port=1935&app=bcs&stream=channel0_main.bcs&user=admin&password=password#video=copy#audio=copy#audio=opus"

baksida_ext:
- "ffmpeg:http://192.168.68.114/flv?port=1935&app=bcs&stream=channel0_ext.bcs&user=admin&password=password"

detectors:
ov:
type: openvino
device: AUTO
model:
path: /openvino-model/ssdlite_mobilenet_v2.xml

model:
width: 300
height: 300
input_tensor: nhwc
input_pixel_format: bgr
labelmap_path: /openvino-model/coco_91cl_bkgr.txt

cameras:
framsida:
ffmpeg:
inputs:
#High resolution stream
- path: rtsp://127.0.0.1:8554/framsida?video=copy&audio=aac
input_args: preset-rtsp-restream
roles:
- record

#Low resolution stream
- path: rtsp://127.0.0.1:8554/framsida_ext?video=copy
input_args: preset-rtsp-restream
roles:
- detect

live:
stream_name: framsida_ext

detect:
enabled: true
width: 896 # <---- update for your camera's resolution
height: 672 # <---- update for your camera's resolution
fps: 7
objects:
track:
- person
- dog

mask: "896,464,896,0,312,0,322,96,693,316"

snapshots:
enabled: true
retain:
default: 14
record:
enabled: true
retain:
days: 7
mode: all
events:
retain:
default: 14
mode: active_objects
baksida:
ffmpeg:
inputs:
#High resolution stream
- path: rtsp://127.0.0.1:8554/baksida?video=copy&audio=aac
input_args: preset-rtsp-restream
roles:
- record

#Low resolution stream
- path: rtsp://127.0.0.1:8554/baksida_ext?video=copy
input_args: preset-rtsp-restream
roles:
- detect

live:
stream_name: baksida_ext

detect:
enabled: true
width: 896 # <---- update for your camera's resolution
height: 672 # <---- update for your camera's resolution
fps: 7
objects:
track:
- person
- dog

snapshots:
enabled: true
retain:
default: 14
record:
enabled: true
retain:
days: 7
mode: all
events:
retain:
default: 14
mode: active_objects

Jag använder Reolinks kameror och spelar in mot min truenas-server (24/7). Allting flyter på ypperligt bra faktiskt, det var dock en liten resa innan alla inställningar landat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Tackar för länken!
Här kommer min config till frigate! Bara fråga om det är något du undrar i den

Jag använder Reolinks kameror och spelar in mot min truenas-server (24/7). Allting flyter på ypperligt bra faktiskt, det var dock en liten resa innan alla inställningar landat.

Jag har 2st 410

Permalänk
Skrivet av Plow:

Jag har 2st 410

Jag kör 2st 510WA, den ena är trådad och den andra via Wifi, tanken är att köra båda trådade senare och komplettera med någon kamera till och köra POE till den. Är väldigt nöjd med reolinks kameror, framförallt med tanke på priset!

Permalänk
Medlem

Byggde precis färdigt mitt och vi har motsvarande krav och hw-spec som inte alls skiljer sig så långt ifrån.

Kör ett :
Node 304
z790-mitx
13100
32GB 5600mhz ram.
SF600
2st M2 på 1TB
4st 4TB WD REd Pro
LSI 9207-8i
Därefter kommer jag att trycka in en surveillance skyhawk disk

Har inte installerat mjukvaran än så länge.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE