Arbetsdator Intel I9, förbättringsförslag

Permalänk

Arbetsdator Intel I9, förbättringsförslag

Planerar mitt första datorbygge, det är en arbetsdator med inriktning mot programmering och CAD och en del mindre gaming.
Utgångspunkten blev en I9 med tanke på mulit-thread prestanda och att budget för en AMD Threadripper inte finns.

Värderar stabilitet och kvalitet, och ordinarie budget kanske var naiv gällande 25000 kr, och nu tänker jag att det vore trevligt om det finns möjligheten att hamna runt eller under 30000 kr.
Planerar dock att framåt vilja börja med överklockning dock blir det nog på en relativt låg nivå skulle jag gissa i och med att jag är en nybörjare inom ämnet, vilket jag delvis har försökt att ha i åtanke vid valet av de komponenter jag har just nu.

Vet inte om det är totalt tabu här på forumet att lägga in en länk till komponentkoll med de komponenter jag satt ihop:
https://komponentkoll.se/bygg/goXzU
Annars finns det sammanfattat nedan:
- Intel Core i9-14900K
- ASUS TUF GeForce RTX 4070 TI Super 16GB Gaming
- Phanteks NV5
- MSI MAG Z790 Tomahawk Max WIFI
- Corsair Vengeance RGB 64GB (2x32GB) 6400 Mts CL32
- Kingston Fury Renegade M.2 2TB 7300/7000 Mb/s
- MSI MPG A1000G PCIE5 1000W
- Arctic Liquid Freezer II 360 ARGB
- Microsoft Windows 11 Pro Swedish 64-bit OEM
- ARCTIC P12 PWM PST 5 pack
Total kostnad för tillfället: 33 794 kr

Det jag skulle vilja få förslag på är om det är onödigt overkill, eller om jag har missat viktiga aspekter för att kunna få en vettig funktionalitet baserat på valet av komponenter jag har?
Finns det några uppenbara rookie misstag ser jag gärna att de påtalas!

Förslag gällande att kunna komma ned i pris är alltid välkomna!

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag undvikit MSI och tagit ett Asus kort och kollat på AM5 t.ex 7950X och ett Hero men ser att de har blivit extremt dyra. Nya CPUer kommer i princip redan maxade från fabrik så överklockning är inte riktigt värt det sett till värmeutvecklingen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Arbetsdator Intel I9, förbättringsförslag

Skrivet av GarfieldPower:

Personligen hade jag undvikit MSI och tagit ett Asus kort och kollat på AM5 t.ex 7950X och ett Hero men ser att de har blivit extremt dyra. Nya CPUer kommer i princip redan maxade från fabrik så överklockning är inte riktigt värt det sett till värmeutvecklingen.

Tack för återkopplingen, vilken anledning skulle ni ha undvikit MSI av nyfikenhet?
Kändes som att prisskillnaden mellan ASUS och andra var väldigt stor, men det finns väl som oftast en anledning till varför, har ni någon mer specifik rekommendation?
Nej det är sant att överklockningen inte lär vara värt, utan det är kanske mer ett alternativ som kan uppstå i framtiden när en kan ha ledsnat lite på setupen och känner att en vill ge sig in på mer okänt territorium, att då möjligheten ändå finns.