Permalänk
Medlem

Opera, har använt det en mycket lång tid nu och vill inte byta för 5 öre...

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
http://www.idg.se/ArticlePages/200311/04/20031104073716_SOS/2...

Det är inte alls lätt, inget installeras utan att dom frågar först. Om IE-familjen inte kan hantera datorn så ska dom 1. läsa manualen, 2. inte använda den.

Har man inte körkort ska man inte köra bil? Dock kan man ju övningsköra med då under uppskit av en som har körkort.

Eller 3. Använda sig av en alternativ läsare, så som Mozilla Firebird

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

..still, använder man datorn + internet som ett dagis får man fan skylla sig själv Men visst, jag använder också Firebird, men jag irreterar mig på folk som ska trycka ner andra program på lösa grunder =P

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
..still, använder man datorn + internet som ett dagis får man fan skylla sig själv Men visst, jag använder också Firebird, men jag irreterar mig på folk som ska trycka ner andra program på lösa grunder =P

Javisst, familjerna i mitt exempel avänder sig av internet som ett dagis. Men firebird är enligt mig en bättre dagisfröken än IE.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

fajerbard

så klart

Permalänk
Medlem

Opera är så pass mycket bättre än alla andra webläsare att jag gladeligen betalat en Opera-licens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Opera är så pass mycket bättre än alla andra webläsare att jag gladeligen betalat en Opera-licens.

Vad är det som gör att Opera är mycket bättre än Firebird?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta två barnfamiljer (där vissa barn är tonåringar), låt den ena familjen surfa med IE, den andra familjen med Mozilla Firebird. Ingen i familjen har någon större datorkunskap.

Efter en veckas surfande på siter som snyggast.com, playahead, och allt vad de kan tänkas vara inne på, kommer du märka att familjen som kör Mozilla Firebird, är den familj som inte har en massa dialers på skrivbordet, medans familjen som kör IE undrar vad den lilla gulliga krokodilen nere vid klockan innebär.

Visst, du kan ha en åsikt om att det är IE-familjens fel, eftersom de inte kan hantera IE. Men själv tycker jag att det är IE's fel, som har gjort det alldeles för enkelt för hemsideutvecklare att installera program utan att man som användare behöver göra så mycket. [/B]

Så jävla rätt!, stämmer till 100% och jag har varit med om det flera gånger.. Det första man märker hos en familj som inte har nån datorkunskap är att det är en massa skit på skrivbordet, dialers och grejer. Jag brukar alltid installera firebird på såndana datorer och "gömma undan" ie. Detta funkar väldigt bra, sedan efter det så behöver familjen plötsligt mycket mindre support av mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Vad är det som gör att Opera är mycket bättre än Firebird?

Det vanligaste folk hakar upp sig på när det gäller Opera 7 är standard-utseendet. Till och börja med vill jag bara säga - glöm det, det går att få Opera att se ut precis som man vill. För att svara på din fråga (mina personliga åsikter givetvis):

Valfrihet: Du kan, väldigt lätt och utan att starta om programmet, ändra tangentbordskommandon till varenda tillängligt kommando, samma sak med musgester. Du kan även skapa egna knappar/menyer/vadsomhelst som du tilldelar det utseende och den funktion, eller kombination av funktioner, du vill.

Musgester: Musgester är oerhört smidigt.Jag upplever att Operas innbyggda musgester
fungerar mycket bättre än Firebirds extension.

Prestanda: Opera är/känns snabbare än Firebird på att rendera sidor. Dessutom är Javascripts-prestandan snabbare (testa själv ). GUI:et känns snabbare och smidigare i min mening, men framförallt mer kompakt (jämför exempelvis Operas Preferences-meny med FBs dito.

Lättviktare: Opera tar mindre plats när du laddar ner och installerat på hårddsiken. Mycket mindre än Mozilla FB som skryter med att den är "Lightweight". Tillägas bör att Opera då har över dussinet fler "features" än Firebird.

Notes: Notes är ovärdeliga, kort sagt. Högerklickar man och väljer "Copy to note" på en text sparas texten som en sk. Note. Säg att du har en note som heter "Vad är det som gör att Opera är mycket bättre än Firebird?", dubbelklickar du på den kommer Opera gå in på den sidan du plockat citatet från, som en slags referens.

Tillgänglighet: Opera är designat för att kunna användas på ett smidigt sätt, helt utan mus. Du kan ex. hoppas mellan olika länkar/fält/knappar på en sida genom att hålla ner shift och använda piltangenterna. När du zoomar på sidor zoomas även tabeller och bilder så du slipper få sidor med två ord per rad.

+Nästan allt från FB plus mycket mer som inte får plats här

Permalänk
Medlem

Eldfågeln.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Vad är det som gör att Opera är mycket bättre än Firebird?

Här är några exempel.
http://www.tntluoma.com/opera/beyond30/2003/08/opera_vs_mozil...

Lite mer läsning om Operas förträfflighet.
http://www.tntluoma.com/opera/lover/7/01/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
http://www.idg.se/ArticlePages/200311/04/20031104073716_SOS/2...

Det är inte alls lätt, inget installeras utan att dom frågar först. Om IE-familjen inte kan hantera datorn så ska dom 1. läsa manualen, 2. inte använda den.

Har man inte körkort ska man inte köra bil? Dock kan man ju övningsköra med då under uppskit av en som har körkort.

Detta snack som du kör med är bara så fel.

Så om din bil går sönder så SKA du kunna laga den själv?
För om man har körkort så MÅSTE man ju kunna laga bilen... I alla fall enligt dig...
Och så ska det räcka att läsa manualen... För där står det hur man gör för att byta kamaxeln!!!

Dom som programmerar ett program som är till för ALLA ska självklart vara så konstruerad att ALLA ska kunna lätt och smidigt kunna använda det UTAN att behöva vara något dataguru.
I så fall är inte programmet till för alla som MS påstår att det ska vara.

Jag håller med dig till 100% att det inte är MS fel att familjen som kör IE får en massa spyware mm. Det är självklart enbart familjen själva som är orsaken till detta.
Men varför ska ett program vara så konstruerat att en person som använder deras program ska få en massa skit på datorn p.g.a. att användaren inte är så haj på datorer och mjukvara?

I alla fall så använder jag Opera.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Klarar mej inte utan Opera.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

jag testar firebird nu men jag kan inte säga att det ens är i närheten av opera jag bara älskar ner med högerknappen och dra till vänstar bakåt funktionen i opera men ändå brukar jag sitta med IE men det är bara för att vissa sidor har en förmåga att visas annorlunda i opera

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
jag bara älskar ner med högerknappen och dra till vänstar bakåt funktionen i opera

Min gamla favorit, numera använder jag högerklick+vänsterklick. Blir smidigare, speciellt när man ska gå bak flera sidor i taget eftersom man inte behöver släppa upp högerknappen

Permalänk
Medlem

Jag har kört Opera i några år och jag vill inte byta till något annat. Opera känns absolut bäst för mig. Snabbt, stabilt, lätthanterligt och användarvänligt.

Testar Mozilla och Firebird då och då och de är också helt godkända läsare, men i dagsläget slår de inte min favorit Opera.

Kan f.ö. hålla med minisu i det som skrevs i det långa inlägget ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Så om din bil går sönder så SKA du kunna laga den själv?
För om man har körkort så MÅSTE man ju kunna laga bilen... I alla fall enligt dig...
Och så ska det räcka att läsa manualen... För där står det hur man gör för att byta kamaxeln!!!

Jasså? Sa jag inte? Men för att köra måste man ha körkort. (lite allmän intelligens, inte installera allt/svara "ja" som kommer fram)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Dom som programmerar ett program som är till för ALLA ska självklart vara så konstruerad att ALLA ska kunna lätt och smidigt kunna använda det UTAN att behöva vara något dataguru.
I så fall är inte programmet till för alla som MS påstår att det ska vara.

Alla kan använda det och "alla" använder det, sedan är det upp till en själv om man är tillräckligt mogen. Om man inte vet riskerna och klickar "Ja" på alla rutor som kommer fram så installerar man skiten i vilken browser man än använder. Det är inget unikt med IE, om man går in och pillar i inställningarna utan att man vet vad man gör så får man fan skylla sig själv. Skiter man i att läsa instruktionsboken och överskattar sin förmåga så.. så får man fan betala priset. Allt handlar om allmänt sunt förnuft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Jag håller med dig till 100% att det inte är MS fel att familjen som kör IE får en massa spyware mm. Det är självklart enbart familjen själva som är orsaken till detta.
Men varför ska ett program vara så konstruerat att en person som använder deras program ska få en massa skit på datorn p.g.a. att användaren inte är så haj på datorer och mjukvara?

(läs raden ovan)

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju mouse gestures till Firebird också

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Här är några exempel.
http://www.tntluoma.com/opera/beyond30/2003/08/opera_vs_mozil...

Läs kommentarerna på sidan så ser du en del som talar emot opera dock.

En del andra grejer:
Firebird är opensource
Gratisversionen av opera inkluderar reklambanner.

Firebird har inte ens nått upp till version 1 än (0.7 nu) och matchar nästan alla funktioner i opera, som ligger på version 7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Alla kan använda det och "alla" använder det, sedan är det upp till en själv om man är tillräckligt mogen. Om man inte vet riskerna och klickar "Ja" på alla rutor som kommer fram så installerar man skiten i vilken browser man än använder. Det är inget unikt med IE, om man går in och pillar i inställningarna utan att man vet vad man gör så får man fan skylla sig själv. Skiter man i att läsa instruktionsboken och överskattar sin förmåga så.. så får man fan betala priset. Allt handlar om allmänt sunt förnuft.

Nej, här har du faktiskt fel. Testa att gå in på adressen www.snyggast.com med internet explorer, samt Mozilla Firebird. När du väl är inne på sidan ska du gå därifrån igen. Gå till t.ex. www.google.com

När du besöker sidan med internet explorer, och sedan går därifrån, får du först upp en popup-ruta som undrar ifall du vill spela spel, efter att du stängt den popuprutan, kommer det fram ett installationsprogram.

Programmet säger att man skall trycka "Ja" för att fortsätta spela (kostar bara 399:- i startavift), jag tryckte på "Nej", efter det fick jag tre ikoner på mitt skrivbord.

Säg mig hur jag borde gjort i denna situation med internet explorer. Att man ska klicka "Nej" som du nämner fungerade ju uppenbarligen inte.

När du besöker sidan med Mozilla Firebird, som har en popupblocker inbyggd som standard redan från början, och sedan går ifrån sidan, till t.ex. google, så kommer du till google direkt! utan att det någonsin kommer upp någon popupruta eller installationsruta!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Firebird har inte ens nått upp till version 1 än (0.7 nu) och matchar nästan alla funktioner i opera, som ligger på version 7.

Eh...
Nu är det ju så att Firebird till stor del tagit många (de flesta) funktioner från andra webbläsare, i synnerhet Opera och Mozilla. Att säga att Firebird bara är inne på version 0.7 är bara löjligt - en annan anöedning är att organisationer/företag kan släppa en ny version när de vill. Netscape Navigator ex. hoppade över version 5 för att inte ge sken av att ligga efter Microsoft. Dessutom var ju Gecko redan färdig när MZ FB började skrivas...

Det andra du skrev om att Firebird är gratis är givetvis en aspekt, personligen är jag beredd att betala för det jag tycker är överlägset bäst, och därmed stödja det företag som alltid har varit först med nya innovationer och tekniker i branshen; att jag gör det gynnar även dig som Firebirdanvändare.
Sen om Open Source alltid är en fördel låter jag vara osagt. Men visst är det trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Min gamla favorit, numera använder jag högerklick+vänsterklick. Blir smidigare, speciellt när man ska gå bak flera sidor i taget eftersom man inte behöver släppa upp högerknappen

mycket bra tips, men vet du hur man får så att mina användarnamn och lösen sparas?
varge gång jag ska logga in på www.futuremark.com så måste jag skriva in min mail och lösen i opera

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
mycket bra tips, men vet du hur man får så att mina användarnamn och lösen sparas?
varge gång jag ska logga in på www.futuremark.com så måste jag skriva in min mail och lösen i opera

Fungerar det på någon annan sida (ex. Sweclockers) eller är det bara futuremarks sida? När jag loggade in där aktiverades "The Wand" som frågade om jag ville spara lösenordet.
Jag skulle tro att du råkat stänga av Wand-funktionen - gå in i "File >> Preferences >> Security" och bocka för "Enable Wand".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minisu
Fungerar det på någon annan sida (ex. Sweclockers) eller är det bara futuremarks sida? När jag loggade in där aktiverades "The Wand" som frågade om jag ville spara lösenordet.
Jag skulle tro att du råkat stänga av Wand-funktionen - gå in i "File >> Preferences >> Security" och bocka för "Enable Wand".

det är bara på futuremarks sida vad jag upptäckt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Avant Browser (byggd på IE) är bäst i min mening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
det är bara på futuremarks sida vad jag upptäckt

Gå in på samma ställe som jag skrev om förut och tryck på "Manage Wand passwords...". Om futuremark finns där - ta bort den. Gissar att du någon gång valt "Never on this page" när Opera frågat om du vill spara ditt futuremark-lösen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Nej, här har du faktiskt fel. Testa att gå in på adressen www.snyggast.com med internet explorer, samt Mozilla Firebird. När du väl är inne på sidan ska du gå därifrån igen. Gå till t.ex. www.google.com

När du besöker sidan med internet explorer, och sedan går därifrån, får du först upp en popup-ruta som undrar ifall du vill spela spel, efter att du stängt den popuprutan, kommer det fram ett installationsprogram.

Programmet säger att man skall trycka "Ja" för att fortsätta spela (kostar bara 399:- i startavift), jag tryckte på "Nej", efter det fick jag tre ikoner på mitt skrivbord.

Säg mig hur jag borde gjort i denna situation med internet explorer. Att man ska klicka "Nej" som du nämner fungerade ju uppenbarligen inte.

När du besöker sidan med Mozilla Firebird, som har en popupblocker inbyggd som standard redan från början, och sedan går ifrån sidan, till t.ex. google, så kommer du till google direkt! utan att det någonsin kommer upp någon popupruta eller installationsruta!

Men då har du / nån vid din dator pillat på inställningarna, så är det, vad du än säger.. För du förstår väl att man inte kan installera nått på din dator utan att du bekräftar det, om du inte pillat på inställningarna?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Men då har du / nån vid din dator pillat på inställningarna, så är det, vad du än säger.. För du förstår väl att man inte kan installera nått på din dator utan att du bekräftar det, om du inte pillat på inställningarna?

Jag tittade igenom inställningarna på min webläsare, allting såg ut att vara på "medium", vilket jag tror är grundinställningen. Jag har uppdaterat windows så fort den säger att det finns en ny uppdatering att hämta. Det är i stort sett bara jag som sitter vid datorn.

Men jag skall även testa vid datorerna i skolan, för att se hur IE reagerar där. Jag har inget större hopp dock.

Jag testade också att gå in på sidan igen, och märker att explorer tankar hem alla program redan innan man har valt "ja" eller "nej" !

slängde upp en film på det hela (xvid):

http://www.hd.chalmers.se/~zoreth/filer/ie-sucks.avi

"För du förstår väl att man inte kan installera nått på din dator utan att du bekräftar det"
Säg om det där efter du har tittat på filmen. Jag själv märkte inte att jag bekräftade något.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Gaahh, den där filmen gjorde mig rädd!

Är ännu gladare än innan över att jag inte kör IE.