Digitaltv motagare baserad pa linux.

Permalänk
Medlem

Digitaltv motagare baserad pa linux.

Nagon som vet nagot om detta. Jag ar for mig att jag har satt lite information om detta pa natet.
Det ar sa att jag och min far har trottnat pa att tvingas att se pa samma kanaler via vart viasatabonemang sa nu tankte vi bygga en videolanserver som kan streama bilden via vart LAN i huset. Nagon som har gjort detta? Vi behover alltsa en dator som har en kortlasare + mjukvara for att avkoda viasats parabolsignaler. Finns det butiker i stockholm som saljer denna hardvara? Borde det inte finnas nagot pcikort dar man kan montera sitt viasat parabolkort?

Mvh Joakim Ekberg

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Jodå, det finns kort för att avkoda digitaltv, men tänk på att kortet klarar fortfarande bara av att koda av en kanal samtidigt.

Permalänk

Är det så att den bara kan plocka data från en kanal samtidigt eller kan den bara dekryptera en kanal i taget?

Permalänk
Medlem

ja precis vad jag tycker ar konstigt. Den borde vall kunna plocka data fran flera kanaler samtidigt. Jag forstar inte riktigt vart begransningen skulle sitta. Tank er pa hotel. Hur fungerar det? Eller kanske vart kabeltvnat har i omradet dar jag bor. Han har en satelitmotagare dar han kodar av alla kanaler pa samma gang. Jag tycker det borde ga, Ingen som vet?

Och Jaif. Finns det kort till datorn dar du kan satta in ditt parabolkort for att fa in kanalerna? Har bara hittat kort som kan ta in en antellsignal men inget som dar man kan satta dit ett kort. Vet du var man kan fa tag pa ett sant?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan är om parabolhuvudet klarar att ta emot två kanaler samtidigt?

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte.

Permalänk
Medlem

Det gör det. Vi har ett dubbelt huvud där vi får ut två sladdar. Men detta leder till att vi blir tvungna att köra dubbla motagare + dubbla abbonemang som föld. Om man nu inte ska till fula pirattrick så får man betala dubbla kostnaden till viasat.

Borde man inte kunna dra in två kablar i en dator för att sedan decoda dom med samma kort och sedan sända ut det på videolan i huset? Bara en tanke. Lite jobbigt att man måste ha dubbla kostnader för att kunna titta på två olika kanaler :/

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Fungerar? Tydligen inte om du måste köra dubbel uppsättning.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem

Vad menar du mossa? Om man har två huvuden som vi har så borde man kunna taemot två kanaler samtidigt. Just nu har vi viasat + canal digital, därav två hubuden. Men borde man inte kunna sätta in dessa kort i en dator för att sedan distrubera vidare dem med videolan?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Vad menar du mossa? Om man har två huvuden som vi har så borde man kunna taemot två kanaler samtidigt. Just nu har vi viasat + canal digital, därav två hubuden. Men borde man inte kunna sätta in dessa kort i en dator för att sedan distrubera vidare dem med videolan?

Ursäkta för lite offtopic men jag har funderat i samma sak som du, men mitt första problem var att jag inte fick kontakt med canal digital kortet och viasat samtidigt. Jag kan få in båda men inte samtidigt, va det knepigt för dig att ställa in?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Vad menar du mossa? Om man har två huvuden som vi har så borde man kunna taemot två kanaler samtidigt. Just nu har vi viasat + canal digital, därav två hubuden. Men borde man inte kunna sätta in dessa kort i en dator för att sedan distrubera vidare dem med videolan?

Jag menade om det fungerar med ett enkelt huvud.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem

Du kan ta emot/spela in flera kanaler på samma gång om de ligger på samma frekvens. Du tar ändå emot alla men du tar bara ut några få ut multiplexen...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Härligt vacum, det jag ville höra
På satelitboxen så kan man ju titta på miniatyrer av en annan kanal samtidigt som man tittar i fullbild. Så det gäller att ordna så man kan plocka ut flera kanaler på samma gång. Någon som vet om det finns nått sånt system? Nått okrt för datorer? Skulle vara så hett.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Om man nu inte ska till fula pirattrick så får man betala dubbla kostnaden till viasat. Lite jobbigt att man måste ha dubbla kostnader för att kunna titta på två olika kanaler

Viasat har något som kallas för tvillingabbonemang som gör att du kan ha viasat på två TV-apparater för endast 99:- tillägg.

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem

Jo jag har också förstått det så. Men om man kan lösa det på annat sätt så tycker jag det är trevligare. Jag vill även ha canal digitals utbud på två eller fler tvaparater här hemma.

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.