Permalänk

Q-tec?

Har q-tec bra kvalite på sina nätagg?
Hade tänkt mig att köpa ett 500w, kostar bara runt 500kr.
Frågan är bara hur bra det är.

Permalänk
Medlem

dom har ett jäkligt dåligt rykte, vet inte om de förtjänar det dock.

Har haft 2 st, de enda problemen är ljudnivån.

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Jag har ett q-tec, och som sagt är det kanske ljudvolymen som är lite väl hög. Jag har ett ~300W i min "arbetsdator" och jag tycker att det funkar finfint där.

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

nackdelen som dom säger är med Q-tec är att det är lite ostabilt.. så om du har ett 500w så kanske det bara kan pressa ut stabilt i 300-400w

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

Jag har ett 400W. Funkar hur bra som helst. Meganöjd.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

Sök, du hittar massor med trådar om dessa.
Övervägande negativ kritik faktiskt. :/

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Det e inget bra om man ska klocka.
Min kompis hade ett Q-tec i ca två veckor sen pajja det.
Min kusin har också ett Q-tec och hans grafikkort krånglade med det nätagget.

Själv har jag ett Q-tec också, det funkar iaf...

Alla tre nätaggen är Q-tec 350W.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

kör ett 450W har knallat på i 1 år nu funkar fin fint men de e inge "värsting" klockar psu men normal användning inga probs jo 2 * 80 låt ju lite men de få man ta

Visa signatur

... Lämna ditt bakomförflutna framför dig ....

Permalänk
Medlem

Priset och antalet officiella hemsidor säger väl allt

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Jag kör ett 400W och det fungerar bra, inte klockat eller har något som drar väldigt mycke. Om du inte ska belasta nätaggregatet mycket så kan du ju köra med ett q-tec.

Permalänk
Medlem

Man får dock räkna med att köpa nytt varje år eller så, då det är lotto om dom håller.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Har ett, inget att klaga på ! tyst är det oxå...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Samma här Gvs mitt e me tyst , bara min cpu som låter sedan när jag fixat det så kmr den va jätte tyst

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Man får dock räkna med att köpa nytt varje år eller så, då det är lotto om dom håller.

Du vet ju inte vad du snackar om.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Har ett gäng Q-tecar som gör jobbet helt OK.

Haken är att i stort sett alla nätaggregat med 80mm-fläktar låter för mycket eller hjälper inte till med kylningen. Förvisso har Q-tec även kragg med 120mm, fast jag har inte köpt något, FSPs fungerar bra nog att fortsätta med.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Har ett 350W, funkar jättebra. Mer stabila spänningar än vad vissa har med dyra agg.
Det är cirka ett år gammalt.

Permalänk
Medlem

jag har kört ett qtech 550W i 2år nu på min server som e en 1700+ @ 2hgz 1,85V core.. 6 st hårddiskar... geforce2 gts graffe och har helt stabila strömmar... jag seriekopplade fläktarna i de så de kör på vardera 6 V.. helt KNÄPP tyst... jag ångrar inte en sekund att ja köpte de...

Visa signatur

Antec 480W, AMD 2400+ XP-M@2600mhz (200x13) 1,95V, Abit NF7-S Rev 2.0, 2*256 Twinmos Winbond PC3200, Seagate SATA 160GB, POV GF4 TI4200 XP 128MB(315|650).
Chassi Mod, FanControllern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
Priset och antalet officiella hemsidor säger väl allt

Nej det gör det inte. Det är det många tror och därför får nykomlingar dåligt rykte. Allt det där säger är att 1. Dom är inte kända för kvalitet än. Därför låga priser. 2. Dom är inte så väldans stora att dom behöver 17 stilrena hemsidor för att sälja varor.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Du vet ju inte vad du snackar om.

Där satt den 10 poäng

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Finns mycket nyttig läsning om nätagg och vilka märken som är bra/dåliga i FAQ:en.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=26628...

Permalänk

Var mycket noga med Q=tec=skit och Q-tech=bra kvalitet

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Var mycket noga med Q=tec=skit och Q-tech=bra kvalitet

Q-tec är uppenbarligen inte alltid skit.

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade en misstanke om att mitt nätagg strulade, så jag lånade ett Q-tec 450 W... Datorn hängde, frös, betedde sig konstigt och efter att jag kikat noggrannare insåg jag att mitt Fortron Source (sparkle/fortron/FSP och allt vad de heter) som jag senare insett är ett högkvalitetagg, hade bättre linor både var och en för sig, och dessutom tillsammans än vad Q-tec hade... bytte tillbaka och vips så var bara småstrulen kvar (som var en driver som var korrupt)

Jag tänker inte köpa ett Q-tec på åtskilliga år om inte jag blir motbevisad om att de ändrat sig. Det lät mycket mer, och var klart sämre än mitt gamla agg som ändå var stämplat som 300W jämfört med Q-tec's 450.
Q-tech har jag ingen erfarenhet av, men mitt tips är att skaffa ett FSP/Fortron/Sparkle/Fortron Source istället. De är också rätt billiga, men de funkar.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Q-tec?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_ace
Har q-tec bra kvalite på sina nätagg?
Hade tänkt mig att köpa ett 500w, kostar bara runt 500kr.
Frågan är bara hur bra det är.

Billigt för ett 500W, men eftersom Q-tecs 500W inte är som ett "vanligt" 500W utan mer som ett 300-350W är det konkurrenternas 300-350W-agg du ska jämföra pris med.

Jag skulle helt klart satsa på ett annat nätagg, ett Antec kanske, eller ett sånt här ifall låg ljudnivå är viktigt. Eller kanske ett något klenare ifall du har dåligt med pengar.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Q-tec är uppenbarligen inte alltid skit.

Och det betyder skit. Ojämn kvalitet tyder på billiga och osäkra komponenter, vilket leder till att vissa agg blir riktigt bra medans andra bli sämre.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Jag har ett 400W. Funkar hur bra som helst. Meganöjd.

håller me! har ett precis likadant, klagar dock på ljudnivån (32dba), har beställt två titan aluminiumfläktar (25dba) till nätagget,annars e ja skitnöjd me de

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 550w Dual fan gold-agg för några månader sen med syftet att ja skulle slippa byta när ja köpte fler diskar å så...
Det va när ja precis köpt en ny p4 3.2, 1gb minne å mb..

Igår köpte ja ett GF 6800 (albatron). När ja belastar kortet å spelar spel så dör datorn som om agget inte hänger med...

Dax å köpa ett nytt då...:(

blir nog ett Tagan 480w.. håller inte det här så vet ja inte va ja ska ta mig till, ska nog bli munk då tror ja...

Visa signatur

"I love deadlines and I love the swoshing sound the make when they go by." - Douglas Adams.

Permalänk
Medlem

Kan vara överhettning också, så där gjorde min dator(tvärdog - svart - i spel) när jag började spela Doom 3 i sommarvärmen. Det var bara att ta av sidoplåten på lådan så fungerade det stabilt igen. Nu har jag köpt en ny låda och satt i fler fläktar samt ny cpu-kylare. Stabilt igen med stängd låda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

the squonk, jo, det kan det vara, men inte i mitt fall dock.. tror jag iaf..
Har 4st 80mm fläktar + agget som har 2 egna (en innanför å en utanför lådan), dessutom har ja arctic cooling på cpun å den på grafikkortet är ju helt löjligt stor å tung... har dessutom hört att gf6800-korten kan dra uppåt en 250watt bara dem...

Visa signatur

"I love deadlines and I love the swoshing sound the make when they go by." - Douglas Adams.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN

Du vet ju inte vad du snackar om.

Jo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S

Nej det gör det inte. Det är det många tror och därför får nykomlingar dåligt rykte. Allt det där säger är att 1. Dom är inte kända för kvalitet än. Därför låga priser. 2. Dom är inte så väldans stora att dom behöver 17 stilrena hemsidor för att sälja varor.

1. Q-tec har funnits i flera år. Dock så har kvaliteten varit lika ojämn alla gånger.

2. De är stora pga sitt låga pris som i sin tur beror på den sunkiga kvaliteten. Dock har dem en "stilren" hemsida. http://www.qtec.info kolla om du kan hitta hur mycker man kan belasta railsen, hittar du det på deras hemsida har du vunnit en klubba med hallonsmak.

Dock håller jag med dig, mindre, nya företag har ofta låga priser i början, trots superprodukter. En av dessa tillverkare är Tagan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Där satt den 10 poäng

10 poäng till 1Ce som tillförde tråden mest?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!