Konsolen: flera kommandon på en rad?

Permalänk
Medlem

Konsolen: flera kommandon på en rad?

Hur kan man skriva flera kommandon på en rad i Windows XP-konsolen? Eller snarare, hur startar man flera program på en rad?

Såsom: "dir; notepad; pause; exit"

Det går förstås med && eller ||, men då måste man vara säker på att programmen inte returnerar 0 resp 1. Om man pipe:ar dem (|) blir man tvungen att skicka skräp mellan programmen, så det ger inte heller önskad effekt.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

bat-fil ?
start notepad
start cmd

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

:€

Permalänk

Tolka som separata kommandon: /C eller /K

Fattar inte riktigt vad du e ute efter iof..

Visa signatur

AMD Athlon 1Ghz DDR@233, 196RAM, Kyro 4500 TV-out. winXp...
Min samurize

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kapoonis9
Tolka som separata kommandon: /C eller /K

Hur då? "cmd /k notepad /k exit" eller motsvarande med /c fungerar inte.

Jag vill helt enkelt skriva flera kommandon på en rad. Hur separerar man dem? Om det inte går skulle det vara trevligt att veta det istället.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Using multiple commands

You can use multiple commands separated by the command separator && for string, but you must enclose them in quotation marks (for example, "command&&command&&command").
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

Permalänk

"cmd notepad.exe /k exit"
utan citattecken funkar för mig (alltså från "kör...")
Sen får man tänka efter hur man lägger citattecken då många DOS-kommandon har växlar...

edit: om du vill döda dos fönstret använd /C istället för exit

Visa signatur

AMD Athlon 1Ghz DDR@233, 196RAM, Kyro 4500 TV-out. winXp...
Min samurize

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
Using multiple commands

You can use multiple commands separated by the command separator && for string, but you must enclose them in quotation marks (for example, "command&&command&&command").
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/a...

Problemet är, som sagt, att om något av kommandona returnerar 0, så utförs inte resten av kommandona, pga den är short-circuiting. T ex "javac && notepad" eller "asdf && notepad" (eftersom "asdf" inte kan hittas).

kapoonis: Jag förstår inte hur jag skulle använda /k- och /c-växlarna för att få utföra flera kommandon på en rad. Man använder dem för att skicka kommandon till cmd.

Visa signatur

:€

Permalänk

Okaj, jag uppfattade consolen som DOS-fönstret ("pause" gör inget i min "konsoll").

Men ska du slumpa fram kommandon? Fatttar inte vad du ska använda det till, om du vet om innan vad du ska köra så får du väl testa tills det funkar?

Visa signatur

AMD Athlon 1Ghz DDR@233, 196RAM, Kyro 4500 TV-out. winXp...
Min samurize

Permalänk
Medlem

Konsolen är "DOS-fönstret". Jag har inget hemligt motiv. Vill bara veta hur man exekverar flera kommandon på en rad utan att använda externa filer, vilket inte verkar gå.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

davib sa just hur man gjorde?

start notepad && start calc funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

must!

Permalänk

Jag har en fråga, när vi ändå är inne på DOS, som jag inte alls är så bra på
Jag har märkt att man måste skriva på ett viss sätt, 8.1 eller något sådant, rätt? Alltså kan man inte använda " " (mellanslag) "å" "ä" "ö" och då vill jag veta vad man ska ha istället, antar att det finns något sådant lätt sätt att göra om det på. 1~ blir "Ä" tror jag, men inte säker..

Ett exempel: start "S:\spel\Gish Demo\gish.exe"
Fungerar inte då, vad jag har fattat för så gör citattecknen att det blir namnet på DOS fönstret, och utan citattecknen så kan man inte öppna, eftersom då DOS tror att det slutar efter Gish.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Jag har en fråga, när vi ändå är inne på DOS, som jag inte alls är så bra på
Jag har märkt att man måste skriva på ett viss sätt, 8.1 eller något sådant, rätt? Alltså kan man inte använda " " (mellanslag) "å" "ä" "ö" och då vill jag veta vad man ska ha istället, antar att det finns något sådant lätt sätt att göra om det på. 1~ blir "Ä" tror jag, men inte säker..

Ett exempel: start "S:\spel\Gish Demo\gish.exe"
Fungerar inte då, vad jag har fattat för så gör citattecknen att det blir namnet på DOS fönstret, och utan citattecknen så kan man inte öppna, eftersom då DOS tror att det slutar efter Gish.

Testa start s:\spel\gishde~1\gish.exe (har för mig att det borde bli så, förutsatt att du inte har någon annan katalog som heter något med gishde* ).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Testa start s:\spel\gishde~1\gish.exe (har för mig att det borde bli så, förutsatt att du inte har någon annan katalog som heter något med gishde* ).

Ja.. nästan, spelet startar men det är ingen grafik eller vad man skall säga, utan bara vitt och lite grått på dom knapparna som man kan trycka på. Testa även med /MAX. ..
Det jag skulle vilja veta är hur man vet när man ska lägga till vad...

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
davib sa just hur man gjorde?

start notepad && start calc funkar alldeles utmärkt.

FFS, jag har skrivit två ggr varför inte det duger. Läs!

Visa signatur

:€