BIOS uppdatering dator svart efter uppdatering

Permalänk

BIOS uppdatering dator svart efter uppdatering

Hej alla!

Har ett problem med min dator å tänkte ifall nån har varit med om detta?Min dator uppdatera mitt bios system igår har ett msi x570-pro.Efter uppdateringen så starta den om som den skulle men den hoppar aldrig igång skärmarna är helt svarta provat koppla en skärm direkt i moderkortet.samt provat flascha om den med en usb sticka till den versionen som var i den från förra året samt olika andra bios versioner . Provat ta ut cmos batteri med.Tagit ut ram minnen å kollat dom samt grafik kort i olika skärmar.Led lampan är röd på ”BOOT” på moderkortet. man börjar ge upp hoppet å funderar om nån har en idé vad det kan vara Med vänlig hälsning, Jonas

AMD Ryzen 9 5900X Processor Box

MSI X570-A PRO Bundkort

MSI GeForce RTX 3090 VENTUS 3X 24G OC

Kingston Fury Beast RGB 4x8GB DRR4 3600MHz RAM

FSP HYDRO G PRO 80+ Gold Modular 1000W

KINGSTON NV1 2000GB M.2 2280 NVMe SSD

Windows 11 Home

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den hittar ingen startenhet gissar jag på. Vad säger manualen och finns din systemdisk i UEFI?
Du kan behöva aktivera NVME-porten

Permalänk
Medlem

Eftersom dina skärmar inte startar upp, men du får en indikation på att POST (Power On Self Test) fastnar på "BOOT".
Koppla ur din NVMe-enhet så bör du kastas in i UEFI/BIOS.
Kontrollera dina inställningar i UEFI/BIOS, stäng sedan av datorn och koppla sedan in din NVMe-enhet igen.

Har ingen koll på om TPM/bitlocker kan påverkas när man uppdaterar UEFI/BIOS...
Kan eventuellt vara ett problem relaterat till det.

Edit.
Även om LED för BOOT tänds, så bör man kunna komma in i UEFI/BIOS, men det kanske är skillnad om TPM och bitlocker är aktiverat...

Att koppla ur NVMe-disken är bara för att bekräfta att skärmar startar upp som de skall samt att du kommer åt UEFI/BIOS.

Permalänk

Tack för svar Jag gjorde ett försök och koppla ur NVMe enheten och starta om datorn men den fastnar i bot läget provat starta om den några gånger.Måste blivit nåt hel galet i biosen då skärmarna ej startar Med vänlig hälsning, Jonas

Permalänk
Medlem

Plocka ur minnen så da har ett kvar

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Har testat plocka ut ram minnena och kört med ett minne enbart i slot 2 på kortet 😮 men den vägrar hoppa igång.ser över ett nytt moderkort som jag kan testa med. tack för svar

Permalänk

Jag montera i ett nytt moderkort men nu kom jag in i biosen men allt hängde sig å hacka i biosen.Kom åt tillslut då jag gjorde en USB för en ny Windows installation.Dock så kom jag in i Windows så vart allt svart igen å det gick ej å bota upp igen.Tog beslutet å skicka in datorn till företaget vars jag köpte den ifrån.shark gaming. Tycker det är så märkligt vad en bios uppdatering kan ställa till med 🤯

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonneapell:

Jag montera i ett nytt moderkort men nu kom jag in i biosen men allt hängde sig å hacka i biosen.Kom åt tillslut då jag gjorde en USB för en ny Windows installation.Dock så kom jag in i Windows så vart allt svart igen å det gick ej å bota upp igen.Tog beslutet å skicka in datorn till företaget vars jag köpte den ifrån.shark gaming. Tycker det är så märkligt vad en bios uppdatering kan ställa till med 🤯

Vad är ditt nya moderkort? Klarar det PCIE 4 eller 3?
Använder du riserkabel till grafikkortet?

En möjlig felkälla...
Kan vara strul med riser i så fall... Om tex. riserkabeln bara klarar PCIE 3, men ditt moderkort + GPU har PCIE4. Vid liknande strul kan bilden hacka något oerhört.

"Lösningen" (workaround) kan vara att strypa pcie-slotten till 3 i BIOS. Möjligtvis har denna inställning återställts vid BIOSupdate och du kanske också får problem relaterat till detta med ett äldre moderkort?

PCIE-/GPUslot inställningen brukar vara "auto" som standard, men kan även låsas till 2,3,4. Värt att testa...