Kvick fråga ang Gentoo 1.4 och 'emerge sync'

Permalänk
Medlem

Kvick fråga ang Gentoo 1.4 och 'emerge sync'

Om jag under installationsfasen gör en 'emerge sync' istället för att kopiera portage snapshot'en från cd'n, måste jag ändå kopiera mnt/cdrom/distfiles och mnt/distfiles/ till hårddisken?

Antingen är det fel på cd'n eller läsaren för jag får någon form av dma timeout yadayada felmeddelande när jag försöker kopiera /mnt/cdrom/packages

tacksam för svar

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl tarat dit din stage-boll? Då ska du inte behöva kopiera mer från cd'n.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Det står ju i dokumentationen, kör du från stage1 och utan GRP så behöver du inte plocka över något mer än tarbollen från skivan, om du inte drar hem den från nätet oxo.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

jag tänkte köra stage3 och GRP.
Jag laddade hem senaste tar-ballen och den är tarad och klar.

Jaja, ser väl hur det går ikväll...

igår förväxlade jag tangentborden och tryckte ctrl-c under kernelkompileringen

Halleluja...

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Medlem

Som Qaztaz sa. Allt som behövs är valfri stage-boll samt ett portage snapshot.
Stage-bollen har du laddat ner och snapshotet får du antingen från cdn eller via "emerge sync".

Det som ligger i distfiles är källkod till några program. I packages ligger färdigkompilerade binärer. Om du inte vill tanka ner senaste versionen och kompilera självs så behöver du antagligen kopiera över iallafall några styckna av dom här.

Det jag inte förstår är att du säger att du gjort en "emerge sync" vilket tyder på att du antingen har en hyffsad uppkoppling eller massor med tålamod. Ändå vill du köra GRP?

Permalänk
Medlem

Det handlar nog mest om att jag inte har riktigt klart för mig vad det handlar om, vad gäller GRP.

Det blir en 'emerge sync' i alla fall. Jag har bbb och inte så bråttom heller Jag har alltså inte gjort den ännu, men det kommer ikväll.

edit: eller det vetifan.. den som lever får se.

jag är ta mig tusan förlorad i detta... ska jag köra grp installe eller inte? ni får bestämma

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Med grp slipper du kompilera och tanka.

Har du "bredband" och hyggligt snabb dator kanske det är bättre att göra som vanligt. Dvs använda portage.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju att ta mig vatten över huvudet så det blir nor portage.. Fast det verkar ju vara förhållandevis lätt med det där eminenta emerge-kommandot.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

portage är ruskigt lättanvänt jao.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Vill du inte tanka och kompilera så är gentoo inget för dig.
GRP är för den som saknar uppkoppling/sitter på modem.
Använde nyligen GRP för första gången då en switch hade brakat så att jag inte hade någon uppkoppling under installationen. Funkade väl bra men man kände sig lite avskärmad från världen