Permalänk
Medlem

Jag var inne hos lokalbutiken och ville kolla upp vad dom hade för steppings på sina Barton 2500+....
Han sa att han bara hade låsta officiellt, men i en visningsdator hade han en 2500+ AQZEA (vecka 33 eller nått).
Någon som vet om det är en bra stepping?

Sedan såg jag även att han hade 2600+ med AQXDA steppingen. Någon som vet något om den?

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

Nån som har Bajenvraket telefonnummer...(mobil) måste ringa i höra om min e låst han har ju en likadan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Borde det inte stå 2500+@3200+ i din sign? 3200+ = 2,2 GHz.

Brukar säga som så, du kan inte göra om en processor till en annan , (orginalbeteckning) @ (klockad MHz) Däremot kan du öka frekvensen på den.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

Är 2600+ Också låsta?? har hört ryckten om det..

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut mina tre 2500+ från Shg.biz i fredags och alla dom var AQZFA 0338, mao. olåsta!

EDIT: Det lär bara vara 2500+ som är låsta!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Drog mitt eget lilla trick idag, gick först in på en butik här i umeå som heter Datakometen, fick följa med ner på lagret och kolla vad dem hade för processorer. Tyvärr så var alla gjorda efter vecka 40, så jag sket i det. Nästa försök var på en annan lokalbutik här i stan och efter förfrågan letade expediten igenom processorerna. Han hittade en splitter ny AQXFA 0334. Vips har man en upplåst processor till ett decent pris som dessutom med tanke på veckan borde kunna klocka bra!

Förresten, hur är det med just steppingen AQXFA? Är det någon som vet om den kan jämföra sig med AQXDA/AQXEA?

Visa signatur

Dags för nyköp och återuppta överklockningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jag hämtade ut mina tre 2500+ från Shg.biz i fredags och alla dom var AQZFA 0338, mao. olåsta!

EDIT: Det lär bara vara 2500+ som är låsta!

Vaaa, fick min 2500+ från shg.biz med prexis samma stepping som dina, men för mig händer inte ett jota när jag försöker ändra multipel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ButterCake
Vaaa, fick min 2500+ från shg.biz med prexis samma stepping som dina, men för mig händer inte ett jota när jag försöker ändra multipel.

Var det samma vecka också 0338?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk

Ja, exakt samma

Permalänk
Medlem

va på claes ohlsson i Kista o köpte en.

AQZFA 0332PM

HAHA: o den funkar
så jävla glad nu.
men grejen e att den kostade 1095kr
så vill ni få tag på gamla barton. sök på claes ohlsson

MVH
En glad barton användare

Visa signatur

Dator1: Chieftec-Fulltower|XP200+Barton 1833@2190|Expo 8rda+|MSI-Ti4200|200Gb+120Gig|DualDDR 2x256 pc3200 twinmos WinBond|Kylning --> 120mm cpufläkt. 4st 80mm chassit fläkt 1st 90mm chassitfläkt..alla kopplade till 2st fläktkontrollers.

Permalänk

Bara en liten notering som alla verkar ha missat här...
AMD och Intel är båda företag som måste visa någon form av vinst, de är ju aktiebolag... Hur länge har Intel gått med fet vinst?

AMD måste göra nånting för att gå med vinst och ifall de kan hindra somliga(ja, folk har köpt 2500+, klockat och märkt om dem som snabbare varianter och tjänat pengar på det) från att sno en del av deras vinst så kanske deras kvartalsrapport visar vinst, något som den egentligen inte gjort på en himla lång tid innan..

Så innan ni sågar AMD vid knäskålarna så kanske ni ska fundera lite på hur industrin faktiskt funkar, företag som går med vinst fortsätter existera medan företag som inte går med vinst går i konkurs... Vill vi konsumenter att Intels enda riktiga konkurrent ska gå i konkurs? Inte det? Okej, klaga inte så mycket då!

/Föredetta överklockande moderator på detta forum som på sitt skrivbord just nu har en Barton 2500+ v41 och en Thorton 2000+ V35 och skiter i ifall de är låsta eller inte

Visa signatur

[B]ASUS A8N-E | A64 [I]X2 3800+ @ 3800+[/I] | Arctic Cooling Freezer 64 Pro | 2x512MB KVR PC3200 | 2 Maxtor 6Y200M0 : 200GB | Sapphire Radeon X800GTO PCIe | Integrated SND | ANTEC SX1040 SOHO[/B]

Permalänk
Inaktiv

Tur att man köpte prollen för 5 månader då
Tillverkad 0321 Steping AQXEA MPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderFox
Bara en liten notering som alla verkar ha missat här...
AMD och Intel är båda företag som måste visa någon form av vinst, de är ju aktiebolag... Hur länge har Intel gått med fet vinst?

AMD måste göra nånting för att gå med vinst och ifall de kan hindra somliga(ja, folk har köpt 2500+, klockat och märkt om dem som snabbare varianter och tjänat pengar på det) från att sno en del av deras vinst så kanske deras kvartalsrapport visar vinst, något som den egentligen inte gjort på en himla lång tid innan..

Så innan ni sågar AMD vid knäskålarna så kanske ni ska fundera lite på hur industrin faktiskt funkar, företag som går med vinst fortsätter existera medan företag som inte går med vinst går i konkurs... Vill vi konsumenter att Intels enda riktiga konkurrent ska gå i konkurs? Inte det? Okej, klaga inte så mycket då!

/Föredetta överklockande moderator på detta forum som på sitt skrivbord just nu har en Barton 2500+ v41 och en Thorton 2000+ V35 och skiter i ifall de är låsta eller inte

Givetvis ska de försöka gå med vinst, men jag är övertygad om att detta är fel väg att gå. Problemet är som synes att det finns någon/några som har köpt in stora partier med t.ex. 2500+ och sedan sålt som om de hade högre frekvens som standard. Precis på samma sätt som Intel råkade ut för tidigare med 233 eller 266 eller vilken det nu var. Det är alltså inte vi vanliga hemmaöverklockare som gör att AMD går med förlust.

Till att börja med kan dessa illvilliga personer fortfarande sälja 2500+ som 3200+ eftersom en multipellåsning i det fallet inte hjälper. Visst klarar inte alla 2500+ den hastigheten, men de som gör det skulle i så fall ge dessa personer en rätt fet vinst.

Borde inte AMD se över hur de märker processorerna? På min gamla Thunderbird var det på coren de hade angivit stepping osv. Förutom att det var jobbigare att se så är väl det ändå att föredra!? De nya klisterlapparna ändras ju hur lätt som helst!

Jag tvivlar väldigt mycket på att AMD kommer tjäna några större summor på detta - om ens något. Visst, det finns en teoretisk chans att de inte får ett inkomstbortfall på ommärkta CPUer, men den stora anledningen att datorentusiaster i hela världen köpt mycket AMD har varit bland annat klockvänligheten. Framförallt i relation till priset. Dessa datorentusiaster jobbar inte heller sällan på företag där de ansvarar eller ger råd om inköp av datorer och datorsystem. På detta sätt skaffar AMD sig i detta fall badwill. Badwill, har liksom goodwill inget pris. Man vet inte hur mycket det är värt (eller kostar i badwill-fallet) förrän efter lång tid. Så detta drag från AMDs sida kan likaväl stjälpa som hjälpa dem.

/Civilingenjörsstuderande inom Industriell Ekonomi som anser sig ha hyfsad koll på såväl datorer som ekonomi och är väldigt glad att hans 2600+ inte är låst.

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

Skulle kanske tillagt att jag jobbar som IT-Tekniker på ett företag och vet mycket väl vad badwill och vad goodwill är... Badwill genereras knappast av att man klocklåser processorer, däremot kan jag instämma i att det var kasst av AMD att inte förvarna om klocklåsningen i ett officiellt meddelande... Att vi överklockare kanske inte är de som gör att AMD förlorar pengar må vara sant, men exakt hur många leverantörer/kunder känner ni som kollar vilken stepping en processor har, eller vilket serienummer den har? De flesta firmor(utom de som riktar sig till oss överklockare) reagerar nog "Wow, vi fick femton Athlon XP idag, nu ska det säljas", likaså de som bygger datorer och säljer hela system.

Säg att du har en datorfirma och du och dina anställda har just levererat 150st personalköpsdatorer till t.ex SAAB's anställda, datorerna är baserade på AMD Athlon XP 3200+ och 2800+, det visar sig nu att efter ett halvår(kontraktsperioden är 36 månader, alltså lika lång garantiservice) får ni in väldigt många klagomål och felanmälningar på dessa system, instabilitet och hängningar, i vissa fall datorer som inte startar alls. Processorerna i systemen du levererat är egentligen Athlon XP 2500+ och 2000+(whatever) överklockade och ommärkta. Dina kunder accepterar knappast din förklaring att det levererats ommärkta processorer till dig utan de kommer att tycka att AMD suger skit för all framtid = badwill.

Vi har en liknande situation på jobbet, nu var inte jag med i beslutsprocessen bakom våra personalköp men de är iallafall Fujitsu Siemens och de anställda fick välja mellan tre system.
Ett Celeron 700Mhz "No frills" med ett GeForce2 MX400
Ett ThunderBird 1200 prestandapaket, med(håll er för skratt) ett GeForce2 MX400
samt ett P4 Williamette(socket 423) 1.4GHz paket med "goda uppgraderingsförutsättningar" och ett GeForce2 Pro
Operativsystem för dessa alternativ var Windows Millennium som uppvisat "superb stabilitet vid normalt användande"...

Jag spenderade två hela veckor med att försöka förklara för Kontorslandslaget som presenterade de olika alternativen att Pentium 4 systemet inte var ett dugg uppgraderingsvänligt, att Thunderbird alternativet var skrattretande iochmed GF2MX kortet samt att Windows Millennium är det minst stabila operativsystemet mellan jorden och Alpha Centauri... Det är nu 5 månader kvar av leasen på dessa datorerna, nästan alla(de som inte är insatta i "datorvärlden") skyr AMD som pesten och har lust att skicka datorerna på soptippen. Allt pga feldimensionerade datorer, felaktig behandling av företaget som handhar support, totalt värdelösa moderkort(Gigabyte 100FSB-kort med en kass BIOS rev vid leverans) och det sämsta operativsystemet som finns ifall man vill ha en stabil dator. Detta är badwill... Både för Kontorslandslaget, för Fujitsu Siemens och inte minst för AMD, men det folket kommer att komma ihåg är "de där dåliga AMD datorerna vi hade sist..."

Det blev kanske lite långt och inte helt relevant i sin helhet, men men...

Visa signatur

[B]ASUS A8N-E | A64 [I]X2 3800+ @ 3800+[/I] | Arctic Cooling Freezer 64 Pro | 2x512MB KVR PC3200 | 2 Maxtor 6Y200M0 : 200GB | Sapphire Radeon X800GTO PCIe | Integrated SND | ANTEC SX1040 SOHO[/B]