Permalänk
Avstängd

Hur man lagar en vattenpump

Tänkte dela med mig en erfarenhet angående lagning av impeler eller vad propeler liknande saken heter igen.

Hur som helst så råkade jag pilla in fjädern från siliconslangen för långt in i pumpen och hörde en raslande ljud när jag höll på med att testa om den sketna Senfu blocket inte läkte, men visst fan ska man klanta till det ibland

Saker man behöver, förutom en trasig pump att laga (doh):

Lim, kniv, sandpapper och en favorit cd-skiva

Den trasiga propelrn :

Sen till varför en cd-skiva, jag kolla på en del olika saker som skulle duga till stöd och förstärkning under bladen.. men fastnade på en cd-skiva då den har hål i centrum som rotorn/ankaren gick genom.

CD:n bör vara små syskonens favorit spel eller BackStreetBögs skiva, mindre förlust då och man gör sitt syfte som äldre bror, det är ju naturenslag att man är dum mot mindre.
Dock jag valde att rota i skrotlådan då jag varken bor hemma eller har små syskon.

Kollar om det passar :

Sen en bild som Telia mobil skickar runt i cyber jymden, saknas såklart så den hoppar vi över

Men jag skar ut centrumet ur skivan, typ innanför silver lullullen och sandpappra både bladen och skivan för att limmet ska fastna.

Bild på den klara pump lullullen :

Det finns mellanrum och pumpflödet är det samma som innan olyckan, dock en varningens ord: limma inte fast impelern på rotorn om du stänger och startar datorn ofta då pumpen börjar bara "vobbla" och vattnet står stilla och man får starta pumpen torr.. Tack vare lagningen så måste pumpen slå tomt för att starta alls, vanligtvis så går ju impelern att vrida över ett halvt varv om man inte limmat den.

Och ifall jag skrivit lite knasigt så är boven i dramat mitt vattentank objekt som jag håller på befinner sig i Fas #1, typ tömning av den högra i bild (inte minikylskåp, utan stora burkar):

knappt en liter kvar

Bilderna tagna med Samsung E700 telefon, VGA och mellan kvalite då Telia begränsar filerna till mindre än 80kb

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

trevlig guide
GJ

Visa signatur

Min datamaskin: amd 2400+ @ 2005mhz. 2x 120gb disk.

Permalänk

Fin lagning, men går inte såna där prylar att köpa i typ en akvarieaffär?

btw: jag har redan en sån där tunna som vatten tank

Edit: MadModder jag förstår inte va du menar

Permalänk

Akvarieaffär. Med K. Förresten brukar de affärerna heta Zoo, och säljer allt från fiskyngel till pungråttor.
Är de återförsäljare för samma pumpmärke (Eheim?), så kan du beställa reservdelar, om de inte har hemma. En sketen impeller kan inte vara så himla dyr tycker jag.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Akvarieaffär. Med K. Förresten brukar de affärerna heta Zoo, och säljer allt från fiskyngel till pungråttor.
Är de återförsäljare för samma pumpmärke (Eheim?), så kan du beställa reservdelar, om de inte har hemma. En sketen impeller kan inte vara så himla dyr tycker jag.

Nej då, impellern är inte dyr och alla zoo butiker har sådan på lager eller kan beställa hem.
Dock så finns det latmaskar som jag och dom som bor lite längre bort från städer med zoo butiker.
Men nu var det så att jag hade "lite" ont om pengar denna semester (har en sambo och katt att föda )
Lösningen är tillfällig för min del då jag limma fast impellern på rotorn och kommer inte loss utan våld, och ska bytas ut för att den bara startar torr..

Kanske hämtar min gamla aquarium/akvarium pump från syrran som pumpa över 25l min på max inställningen..

Jävligt att man inte är först med den typen av tank

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jaha

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Avstängd

najs..det blir fina vattentankar...