Vågar jag köra Asus P4S800 med CL3 minnen?

Permalänk
Avstängd

Vågar jag köra Asus P4S800 med CL3 minnen?

Vågar jag köra detta,eller finns risken att moderkortet inte vill ta mina minnen?För på asus hemsida står det "3 x 184-pin DIMM Sockets support max. 3GB non-ECC DDR SDRAM memory(PC2100/PC1600 up to 3 DIMMs; PC3200/PC2700 up to 2 DIMMs; 1GB PC3200/2700 with 32 DDR chips up to 1 DIMM only)"

Artikelnummer : 256MB PC-400
Tillverkare : Apacer

Plätering : Guld
Formfaktor : DIMM 184-pin
Minneshastighet : 400 MHz ( DDR400/PC3200 )
Lagringskapacitet : 512 MB x 1
CAS Latency : CL3
Egenskaper : Ej buffrad
Spänning : 2.5 V
Pris : 395

Moderkort:

Asus P4S800

Allt e från megapart.com

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Inaktiv

Det där står ju iaf inte, att kortet INTE skulle ta minnena, men jag förstår inte varför man köper CL3 minnen, då det är extremt dålig timing..

Permalänk
Medlem

RollE2k: Skillnaden mellan CAS2 och CAS3 är i praktiken omärkbar.

Permalänk
Medlem

Ivanhoe

Blir en större skillnad om man ska klocka o hålla på. Samt att lägre timings ger generellt ett snabbare overall system i helhet.
-------------------------
Skulle aldrig ens kunna tänka mig köpa Cas3 minnen i dagens läge (visste inte ens att dom existerade till ddr fortfarande heller faktiskt)

Sen beroende på vilka program man använder så kan det skilja väldigt mycket mellan 2/2.5/3.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Anledning till att jag köper dom där minnena är de enda med vettigt(felstavat) pris om man inte vill betala en "massa" frakt!För jag bor inte så långt ifrån megapart´s lager så!Ska det överklockas så kommer jag självfallet köpa bättre minnen..Har köpt en processor på auktion så jag vet inte ens om jag själv kommer behålla processorn..Var bara meningen att jag skulle prov köra den med moderkortet och minnet(har självklart inte köpt minnena eller moderkortet)...

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Oj du har löst mysteriet totalt. Toms säger ju allt i alla applikationer och hur den generella prestandan i systemet blir som.

Jag blir då riktig avundsjuk på dig må jag säga.
-------------------------
Du kan ju säga detta till alla hundratals trådar som skapas för timings på minnen.
---

DjRaven
Jo då förstår jag.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ivanhoe
RollE2k: Skillnaden mellan CAS2 och CAS3 är i praktiken omärkbar.

Skillnaden mellan en 3GHz och 3,2GHz är också ingen större skillnad på.
och dessutom så är det inte så stor prisskillnad på minnen i cas3 eller 2,5.

DjRaven: isf så tycker jag du ska beställa minnen från Datorbutiken, tror kodordet så man får gratis frakt fortfarande funkar, dock måste man beställa för över 500:-
Isf så finns ju Twinmos PC3200 Original där. Och ett 256MB minne kostar 405:- och dom flesta twinmos original går att köra i 2.0-3-3-7 iaf (mina bröders går att köra 2.0-2-2-11), vilket är betydligt bättre än apacer minnena, det skulle då jag köpt iaf, men jag vet ju iofs inte om du ska köpa en sticka eller två stickor minne, köper du bara en så blir det ju frakt och då blir det betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

dom för 405:- är CAS2.5.

Visa signatur

XP-M 2400+@ 2.52GHz|Abit AN7|2X512 MB ddr400| Club3d Radeon 9600 pro| 1X80 GB hdd|

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort bootar inte när jag kör cas 3 (Abit K8V Max3).

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4eye
dom för 405:- är CAS2.5.

jag vet mycket väl det, men om du läser vad jag skriver så skrev jag att imånga fall går dom att köra Cas2...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Skillnaden mellan en 3GHz och 3,2GHz är också ingen större skillnad på.
och dessutom så är det inte så stor prisskillnad på minnen i cas3 eller 2,5.

DjRaven: isf så tycker jag du ska beställa minnen från Datorbutiken, tror kodordet så man får gratis frakt fortfarande funkar, dock måste man beställa för över 500:-
Isf så finns ju Twinmos PC3200 Original där. Och ett 256MB minne kostar 405:- och dom flesta twinmos original går att köra i 2.0-3-3-7 iaf (mina bröders går att köra 2.0-2-2-11), vilket är betydligt bättre än apacer minnena, det skulle då jag köpt iaf, men jag vet ju iofs inte om du ska köpa en sticka eller två stickor minne, köper du bara en så blir det ju frakt och då blir det betydligt dyrare.

Jag vet ju inte så mycket om minnen och sånt jag..överklocka kommer jag inte göra..det enda jag kommer göra med datorn är ju tanka,spela,surfa,chatta och såklart hålla på med lite grafik..men jag vet förvisso inte vad kodordet är så vet du det får du gärna skicka det till mig!

men är det sant att man måste köra med PC3200 minnen till en processor med 800Mhz bus?eller går det lika bra med PC2700 minnen?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Du BÖR köra med pc3200. Timings har nästan ingenting med överklockning att göra. Du behöver inte klocka ens en procent av en MHz för att ställa in bättre timings.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv

DjRaven, du har PM.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
DjRaven, du har PM.

Jorå det såg jag!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]