HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Permalänk
Medlem

HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Arne Anka.....jag har samma saker i min dator som du har NÄSTAN.. så när som på moderkortstillverkare och att jag har A64 3400+, för sen har jag ett 9800xt, 2x256 Kingston hyper X KHX3200 BH-5, 2 wd raptor i raid 0, osv....

Hur F*N får ni upp fsb:n så högt.. mitt moderkort är just nu ett aopen och det gåt inte att klocka alls... men jag har oxå ett ABIT KV8-MAX3....

Kom igen nu ,,,hjälp mej.. vet ni hur man moddar mitt mobo.. abiten.. voltmoddar... allt... graffen oxå. SKA över 30.000 i 3dmark ja med!!!! även om det bara är 30.001 p så ska jag över 30.000

Behöver jag köpa till nått?? säg vad... och pengar finns så det är inga prob.. dock inga omänskliga summor..

Chassit jag har är ett lianli pc70 så det finns gott om platsatt bygga in vattenkylning osv om det behövs, Nätagget är ett Antec True Control 550w

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Du kan kalla tråden för "The Project".

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Först ska du skaffa 2 prometior, sen ska du R404 elle R504 modda dom. de är en bra start. Nästa steg är att skaffa ett moderkort som har låst AGP/PCI eftersom Radeon kort normalt inte verkar gilla höga busshastigheter. Sen ska du plugga in alla 3dmark guider du kan hitta så att du tweakar allting rätt, du ska ha rätt drivrutiner inne och en hel del tålamod. Voltmods guider finns på techsweden.org för graffet.

Där har du din början, de är inte billigt att ta 30k i 3dmark ska jag säga dig, men de är inte omöjligt. Du kan redan nu se vad kortet clockar till med org kylning, sen måste du nog tyvärr ha ett mobo som låser AGP/PCI om du ska komma nånstans.

Permalänk
Medlem

Det går ju att skicka PM.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk

Seize fick med det mesta ganska bra
Att folk kan köra en så hög fsb som 260-280 beror ju mycket på att man krämar på rätt mycket ström till minnena Jag själv ligger på ca 3.3v vid fsb 260 Självklart har jag voltmoddat moderkortet Många som kör hög fsb drar på 3.5v eller högre

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Re: HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixaren
Arne Anka.....jag har samma saker i min dator som du har NÄSTAN.. så när som på moderkortstillverkare och att jag har A64 3400+, för sen har jag ett 9800xt, 2x256 Kingston hyper X KHX3200 BH-5, 2 wd raptor i raid 0, osv....

Hur F*N får ni upp fsb:n så högt.. mitt moderkort är just nu ett aopen och det gåt inte att klocka alls... men jag har oxå ett ABIT KV8-MAX3....

Kom igen nu ,,,hjälp mej.. vet ni hur man moddar mitt mobo.. abiten.. voltmoddar... allt... graffen oxå. SKA över 30.000 i 3dmark ja med!!!! även om det bara är 30.001 p så ska jag över 30.000

Behöver jag köpa till nått?? säg vad... och pengar finns så det är inga prob.. dock inga omänskliga summor..

Chassit jag har är ett lianli pc70 så det finns gott om platsatt bygga in vattenkylning osv om det behövs, Nätagget är ett Antec True Control 550w

Du kan ju glömma 30k om du inte redan vet svaret på större delen frågorna.

KV8-MAX3 är dessutom ett VIA K8T800 kort dvs att den inte har fixed PCI eller AGP frekvens.
Du kan glömma hög FSB och 3D med det kortet.
Du behöver ett nF3 moderkort, dvs fixed/fast AGP frekvens, men inte PCI. Så dina raptors lär du inte komma högt med. Du behöver diskar som tål hög PCI.

Ta och lär dig något istället för att köp massor med grejer som någon annan kommer tipsa dig om är mitt tips.
Du behöver åtminstonde göra en modifikation för 3.3V linan till ditt nätagg också. Dvs en modifikation av 3.3V sense-kabeln med en trimpot+resistor.

Permalänk
Medlem

Petterk har nog rätt, visste inte att nf3 inte hade låst PCI. Då behöver du en vanlig IDE disk också, sen skulle ett AN50r inte vara så dumt eftersom den drar spänningen till minnena via 5v linan, rätta mig om jag fel Arne.

Att ta 30k är ingen barnlek precis, börja med 25 de är inte de lättaste heller, inte ens med prometia om man är nybörjare. Lycka till iaf, vore roligt om vi hade en till svenk i toppen på orben

Permalänk
Medlem

Re: Re: HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Du kan ju glömma 30k om du inte redan vet svaret på större delen frågorna.

KV8-MAX3 är dessutom ett VIA K8T800 kort dvs att den inte har fixed PCI eller AGP frekvens.
Du kan glömma hög FSB och 3D med det kortet.
Du behöver ett nF3 moderkort, dvs fixed/fast AGP frekvens, men inte PCI. Så dina raptors lär du inte komma högt med. Du behöver diskar som tål hög PCI.

Ta och lär dig något istället för att köp massor med grejer som någon annan kommer tipsa dig om är mitt tips.
Du behöver åtminstonde göra en modifikation för 3.3V linan till ditt nätagg också. Dvs en modifikation av 3.3V sense-kabeln med en trimpot+resistor.

Men om jag redan viste det skulle jag ju inte göra denna tråd, ellerhur!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ta och lär dig något istället för att köp massor med grejer som någon annan kommer tipsa dig om är mitt tips.

men det är ju det jag vill.... sen att jag sitter med raptors osv.. va spelar det för roll.. om det inte går med dem säg det då.. så skaffar jag en ide istället... men jag vill ju liksom veta VARFÖR man inte kan köra raptors i så hög fsb... vad är det som stoppar?? jag fick upp min gammla barton 2500+ och nf7-s v2.0 i 237 fsb .. sen låste sej diskarna TROR jag det var.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
KV8-MAX3 är dessutom ett VIA K8T800 kort dvs att den inte har fixed PCI eller AGP frekvens. Du kan glömma hög FSB och 3D med det kortet. Du behöver ett nF3 moderkort, dvs fixed/fast AGP frekvens, men inte PCI. Så dina raptors lär du inte komma högt med.

ok.. då har jag lärt mej det.... att det ska vara "låst" agp frekvens vid kraftiga överklockningar, men är det så med ALLA via kt800, alltså att agp INTE är låst?? Och har ALLA nf3 modekort låst agp??
OM INTE.. Vilka har låst agp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Du behöver åtminstonde göra en modifikation för 3.3V linan till ditt nätagg också. Dvs en modifikation av 3.3V sense-kabeln med en trimpot+resistor.

Finns det nån guide som förklarar detta?? Var isåfall?

Altså.. denn tråd är till för att jag SKA lära mej det mesta som går om överklockning på lite mer"avancerad" nivå... basic kan jag redan... har dock inte pillat med voltmodd osv.. inte heller med modda nät agg som petterk snackade om.. det e ju de jag vill lära mej..:-)

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

hm, en kor fråga, om man kör en SATA-disk på ett nf3-kort så kommer den dö om man ökar fsb för mkt?
Är sata då kopplat till pci-bussen på nå vänster?

Permalänk
Medlem

jag har en liten fråga... vad har den här tråden med mig o göra? jag e ju inte direkt någon överklocknings-guru, jag gjorde ju misstaget att köpa dels ett kt800 (msi k8t neo) och att köpa 400 mhz minnen...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

tur att man känner sig som en neadertalare när man läser dessa rader... min dator känns som en stenklump i jämnförelse

Permalänk
Medlem

Seriöst, 30k kommer du aldrig klara med dina nuvarande grejer... Satsa på 25k så kanske du klarar det.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Ursprungligen inskrivet av Fixaren

men det är ju det jag vill.... sen att jag sitter med raptors osv.. va spelar det för roll.. om det inte går med dem säg det då.. så skaffar jag en ide istället... men jag vill ju liksom veta VARFÖR man inte kan köra raptors i så hög fsb... vad är det som stoppar?? jag fick upp min gammla barton 2500+ och nf7-s v2.0 i 237 fsb .. sen låste sej diskarna TROR jag det var.

Det sade jag ju. PCI bussen är inte fixed/"låst" på nForce3 150 moderkort.
36GB raptordiskarna gillar inte hög PCI buss eller SATA-hårddiskar i allmänhet tom.
SATA-kontrollern sitter på PCI bussen om du inte vet sammanhanget.

nForce2 har fast PCI hastighet. Just därför kunde du det.

ok.. då har jag lärt mej det.... att det ska vara "låst" agp frekvens vid kraftiga överklockningar, men är det så med ALLA via kt800, alltså att agp INTE är låst?? Och har ALLA nf3 modekort låst agp??
OM INTE.. Vilka har låst agp?

Ja, det hör till chipset om den stödjer asynkron PCI/AGP hastighet eller bara synkron. Om den bara stödjer synkron, så som VIAs chipset stödjer den bara vissa dividers för PCI och AGP hastigheten. Dvs 6:2:1 på K8T800, PCI = FSB/6, AGP = PCI*2 simpelt sagt.
AGP:n är fixed/"låst" på alla nForce3 moderkort iaf alla större och PCI:n är som sagt redan inte fast, 1/6 divider för PCI.

Finns det nån guide som förklarar detta?? Var isåfall?

Ja det är klart att det finns och det hittar du om du söker, finns på större forum som overclockers.com t ex.
Men om du kör med ett moderkort som spänningsregulatorn för minnena drivs på 5V istället för det mer vanliga 3.3V så behöver du inte göra det. Shuttle AN50R som någon nämnde driver spänningsregulatorn till minnena på 5V.

Altså.. denn tråd är till för att jag SKA lära mej det mesta som går om överklockning på lite mer"avancerad" nivå... basic kan jag redan... har dock inte pillat med voltmodd osv.. inte heller med modda nät agg som petterk snackade om.. det e ju de jag vill lära mej..:-)

Du kan ju inte bara komma med en tråd i stil med "Hej, kom och hjälp mig!" och sen komma med en halvtaskig attityd.

Det är väl ändå inte att lära sig.
Läs lite mera på olika källor. Lär dig löda. Det finns "guider" som säger vad man ska använda för resistor/trimpot, vart man ska ansluta den till och så vidare till alla större moderkort eller moderkort som använder samma spänningsregulatorer som dom större även om det inte finns en guide specifikt för just det kortet. Det är inte så att du behöver kunna lista ut dom själv, men du kan ändå ta dig tid att söka efter dom själv eftersom dom lär finnas på varenda större överklockningsforum om det är ett populärt moderkort.

Lär dig något som du har nytta av istället för att bara göra vad folk säger när du frågar helt enkelt. Visst får man fråga om man är osäker eller inte hittar något om det, men då ska man inte bara komma med en massa frågor hur som helst och bemöta svaren på ett lämpligt sätt, om man inte vill att tråden ska spåra ur som det gör så ofta här på sweclockers.
Sätt upp vettigare mål för just din hårdvara också, sen jobba för att komma dit. Ha intresse för det du gör. Det låter inte så kul om man bara behövde köpa lite dyrare hårdvara så vipps så har man 30k i 3DMark2001. Ifrån vad någon annan har tipsat en att köpa, istället för att kolla upp det själv vad man kan få med sådan hårdvara och vad som krävs för att nå målet man nu vill nå.
Jag tycker då inte det är om att få så hög poäng som möjligt och vara glad över poängen istället för nöjet med jobbet och pysslandet man gör för att komma någevart, för att förbättra ens egna resultat. Inte för att komma top 10 på ORB, vem gör man det för? Varför gör man det? Gör man det för att bara ligga högt upp på en lista så lär det inte vara det roligaste eller billigaste.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: HJÄLP Arne Anka och Stinger... läs detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ursprungligen inskrivet av Fixaren

men det är ju det jag vill.... sen att jag sitter med raptors osv.. va spelar det för roll.. om det inte går med dem säg det då.. så skaffar jag en ide istället... men jag vill ju liksom veta VARFÖR man inte kan köra raptors i så hög fsb... vad är det som stoppar?? jag fick upp min gammla barton 2500+ och nf7-s v2.0 i 237 fsb .. sen låste sej diskarna TROR jag det var.

Det sade jag ju. PCI bussen är inte fixed/"låst" på nForce3 150 moderkort.
36GB raptordiskarna gillar inte hög PCI buss eller SATA-hårddiskar i allmänhet tom.
SATA-kontrollern sitter på PCI bussen om du inte vet sammanhanget.

nForce2 har fast PCI hastighet. Just därför kunde du det.

ok.. då har jag lärt mej det.... att det ska vara "låst" agp frekvens vid kraftiga överklockningar, men är det så med ALLA via kt800, alltså att agp INTE är låst?? Och har ALLA nf3 modekort låst agp??
OM INTE.. Vilka har låst agp?

Ja, det hör till chipset om den stödjer asynkron PCI/AGP hastighet eller bara synkron. Om den bara stödjer synkron, så som VIAs chipset stödjer den bara vissa dividers för PCI och AGP hastigheten. Dvs 6:2:1 på K8T800, PCI = FSB/6, AGP = PCI*2 simpelt sagt.
AGP:n är fixed/"låst" på alla nForce3 moderkort iaf alla större och PCI:n är som sagt redan inte fast, 1/6 divider för PCI.

Finns det nån guide som förklarar detta?? Var isåfall?

Ja det är klart att det finns och det hittar du om du söker, finns på större forum som overclockers.com t ex.
Men om du kör med ett moderkort som spänningsregulatorn för minnena drivs på 5V istället för det mer vanliga 3.3V så behöver du inte göra det. Shuttle AN50R som någon nämnde driver spänningsregulatorn till minnena på 5V.

Altså.. denn tråd är till för att jag SKA lära mej det mesta som går om överklockning på lite mer"avancerad" nivå... basic kan jag redan... har dock inte pillat med voltmodd osv.. inte heller med modda nät agg som petterk snackade om.. det e ju de jag vill lära mej..:-)

Du kan ju inte bara komma med en tråd i stil med "Hej, kom och hjälp mig!" och sen komma med en halvtaskig attityd.

Det är väl ändå inte att lära sig.
Läs lite mera på olika källor. Lär dig löda. Det finns "guider" som säger vad man ska använda för resistor/trimpot, vart man ska ansluta den till och så vidare till alla större moderkort eller moderkort som använder samma spänningsregulatorer som dom större även om det inte finns en guide specifikt för just det kortet. Det är inte så att du behöver kunna lista ut dom själv, men du kan ändå ta dig tid att söka efter dom själv eftersom dom lär finnas på varenda större överklockningsforum om det är ett populärt moderkort.

Lär dig något som du har nytta av istället för att bara göra vad folk säger när du frågar helt enkelt. Visst får man fråga om man är osäker eller inte hittar något om det, men då ska man inte bara komma med en massa frågor hur som helst och bemöta svaren på ett lämpligt sätt, om man inte vill att tråden ska spåra ur som det gör så ofta här på sweclockers.
Sätt upp vettigare mål för just din hårdvara också, sen jobba för att komma dit. Ha intresse för det du gör. Det låter inte så kul om man bara behövde köpa lite dyrare hårdvara så vipps så har man 30k i 3DMark2001. Ifrån vad någon annan har tipsat en att köpa, istället för att kolla upp det själv vad man kan få med sådan hårdvara och vad som krävs för att nå målet man nu vill nå.
Jag tycker då inte det är om att få så hög poäng som möjligt och vara glad över poängen istället för nöjet med jobbet och pysslandet man gör för att komma någevart, för att förbättra ens egna resultat. Inte för att komma top 10 på ORB, vem gör man det för? Varför gör man det? Gör man det för att bara ligga högt upp på en lista så lär det inte vara det roligaste eller billigaste.

hehe GO GO GO.. tack för dom "riktiga" svaren.. precis det jag sökte.. nån som bemödar sej att förklara saker o ting..nån som vet va han eller hon pratar om.. inte så vanligt i många av trådarna precis som du säger...

Sen är jag inte ute efter att bara köpa allt färdigt och plocka ihop det och få 30k... det anser jag inte heller som en rolig sak, vilket jag med största sanolkihet kommer att tappa sugen för ganska snart, till skillnad från något jag har byggt med egna händer.

Vad jag menade när jag skrev i första inlägget om att ifall jag skulle köpa nått mer eller nytt var inte att dom skulle säga till mej att köpa "färdiga saker" "kitt" och bygga ihop... snarare om det skulle behövas andra minnen.. isåfall vilka.. kylningen.. vilken är den bästa och sen se var det hamnade.. jag menade inte att jag skulle köpa ALLT... kanske bara nått som verkligen inte gick o ha kvar som tex moderkortet.. abit .. efterssom det inte har låst agp/pci.. vilket jag förövrigt inte visste innan jag skrev denna tråd...

Du kan ju inte bara komma med en tråd i stil med "Hej, kom och hjälp mig!" och sen komma med en halvtaskig attityd.

Jag menade absolut inte att komma med en taskig attityd och ber isåfall om ursäkt även om det inte var så menat... ville bara påpeka att jag inte hade startat denna tråd om jag redan vetat svaret på den...

NO HARD FEALINGS EY?

SAen letar jag visst runt på olika forum och så men hittar inget som jag tycker är svar samt att trådarna ofta spårar ur och blir huuur långa som helst och jag inte orkar gå igenom typ 10-15 sior och bara läsa massa skit.. om ni förstår va jag menar och folk som bara gissar sej fram..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
jag har en liten fråga... vad har den här tråden med mig o göra? jag e ju inte direkt någon överklocknings-guru, jag gjorde ju misstaget att köpa dels ett kt800 (msi k8t neo) och att köpa 400 mhz minnen...

Var det inte du som hade över 30k i 3dmark 01??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Seriöst, 30k kommer du aldrig klara med dina nuvarande grejer... Satsa på 25k så kanske du klarar det.

Seriöst, jag kommer nog över 25k när jag har detta ORGINAL....

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

ok, 26k då

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

WTF??? read my lips, geforce 4 :D, tror du att jag får 30k med d väldigt bra o stabila,
men ngt föråldrade kort? Hade jag fått det hade jag hoppat av glädje och
spelat alla spel på högsta grafik just nu.... men vänta...
det e ju det jag gör, hehe och d bevisar att processorkraft räknas i alla spel,
till skillnad från vad futuremark verkar tro

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
ok, 26k då

hehe mm

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed