Raderat innehåll på USB-minne

Permalänk
Medlem

Raderat innehåll på USB-minne

Hej,
Nu har även jag gjort det klantiga misstaget att jag la över Windows 10 Media Creation Tool på ett USB-minne där det redan låg bilder, dokument, videos med mera. Missade givetvis att läsa den sista texten om att allt innehåll kommer att raderas och istället tryckte jag mig vidare utan den vetskapen. Har hittills laddat ned en mängd olika Recovery-program och en del bilder/videos verkar kunna gå att återställa, men långt ifrån alla då vissa verkar ha blivit korrupta, vad det nu exakt innebär?
Har någon varit i en liknande situation eller har erfarenhet av att få tillbaka filer? Finns det något program eller företag för den delen som kan återställa allt som var förlorat, även det som är korrupt?

Dessa bilder fördes över från en Mac, går det att på något sätt återställa Mac-datorn till en viss tidpunkt då bilderna fanns lagrade på den, eller är det omöjligt?
Alla tips och trix mottages gärna.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Delen av USBstickan som skrivits över av Media Creation Tool är det nog omöjligt att få tillbaka filerna ifrån, det är nog bara filerna från övriga utrymmet som ev kan räddas.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en person som lånade ut en USB hårddisk som användes på en Mac och som sedan användes på en PC. Disken blev delvis korrupt och jag fick köra Ontrack räddningsprogram för att se vad som kunde räddas. Det var bilder, videos, fakturor, dokument etc. Lyckades rädda cirka 80% av det som fanns, resten var förlorat. Tursamt nog så hade dom upptäckt att något inte stämde när dom höll på och avbrutit själva processen att föra över data till disken i Windows. På de viset lyckades dom inte paja hela disken. Den informationen som förlorades var bara en del bilder och några videos, inget viktigt i det stora hela.

Du kan nog bara rädda det som inte är överskrivet, det finns företag som kanske kan hjälpa dig men förvänta dig inte underverk.

Därav (igen) jag säger det att man måste ha backuper av bilder, dokument etc. duplicerat, flera kopior osv. Det blir så stora problem när viktig information förstörs eller tappas bort och idag är det så billigt att skaffa lite extra hårdvara för att ibland göra backup. Notera jag syftar inte ens på backup av operativsystemet etc utan bara kopior av kataloger etc där man har viktig information samlad. Mycket simpel backup med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Delen av USBstickan som skrivits över av Media Creation Tool är det nog omöjligt att få tillbaka filerna ifrån, det är nog bara filerna från övriga utrymmet som ev kan räddas.

Ja okej, tack för svar!

Skrivet av DennisOlof:

Jag hjälpte en person som lånade ut en USB hårddisk som användes på en Mac och som sedan användes på en PC. Disken blev delvis korrupt och jag fick köra Ontrack räddningsprogram för att se vad som kunde räddas. Det var bilder, videos, fakturor, dokument etc. Lyckades rädda cirka 80% av det som fanns, resten var förlorat. Tursamt nog så hade dom upptäckt att något inte stämde när dom höll på och avbrutit själva processen att föra över data till disken i Windows. På de viset lyckades dom inte paja hela disken. Den informationen som förlorades var bara en del bilder och några videos, inget viktigt i det stora hela.

Du kan nog bara rädda det som inte är överskrivet, det finns företag som kanske kan hjälpa dig men förvänta dig inte underverk.

Därav (igen) jag säger det att man måste ha backuper av bilder, dokument etc. duplicerat, flera kopior osv. Det blir så stora problem när viktig information förstörs eller tappas bort och idag är det så billigt att skaffa lite extra hårdvara för att ibland göra backup. Notera jag syftar inte ens på backup av operativsystemet etc utan bara kopior av kataloger etc där man har viktig information samlad. Mycket simpel backup med andra ord.

Yes okej jag förstår, får testa mig fram lite mer och eventuellt kontakta något företag. Har i alla fall lärt mig en rejäl läxa... och att ha backups!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Dessa bilder fördes över från en Mac, går det att på något sätt återställa Mac-datorn till en viss tidpunkt då bilderna fanns lagrade på den, eller är det omöjligt?
Alla tips och trix mottages gärna.
Tack på förhand.

Kan inte mac men det måste väl gå på liknande sätt att köra recoververktyg på mac disken.
men om du använder disken finns risken att du skriver över filerna du vill rädda.

Visa signatur

Foldar som FrogmanR2 @ foldingathome åt vårat Sweclockers TEAM 37451 Folding@SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Är det SSD/NMVe -lagring i MAC:en så går det förmodligen en TRIM-sopkvast så fort filer raderas på samma sätt som i windows, alternativt typ körs 1 ggr i veckan och har det körts så är det inte mycket hopp kvar att det fins något kvarlämnat på lagringen..

Linux i en del distributioner så körs fstrim 1 ggr i veckan och då har man större möjlighet att rädda raderade filer innan den körs medans efteråt finns det inte mycket kvar.

bilderna har säkert en källa - typ telefon etc. kollat dessa om det finns kvar - har du kört backupprogram som 'time machine' eller motsvarande i tiden när bilderna fortfarande är kvar i MAC:n, undersök detta i så fall. har du några molntjänster kopplat och kanske gör backup - kolla där också.

Skall man rädda raderade filer ur en OS-miljö så är lagring på snurrdisk klart bättre när det gäller chansen att filerna i fråga finns kvar, där sker inte någon TRIM/Discard-körning.

Permalänk
Medlem

Hur stor är stickan? Vilket filsystem? Är stickan stor är ju chansen större att allt inte är borta.

Jag hade 1) använt https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ (eller liknande) på en Windowsdator för att göra en exakt kopia från USB-stickan till en fil i .img-format (inte imgc) på en ANNAN hårddisk/USB-sticka. Detta för att ha en kopia ifall vissa recoveryprogram eller liknande förstör mer i försöken att rädda data.

Är det länge sedan sakerna flyttades från Mac-datorn? Inget som ligger kvar i papperskorgen? Papperskorgen i Bilder? Ingen icloud?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Sötast

usb-minne är oavsett om du raderat det eller ej INTE en backup.
Man kan inte lita på dem överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Har tagit ett break från detta men tack för alla inputs! Ska testa mig fram helt enkelt.