Wifi 7: En kort guide till nästa generations trådlösa nätverk

Permalänk
Melding Plague

Wifi 7: En kort guide till nästa generations trådlösa nätverk

Högre hastighet, lägre latens och större nätverkskapacitet är några av fördelarna som den sjunde generationens trådlösa nätverksstandard bjuder på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan givetvis googla, men av ren lathet frågar jag här. Vad är det billigaste wifi7 moderkortet atm?

Permalänk
Medlem

Är Wifi 7-accesspunkter bakåtkompatibla med 6E-enheter eller är det överhoppat eftersom Wifi 7 "tagit över"?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det här var inga goda nyheter. Jag kommer satsa på ethernet-sladdar och switchar. Struntar i WIFI helt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sarato:

Är Wifi 7-accesspunkter bakåtkompatibla med 6E-enheter eller är det överhoppat eftersom Wifi 7 "tagit över"?

Wifi 7-routrar och accesspunkter är bakåtkompatibla, så det ska bara vara att tuta och köra med 6E-enheter. Det lär nog dröja ett bra tag innan 6E fasas ut.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så kommer det knappast bli någon skillnad med WiFi 7 jämfört med WiFi 6 i vanlig hemma miljö med en handfull uppkopplade enheter.

Den stora fördelen är i miljöer där man har flera hundra enhet uppkopplade mot samma accesspunkt och allt är ett stort kaos. Där är WiFi 7 bättre på att organisera upp det så att inte alla enheterna stör varandra.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel!

Som tekniknörd sedan 45år så slår hjärtat alltid lite extra när det kommer ny teknik. Men med en ekonomisk historia som student i vuxen ålder så väntar jag nog tills Wifi7 kostar som Wifi6 idag.
Sedan är det nog mer villhöver än ett behov. Skulle nog ärligt talat klara mig med Wifi5.

Permalänk
Medlem

Vilken bra genomgång! En poäng som kan vara värd att ta upp är att den kortare räckvidden hos 5 och 6 GHz kan vara en stor fördel i lägenhetshus, framförallt där det bor många.

Att vara 50 olika trådlösa nätverk som slåss på 2,4GHz bandet med dess långa räckvidd och hyfsade förmåga att gå igenom väggar sätter ändå rätt stor begränsning.

Med 5 eller 6 GHz kanske det bara är max 20 av grannarna vars trådlösa nätverk faktiskt når fram för att störa märkbart.

Eller tänker jag fel här på något sätt?

Det jag skulle vilja ha är dock enklare och bättre sätt att bli av med döda vinklar i ett hus eller en lägenhet. Men tror inte det går att lösa med wifi-standarder tyvärr.

Snabbare, smartare och bättre sätt att prata med olika accesspunkter samtidigt vore dock något som jag tycker borde gå att förbättra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wifi 7 använder också 6 GHz-bandet, men har stöd för kanaler som är upp till 320 MHz

I Europa har vi väl exakt två sådana kanaler. Och de överlappar varandra...

Citat:

Medan Wifi 6 har stöd för 1 024-QAM och har Wifi 7 stöd för 4K-QAM. Det här innebär 20-procentig ökning av topprestanda

...om man har extremt bra signalstyrka. Vad jag kan hitta källor på så har man inte flyttat kurvorna den här gången, så man måste helt enkelt krypa närmre AP:n för att ha en chans att utnyttja det. -34 dBm eller bättre krävs för högsta MCS-nivån vid 320 MHz kanalbredd. Som jämförelse har min TV-dator som står precis bredvid AP:n (30ish centimeter) -31 dBm och min iPhone som är ca 3,5 m från AP:n -50 dBm.

Fler strömmar är bra, men jag tvivlar på att de AP de flesta kör på hemma kommer utnyttja det. MLO är ju coolt, speciellt om man kör trafik i olika riktning på två radioenheter, men det kommer knappast bli vanligt på konsumentprylar de närmsta åren. Med lite tur dyker det upp andra förbättringar som får ner latensen över WiFi i värsta-fallen.

Citat:

Frågan som vanliga konsumenter dock borde ställa sig är om det inte räcker med en Wifi 6E-router om man nu är sugen på att ta klivet upp från Wifi 5- eller 6-standarderna. En lägre prislapp, samtidigt som man får tillgång till 6 GHz-bandet och den säkrare WPA 3-standarden

WiFi 6E är inte nödvändigt för WPA3. Jag kör det med WiFi 4. Anledningen att folk tror att man behöver köpa ny router för att få det är att tillverkarna inte uppgraderar Linux-kärnan och övriga WiFi-komponenter för att stödja ny funktionalitet. Vill man kunna köra modern och någorlunda säker mjukvara på äldre nätverkshårdvara så får man se till att köra fri mjukvara.

Här får ni tänka er en skärmdump som visar det, men ladda-upp-bild-knappen har tydligen försvunnit från redigera-vyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Som jag har förstått det så kommer det knappast bli någon skillnad med WiFi 7 jämfört med WiFi 6 i vanlig hemma miljö med en handfull uppkopplade enheter.

Den stora fördelen är i miljöer där man har flera hundra enhet uppkopplade mot samma accesspunkt och allt är ett stort kaos. Där är WiFi 7 bättre på att organisera upp det så att inte alla enheterna stör varandra.

Nja, det kan bli betydligt snabbare även med enstaka enheter enligt de tester jag sett. Det kan dock säkerligen bero ganska mycket på hur många andra nät man delar frekvensbanden med. Där har ju vi i Europa en nackdel jämfört med Nordamerika eftersom vi har färre 320 MHz-kanaler.

Sedan finns det ju också saker som gör störst nytta i den typen av större miljöer som du beskriver också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Kan givetvis googla, men av ren lathet frågar jag här. Vad är det billigaste wifi7 moderkortet atm?

Billigaste brukar vara billigaste moderkortet som finns och sen köpa en adapter till valfritt interface

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En poäng som kan vara värd att ta upp är att den kortare räckvidden hos 5 och 6 GHz kan vara en stor fördel i lägenhetshus, framförallt där det bor många.

Att vara 50 olika trådlösa nätverk som slåss på 2,4GHz bandet med dess långa räckvidd och hyfsade förmåga att gå igenom väggar sätter ändå rätt stor begränsning.

Med 5 eller 6 GHz kanske det bara är max 20 av grannarna vars trådlösa nätverk faktiskt når fram för att störa märkbart.

Eller tänker jag fel här på något sätt?

Nej, du tänker rätt. Det är absolut en fördel med den kortare räckvidden där.

Skrivet av KAD:

WiFi 6E är inte nödvändigt för WPA3. Jag kör det med WiFi 4. Anledningen att folk tror att man behöver köpa ny router för att få det är att tillverkarna inte uppgraderar Linux-kärnan och övriga WiFi-komponenter för att stödja ny funktionalitet. Vill man kunna köra modern och någorlunda säker mjukvara på äldre nätverkshårdvara så får man se till att köra fri mjukvara.

Ja, jag kör WPA3 sedan några år tillbaka på mina närmare 8 år gamla Unifi-accesspunkter. Funkar klockrent.

Som du säger får man antingen köra custom firmware eller köpa prylar riktade mot Small Business/Prosumer-segmentet för att slippa undan de korta supportcyklerna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att testa ett Wifi-7-mesh nätverk mot ett dedikerat 10GbE-nätverk. I min mancave så sitter jag med med både switch och raid med 10GbE ansluten till datorn. Min nya maskin kommer ha wifi7 på moderkortet. Vore NICE om jag kunde flytta ut nasen till typ hallen. Ansluta den till routern och ha ännu bättre "prestanda" (mest för att bli av med ljudet...roterande hårdiskar i raid låter en del...)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Citat:

Anslutning till flera band samtidigt (MLO)

Fram till nu har alla Wifi-standarder fungerat på så sätt att när en anslutning upprättas mellan två enheter så sker det på ett enda band. Wifi 7 kan komma åt flera band samtidigt, tack vare MLO, som står för multi-link operation.

I stället för att välja mellan 2,4, 5 eller 6 GHz-banden kan en Wifi 7-router ansluta till en kompatibel enhet via flera kanaler samtidigt, och kombinera frekvenserna över olika band. Den här förbättringen är en av de mest betydande, inte bara för förbättrad genomströmning, utan också för att uppnå lägre latens och stabil anslutning.

Om något stör anslutningen kan Wifi 7-routern helt enkelt omdirigera den till en bättre kanal för att kringgå störningen. Genom den här automatiska växlingen mellan banden hjälper MLO också till att avhjälpa en av 6 GHz-bandet akilleshälar, som är den korta räckvidden.*

Det här med MLO låter rätt trevligt.
Osmidigt att manuellt byta mellan olika frekvensband.

Men kör mestadels dator ansluten till trådat nätverk.
Kommer troligtvis dröja innan jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Jag kör kabel till allt som kan köra kabel. Personligen så skulle jag aldrig köra med Wifi till en stationärdator. Där ska man köra med kabel imho. I mitt fall dock så har jag köpt 4st Unifi 6 Pro APs som fortfarande ligger kvar i sina kartonger så här nästan ett år senare. För att använda de så måste jag mata de med PoE+ och mina gamla mindre switchar hade bara PoE och de fungerade ju fint med de äldre APs från Unifi men inte med de nyare. Kraven lär väl knappast ändras i Wifi 7. Så behöver fortfarande dra igång borra-hål-dra-långa-kablar till källaren projektet tidsnog så jag kan mata alla APs direkt via min Enterprise switch där nere som stödjer hela vägen upp till PoE++. Det är väl egentligen det smartaste också så man slipper massa mini switchar på varje våningsplan. Fast innan jag fått tummen ur så är väl Wifi6 EOL.😅

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tolka delen om MLO. Tycker följande två meningar säger emot varandra:

> ... ansluta till en kompatibel enhet via flera kanaler samtidigt, och kombinera frekvenserna över olika band.

> Genom den här automatiska växlingen mellan banden hjälper MLO...

Skickar den på en kanal i taget men kan byta vid behov, eller skickas paket på både 2.4 GHz och 5 GHz och mottagaren pusslar ihop dom i rätt ordning?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur energieffektiva wifi 6E och 7 standarderna är i jämförelse med de äldre? Sitter på en gammal mimo router på 5Ghz bandet och där drar telefonen mer batteri i idle när den är ansluten med full mottagning än när jag har 4G data igång.

Permalänk
Medlem

Behöver absolut inte vara dyrt. Jag sitter med denna hemma och med min Apex encore wifi 7
https://www.walmart.com/ip/TP-Link-Archer-BE9300-Router-Tri-B...

2730kr

Sen finns denna men då säpo och svenska staten satt Huawei i röd zonen så är det upp för var och en om man vill ha denna i hemmet. Finns att få tag på under 1000kr på aliexpress. En bekant köpte denna och är super nöjd med hastigheten mm. Men som sagt upp till var och en.
https://gagadget.com/sv/announce/323010-huawei-router-be3-pro...

Men visst fan behöver man inte betala 6000kr och mer om man vill ha wifi 7 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Jag har svårt att tolka delen om MLO. Tycker följande två meningar säger emot varandra:

> ... ansluta till en kompatibel enhet via flera kanaler samtidigt, och kombinera frekvenserna över olika band.

> Genom den här automatiska växlingen mellan banden hjälper MLO...

Skickar den på en kanal i taget men kan byta vid behov, eller skickas paket på både 2.4 GHz och 5 GHz och mottagaren pusslar ihop dom i rätt ordning?

Den använder flera kanaler simultant om det går. Men den kan också "droppa" ett band om det är störningar på det och sömlöst använda ett annat.

Exempelvis, överföring sker på 5 och 6GHz samtidigt, men du går för långt ifrån accesspunkt, då kanske du plötsligt bara köra 5GHz eftersom räckvidden är sämre på 6GHz. Du som användare märker inget förutom att din bandbredd blir något lägre.

Permalänk
Medlem

En till sak som bör listas som nackdel/negativt är att alla ISP utom Bahnhof står och stampar på 1Gbit för privatkunder så typ alla utom Bahnhofs kunder med extra drag i linan kan inte utnyttja Wifi 7 hastigheten fullt ut.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kör kabel till allt som kan köra kabel…

Helt rätt enligt mig! Kör med de första unifi ap som fortfarande är ”good enough” och täcker hela tomten. Billigaste nätverksutrustningen jag köpt, även om det var en dyr lösning för drygt 10 år sen
De skickar inte med poe injectors längre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Puttrar på bra hemma med Wifi 7. Maxar gigabitlinan. Det gör iofs mina 6E enheter med. Unifi U7Pro APs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

En till sak som bör listas som nackdel/negativt är att alla ISP utom Bahnhof står och stampar på 1Gbit för privatkunder så typ alla utom Bahnhofs kunder med extra drag i linan kan inte utnyttja Wifi 7 hastigheten fullt ut.

Nja, det stämmer inte riktigt, men du har rätt om att det sannerligen inte är många. Man kan ju dock ändå använda högre hastigheter för att nå en NAS eller liknande över WiFi.

Andra ISP:er som jag vet erbjuder 10 Gbit/s:

Obenetwork (publik IPv4 och IPv6)
Folke (enbart CGNAT, ej IPv6)

Skrivet av Tangentbord:

Helt rätt enligt mig! Kör med de första unifi ap som fortfarande är ”good enough” och täcker hela tomten. Billigaste nätverksutrustningen jag köpt, även om det var en dyr lösning för drygt 10 år sen
De skickar inte med poe injectors längre?

Ja, med tanke på hur länge man fortsätter få firmware-uppdateringar för dem så är de definitivt prisvärda.

Nej, de skickar inte längre med PoE-injectors längre. Man får köpa till dem själv i så fall.

Skrivet av squix:

Puttrar på bra hemma med Wifi 7. Maxar gigabitlinan. Det gör iofs mina 6E enheter med. Unifi U7Pro APs

Hur uppfattar du täckningen hos U7 Pro jämfört med deras tidigare APs, om du haft några?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hoppas att WiFi 7 kan innebära bättre trådlös VR

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Helt rätt enligt mig! Kör med de första unifi ap som fortfarande är ”good enough” och täcker hela tomten. Billigaste nätverksutrustningen jag köpt, även om det var en dyr lösning för drygt 10 år sen
De skickar inte med poe injectors längre?

Inte när jag köpte mina sist iallafall. Men injector känns lite som en b lösning. Jag vill kunna starta om aps om de skulle mot förmodan hänga sig. Det går inte med en injector. 😊

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur uppfattar du täckningen hos U7 Pro jämfört med deras tidigare APs, om du haft några?

Hade Asus mesh innan hemms med Wifi 5, betydligt bättre täckning med U7Pro och då även på 6ghz

Kanske tänker du på att de är 2x2 antenner jämförelse med U6Pro? Har inga problem med ca 15 trådlösa enheter på olika standarder

Permalänk
Skrivet av Oyes:

Hoppas att WiFi 7 kan innebära bättre trådlås VR

Det hoppas jag också på. Men hur mycket WiFi-data kan VR-headset ta emot innan det blir flaskhalsen? Jag har en Quest 1 och vad jag vet så klarar USB-C-kabeln 1Gbps (eller är det 10Gbps?) enligt Oculus-appen.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Inte när jag köpte mina sist iallafall. Men injector känns lite som en b lösning. Jag vill kunna starta om aps om de skulle mot förmodan hänga sig. Det går inte med en injector. 😊

Återigen enig, den jag kör som trådlös mesh/repeater var jag "tvungen" att köra injector på (orimligt stor insats att få dit en nätverkskabel).
Har inte tänkt på problemet med tvingad omstart då det inte behövts ännu 😅

@blunden: ändå bra miljöval, skulle tro att de flesta ligger oanvända och skräpar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nja, det stämmer inte riktigt, men du har rätt om att det sannerligen inte är många. Man kan ju dock ändå använda högre hastigheter för att nå en NAS eller liknande över WiFi.

Andra ISP:er som jag vet erbjuder 10 Gbit/s:

Obenetwork (publik IPv4 och IPv6)
Folke (enbart CGNAT, ej IPv6)

Obenetwork hade jag aldrig hört talas om, ser lovande ut.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Det hoppas jag också på. Men hur mycket WiFi-data kan VR-headset ta emot innan det blir flaskhalsen? Jag har en Quest 1 och vad jag vet så klarar USB-C-kabeln 1Gbps (eller är det 10Gbps?) enligt Oculus-appen.

Mvh,
WKL.

Mig veterligen är egentligen headsetet redan flaskhalsen vad gäller dataöverföring, så tills vi ser förbättringar i det området är det huvudsakligen lägre latens som hjälper