Proshop hävdar förpackningen har ingen värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Ni hamnade väl i att ha en ny pump utan kartong? Kanske gick att sälja ändå men många som köper nytt gillar att få med förpackning. Fick ni göra den till demo med nedsatt pris som följd blev ju detta den extra kostanden. Eller?

Ja, vi fick sälja den som demo och butiken förlorade typ 100:- på det. Så det känns ju så här i efterhand som att det var rätt beslut som min chef tog. Både kunden som hade reklamationen och den som sen köpte den lite billigare pumpen var nöjda. De pengarna gjorde varken till eller från för butiken som gick med tre miljoner i vinst varje år.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Tack för att du delar med dig av sånt här elände, gör det lättare att välja vart man ska köpa produkter.
Visst kanske jag kommer att handla någon kabel eller någon billigare produkt om dom har bäst pris men det blir nog inga grafikkort från proshop.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt märklig och tråkig inställning och det finns ju ett väldigt lätt sätt att lösa det på.

1. Kompensera TS med ett rimligt värde på kartongen (någon till några hundralappar)
2. Uppdatera reklamationspolicyn, så att där framgår att man INTE ska skicka med några tillbehör, kartonger eller liknande, eftersom det inte går att garantera att de kommer i retur. Det är en policy jag sett hos andra bolag i andra sammanhang.

Jag kan ju förstå att man kanske inte vill behöva skicka kartonger fram och tillbaka utan hellre gör sig av med dem så det tar mindre plats, och ännu mindre hålla reda på folks tillbehör. Men då ska det ju också tydligt framgå av policyn när man skickar in grejer för reparation.

Att idiotförklara sina kunder är ju bara sämsta inställningen någonsin om man vill ha kvar dem.

Generellt har jag som policy att skicka in så lite som möjligt vid reklamation oavsett bolag, d.v.s. bara skicka in det de ber om. I bästa fall får man extra grejer tillbaks, i värsta fall slipper man att grejer försvinner.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång visar Proshop hur förbannat dåliga de har att göra med... Visst de brukar vara billigast på prisjakt men vad spelar det för roll om man nu får problem med sin produkt?

Otroligt taskig attityd och 0% kundbemötande...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det står "ALLA Tillbehör"

"Varans skick vid reklamation
Alla produkter som returneras till Proshop a/s skall vara säkert förpackade. Alla tillbehör som medföljde i paketet skall returneras med den felaktiga varan. "

Källa: https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm

Permalänk
Medlem

Helt solklart att förpackningen har värde. Dessutom är det ju inte vilken förpackning som helst till samma modell utan den ska matcha med serienummer. Generellt borde det vara så att det man skickar in ska skickas tillbaka. Jag hade krävt någon sorts kompensation, t.ex. presentkort 200 kr låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Update från Proshop. Efter många mail till tidigare ärenden skickade jag nytt mail. om just det så att inte samma person svarar

Här kan ni se vad jag skrev och vad dom svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Här kan ni se vad jag skrev och vad dom svarade.

Tvek på det med Sweclockers kompression.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Textformat:

[To] Support Proshop SE [support@proshop.se]
[Subject] Support

Bäste mottagare,

Jag har ett reklamationsärende där varan är tillbaka skickad till mig men utan originalförpackning. Reklamationsärende 591443-ordernummer 57506069.

Jag har fått som svar från Joar/Proshop att varken de eller leverantör anser att originalförpackning till min produkt inte har något värde och därav orsaken till att jag inte fått tillbaka den. Reklamationsrätten innebär att jag har rätten att klaga på fel, varan är trasig eller om jag anser att varan fungerar dåligt inom en tidsram på 36 månader dvs 3 år har jag enligt lag rätten att upptäcka fel som jag anser är ursprunglig orsak. Nu när ni har fått in varan och valt att skicka tillbaka den så har ni skickat tillbaka produkten i de skick som ni anser är rätt och värd för min produkt medan originalförpackningen som ni har valt att behålla eller kasta har ett värde för mig och ökar värdet av produkten i en andrahandsmarknad. Jag anser att ni inte följer reklamationsregeln enligt konsumentköplagen och ni har hindrat och förminskat värdet av en produkt jag äger genom att det enligt ert och er leverantörs anseende inte är värd något, hur kom ni fram till denna bedömning? Jag har inte blivit frågad om jag vill ha kvar förpackningen eller inte, jag har inte fått möjligheten att vara med och hindra er från att göra detta misstag.

Jag har rätt till att kräva ett prisavdrag då varan ni returnerat till mig är inte alls den varan jag skickade in, den saknar en betydelsefull del för att vara komplett som den kom i när jag köpte varan och det är förpackningen.
jag föreslår att ni letar reda på förpackningen och skickar tillbaka den till mig och skulle det vara så att ni inte vill eller hittar en del av produkten så vill jag häva köpet där ni enligt lag måste täcka marknadens prisökning i form av täckningsköp enligt lag.

Jag har blivit tipsad om att göra en anmälan hos ARN av Joar vilket jag kan också göra eftersom värdegränsen för att ARN ska pröva ärendet ligger på 500 kr vilket mitt grafikkort är en bra bit över men jag vill försöka lösa detta med er innan en tredje part behöver bli involverad eller att avgöra tvistemålet i tingsrätten.

Deras svar:

Re: Support [ärende#4719354]

Support Proshop SE
11:00 (för 12 minuter sedan)
till mig

Hej

Tack för ditt mail.

Som teamleder för den svenska avdelning har jag tagit detta ärende och denna kritik vidare till vår chef samt juridiska avdelning för att få koll på detta.

Jag vill börja med att säga, att vi förstår att lådan kan ha värde för dig som kund i det fallet att du önskar sälja varan vidare. Att säga att kartongen inte har något värde är därför kanske fel sätt att uttrycka det på. Jag ska därför försöka förklara lite mer ingående hur vi förhåller oss till detta. Jag vill understryka att vi följer konsumentlagen i det här avseendet. Jag vill också göra uppmärksam på, att vi är medvetna om diskussionen på Swedclockers, som har resulterat i en del ovänliga beskeden och försök att testa våra villkor. Du är därför också välkommen att ta denna information och rekommendationer vidare.

Vid reklamationer använder vi, som många andra företag, oss av externa verkstaden som är auktoriserat av tillverkaren till behandling av deras varor. Detta har vi också gjort vid specifikt din reklamation. Det är denna verkstaden som har slängt original kartongen. Det är därför inte så att vi har behållet den och nekar att ge retur den. Vi har helt enkelt inte den och har därför inte möjlighet att uppfylla din begäran om att få tillbaka den.

Enligt konsumentlagen (och jag har diskuterat detta med vår jurister) finns det inget krav om, att vi som företag, efter en reklamation, ska skicka tillbaka varan i samma kartong som vi mottog den i. Av samma orsak kräver vi inte heller, att en vara som reklameras skickas in i originalkartongen. Du som kund ansvarar dock för att varan skickas på ett säkert sätt, så den inte skadas i frakten. För att undvika en problematik som den du upplever här kan jag därför rekommendera att behålla originalkartongen hemma vid framtidiga behov för reklamation hos oss eller andra företag (om dom inte har särskilda krav om, att det ska skickas i originalkartongen). Så undviker man också, att kartongen tar skada vid frakt fram och tillbaka.

Tyvärr kan vi inte hjälpa till med att få originalkartongen retur. Du får gärna pröva ärendet vid ARN. Om du får rätt i ditt ärende kommer vi såklart att se över våra rutiner. Enligt vår juridiska avdelning och konsumentlagen finns det dock inget krav för du som konsument att få retur originalkartongen efter ett reklamationsärende.

Jag förstår, att det då ger anledning att undras varför vi gärna ser att en produkt lämnas retur i originalkartongen om man nyttjar av sin ångerrätt. Vi har inget krav om, att en vara lämnas retur i originalkartongen och vi kan inte neka returen på bakgrund av detta. Vi rekommenderar dock att man gör så i förbindelse med ångerrätten. Här har vi som företag enligt konsumentlagen nämligen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Detta på samma sätt om varan hade spår av användning. Konsumentlagen skiljer alltså mellan reklamationsrätt och ångerrätt i förhållande till originalkartongen.

Att vi har rätt att göra ett avdrag om originalkartongen saknas vid användning av ångerrätten kan därför inte användas som dokumentation eller argument för, att du som kund också kan kräva denna emballage retur efter ett reklamationsärende.

Jag hoppas att detta är ett tillräckligt svar på dina frågor och funderingar om vårt arbetssätt.

Du önskas en trevlig dag,

Med vänlig hälsning | Best regards
Cecilie

Permalänk
Skrivet av Munya:

Textformat:

[To] Support Proshop SE [support@proshop.se]
[Subject] Support

Bäste mottagare,

Jag har ett reklamationsärende där varan är tillbaka skickad till mig men utan originalförpackning. Reklamationsärende 591443-ordernummer 57506069.

Jag har fått som svar från Joar/Proshop att varken de eller leverantör anser att originalförpackning till min produkt inte har något värde och därav orsaken till att jag inte fått tillbaka den. Reklamationsrätten innebär att jag har rätten att klaga på fel, varan är trasig eller om jag anser att varan fungerar dåligt inom en tidsram på 36 månader dvs 3 år har jag enligt lag rätten att upptäcka fel som jag anser är ursprunglig orsak. Nu när ni har fått in varan och valt att skicka tillbaka den så har ni skickat tillbaka produkten i de skick som ni anser är rätt och värd för min produkt medan originalförpackningen som ni har valt att behålla eller kasta har ett värde för mig och ökar värdet av produkten i en andrahandsmarknad. Jag anser att ni inte följer reklamationsregeln enligt konsumentköplagen och ni har hindrat och förminskat värdet av en produkt jag äger genom att det enligt ert och er leverantörs anseende inte är värd något, hur kom ni fram till denna bedömning? Jag har inte blivit frågad om jag vill ha kvar förpackningen eller inte, jag har inte fått möjligheten att vara med och hindra er från att göra detta misstag.

Jag har rätt till att kräva ett prisavdrag då varan ni returnerat till mig är inte alls den varan jag skickade in, den saknar en betydelsefull del för att vara komplett som den kom i när jag köpte varan och det är förpackningen.
jag föreslår att ni letar reda på förpackningen och skickar tillbaka den till mig och skulle det vara så att ni inte vill eller hittar en del av produkten så vill jag häva köpet där ni enligt lag måste täcka marknadens prisökning i form av täckningsköp enligt lag.

Jag har blivit tipsad om att göra en anmälan hos ARN av Joar vilket jag kan också göra eftersom värdegränsen för att ARN ska pröva ärendet ligger på 500 kr vilket mitt grafikkort är en bra bit över men jag vill försöka lösa detta med er innan en tredje part behöver bli involverad eller att avgöra tvistemålet i tingsrätten.

Deras svar:

Re: Support [ärende#4719354]

Support Proshop SE
11:00 (för 12 minuter sedan)
till mig

Hej

Tack för ditt mail.

Som teamleder för den svenska avdelning har jag tagit detta ärende och denna kritik vidare till vår chef samt juridiska avdelning för att få koll på detta.

Jag vill börja med att säga, att vi förstår att lådan kan ha värde för dig som kund i det fallet att du önskar sälja varan vidare. Att säga att kartongen inte har något värde är därför kanske fel sätt att uttrycka det på. Jag ska därför försöka förklara lite mer ingående hur vi förhåller oss till detta. Jag vill understryka att vi följer konsumentlagen i det här avseendet. Jag vill också göra uppmärksam på, att vi är medvetna om diskussionen på Swedclockers, som har resulterat i en del ovänliga beskeden och försök att testa våra villkor. Du är därför också välkommen att ta denna information och rekommendationer vidare.

Vid reklamationer använder vi, som många andra företag, oss av externa verkstaden som är auktoriserat av tillverkaren till behandling av deras varor. Detta har vi också gjort vid specifikt din reklamation. Det är denna verkstaden som har slängt original kartongen. Det är därför inte så att vi har behållet den och nekar att ge retur den. Vi har helt enkelt inte den och har därför inte möjlighet att uppfylla din begäran om att få tillbaka den.

Enligt konsumentlagen (och jag har diskuterat detta med vår jurister) finns det inget krav om, att vi som företag, efter en reklamation, ska skicka tillbaka varan i samma kartong som vi mottog den i. Av samma orsak kräver vi inte heller, att en vara som reklameras skickas in i originalkartongen. Du som kund ansvarar dock för att varan skickas på ett säkert sätt, så den inte skadas i frakten. För att undvika en problematik som den du upplever här kan jag därför rekommendera att behålla originalkartongen hemma vid framtidiga behov för reklamation hos oss eller andra företag (om dom inte har särskilda krav om, att det ska skickas i originalkartongen). Så undviker man också, att kartongen tar skada vid frakt fram och tillbaka.

Tyvärr kan vi inte hjälpa till med att få originalkartongen retur. Du får gärna pröva ärendet vid ARN. Om du får rätt i ditt ärende kommer vi såklart att se över våra rutiner. Enligt vår juridiska avdelning och konsumentlagen finns det dock inget krav för du som konsument att få retur originalkartongen efter ett reklamationsärende.

Jag förstår, att det då ger anledning att undras varför vi gärna ser att en produkt lämnas retur i originalkartongen om man nyttjar av sin ångerrätt. Vi har inget krav om, att en vara lämnas retur i originalkartongen och vi kan inte neka returen på bakgrund av detta. Vi rekommenderar dock att man gör så i förbindelse med ångerrätten. Här har vi som företag enligt konsumentlagen nämligen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Detta på samma sätt om varan hade spår av användning. Konsumentlagen skiljer alltså mellan reklamationsrätt och ångerrätt i förhållande till originalkartongen.

Att vi har rätt att göra ett avdrag om originalkartongen saknas vid användning av ångerrätten kan därför inte användas som dokumentation eller argument för, att du som kund också kan kräva denna emballage retur efter ett reklamationsärende.

Jag hoppas att detta är ett tillräckligt svar på dina frågor och funderingar om vårt arbetssätt.

Du önskas en trevlig dag,

Med vänlig hälsning | Best regards
Cecilie

Köp ett nytt kort av samma sort. Returnera det i kartongen du fick din reklamation i och behåll originalkartongen. Vänta och se hur Proshops jurister imploderar när kartongen både har och inte har något värde. Schrödingers kartong.

Här har ju Proshop börjat med att göra bort sig totalt genom att vara dryga och inte returnera originalkartongen du skickade in samt påstå att kartongen saknar värde när de själva både skriver att kartonger har det och säljer kort utan kartong till billigare pris. Det finns ingen anledning att inte returnera kartongen heller. Nån har ju bara slängt den.

Sen istället för att lösa problemet har de insisterat på att stå kvar och gräva djupare och djupare. Trots att de alltså är medvetna om den här tråden och trots att det är ett lätt problem att lösa så fortsätter de. Hade jag varit chef till de som svarat dig hade jag inte varit stolt. Hur kan man sjabbla bort något som har ett värde av en hundring och orsaka sån här publicitetsskada?

Som någon skrev tidigare i tråden borde Proshop skickat en kartong från ett likadant kort och sålt det kortet som demo med 100 kr avdrag. Problemet löst. Hur mycket har det kostat att sitta och konsultera jurister med mera för Proshop? Det har heller ingen principiell betydelse eller risk att etablera någon farlig och kostsam praxis. Det är väldigt lätt att bara inte slänga folks kartonger.

Hade jag jobbat på Inet hade jag njutit av popcornen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Köp ett nytt kort av samma sort. Returnera det i kartongen du fick din reklamation i och behåll originalkartongen. Vänta och se hur Proshops jurister imploderar när kartongen både har och inte har något värde. Schrödingers kartong.

Här har ju Proshop börjat med att göra bort sig totalt genom att vara dryga och inte returnera originalkartongen du skickade in samt påstå att kartongen saknar värde när de själva både skriver att kartonger har det och säljer kort utan kartong till billigare pris. Det finns ingen anledning att inte returnera kartongen heller. Nån har ju bara slängt den.

Sen istället för att lösa problemet har de insisterat på att stå kvar och gräva djupare och djupare. Trots att de alltså är medvetna om den här tråden och trots att det är ett lätt problem att lösa så fortsätter de. Hade jag varit chef till de som svarat dig hade jag inte varit stolt. Hur kan man sjabbla bort något som har ett värde av en hundring och orsaka sån här publicitetsskada?

Som någon skrev tidigare i tråden borde Proshop skickat en kartong från ett likadant kort och sålt det kortet som demo med 100 kr avdrag. Problemet löst. Hur mycket har det kostat att sitta och konsultera jurister med mera för Proshop? Det har heller ingen principiell betydelse eller risk att etablera någon farlig och kostsam praxis. Det är väldigt lätt att bara inte slänga folks kartonger.

Hade jag jobbat på Inet hade jag njutit av popcornen just nu.

Här skicka jag ett mail till dom att göra retur utan förpackning. Läs deras svar. 5-10% värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

<Uppladdad bildlänk>

Här skicka jag ett mail till dom att göra retur utan förpackning. Läs deras svar. 5-10% värdeminskning.

HAHA vilket skämt, 5-10%, vart har dom fått den siffran ifrån? En kartong är max värd en hundralapp, några 5-10% kommer dom aldrig lyckas få, dock vet jag inte om detta är prövat rättsligt i Sverige, och kan därmed vara en gråzon.

Men så bra, då ska du ha tillbaka 10% av varans värde, eftersom dom slängde din originalkartong. Bra att veta!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Jag vill understryka att vi följer konsumentlagen i det här avseendet. Jag vill också göra uppmärksam på, att vi är medvetna om diskussionen på Swedclockers, som har resulterat i en del ovänliga beskeden och försök att testa våra villkor. Du är därför också välkommen att ta denna information och rekommendationer vidare.

Måste bara flika först att alla webbutiker och deras vilkor borde testas av de som har möjlighet att göra det. Det är så potentiell kundbas kan, på riktigt, lära sig vilka som har bra rutiner och beteende mot sina kunder. Hoppas de förstår det. Men det är så klart tråkigt om det dyker in folk som gör det på ett otrevligt sätt - oavsett vad man tycker om hur de hanterar ärenden som detta!

Resten av deras meddelande tolkar jag som att de bara försvarar sin ståndpunkt, att helt enkelt göra minsta möjliga som de måste, i såna här ärenden. Jag förstår deras inställning, enligt vad de säger har de så klart rätt till den - det är skillnad på garantiärenden, reklamationer och ångerrätt. Men jag håller inte med. Exemplet givet tidigare, chefen som skickade med produkten i en annan ny kartong, det är hedersvärt. Jag kan förstå att kostnaden i det här fallet kan vara större, så lösningen måste ju inte vara detsamma. Ersätta med 100kr däremot, kanske löser problemet i alla fall?!

Permalänk
Skrivet av Munya:

Textformat:

[To] Support Proshop SE [support@proshop.se]
[Subject] Support

Bäste mottagare,

Jag har ett reklamationsärende där varan är tillbaka skickad till mig men utan originalförpackning. Reklamationsärende 591443-ordernummer 57506069.

Jag har fått som svar från Joar/Proshop att varken de eller leverantör anser att originalförpackning till min produkt inte har något värde och därav orsaken till att jag inte fått tillbaka den. Reklamationsrätten innebär att jag har rätten att klaga på fel, varan är trasig eller om jag anser att varan fungerar dåligt inom en tidsram på 36 månader dvs 3 år har jag enligt lag rätten att upptäcka fel som jag anser är ursprunglig orsak. Nu när ni har fått in varan och valt att skicka tillbaka den så har ni skickat tillbaka produkten i de skick som ni anser är rätt och värd för min produkt medan originalförpackningen som ni har valt att behålla eller kasta har ett värde för mig och ökar värdet av produkten i en andrahandsmarknad. Jag anser att ni inte följer reklamationsregeln enligt konsumentköplagen och ni har hindrat och förminskat värdet av en produkt jag äger genom att det enligt ert och er leverantörs anseende inte är värd något, hur kom ni fram till denna bedömning? Jag har inte blivit frågad om jag vill ha kvar förpackningen eller inte, jag har inte fått möjligheten att vara med och hindra er från att göra detta misstag.

Jag har rätt till att kräva ett prisavdrag då varan ni returnerat till mig är inte alls den varan jag skickade in, den saknar en betydelsefull del för att vara komplett som den kom i när jag köpte varan och det är förpackningen.
jag föreslår att ni letar reda på förpackningen och skickar tillbaka den till mig och skulle det vara så att ni inte vill eller hittar en del av produkten så vill jag häva köpet där ni enligt lag måste täcka marknadens prisökning i form av täckningsköp enligt lag.

Jag har blivit tipsad om att göra en anmälan hos ARN av Joar vilket jag kan också göra eftersom värdegränsen för att ARN ska pröva ärendet ligger på 500 kr vilket mitt grafikkort är en bra bit över men jag vill försöka lösa detta med er innan en tredje part behöver bli involverad eller att avgöra tvistemålet i tingsrätten.

Deras svar:

Re: Support [ärende#4719354]

Support Proshop SE
11:00 (för 12 minuter sedan)
till mig

Hej

Tack för ditt mail.

Som teamleder för den svenska avdelning har jag tagit detta ärende och denna kritik vidare till vår chef samt juridiska avdelning för att få koll på detta.

Jag vill börja med att säga, att vi förstår att lådan kan ha värde för dig som kund i det fallet att du önskar sälja varan vidare. Att säga att kartongen inte har något värde är därför kanske fel sätt att uttrycka det på. Jag ska därför försöka förklara lite mer ingående hur vi förhåller oss till detta. Jag vill understryka att vi följer konsumentlagen i det här avseendet. Jag vill också göra uppmärksam på, att vi är medvetna om diskussionen på Swedclockers, som har resulterat i en del ovänliga beskeden och försök att testa våra villkor. Du är därför också välkommen att ta denna information och rekommendationer vidare.

Vid reklamationer använder vi, som många andra företag, oss av externa verkstaden som är auktoriserat av tillverkaren till behandling av deras varor. Detta har vi också gjort vid specifikt din reklamation. Det är denna verkstaden som har slängt original kartongen. Det är därför inte så att vi har behållet den och nekar att ge retur den. Vi har helt enkelt inte den och har därför inte möjlighet att uppfylla din begäran om att få tillbaka den.

Enligt konsumentlagen (och jag har diskuterat detta med vår jurister) finns det inget krav om, att vi som företag, efter en reklamation, ska skicka tillbaka varan i samma kartong som vi mottog den i. Av samma orsak kräver vi inte heller, att en vara som reklameras skickas in i originalkartongen. Du som kund ansvarar dock för att varan skickas på ett säkert sätt, så den inte skadas i frakten. För att undvika en problematik som den du upplever här kan jag därför rekommendera att behålla originalkartongen hemma vid framtidiga behov för reklamation hos oss eller andra företag (om dom inte har särskilda krav om, att det ska skickas i originalkartongen). Så undviker man också, att kartongen tar skada vid frakt fram och tillbaka.

Tyvärr kan vi inte hjälpa till med att få originalkartongen retur. Du får gärna pröva ärendet vid ARN. Om du får rätt i ditt ärende kommer vi såklart att se över våra rutiner. Enligt vår juridiska avdelning och konsumentlagen finns det dock inget krav för du som konsument att få retur originalkartongen efter ett reklamationsärende.

Jag förstår, att det då ger anledning att undras varför vi gärna ser att en produkt lämnas retur i originalkartongen om man nyttjar av sin ångerrätt. Vi har inget krav om, att en vara lämnas retur i originalkartongen och vi kan inte neka returen på bakgrund av detta. Vi rekommenderar dock att man gör så i förbindelse med ångerrätten. Här har vi som företag enligt konsumentlagen nämligen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Detta på samma sätt om varan hade spår av användning. Konsumentlagen skiljer alltså mellan reklamationsrätt och ångerrätt i förhållande till originalkartongen.

Att vi har rätt att göra ett avdrag om originalkartongen saknas vid användning av ångerrätten kan därför inte användas som dokumentation eller argument för, att du som kund också kan kräva denna emballage retur efter ett reklamationsärende.

Jag hoppas att detta är ett tillräckligt svar på dina frågor och funderingar om vårt arbetssätt.

Du önskas en trevlig dag,

Med vänlig hälsning | Best regards
Cecilie

Kan ju säga att bemötandet från Proshop i det här fallet och det faktum att man inte verkar lägga någon större vikt på kundlojalitet tar jag till mig till framtida köp. Oavsett hur viktig eller inte man anser en kartong vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebber:

Måste bara flika först att alla webbutiker och deras vilkor borde testas av de som har möjlighet att göra det. Det är så potentiell kundbas kan, på riktigt, lära sig vilka som har bra rutiner och beteende mot sina kunder. Hoppas de förstår det. Men det är så klart tråkigt om det dyker in folk som gör det på ett otrevligt sätt - oavsett vad man tycker om hur de hanterar ärenden som detta!

Resten av deras meddelande tolkar jag som att de bara försvarar sin ståndpunkt, att helt enkelt göra minsta möjliga som de måste, i såna här ärenden. Jag förstår deras inställning, enligt vad de säger har de så klart rätt till den - det är skillnad på garantiärenden, reklamationer och ångerrätt. Men jag håller inte med. Exemplet givet tidigare, chefen som skickade med produkten i en annan ny kartong, det är hedersvärt. Jag kan förstå att kostnaden i det här fallet kan vara större, så lösningen måste ju inte vara detsamma. Ersätta med 100kr däremot, kanske löser problemet i alla fall?!

Sweclockers borde skriva en artikel där dom testar svensk konsumenträtt inom komponentbranschen, där dom köper in produkter från alla stora återförsäljare som säljer till Sverige, och sen testar hur vardera företag hanterar ångerrätten, vad händer t ex om man returnerar något utan originalkartong?
Ännu bättre vore det om dom kunde testa reklamationsrätten också, men förstår att det kan bli rätt så svårt..

@JonasT
@nyhet

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kontakta isåfall support igen och be om att få tillbaka 5-10% av grafikkortets värde då kartongen är slängd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Textformat:

[To] Support Proshop SE [support@proshop.se]
[Subject] Support

Bäste mottagare,

Jag har ett reklamationsärende där varan är tillbaka skickad till mig men utan originalförpackning. Reklamationsärende 591443-ordernummer 57506069.

Jag har fått som svar från Joar/Proshop att varken de eller leverantör anser att originalförpackning till min produkt inte har något värde och därav orsaken till att jag inte fått tillbaka den. Reklamationsrätten innebär att jag har rätten att klaga på fel, varan är trasig eller om jag anser att varan fungerar dåligt inom en tidsram på 36 månader dvs 3 år har jag enligt lag rätten att upptäcka fel som jag anser är ursprunglig orsak. Nu när ni har fått in varan och valt att skicka tillbaka den så har ni skickat tillbaka produkten i de skick som ni anser är rätt och värd för min produkt medan originalförpackningen som ni har valt att behålla eller kasta har ett värde för mig och ökar värdet av produkten i en andrahandsmarknad. Jag anser att ni inte följer reklamationsregeln enligt konsumentköplagen och ni har hindrat och förminskat värdet av en produkt jag äger genom att det enligt ert och er leverantörs anseende inte är värd något, hur kom ni fram till denna bedömning? Jag har inte blivit frågad om jag vill ha kvar förpackningen eller inte, jag har inte fått möjligheten att vara med och hindra er från att göra detta misstag.

Jag har rätt till att kräva ett prisavdrag då varan ni returnerat till mig är inte alls den varan jag skickade in, den saknar en betydelsefull del för att vara komplett som den kom i när jag köpte varan och det är förpackningen.
jag föreslår att ni letar reda på förpackningen och skickar tillbaka den till mig och skulle det vara så att ni inte vill eller hittar en del av produkten så vill jag häva köpet där ni enligt lag måste täcka marknadens prisökning i form av täckningsköp enligt lag.

Jag har blivit tipsad om att göra en anmälan hos ARN av Joar vilket jag kan också göra eftersom värdegränsen för att ARN ska pröva ärendet ligger på 500 kr vilket mitt grafikkort är en bra bit över men jag vill försöka lösa detta med er innan en tredje part behöver bli involverad eller att avgöra tvistemålet i tingsrätten.

Deras svar:

Re: Support [ärende#4719354]

Support Proshop SE
11:00 (för 12 minuter sedan)
till mig

Hej

Tack för ditt mail.

Som teamleder för den svenska avdelning har jag tagit detta ärende och denna kritik vidare till vår chef samt juridiska avdelning för att få koll på detta.

Jag vill börja med att säga, att vi förstår att lådan kan ha värde för dig som kund i det fallet att du önskar sälja varan vidare. Att säga att kartongen inte har något värde är därför kanske fel sätt att uttrycka det på. Jag ska därför försöka förklara lite mer ingående hur vi förhåller oss till detta. Jag vill understryka att vi följer konsumentlagen i det här avseendet. Jag vill också göra uppmärksam på, att vi är medvetna om diskussionen på Swedclockers, som har resulterat i en del ovänliga beskeden och försök att testa våra villkor. Du är därför också välkommen att ta denna information och rekommendationer vidare.

Vid reklamationer använder vi, som många andra företag, oss av externa verkstaden som är auktoriserat av tillverkaren till behandling av deras varor. Detta har vi också gjort vid specifikt din reklamation. Det är denna verkstaden som har slängt original kartongen. Det är därför inte så att vi har behållet den och nekar att ge retur den. Vi har helt enkelt inte den och har därför inte möjlighet att uppfylla din begäran om att få tillbaka den.

Enligt konsumentlagen (och jag har diskuterat detta med vår jurister) finns det inget krav om, att vi som företag, efter en reklamation, ska skicka tillbaka varan i samma kartong som vi mottog den i. Av samma orsak kräver vi inte heller, att en vara som reklameras skickas in i originalkartongen. Du som kund ansvarar dock för att varan skickas på ett säkert sätt, så den inte skadas i frakten. För att undvika en problematik som den du upplever här kan jag därför rekommendera att behålla originalkartongen hemma vid framtidiga behov för reklamation hos oss eller andra företag (om dom inte har särskilda krav om, att det ska skickas i originalkartongen). Så undviker man också, att kartongen tar skada vid frakt fram och tillbaka.

Tyvärr kan vi inte hjälpa till med att få originalkartongen retur. Du får gärna pröva ärendet vid ARN. Om du får rätt i ditt ärende kommer vi såklart att se över våra rutiner. Enligt vår juridiska avdelning och konsumentlagen finns det dock inget krav för du som konsument att få retur originalkartongen efter ett reklamationsärende.

Jag förstår, att det då ger anledning att undras varför vi gärna ser att en produkt lämnas retur i originalkartongen om man nyttjar av sin ångerrätt. Vi har inget krav om, att en vara lämnas retur i originalkartongen och vi kan inte neka returen på bakgrund av detta. Vi rekommenderar dock att man gör så i förbindelse med ångerrätten. Här har vi som företag enligt konsumentlagen nämligen rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Detta på samma sätt om varan hade spår av användning. Konsumentlagen skiljer alltså mellan reklamationsrätt och ångerrätt i förhållande till originalkartongen.

Att vi har rätt att göra ett avdrag om originalkartongen saknas vid användning av ångerrätten kan därför inte användas som dokumentation eller argument för, att du som kund också kan kräva denna emballage retur efter ett reklamationsärende.

Jag hoppas att detta är ett tillräckligt svar på dina frågor och funderingar om vårt arbetssätt.

Du önskas en trevlig dag,

Med vänlig hälsning | Best regards
Cecilie

Så, av denna representant fick du ett lite mer välformulerat "fuck you, vi bryr oss inte, hejdå"

Det var ju trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kontakta isåfall support igen och be om att få tillbaka 5-10% av grafikkortets värde då kartongen är slängd..

Tydligen gäller inte tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Sweclockers borde skriva en artikel där dom testar svensk konsumenträtt inom komponentbranschen, där dom köper in produkter från alla stora återförsäljare som säljer till Sverige, och sen testar hur vardera företag hanterar ångerrätten, vad händer t ex om man returnerar något utan originalkartong?
Ännu bättre vore det om dom kunde testa reklamationsrätten också, men förstår att det kan bli rätt så svårt..

@JonasT
@nyhet

Ja kan ev @Reportage

Permalänk

Tack för tråden. Jag var väldigt tveksam till att handla från Proshop sedan tidigare, men öppen för att ändra mig om man börjar om läsa positiva erfarenheter med dem. Men nu blir det att aldrig handla därifrån förrän de förbättrar sitt kundbemötande rejält. Och det skriver jag utan att bry mig det minsta om kartongen.

Kan du inte fråga dem om de räknar med kartongen som ett tillbehör när de skriver att ALLA tillbehör ska skickas in vid reklamation? Om inte, VARFÖR räknas inte kartongen som ett tillbehör?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Haha, ja den där "Joar" är rätt jobbig. När jag reklamerade min skaftdammsugare (trasigt löstagbart batteri) så menade han på att jag var tvungen att skicka in ett irrelevant extramunstycke. Han hotade med att reklamationen inte skulle gå igenom annars.

Men då fick dom glatt skicka ut en ny returfraktsedel utan kostnad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

<Uppladdad bildlänk>

Här skicka jag ett mail till dom att göra retur utan förpackning. Läs deras svar. 5-10% värdeminskning.

Observera att det står att det kan bli en värdeminskning, inte att det automatiskt blir det. Utifrån den övriga dialogen är det väl bara att konstatera att att någon värdeminskning inte är aktuell, de acceptera helt enkelt att de tjänar mer(förlorar mindre?) på att inte hantera emballage än att göra det.

Permalänk
Skrivet av Steamroad:

Observera att det står att det kan bli en värdeminskning, inte att det automatiskt blir det. Utifrån den övriga dialogen är det väl bara att konstatera att att någon värdeminskning inte är aktuell, de acceptera helt enkelt att de tjänar mer(förlorar mindre?) på att inte hantera emballage än att göra det.

Nej de menar att det är olika beroende på om det är en retur enligt ångerrätten eller enligt reklamationsrätten.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
  1. Anställda på Proshop har inte orsakat att kartongen försvunnit

  2. Leverantören (serviceverkstaden) har orsakat att kartongen försvunnit

  3. Proshop har valt leverantör och kan ställa krav på leverantören

  4. Proshop har alltså fortfarande ansvaret och kan inte skylla ifrån sig

  5. Proshop ska ersätta kartongen som försvunnit pga deras leverantör

  6. Proshop kan, för sin egna skull, ställa högre krav på deras leverantör

  7. Proshop kan, för sin egna skull, förtydliga för deras kunder att de inte ska skicka med tillbehör som då riskerar att komma bort

Felformattering
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

...Schrödingers kartong....

Måste bara ge dig en extra +1 på den, skrattade högt

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Nu har swec aldrig varit sådär superproffsiga journalistikmässigt genom åren.
Men att göra ”utredande journalistik” på sina egna annonsörer… 😂

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av muSashi:

Sweclockers borde skriva en artikel där dom testar svensk konsumenträtt inom komponentbranschen, där dom köper in produkter från alla stora återförsäljare som säljer till Sverige, och sen testar hur vardera företag hanterar ångerrätten, vad händer t ex om man returnerar något utan originalkartong?
Ännu bättre vore det om dom kunde testa reklamationsrätten också, men förstår att det kan bli rätt så svårt..

@JonasT
@nyhet

Skrivet av Munya:

Det går inte att pinga nyhet, då det är lämpligare att skicka in nyhetstips via kontaktformuläret. Då kommer det direkt till en inkorg där redaktörerna gemensamt kan föra en dialog kring vad som är intressant att ta upp. Oavsett om en enskild redaktör är ledig/sjuk/på resa.

Spontant tror jag faktiskt inte att TS har något att hämta här även om jag själv tycker att första svaret är lite av ett självmål av Proshop. De flesta aktörerna är tydliga med att man inte ska skicka in originalkartong då det inte garanteras att produkten returneras i denna. Att Proshop inte fått rutin på detta är pinsamt.

Jag har varit i kontakt med flera olika aktörer och då har det tydligt förmedlats när man inte får tillbaka originalkartongen vid reklamationsärende.

Det jag tycker Proshop skulle kunna göra här är att ursäkta sig för det osnygga svaret och ge något presentkort/värdekod i goodwill för att det inte ska bli en cirkus av ärendet (vad kostar det att diskutera problemet internt en halvtimme liksom?). Därefter kan Proshop uppdatera sina rutiner så att kunder är medvetna om att kartong in returneras vid reklamation.

Live and learn så att säga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går inte att pinga nyhet, då det är lämpligare att skicka in nyhetstips via kontaktformuläret. Då kommer det direkt till en inkorg där redaktörerna gemensamt kan föra en dialog kring vad som är intressant att ta upp. Oavsett om en enskild redaktör är ledig/sjuk/på resa.

Spontant tror jag faktiskt inte att TS har något att hämta här även om jag själv tycker att första svaret är lite av ett självmål av Proshop. De flesta aktörerna är tydliga med att man inte ska skicka in originalkartong då det inte garanteras att produkten returneras i denna. Att Proshop inte fått rutin på detta är pinsamt.

Jag har varit i kontakt med flera olika aktörer och då har det tydligt förmedlats när man inte får tillbaka originalkartongen vid reklamationsärende.

Det jag tycker Proshop skulle kunna göra här är att ursäkta sig för det osnygga svaret och ge något presentkort/värdekod i goodwill för att det inte ska bli en cirkus av ärendet (vad kostar det att diskutera problemet internt en halvtimme liksom?). Därefter kan Proshop uppdatera sina rutiner så att kunder är medvetna om att kartong in returneras vid reklamation.

Live and learn så att säga.

Enligt proshop ska alltid skickas tillbaka som det står på deras sidan. Annars är det 5-10% värdeminskning.
Som du säger. Proshop borde uppdatera sina rutiner.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Munya:

Enligt proshop ska alltid skickas tillbaka som det står på deras sidan. Annars är det 5-10% värdeminskning.
Som du säger. Proshop borde uppdatera sina rutiner.

Jag förstår hur du tänker, däremot kan man diskutera om emballage är tillbehör, eller just emballage.
Min åsikt är såklart att Proshop ska lära sig av detta och snygga till sina rutiner och smeka lite medhårs i form av någon liten goodwill, ta på sig ansvaret liksom. Men juridiskt är det nog svårt att dra det!

Jag får lite samma vibbar som när Cdon hade goddag-yxskafts kundtjänst, det är trist att Proshop inte tar tillfället i akt och löser detta snyggt, det lär ju dessutom förhindra framtida instanser av samma problem och besvikna kunder, och hade de löst det omgående så hade det varit billigare.

Att yrka på täckköp för att få en jäkla kartong hade jag nog inte tyckt vara lämpligt, däremot någon liten symbolisk värdekod, 100-200 kr kanske.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Några små kostnader bör man ta för att hålla ett bra rykte, men de kanske inte märker av det speciellt mycket.