Samlingstråd - fästen till TV (diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tack, lite skraj då man ej vet hur gamla fästet sitter monterat eller hur gammalt det är. Väggen är dessutom troligen ~15-20 år.

Får se var det slutar, kanske bara blir en fot som går att rotera.

Generellt är ju dagens apparater lättare trots att de är större, så även äldre fästen duger gott i många fall. Problemet är att det kan vara svårt att veta hur väl de är monterade eller deras kapacitet

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad folk har valt till sina C3 77 tum?

Samt allmän fråga, finns det något märke som är trevligare än andra och någon man ska undvika?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ruotria:

Nyfiken på vad folk har valt till sina C3 77 tum?

Samt allmän fråga, finns det något märke som är trevligare än andra och någon man ska undvika?

Märken som är trevligare är de som riktar in sig på yrkesmässiga installationer. Då kostar de mer. Nu kan jag långt ifrån alla varumärken men exempelvis Chief har gjort bra swing-fästen i många år som jag stött på i flera installationer. Vogel är ett sådant lite mittemellan prosument och installationsbranschen. Svenska Multibrackets är en annan som riktar sig mot installationsbranschen men delvis också konsumenter.

Om du tänker på fästen för 299 kronor och liknande är det enkla bitar av stål, ofta med med kinesisk tillverkning. Är inte mycket till varumärken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Märken som är trevligare är de som riktar in sig på yrkesmässiga installationer. Då kostar de mer. Kan långt ifrån alla varumärken men exempelvis Chief har gjort bra swing-fästen i många år som jag stött på i flera installationer. Vogel är ett sådant lite mittemellan prosument och installationsbranschen. Svenska Multibrackets är en annan som riktar sig mot installationsbranschen men delvis också konsumenter.

Om du tänker på fästen för 299 kronor och liknande är det enkla bitar av stål, ofta med med kinesisk tillverkning. Är inte mycket till varumärken där.

Landade på denna från jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Funkade bra och den är tillräckligt långt från väggen för att man ska kunna sätta in kablar om det behövs. Även om C3'an kanske mer är gjort för att vara närmare väggen

Permalänk
Viking

Tänker att det är många här som köpt en LG C3 77" nu under black week.
Några rekommendationer på tunna stabila väggfästen? Den får gärna sitta så nära väggen som möjligt.

Är ett sånt här något att ha? https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/hemelektroni...
Eller finns det bättre?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Nyfiken på vad folk har valt till sina C3 77 tum?

Samt allmän fråga, finns det något märke som är trevligare än andra och någon man ska undvika?

Då jag ska köpa en C3:a senare idag kikade jag på nya fästen också. Tänkte välja något av det enklaste man kan hitta... den ska ju bara hänga på väggen.

Hade tidigare två fästen ifrån Multibrackets... Super Slim Tilt & Turn. Ett till vardagsrummet och så Plus-modellen till sovrummet. I sovrummet var modellen suverän då tv:n behövde kunna svängas ut och vridas en bit ifrån väggen. Den var monterad på ena väggen mot långsidan av sängen. Men i vardagsrummet var fästet lite överflödigt... även om det underlättade vid installation av kablage att kunna svänga ut det från väggen.

Har man en tv:modell med kontakter som går rakt ut på baksidan så kan man inte använda dem tillsammans med slimmade väggfästen. C3:an har väl sina uttag nedåt och åt sidan?

Permalänk
Medlem

På LGs bilder har dom satt den helt in mot väggen.
Vet någon vad det är för väggfäste?
https://www.lg.com/se/images/tv/md07570466/gallery/medium04.j...

Permalänk
Medlem
Skrivet av latsson:

På LGs bilder har dom satt den helt in mot väggen.
Vet någon vad det är för väggfäste?
https://www.lg.com/se/images/tv/md07570466/gallery/medium04.j...

Då måste du nog ha ett hål i väggen där fästet får plats

Permalänk
Medlem

Detta Vogel-väggfäste känns prisvärt, har ingen erfarenhet av det dock:

Vogel's TVM 3405 platt TV-väggfäste för 32–77 tums TV, max. 50 kg, TV-fäste max. VESA 400 x 400, universell kompatibilitet, avstånd till väggen endast 2,2 cm
https://www.amazon.se/dp/B09GKTTM52
386:-

Permalänk
Medlem

Jag letar efter ett VESA-bordstativ-fäste som kan användas till LG C3 (65, dvs VESA 300x200) med "breda fötter". D.v.s. vikten ska hamna längs TVns ytterkanter om man tittar på TVn framifrån. Lite som Sonys nuvarande bordsstativ exempelvis på:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
Fast då ett Vesa-fäste så man kan fästa på en LG. Sonys ben fästs direkt i TVn i specialinfästningar.

Någon som känner till denna typ av bordsstativ? Jag har försökt googla men inte hittat något lämpligt bland alla horder av möjliga VESA fästen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Jag letar efter ett VESA-bordstativ-fäste som kan användas till LG C3 (65, dvs VESA 300x200) med "breda fötter". D.v.s. vikten ska hamna längs TVns ytterkanter om man tittar på TVn framifrån. Lite som Sonys nuvarande bordsstativ exempelvis på:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
Fast då ett Vesa-fäste så man kan fästa på en LG. Sonys ben fästs direkt i TVn i specialinfästningar.

Någon som känner till denna typ av bordsstativ? Jag har försökt googla men inte hittat något lämpligt bland alla horder av möjliga VESA fästen.

Den typen fäste torde av sin natur bli svår (eller dyr) eftersom det inte är någon standard för avstånden från VESA-skruvhålen till skärmens undre ytterkanter. Varje TV i varje storlek har sina specifika avstånd vilket skulle kräva någon form av komplex krysslösning. Eller ett eget fäste för varje modell.

Det som finns som fristående bordsstativ är typiskt en centraliserad stativplatta eftersom det då endast är höjden som behöver justeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den typen fäste torde av sin natur bli svår (eller dyr) eftersom det inte är någon standard för avstånden från VESA-skruvhålen till skärmens undre ytterkanter. Varje TV i varje storlek har sina specifika avstånd vilket skulle kräva någon form av komplex krysslösning. Eller ett eget fäste för varje modell.

Det som finns som fristående bordsstativ är typiskt en centraliserad stativplatta eftersom det då endast är höjden som behöver justeras.

Ja, nu när du säger det så inser jag att det nog blir en rätt komplicerad och dyr lösning (även om den bara är justerbar i höjdled också) för ett väldigt ovanligt användningsfall. Låter som att jag får hoppas på att jag kan få tag på en nyare (2022+) Sony 65" Oled med dess fysiska lösning på något erbjudande inom budget (<20k) alternativt gå ner till LCD kvalitet och X90L vilket i och för sig inte verkar vara fy skam. (TVn ska stå på en TV bänk som är dyr att byta ut men fått väl mycket stryk i mitten av en nuvarande 40+kg Sony TV med centralt stativ).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Ja, nu när du säger det så inser jag att det nog blir en rätt komplicerad och dyr lösning (även om den bara är justerbar i höjdled också) för ett väldigt ovanligt användningsfall. Låter som att jag får hoppas på att jag kan få tag på en nyare (2022+) Sony 65" Oled med dess fysiska lösning på något erbjudande inom budget (<20k) alternativt gå ner till LCD kvalitet och X90L vilket i och för sig inte verkar vara fy skam. (TVn ska stå på en TV bänk som är dyr att byta ut men fått väl mycket stryk i mitten av en nuvarande 40+kg Sony TV med centralt stativ).

Måtta in och anlita en lokalt plåtslageri? Eller ett väggfäste? Eller ett golvstativ stående bakom bänken så att TV:n "svävar" utan att plåga bänken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag letar efter ett VESA-bordstativ-fäste som kan användas till LG C3 (65, dvs VESA 300x200) med "breda fötter". D.v.s. vikten ska hamna längs TVns ytterkanter om man tittar på TVn framifrån. Lite som Sonys nuvarande bordsstativ exempelvis på:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
Fast då ett Vesa-fäste så man kan fästa på en LG. Sonys ben fästs direkt i TVn i specialinfästningar.

Någon som känner till denna typ av bordsstativ? Jag har försökt googla men inte hittat något lämpligt bland alla horder av möjliga VESA fästen.

Är nedanstående alternativ för "smala" vad gäller fötternas placering?

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/golv-ochbordsstat...

https://www.komplett.se/product/1153435/tv-ljud-bild/tv-tillb...

Permalänk
Medlem

Har någon några tips och tricks för att minska vibrationer från min värmepump som är på andra sidan av väggen där min TV hänger?
Använder ett sånt här tv-fäste https://www.webhallen.com/se/product/241828-iiglo-TV-VESA-vag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av torrsara:

Har någon några tips och tricks för att minska vibrationer från min värmepump som är på andra sidan av väggen där min TV hänger?
Använder ett sånt här tv-fäste https://www.webhallen.com/se/product/241828-iiglo-TV-VESA-vag...

Montera värmepumpen på golvet/marken eller med dämpande bussningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måtta in och anlita en lokalt plåtslageri? Eller ett väggfäste? Eller ett golvstativ stående bakom bänken så att TV:n "svävar" utan att plåga bänken?

Golvstående bakom bänken är en utmärkt idé, det ska jag titta på! Väggfäste får inte godkänt av sambon p.g.a. ett fönster som sitter bakom TVn till viss del vilket förmodligen kommer att göra att det ser mindre bra ut. (inte optimalt ljusmässigt hursomhelst men svårmöblerat vardagsrum för TV)

Skrivet av Succinylkolin:

Är nedanstående alternativ för "smala" vad gäller fötternas placering?

De är tyvärr lite för smala men tanken är god!

Permalänk
Medlem

nån som vet ett bra väggfäste med arm som går att svänga 180 grader till Samsung 65" c80c, har tittat runt men dom få jag hittat är redigt dyra

Permalänk
Bildexpert 📺

Tänkte sparka lite till på den döda hästen. Men kanske är ett hjälpmedel för den som har svårt att finna det man vet ska finnas där:

Om jag söker direkt på PUS88 som är den direkta beteckningen för Philips TV TheOne är det noll träffar: https://www.prisjakt.nu/search?search=PUS88

Om jag med möda och besvär manuellt letar mig fram till kategorin TV och använder det andra sökfältet kan jag söka på PUS88 och får då upp rätt modeller:
https://www.prisjakt.nu/c/tv?q_name=PUS88

Sökfunktionen blir användbar först när man manuellt letar fram den specifika kategorin av produkt.

Permalänk
Medlem

återanvända befintliga skruvhål i vägg?

Hej,
Jag har flyttat in i en lägenhet där förra ägaren har lämnat skruvhål med plugg för vad jag tror är ett väggfäste för en TV.

Jag undrar ifall man kan återanvända dessa till en nytt fäste? isf vilket fäste och vad för storlek/vikt på tv funkar?

Se bild nedan.
Det är 2x2 hål där avståndet mellan de översta är ca 300mm och understa 200mm samt radavståndet är ca 20mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej,
Jag har flyttat in i en lägenhet där förra ägaren har lämnat skruvhål med plugg för vad jag tror är ett väggfäste för en TV.

Jag undrar ifall man kan återanvända dessa till en nytt fäste? isf vilket fäste och vad för storlek/vikt på tv funkar?

Se bild nedan.
Det är 2x2 hål där avståndet mellan de översta är ca 300mm och understa 200mm samt radavståndet är ca 20mm.

<Uppladdad bildlänk>

Är det plugg eller molly-expander?

Plugg skulle jag personligen inte återanvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det plugg eller molly-expander?

Plugg skulle jag personligen inte återanvända

Hur ser jag skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hur ser jag skillnaden?

Börja med att kolla om det som sitter i hålet är plast eller metall. Jag tycker det ser ur som plugg, vilket då är plast

Men även om det är expander så skulle jag inte lita på hålen. Vem vet hur stor TV personen innan hade. Det kanske var en lättviktare, sen kommer du där med en stor fet sak som får hela väggen att braka

Om du inte gör ett eget fäste av t.ex. OSB skiva så kan det be oerhört svårt att hitta ett fäste som har hålen på samma ställen också

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruotria:

Landade på denna från jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Funkade bra och den är tillräckligt långt från väggen för att man ska kunna sätta in kablar om det behövs. Även om C3'an kanske mer är gjort för att vara närmare väggen

Har kollat på liknande , hur hamnade LGn då den har fästen längre ner än många modeller?

Tänker även på dessa snören som många har, hänger inte de ner under TVn och är fula?

Visa signatur

Lead/Gameplay Designer at DICE and on BF3, BF3:Back to Karkand, BF3: Close Quarters, BF3: Amored Kill (lead)

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har precis beställt en Samsung Q70C (TQ75Q70CATXXC) och behöver nu införskaffa ett passande väggfäste.

Har ni några konkreta tips på fästen som passar tvn? Jag behöver ingen arm som kan vrida och förflytta tvn utan den ska sitta rakt hela tiden. Dock behöver man ju komma åt med sladdar etc men samtidigt vill jag ha den så nära väggen som möjligt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmd:

Har kollat på liknande , hur hamnade LGn då den har fästen längre ner än många modeller?

Tänker även på dessa snören som många har, hänger inte de ner under TVn och är fula?

Ändarna på snörena är magnetiska (åtminstone på mitt fäste, tror det är standard) så man petar upp dem bakom TV:n och så fastnar de på väggfästet.

Permalänk
Medlem

Finns det ett mer slimmat väggfäste till LG C3 77" än Loeffen LFTM5100? Det sticker endast ut 7.5 mm och kostar bara 700 kr, vilket är riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Finns det ett mer slimmat väggfäste till LG C3 77" än Loeffen LFTM5100? Det sticker endast ut 7.5 mm och kostar bara 700 kr, vilket är riktigt prisvärt.

Passar till Samsungs Neo QLED, QLED och Crystal UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Passar till Samsungs Neo QLED, QLED och Crystal UHD

Jag vet detta, men eftersom det står "rekommenderad användning" och att det håller satt Vesa-standard så bör det passa andra apparater också, kan tyckas.

Permalänk

Aldrig haft en tv på väggen tidigare och tänkte nu göra slag i saken i samband med nyköp. Blir en 77” C3 och tänkte ha den fixerad, så inget behov av att tilta eller snurra.
Enda kravet jag kan ha är att man ska kunna justera den något vågrätt, typ ett par centimeter vänster/höger om man skulle tycka att den hamnade lite of efter uppsättning. Samt att jag har lite tummen mitt i handen så en enkel installation är att föredra…

Tittat på One For All WM6812 som bl.a. Elgiganten säljer eller Vogel TVM 5405 som nämnts här men 1495:- för första och ca 800:- för andra, är det överpris eller får man något i dessa som motiveras av priset?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]