Intressant jämförelse mellan Suse,Fedora och WInXP

Permalänk
Medlem

Intressant jämförelse mellan Suse,Fedora och WInXP

http://anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2114&p=8

Tyckte den jämförelsen såg lite mer realistisk ut än dom i microsoft-reklamerna

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Microsofts reklam ("Get The Facts") har ju varken riktat in sig på prestanda eller privatpersoner, så att säga att den här ser mer realistisk ut är ju lite fel då de inte alls jämför samma saker.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Jag menar inte "Get The Facts" reklamerna, har sett på andra ställen som är lite mer diskreta.
Det är inte direkt reklam utan artiklar och diverse texter som micosoft eller något av underföretagen gjort.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Jobbigt när det var bättre att ha höga poäng ibland och andra gånger bättre att ha låga poäng. Windows är bra på spel(w:et iaf), ungefär likvärdiga vad gäller video(förutom fedora då), ungefär samma på ljud, rendrering var oxo ungefär samma, databaser oxo ganska lika(även om linux vann på 64-bit) .. min slutsats: windows på en speldator(duh) och *nix på en server. Gör spelutvecklarna spel till linux(fler spel än UT, Warcraft och Quake vore ju kul) så blir det nog bättre där oxo.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Som filigran sa:
Slutsatsen är väl den vanliga *nix till servrar och Win till spel.

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk

Jag håller med filigran om *nix till server och win till workstation, som jag sagt flera gånger innan. Men vad jag vill säga här är att, precis som K-Force säger, handlar Microsofts reklam om bland annat helhetskostnader: även om företaget byter till *nix som är gratis får de högre utvecklingkostnader, förvaltningskostnader, m.m (enligt de tester de gjort).

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Jag håller med filigran om *nix till server och win till workstation, som jag sagt flera gånger innan. Men vad jag vill säga här är att, precis som K-Force säger, handlar Microsofts reklam om bland annat helhetskostnader: även om företaget byter till *nix som är gratis får de högre utvecklingkostnader, förvaltningskostnader, m.m (enligt de tester de gjort).

Äh, *nix är ju riktigt trevligt på workstation. Windows är inte bra till något alls tycker jag. Windows är alldeles för jobbigt att använda för att jag skulle vilja köra det på en workstation.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

För arbetsstation: Windows är väl bra om man bara vill ha ett system som fungerar, utan att behöva krångla allt för mycket.

Vad är det som är jobbigt med att använda windows? (nyfiken)

Permalänk
Medlem

personligen så gillar jag inte win alls längre (efter att kört slack i 1 vecka för några månader sen ) tycker det går segt och så fast jag gör de inställningar som krävs för bästa prestanda osv sen så är det instabilt... reboot var 2 dag. uptime på 4 dagar innebar för mig att det nästan var omöjligt att öppna notepad tog ett jävla tag. men visst när det gäller spel så "äger" fortfarande windows upp linux men det börjar ju komma mer och mer till linux nu så att man slipper emulera all skit man tvunget ska ha :D. men det är väll inte något direkt fel på windows egentligen mer änn att microsoft är så väldans penga kåta... för den "vanlige" användaren ex min far som sitter och surfar en gång i kvartalet och skriver sånt som han måste ha tills dan efter på jobbet kl 12 på natten då är ju linux overkill men annars så tycker jag inte det sen får ni från den mörka sidan säga vad ni vill

[edit] lägg märke till min diagonala linje av omedvetna smileys

Permalänk
Medlem

Mitt windows känns inte så segt, och är inte instabillt.. men men..
Men det kanske beror på olika faktorer.. Har windows varit installerat länge
så blir det segt (för mig iaf)...

Permalänk
Medlem

mm mdet blir segt av att ha varit installerat länge men mitt blev segt efter en 3-4 veckor

Permalänk
Medlem

Alltså windows är inte bättre än linux på spel, eller tja, det beror på hur man definerar det "är".
Man måste jämföra på saker som båda har tillgång till tycker jag. Likvärdiga spel till linux som i windows utvecklas inte så ofta.
De spel som däremot utvecklas funkar bättre på linux än windows verkar det som.

Jag ska dock inte säga för mycket då jag inte har en livslång erfarenhet av att jämföra win och linux, men det jag har tagit åt mig är att linux funkar ypperligt som workstation, inklusive spel (om dem utvecklas för linux vill säga)

Ett rätt gammalt spel, men ett som jag installerade igår - quake3 - det fungerar bättre och snabbare (mycket) i linux än i windows.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

när jag sa att windows fortfarande är bättre på spel än linux så menade jag lite så här.
Windows är bättre på spel (nya) änn linux därför attt de främst utväcklas till win och man måste emulera dom till linux för att de ska funka (utom ut serien qake och dooom ) och ioch med detta så får man ju en prestanda förlust som gör att spelet fungerar bättre i win änn i linux. men sen finns det ju också dem som funkar fint i linux ex ut serien doom och qake serien då jag personligen inte lirar dessa så ofta så skrev jag bara inte dem
men du har helt rätt nulleman man ska alltid gämföra på lika vilkor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-A
mm mdet blir segt av att ha varit installerat länge men mitt blev segt efter en 3-4 veckor

Okej.. ja det är inte normallt iaf, enligt mig..

Nej men personligen kommer jag alltid föredra windows till speldatorn
Och linux till servrarna.

Permalänk
Medlem

En sak jag reagerade på i detta testet är väll det att windowsXP 64 betan fick gott med spö av sin vanliga motpart. Har det kommit något nytt som gjort 64 versionen bättre?

Jag vet inte om någon minns det testet mellan 64 och vanliga, men den vanliga var bra mycket bättre i det mesta.

Sen är et egentligen lite fusk att jämföra en beta med OS som har haft ett stöd länge..

Men som sagt var, det kom ju inte fram något nytt här... Det enda jag tyckte var bra var det att han som gjorde testet verkligen fick igenom vilket helvete det kan vara att installera drivrutinerna till Linux för grafikkortet... Han vågade inte ens försöka med ATI om ni märkte det

Permalänk
Medlem

Beror ju iofs på vilken dist man använder, i mitt gentoo är det inga problem alls. jag skriver ett kommando så är nvidia installerat. Visst, jag får kompilera om kärnan och ändra en rad i XF86Config, men hur ofta har man inte gjort det med så mycket annat? ATI är inte, enligt mig, några större svårigheter heller..

Men en dist som fedora borde ju ha sånt som standard, bör väl inte vara så svårt att ha en autodetectmojsigrej som säger att "jaha, han har nvidia, då frågar vi om han vill installera våran häftiga nvidia.rpm under installationen", samma med ati egentligen. Allt annat ska ju vara automatiserat och jätteenkelt i fedora(och liknande), så varför inte det?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

För den versionen av ATI drivrutinen passar inte med den versionen av Xorg som kommer med fedora, eller om det var xfree... Jag minns inte men är rätt säker på att fedora också gick över till Xorg...

Jag tror att om man bytte ner sig lite i versionerna skulle det funka smärtfritt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
För arbetsstation: Windows är väl bra om man bara vill ha ett system som fungerar, utan att behöva krångla allt för mycket.

Vad är det som är jobbigt med att använda windows? (nyfiken)

Ok, här ska jag skriva lite av sakerna som jag hatar med windows.

1. Om något blir fel så är det jobbigt att fixa det. Jag har Windows på en laptop och den har det blivit lite konstigt med så jag inte kan ändra några inställningar (står "Åtgärden har avbrutits på grund av begränsningar i datorn."). Explorer startar inte heller, så jag får ingen meny. Vad ska man göra då? Installera om Windows?
2. Man kan inte bestämma hur fönster ska bete sig. När man dubbelklickar där uppe i fönster vill jag att det ska vara som i fluxbox, fönstrena ska inte maximeras. Jag vill inte stänga fönster med alt+f4, men det verkar inte gå att ta bort. Kopiera och klistra in text vill jag även gära som i Linux, det är så mycket skönare, men inte fan går det i Windows. Jag vill kunna ta bort kanterna från fönster också.
3. Jobbigt att ändra inställningar. Testa att göra något enkelt som att byta ip. Tar ju ett år att göra det, istället för att bara skriva "ifconfig ethX 192.168.x.x" typ..
4. Omöjligt att hitta bra programvara som är gratis. För att hitta program till *nix behöver man bara söka på freshmeat.net.
5. Man måste skydda sig mycket för att slippa virus och skit.
6. Går inte att stänga vissa program som körs. Står att jag inte har rätt att stänga program som körs ibland, även fast jag är admin. Hur ska man då stänga dem?
7. Jobbigt att installera program. Om man t.ex. kör gentoo eller debian behöver man bara köra "emerge program" eller "apt-get install program". I Windows måste man hålla på och klicka och skit.
8. Man kan inte köra utan GUI.
9. Jobbigt med drivers. Man måste hålla på och kopiera drivers från disketter/cd/internet. I Linux följer det med massor med drivers till kärnan. Om man bara har en dator och kör Windows på den, och måste formatera hårddisken. Sedan har man inga drivers till sitt nätverkskort, och måste ladda ner dem från internet, och för att få igång internet behöver man drivers till kortet.. Då måste man ju typ be någon man känner att ladda ner åt en. Jävla jobbigt. Jobbigt även om man har flera datorer och kan fixa det själv.
10. Jobbigt att hitta. Kanske bara är jag, men det är väldigt jobbigt att hitta i Windows.
11. Man kan inte montera partitioner var man vill. D: är D:. Jag kanske vill att D: ska vara i C:\Bla\Bla\Bla.
12. Det är så ostabilt. I skolan när jag skulle skriva ut och skrivaren inte funkade, vad hände då? Jo, Windows blev jättesegt och skärmen blinkade vitt när jag rörde på pekaren.

Finns mycket mer som är jobbigt också som jag inte kommer på nu. Och det här är bara vad jag själv tycker, du kanske tycker att Windows är jättebra.

Nilzon: Hellre så "krånglar" jag ett tag och får något som funkar skitbra än kör Windows.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

jallbert, kunde inte sagt det bättre själv...

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

jallabert: Hehe ingen dålig lista.. ;).. Som sagt jag kan förstå dina argument. och jag säger inte att dom är fel... Jag vill inte starta nåt krig.. :)..
Och mina åsikter om problemen är följande

1. Det fel som du har fått, har jag inte upplevt under mina 7 år som windows användare..
Skulle jag få ett sånt fel, ja då skulle jag installera om windows.

2. Maximeringsfunktionen i windows.. är jag nöjd med..

3. Där måste jag hålla med om att du har en poäng.. men jag ändrar typ aldrig mina inställningar.. så jag retar inte upp mig på sånt..

4. Där har du rätt igen.. som tur är finns det ett par bra trådar på sweclockers där dom listar bra windows program

5. Denna punkt är windows största svaghet.. säkerheten.. ush fy.. utan antivirus och brandvägg, går det typ inte att använda windows

9. Mjo det är bra att kärnan har stöd för massa grejjer.. men för min egen del räcker det med att installer nforcedrivrutinerna.. för att få allt att funka.

10. Vad är det som är jobbigt att hitta ?

12. Jag tror ofta att skolornas windows versioner är missköta eller nåt.. för i våran skola är tex hänger sig inte windows för såna småsaker.. sen beror det ju på vilken windowsversion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
jallabert: Hehe ingen dålig lista.. ;).. Som sagt jag kan förstå dina argument. och jag säger inte att dom är fel... Jag vill inte starta nåt krig.. :)..
Och mina åsikter om problemen är följande

1. Det fel som du har fått, har jag inte upplevt under mina 7 år som windows användare..
Skulle jag få ett sånt fel, ja då skulle jag installera om windows.

2. Maximeringsfunktionen i windows.. är jag nöjd med..

3. Där måste jag hålla med om att du har en poäng.. men jag ändrar typ aldrig mina inställningar.. så jag retar inte upp mig på sånt..

4. Där har du rätt igen.. som tur är finns det ett par bra trådar på sweclockers där dom listar bra windows program

5. Denna punkt är windows största svaghet.. säkerheten.. ush fy.. utan antivirus och brandvägg, går det typ inte att använda windows

9. Mjo det är bra att kärnan har stöd för massa grejjer.. men för min egen del räcker det med att installer nforcedrivrutinerna.. för att få allt att funka.

10. Vad är det som är jobbigt att hitta ?

12. Jag tror ofta att skolornas windows versioner är missköta eller nåt.. för i våran skola är tex hänger sig inte windows för såna småsaker.. sen beror det ju på vilken windowsversion.

2. Men alla, t.ex. jag är inte nöjda. Man borde kunna välja själv vad som ska hända.
3. Men ibland ändrar man
4. Ok, är nästan aldrig i Windows-delen här, så jag vet inte.
10. Typ allt..

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
11. Man kan inte montera partitioner var man vill. D: är D:. Jag kanske vill att D: ska vara i C:\Bla\Bla\Bla.

Nog för att jag håller med dig om allt annat, men nått har jag baskemig lärt mig under min Operativsystem Windows 2000-kurs på skolan. Man kan visst montera partitioner vart man vill. Kommer dock inte ihåg hur man gör.

Edit: Hittade.

I Compter Management, Disk Management, om man högerklickar på en partition och väljer "Change Drive Letter and Paths...", vad det nu heter på svenska vet jag inte.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nog för att jag håller med dig om allt annat, men nått har jag baskemig lärt mig under min Operativsystem Windows 2000-kurs på skolan. Man kan visst montera partitioner vart man vill. Kommer dock inte ihåg hur man gör.

Ok, visste inte det :). Om någon vet hur man gör, skriv gärna det

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Skrev nu i förra posten

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Men en dist som fedora borde ju ha sånt som standard, bör väl inte vara så svårt att ha en autodetectmojsigrej som säger att "jaha, han har nvidia, då frågar vi om han vill installera våran häftiga nvidia.rpm under installationen", samma med ati egentligen. Allt annat ska ju vara automatiserat och jätteenkelt i fedora(och liknande), så varför inte det?

Fedora ska vara helt baserat på open source, vilket inte nVidias och ATIs drivrutiner är - så de följer inte med utan måste installeras på egen hand...

Permalänk
Medlem

"6. Går inte att stänga vissa program som körs. Står att jag inte har rätt att stänga program som körs ibland, även fast jag är admin. Hur ska man då stänga dem?"

I administrativa verktyg så finns det ett verktyg som heter services eller tjänster (har inte svenskt OS) där kan du manuellt gå in och stänga av allt som rär igång just nu som du inte får.

Detta är ett vanligt sätt att stänga ner vissa trojaner eller virus, inte fasiken pysslar man så som norton vill att man skall göra...

Jag tog detta som ett exempel, lösningen finns där. Du är bara inte medveten om den. Jag tror nog de allra flesta av dina klagomål kan lösas, jag känner bara att det inte är direkt nödvändigt att sitta ner och hjälap dig igenom det, för du hade det som argument o inte direkt sökte hjälp för det...

Jag har jobbat med folk som kör linux och inte windows.. Han var grym på datorer och nätverk o servrar o hela den biten.. Hanvar helt strålande när det gällde linux, jag lärde mig mycket av honom o vi hade skitroligt på ett tråkigt jobb.. Han hade en nackdel dock, han hade egentligen inte använt windows speciellt mycket, det hade däremot jag gjort.. Så ofta blev det att jag petade in lösningar till problemet. Inte för att jag var smartare eller bättre, utan för att jag var van vid just detta systemet...

Däremot när vi satte upp en freeBSD dator med squid proxy fick jag återigen sitta och lära. Just eftersom jag bara kör linux ltie ibland för att testa o se ifall linux har kommit närmare windows när det gäller användarvänlighet..

Det jag menar är att det man är van vid är det som är lättast, att lära sig något nytt är frutkansvärt svårt... Du har antagligen använt mer linux än windows på senaste eller överhuvudtaget.. Linux folk verkar ha en liten panik känsla över att windows bara poppar upp ett litet kosntigt felmeddelande som inte säger något, sen har man ingen aning om vad det är som är fel.. Medans en van windows användare vet och inte stör sig på konstiga felmeddelanden..

Jag lovar att om till exempel en person som jag skulle skriva en liknande lista över kosntiga saker i linux världen hade ni märkt att det är väldigt mycket samma problem som kommer upp..

GNOME och KDE har slagit mig som extremt buggiga vid tillfällen.. Saker som stänger av sig, saker som itne stänger av sig vad man än gör.. Osv osv, vissa grejjer funkar inte o allt det där... Linux är ett riktitg skönt OS, jag gillar det starkt.. Men jag är också realistisk och ser att Linux är inte för den stora delen användare... Den dagen linux blir mer windows likt och får upp en bra användarvänlighet där allt är mycket enklare, så kommer linux att vinna stor mark...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy

I administrativa verktyg så finns det ett verktyg som heter services eller tjänster (har inte svenskt OS) där kan du manuellt gå in och stänga av allt som rär igång just nu som du inte får.

Detta är ett vanligt sätt att stänga ner vissa trojaner eller virus, inte fasiken pysslar man så som norton vill att man skall göra...

Det är t.ex. sånt jag menar med att det är svårt att hitta i Windows.. behöva leta efter en massa jobbiga saker för att stänga ett program, när man istället kan köra "kill pid"

Många av de sakerna jag sa går säkert att lösa. Men jag behöver inte lösa dem eftersom att jag aldrig kör Windows typ.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
GNOME och KDE har slagit mig som extremt buggiga vid tillfällen.. Saker som stänger av sig, saker som itne stänger av sig vad man än gör.. Osv osv, vissa grejjer funkar inte o allt det där... Linux är ett riktitg skönt OS, jag gillar det starkt.. Men jag är också realistisk och ser att Linux är inte för den stora delen användare... Den dagen linux blir mer windows likt och får upp en bra användarvänlighet där allt är mycket enklare, så kommer linux att vinna stor mark... [/B]

Jag har tagit bort min windowspartition för länge sedan och kör bara SUSE Linux nu. Det var säkert ett år sedan KDE krashade för mig trots att jag använder CVS-HEAD-versionen som jag kompilerar varje vecka. Linux som ett desktopsystem har utvecklats väldigt mycket de senaste åren och man behöver knappast gå in i konsolen och skriva en massa krångliga kommandon för att utföra de vanliga sysslorna längre.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

precis f_edmar, när jag körde kde förut behövde jag inte skriva kommandon ofta. Finns program för att kompilera kärnan, finns för att kontrollera volymen, finns också (som i red hat) programm för att hantera paket och installationen av dom.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Det är det jag menar, Linux har kommit en väldigt lång bit de senaste åren eller två-tre.. Men imho, är det fortfarande en bit kvar för att kunna locka över den riktigt stora massan...

Sen tycker jag det är kanske inte krascher man skall titta mest på, mitt windows kraschar extremt sällan på snudd till aldrig... Om det nu gör det så vet jag så gott som alltid vad det beror på, och överclockning är ofta en stor bov...