Permalänk
Medlem

Dator bootar inte efter biosflash

Efter att att köpt ett Epox 8KMM3I med KM400 chip så passade jag att flasha till det senaste bioset.

Gag använde mig av en bootbar dosdisk och flashade med AWDFLASH och det verkade som om det inte var några problem. Men tyvärr så postar bara systemet men går inte vidare.

Man kommer inte åt setupen utan den säger bara please wait och inget mer.

Jag har rensat Cmos och tagit ut delarna och satt tillbaka igen.

Hela systemet fungerade utmärkt innan jag flashade. Men ville ha ett nyare bios som hade lite mer funktioner.

Svar ja, jag ångrar att jag gjorde detta extraarbete.

Finns det något sätt att fixa detta? Eller är kortet rökt? Ingen ide och skaffa ett nytt bios från Epox och be någon installera det. Det är ett såpass billigt kort. Då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt.

Någon som har någon bättre idé?

Permalänk

Du kan alltid beställa en förprogrammerad biossavior från www.eksitdata.com

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ja det är en möjlighet. Fast det verkar nästan vara i samma nivå som att köpa ett nytt. Fast mycket jobbigare.

Trist historia det här.

Permalänk

Jobbigare kan jag inte säga att det är, samt är det bättre än att köpa ett nytt. Du bootar helt enkelt på biossaviorn, växlar över till originalbioset och flashar om det. Sen är det bara att upprepa proceduren nästa gång det blir en felaktig flashning

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

http://www.sysopt.com/articles/recoverbios/index2.html

Det är "Automatic Recovery" du ska titta på

Permalänk
Medlem

Intressant

Det sista låter för bra för att vara sant men jag skall testa detta när jag kommer hem från jobbet. Hoppas det funkar.

a:\awd802.exe backup.bin /py /Sb /sn /cc /cp /cd /R

Låter dock lite knepigt att hitta rätt sträng. Har aldrig sett växlarna innan.

Är det så här man skall göra?

a:\awdflash.exe KM33808.bin /sn/py/cc/ (namn på bios)

(växlarna enligt http://www.epox.nl/english/support/bios.htm)

Permalänk
Medlem

Re: Intressant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tacca
Det sista låter för bra för att vara sant men jag skall testa detta när jag kommer hem från jobbet. Hoppas det funkar.

a:\awd802.exe backup.bin /py /Sb /sn /cc /cp /cd /R

Låter dock lite knepigt att hitta rätt sträng. Har aldrig sett växlarna innan.

Är det så här man skall göra?

a:\awdflash.exe KM33808.bin /sn/py/cc/ (namn på bios)

(växlarna enligt http://www.epox.nl/english/support/bios.htm)

Har också misslyckats med en flashning av ett KT7A-RAID en gång (disketten gick sönder mitt under), men det gick att lösa genom att göra nåt liknande det här...

Permalänk
Medlem

Det gick inte som jag hoppades. Jag får den inte att ladda awdflash från disken.

Jag lade till en autoexec.bat fil på disken men det fanns dock ingen att ersätta.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Create a bootable DOS floppy
2. Remove all memory management files from the floppy disk and AUTOEXEC.BAT
3. Download a new version of the BIOS file and copy to the floppy disk (don't use the version which killed your BIOS - it's probably corrupted!)
4. Download a new version of the AWDFLASH.EXE file and copy to the floppy disk
5. Add the line "AWDFLASH newbios.bin /py /cc /sn /cd" to the end of the AUTOEXEC.BAT file (where newbios.bin is the name of new BIOS file)
6. Power off your machine, insert the floppy, power up
7. After five-ten minutes, remove floppy and reboot!

Så här gjorde jag....