Permalänk
Avstängd

Ljudkort frågor

Nästan alla musik jag har finns på min dator. Jag spelar upp musiken på mina B&W högtalare och NAD förstärkare. Jag är nöjd med ljudet, men med tanke på att jag har ett standard ljudkort från Dell från år 2002 så måste det finnas möjligheter till ännu bättre ljud, eller har jag fel? Kortet jag har nu tror jag heter Creative soundblaster 5.1. Jag kan knappt något om ljudkort så därför frågar jag er.

Några frågor?

1: Nu kör jag RCA från förstärkaren och mini tele (banan) in i ljudkortet på datorn. Skulle det bli bättre ifall jag kört RCA in i datorn också, ifall jag nu hade ett sådant kort.

2: Vad för ljudkort kan ni rekommendra, max 2000kr.

3: Vad ska man titta på när man kollar på ljudkort, siffror, text?

4: Någon bra sida som resencerar och säljer olika ljudkort, helst på svenska.

Visa signatur

Dell 2.4Ghz | 512DDR | Powercolor Radeon 9800Pro 128MB | 60GB =5410 P i 3DMark03

Permalänk
Medlem

Bra kontaktyta är ju aldrig någon nackdel. Jag inte haft någon möjlighet att jämföra RCA mot Phono med samma ljudkälla så hur mycket skillnad det blir i praktiken vet jag inte. Det är möjligt att det finns lite att vinna där, men det största vinsten blir ju helt klart själva ljudkortet och dess DAC.
Med den budgeten skulle ju ett M-audio Audiophile 2496 kunna passa om du vill ha RCA-kontakter.
Själv har jag ett M-audio Revolution 7.1 i min "HTPC". Jag tycker det låter mycket bra för pengarna (ca 1000kr). Det är i klass med en rätt hyfsad CD-spelare, förutsatt att man matar det med ljud av bra kvalitet förstås.

Spelar du mycket kanske det inte är de bästa valen, iaf inte om du är ute efter optimal prestanda.

Vad man ska kolla på för siffror? Tja du... Precis som med hifiutrustning är väl det bästa man kan kan göra att lyssna eg. Ska man titta på siffrorna så är ju inte SB-Live!-korten (troligen ett sånt du har nu) så särskilt dåliga, men de låter ju inte så himla roligt för det. Det handlar inte bara om SNR, THD och kHz, tyvärr.

Någon bra sida vad gäller tester av ljudkort vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Re: Ljudkort frågor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egot
Nästan alla musik jag har finns på min dator. Jag spelar upp musiken på mina B&W högtalare och NAD förstärkare. Jag är nöjd med ljudet, men med tanke på att jag har ett standard ljudkort från Dell från år 2002 så måste det finnas möjligheter till ännu bättre ljud, eller har jag fel? Kortet jag har nu tror jag heter Creative soundblaster 5.1. Jag kan knappt något om ljudkort så därför frågar jag er.

Några frågor?

1: Nu kör jag RCA från förstärkaren och mini tele (banan) in i ljudkortet på datorn. Skulle det bli bättre ifall jag kört RCA in i datorn också, ifall jag nu hade ett sådant kort.

2: Vad för ljudkort kan ni rekommendra, max 2000kr.

3: Vad ska man titta på när man kollar på ljudkort, siffror, text?

4: Någon bra sida som resencerar och säljer olika ljudkort, helst på svenska.

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS (Platinum?)
rekommenderar detta kortet varmt, duger till precis allt!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Om jag får skriva ett litet tips så gör terratec väldigt bra ljudkort om man ska ha 44.1 kHz och 2.1 det är lite bättre än audigy 2. tror de hade nån test på tomshardware.com.

lycka till

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

Är det ljudkvalitet man är ute efter än inte Audigy-korten det optimala. De låter rätt okej, men är inte alls lika bra som M-audio tex.
Terratec sägs ha lite buggiga drivrutiner, men jag har ingen egen erfarenhet så jag kan bara säga vad jag hört.

Permalänk

En fördel med audigy/live är drivrutinerna som finns. Då inte dom som följer med utan ett par altrnativa drivrutiner so heter kX-Project. Jag använder dom och skulle inte klara mig utan. Du får full koll på ljudprocessorn!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Går det att stänga av uppsamplingen av 44.1kHz-ljud till 48kHz med dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger M-Audio Revolution 7.1, det som dumbo har.
Har endast hört gott om det, inget negativt.

Farsan har för övrigt två M-Audio-kort i sina burkar, suveränt ljud.

EDIT: Kan säga att korten som farsan har är ett Audiophile 2496
och Delta 410.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Går det att stänga av uppsamplingen av 44.1kHz-ljud till 48kHz med dem?

Varför vill du göra det?
Tror inte det går eftersom kortet jobbar på 48khz vad jag vet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Därför att ljudet som kommer ut då blir en appromixation och inte det ljud som finns på skivan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Varför vill du göra det?
Tror inte det går eftersom kortet jobbar på 48khz vad jag vet.

Därför att uppsampling från 44.1 till 48khz blir som att resampla en bild från 640x480 till 800x600 - skit!

Av just denna anledning vill jag varna för ALLA Creatives ljudkort, från Live! och uppåt. Samtliga är baserade på den gamla EMU10k1-codecen som inte klarar något annat än 48kHz (och dess multipler). Ska man då spela t.ex. 44.1 kHz-baserat material (i pripncip all tillgänglig musik därute) får man fula ripples i frekvensåtergivningen vilket hörs mycket tydligt i bättre högtalarsystem.

Så, för att bespara dig problem: Köp ett M-Audio Delta Audiophile 2496 eller, om budgeten är trängd, ett M-Audio Revolution 7.1. Även Terratecs ljudkort låter bra, även om jag inte vet hur det står till med stabiliteten nu för tiden.

Permalänk

Så jag antar att ni alltid kör på 640*480 för att det blir bättre kvalitet då?
Nej problemet är sättet den samplar upp på. Till winamp finns ett plugin som fixar problemet. Men normalt sett så hörs det inte på annat än exempelfiler som är skapta just för att visa på problemet...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag kör på den storlek/upplösning som bilden/ljudet har i original, för att det är bäst så. Det finns ingen annan väg om man vill kunna nyttja/njuta av alstret till fullo.
Och hur menar du att man skulle kunna sampla upp ljudet till 48kHz utan att det blir en apromixation? Till 88.2 kHz skulle funka bra då det är en multipel av 44.1. 176.4 skulle åxå gå bra.
Samplar man upp det till tillräckligt hög frekvens skulle nästan vilken frekvens som helst gå bra, men när det är något som ligger så nära originalet blir det inte bra. Du kan nog fråga vem som helst, utom Creative förstås.

Vilken plugin är det du tänker på förresten? Vad gör den som ingen annan klarar?
Man kan givetvis applicera diverse algoritmer för att minska problemet, men då stöter man på andra problem istället. Då kommer man att undertrycka även annan ljuddata som finns i inspelningen. Litegrann som när man ger ut nyutgåvor på CD av gamla inspelningar från 30-talet osv. De är så söndermanglade i ljudprocessorer för att ta bort brus och sånt så att det låter helt avskyvärt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Så jag antar att ni alltid kör på 640*480 för att det blir bättre kvalitet då?
/.../

Nu var det ju inte riktigt så han menade...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Egot: Jag är inte så insatt i just ljudkort men däremot kan jag rekomendera en mycket bra sida (jag vet att du helst ville ha svenska sidor)

http://www.3dsoundsurge.com/

Här finns väldigt många jämförelser...

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag kör på den storlek/upplösning som bilden/ljudet har i original, för att det är bäst så. Det finns ingen annan väg om man vill kunna nyttja/njuta av alstret till fullo.
Och hur menar du att man skulle kunna sampla upp ljudet till 48kHz utan att det blir en apromixation? Till 88.2 kHz skulle funka bra då det är en multipel av 44.1. 176.4 skulle åxå gå bra.
Samplar man upp det till tillräckligt hög frekvens skulle nästan vilken frekvens som helst gå bra, men när det är något som ligger så nära originalet blir det inte bra. Du kan nog fråga vem som helst, utom Creative förstås.

Vilken plugin är det du tänker på förresten? Vad gör den som ingen annan klarar?
Man kan givetvis applicera diverse algoritmer för att minska problemet, men då stöter man på andra problem istället. Då kommer man att undertrycka även annan ljuddata som finns i inspelningen. Litegrann som när man ger ut nyutgåvor på CD av gamla inspelningar från 30-talet osv. De är så söndermanglade i ljudprocessorer för att ta bort brus och sånt så att det låter helt avskyvärt.

Pluginet(kommer inte ihåg vart jag såg det tror det var på winamps sida) samplar om ljudet på ett bättre sätt än winamp gör. Vilket gör att man inte hör problemet. Men det blir fortfarande inte perfekt. Sp om du brukar vara känslig på detaljerna i 20khs+området så antar jag att det är bättre att köpa ett kort som är sämre på andra vis(se drivrutiner...) för att få maximal exakthet.
Jag skulle inte byta kort för en sån sak eftersom jag aldrig har irriterat mig på att 20khz-diskanten har varit dålig.

Edit:
Heh. Jag blev tvungen att kolla...
Jag gjorde en bild med ett mönster motsvarande en sinusvåg i 20 khz samplad i 44khz och provade sen att sampla upp den till 48. Resultatet var att om jag använde "bikubisk" interpolering så såg den fortfarande likadan ut(fast lite större såklart), men när jag använde "närmaste granne" så blev det väldigt konstigt mönster. Slutsats: Om man använder en snabb men dålig interpolering(närmaste granne) så kommer man få problem med ljudet(det vill säga runt 20 khz, så man hör det nog inte ändå...). Om man använder en mer processorkrävande interpolering(bikubisk) så fungerar det bra, och det är det den där WA-plugin:en gör...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag har testat i alla tänkbara ljudredigeringsprogram, med antialias, utan antialias, olika resapmlingsalgoritmer, både på sinuskurvor av olika frekvens och på musik och har inte lyckats få en identisk kurva. Det är möjligt att mina program suger, men jag finner det inte så troligt då det är helt omöjligt att få en identisk kurva.

Jag gjorde åxå en snabb lyssningstest dock bara vad gällde musiken. Och visst var det skillnad. (Ja, jag gjorde en blindtest där jag lade in båda låtarna i winamps playlist och körde sedan randomize och tittade efter lyssning efter vilken som var vilken.)

Jag har åxå, tidigare, gjort jämförande lyssningstester mellan M-audio Revo 7.1 och Audigy2 (visserligen inte ZS utan Platinum EX (vad jag vet är det bara flashiga funktioner som skiljer, rätta mig gärna om jag har fel)) och Revot vinner med hästlängder.

Sen förstår jag inte varför du pratar om dåliga drivrutiner. Att det finns tredjepartsprogram som rättar till det creative själva borde gjort gör ju inte andras drivrutiner dåliga?
Dock ska jag ta en titt på kX-Project då jag har ett Audigy 2 i arbetsburken, som jag ju åxå spelar en del på.

Permalänk
Hedersmedlem

Akta, det är hal is i den här tråden

Det är skitsamma vilken metod du använder. Resamplar du din data ger det ALLTID artefakter. Det kan du aldrig komma ifrån. Vill man ha en bra lyssningsupplevelse ska man minimera antalet störningar (dåliga högtalare, brusiga / distande kablar, usla DAC:ar, Nyquistspegling pga. för låg sample rate... Listan kan göras oändlig), och då ska man, till att börja med, köpa ett kort som stödjer den vanligaste sample raten i industrin. Punkt.

Permalänk

Artefakt brukar användas på saker som läggs till... T.ex. på jpeg.bilder så får man artefakter som syns när du komprimerar hårt(små fyrkanter).

Jag har tyvärr bara ett skitkort att testa 44.1khz med så det resultatet räknas väl inte..
Kan du nämna en låt där du tycker det hörs tydligt?

Kurvorna ser kanske inte precis lika ut, men det betyder inte att det låter sämre.

Ett lyssningstest på två olika ljudkort låter antagligen olika ändå, och jag kan iofs tänka mig att ett dyrare låter bättre. Provade du att köra en 48khz-fil på båda korten?

Drivrutinerna är viktiga för mig. Men om jag hade dyr utrustning omkring så skulle jag nog inte behöva dem. (jag har ett par högtalare som behöver ett notch-filter pga en spik på ca 120hz, och så är basen lite för stark)
Inte för att jag tycker creative är bra.. Deras drivare kunde vara bättre(och dom skulle kunna ha ett par till linux)

Hur är funktionerna på M-audio Revos drivrutiner. Har den asio? Kan man läga på filter. hur låg latency brukar du kunna köra men? Man kanske skulle byta...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Artefakter är negativa saker som uppkommer när man "gör något". Om man kör för mycket unsharp mask på en bild uppkommer artefakter i form av halo-effekter runt detaljer tex. Om man gör en resize på bilden kommer den att de "pixlig" ut. Samma sak är det med ljud. Sedan kan man ju, som du nämnt, göra en resample istället, med antialiasfilter osv. Då mjukar man till "pixligheten" i exemplet med bilden ovan. Ökar man bildens storlek till det dubbla är det enkelt. Man räknar ut medelvärdet av två pixlar och sätter en pixel med det värdet mellan dem. Värre blir det om man ska göra bilden 1.1 gånger större. Då får man inte in en pixel mellan de två utan man kan bara lägga till en extra pixel för var 10:e pixel. Då får man ju ett "rippel" i bilden, eller en slags brus, kan man säga. Du kommer att förlora upplösning och detalj i bilden var 10:e pixel. Van händer då, om detta inträffar precis vid ett vertikalt streck (jag räknar bara horizontellt nu)?. Jo, bredvid det vertikala strecket kommer ett nytt vertikalt sträck som har en gråton istället. Strecket kommer att se tjockare och oskarpare ut. Exepmplet med stecket är valt bara för att det är enklare att "visualisera" vad jag menar.
Samma sak händer med ljud och man får ett "rippel" på 3900Hz (skillnaden mellan 48k och 44k1). Man hör ju inte detta som en ton på 3900Hz. Lite svårt att förklara.

Eftersom ditt kort samplar upp 44.1kHz till 48kHz så kan du ju inte lyssna till något annat än ljud som är uppsamplat till 48kHz, så du kan ju inte göra någon jämförelse mellan de två. Jag lyssnade på bland andra Anders Widmark feat. Sara Isaksson - To Open Upp My Heart, Maria Muldaur - Richland Woman Blues och Eric Bibb - Needed Time. Rippade med EAC från min skivsamling. Uppspelade via M-audio Revolution, H/K 640 (hörlurs steget i den lämnar iofs en del övrigt att önska) och ett par Denon AHD-750.

Låter sämre gör det om du frågar mig. Det behöver däremot inte låta DÅLIGT för det. Det beror ju på vad man jämför med. Audigy 2 låter otroligt mycket bättre än Det SB Live! som jag hade innan. M-audio låter ytterligare några snäpp bättre, men kommer inte ikapp min H/K DVD-25 (som för övrigt inte heller är det bästa jag hört, men man kan ju inte ha råd med allt).

Jag har inte någon ljudfil som i original är 48kHz så att testa det på både korten är ju meningslöst. Jag skulle kunnat spela in en själv förstås, men jag har inte ssärskilt bra grejer för inspelning så kvaliteten hade inte blivit så vidare bra.

M-audio Revo stödjer svjv Asio 2.0 (någon får gärna rätta mig om jag har fel). Latencyn är väl mest viktig att ha extremt låg om man skapar musik och liknande. om det tar 5ms eller 100ms för ett ljud att komma fram i winamp eller ett spel spelar ju inte så stor roll. MEn jag har faktiskt inte siffror på det.
Vad gäller effekter som reverb och sånt som man har i EAX Controls (eller vad det heter hos creative) finns inte i M-audios standard drivisar. Det har ju inte heller lika mycket hårdvaruacceleration som Audigy har, vilket gör att det inte lämpar sig lika bra för spel.
Vid musikskapande och liknande använder man väl dock mest VST-plugins. Creatives funktioner är inte särskilt användbara annat än för spel eller för att ploja med IMO.
Men man får ju se till vad man ska ha kortet till och vad som då passar bäst. Det finns ju en anledning att jag har ett M-audio i HTPC:n och ett Audigy 2 i "arbetsdatorn".
Trådskaparen verkade vara ute efter bra ljud. Bra ljud och ett bra gamerkort går väl inte riktigt hand i hand tyvärr. Vill man ha bra ljud är M-audio bättre än Creative. Vill man ha balla flashiga funktioner är Creative bättre.
Sedan finns det ju andra tillverkare naturligtvis, men jag har inte så mycket erfarehet av dem och jag vill ogärna rekommendera något som jag inte själv har erfarenhet av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
...Då får man inte in en pixel mellan de två utan man kan bara lägga till en extra pixel för var 10:e pixel. Då får man ju ett "rippel" i bilden, eller en slags brus, kan man säga. Du kommer att förlora upplösning och detalj i bilden var 10:e pixel. Van händer då, om detta inträffar precis vid ett vertikalt streck (jag räknar bara horizontellt nu)?. Jo, bredvid det vertikala strecket kommer ett nytt vertikalt sträck som har en gråton istället. Strecket kommer att se tjockare och oskarpare ut. Exepmplet med stecket är valt bara för att det är enklare att "visualisera" vad jag menar.
Samma sak händer med ljud och man får ett "rippel" på 3900Hz (skillnaden mellan 48k och 44k1). Man hör ju inte detta som en ton på 3900Hz. Lite svårt att förklara.
... Audigy 2 låter otroligt mycket bättre än Det SB Live! som jag hade innan. M-audio låter ytterligare några snäpp bättre, men kommer inte ikapp min H/K DVD-25 (som för övrigt inte heller är det bästa jag hört, men man kan ju inte ha råd med allt).
...Jag har inte någon ljudfil som i original är 48kHz så att testa det på både korten är ju meningslöst. Jag skulle kunnat spela in en själv förstås, men jag har inte ssärskilt bra grejer för inspelning så kvaliteten hade inte blivit så vidare bra.

Man måste inte få det ripplet. Prova förstora en bild till 1.1 gånger storleken i Photoshop, du märker ingen skillnad förutom att den är större. Jag är inte insatt i hur resampling fungerar så jag kan tyvär inte förklara varför.

Anledningen till att testa med en 48khz-fil på varje är att se om det är samplingen(som du bör göra med ett program som inte bara kopierar var tionde sampling) eller korten som gör skillnaden.
Jag använder inte eax i spelen ändå, eftersom jag isåfall skulle behöva använda creatives drivare. Och de klarar inte att lägga på notch-filter.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Ögat är mycket lättare att lura än örat.

Om man ska testa en 48kHz-fil på både korten måste man ju ha en fil som är 48kHz original.

Ivfsh har jag ju jämfört 44.1kHz mot 48kHz uppsamplat på samma kort, men uppsamplingen gjord i flera olika program, bland annat Soundforge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Man måste inte få det ripplet. Prova förstora en bild till 1.1 gånger storleken i Photoshop, du märker ingen skillnad förutom att den är större. Jag är inte insatt i hur resampling fungerar så jag kan tyvär inte förklara varför.

Kom igen nu.

Om du har en helt skarp bild i Photoshop (t.ex. en svart cirkel på en vit bakgrund eller ännu hellre ett rutmönster) och förstorar den från 640 till 650 pixlar kommer det se FAN ut - oavsett resamplingsalgoritm. Exakt samma problem får du i ljuddomänen, och hör du inte skillnaden har du helt enkelt bristfällig utrustning. Ta t.ex. en gensomsnittlig trancelåt, rippa i 44100 och resampla till 48000. Lyssna på valfri synthslinga. Smockfullt med frekvenshål som inte fanns där innan, om du så använder kvadramegakubisk fraktalinterpolering från helvetet. Det finns bra och dåliga algoritmer, ja, men resampling är per definition en dålig grej oavsett hur den görs.

Det jag försöker förklara är att ett ljudkort som inte kan spela upp 44100 native är ett dåligt val i musiksammanhang. Jag kan förstå att det inte är viktigt för DIG, men att avfärda en så allvarlig brist som oviktig är löjligt.

Så, snälla, acceptera det faktum att Creative-korten inte passar för det här syftet. De är gamer- och hemmabiokort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Kom igen nu.

Om du har en helt skarp bild i Photoshop (t.ex. en svart cirkel på en vit bakgrund eller ännu hellre ett rutmönster) och förstorar den från 640 till 650 pixlar kommer det se FAN ut - oavsett resamplingsalgoritm.

Jag provade precis. Och det så inte fan ut. Skulle du kunna posta en bild på hur det blir för dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

lyssna på valfri synthslinga. Smockfullt med frekvenshål som inte fanns där innan

Eftersom jag har ett creative så kan jag inte veta hur det egentligen ska låta. Vad använde du för algoritm när du provade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

Det jag försöker förklara är att ett ljudkort som inte kan spela upp 44100 native är ett dåligt val i musiksammanhang. Jag kan förstå att det inte är viktigt för DIG, men att avfärda en så allvarlig brist som oviktig är löjligt.

Så, snälla, acceptera det faktum att Creative-korten inte passar för det här syftet. De är gamer- och hemmabiokort.

Jag kan mycket väl tänka mig att creatives kort inte är bra för ljud. Men jag tror inte att det huvudsakligen har med samplingen att göra. Och jag har förklarat varför jag inte skulle klara mig utan, speaiellt när jag lyssnar på musik.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Jag provade precis. Och det så inte fan ut. Skulle du kunna posta en bild på hur det blir för dig?

Vänstra bilden är 64x64, den två andra är 69x69 (vilket motsvarar samma ratio som 44100 förhåller sig till 48000. Jag använde bikubisk interpolation i Photoshop för mittenbilden, och Lanczos filter i Irfanview för den högra.

En kort förklaring av de mönster jag ritat:

Rastret överst till vänster motsvarar högfrekventa ljud nära nyquist-frekvensen. Det lite glesare gallermönstret motsvarar skarpa transienter vid t.ex. bastrummeslag och vissa synthljud. Det stora schackmönstret och den sneda linjen är vanliga vid t.ex. bas-synthar, dvs långa perioder med skarpa transienter. Som du ser klarar inget av mönstrena en resamplingsprocess utan tydliga artefakter.

Permalänk

Tack för att du visar hur du menar,

Nu förstår jag också varför jag inte har lagt märke till de skador som du pratar om när jag lyssnar på musik.
1. Mina högtalare klara inte av att spela ljud på 22 khz.
2. Jag kan inte höra ljud på 22 khz.
3. En del av musiken är .mp3
men jag har ju inte ett par topphögtalare. Och är inte speciellt tränad på att lyssna på ljud.
Om man hör dem ändå rekomenderar jag att lägga på ett lowpassfilter innan man samplar upp som om han skulle använt antialias/blur i photoshop. Men om man är väldigtr mån om frekvenserna över ca 20khz(?) så ska man inte köpa creative. Fast jag tror det finns flera andra skäl i de fallen.

Edit: Kanske ska nämna att personligen gillar jag inte för skarpa högfrekvenser, sådär att det låter som att skrapa en nagel mot tavla ungefr ni vet. Så ibland(när jag är trött eller liknande) så lägger jag på ett lågpass-filter som får ljudet att låta rätt så lo-fi(jämfört med hur det är normalt i alla fall)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sebastianj: Att du påstår att creative har bra drivrutiner är för mig skrattretande... Dom har acceptabla drivrutiner tack vare några hobbypysslare som har gjort KX Drivers. Och dessa har gjorts av en anledning. Tro mig...

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Sebasitanj:
Det påverkar ju inte bara ljud på 22kHz. Det påverkar i alla frekvensområden.

SamiRaj:
Som en liten parentes kan väl nämnas att inga kontroller på breakoutboxen till mitt platinum EX funkar med KX-Project. Ej heller fjärren. Ett problem som dock bara verkar finnas om man kör W2k SP4. Sedan funkade inte ljudet något vidare när jag spelade RavenShield (enda spelet jag hann testa innan KX-drivarna åkte ut igen) heller. Många ljud hördes inte. Så tills vidare kör iaf jag på Creatives drivare. Funkar bättre för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Vänstra bilden är 64x64, den två andra är 69x69 (vilket motsvarar samma ratio som 44100 förhåller sig till 48000. Jag använde bikubisk interpolation i Photoshop för mittenbilden, och Lanczos filter i Irfanview för den högra. http://teetow.servebeer.com/dump/resample.gif

En kort förklaring av de mönster jag ritat:

Rastret överst till vänster motsvarar högfrekventa ljud nära nyquist-frekvensen. Det lite glesare gallermönstret motsvarar skarpa transienter vid t.ex. bastrummeslag och vissa synthljud. Det stora schackmönstret och den sneda linjen är vanliga vid t.ex. bas-synthar, dvs långa perioder med skarpa transienter. Som du ser klarar inget av mönstrena en resamplingsprocess utan tydliga artefakter.

Visst har du helt rätt i princip, men då bilden är såpass lågupplöst säger den bara något om extremt höga frekvenser som inte återfinns i normal musik. Börjar man mixtra med enstaka, från början helt skarpa pixlar på det viset så ser det helt knasigt direkt så fort man gör minsta ändring. Det blir missvisande då.

Vid lägre frekvenser blir det snarare som att t.ex. sampla om en bild från 6400x6400 till 6900x6900 (utan att dra några vidare paralleller). Rejält högupplöst alltså och i princip omöjligt att se någon skillnad betraktat i normal bildstorlek. Det är först när man zoomar in och tittar noga på detaljer som det går att se skillnad.

Jag har full förståelse för att man kanske inte gillar Creatives upsampling av ren princip, men jag gillar inte riktigt dina uttalanden om att "det blir bara ren skit när man upsamplar!". Så illa är det ju inte.

Men men, har sagt det jag tänkte. Får hoppas Creative skippar sin upsampling i kommande kort, den (för)stör ju ljudet oavsett vad.

Permalänk
Medlem

Det hela är lite mer komplext än att frekvenser nära nyquist-frekvensen plattas till ut lite. Frekvenser intefererar en del med varandra. Om du tex tar två lika starka signaler på 9950Hz resp 10000Hz och mixar ihop dem så kommer det att ske en amplitudmodulering av signalen på 10kHz, kan man säga. Man hör alltså i praktiken en frevkens på 10kHz och en på 50Hz och inte en på 10kHz och en på 9950Hz.
Likadant kommer det att ske en utplattning av frevkvensen nära nyquistfrekvensen med ett mellanrum som ger en "svävning" på 3900Hz, denna intefererar i sin tur med andra frekvenser och cirkusen är igång.
Det är alltså, i praktiken, en hel del mer komplext än det blir med en bild. Teetow ville ju bara åskådliggöra vad som egentligen sker. Man kan inte rakt av jämföra bild och ljud på det sättet riktigt.

Jag vet inte om jag förklarade på ett förståeligt sätt.