Koppla in 2 skärmar till en dator?

Permalänk
Medlem

Koppla in 2 skärmar till en dator?

Hej, undrar om det går?
Hade nämligen tänkt och testa det, men hur gör jag?
Kan någon snäll person skriva exakt vad jag behöver, och hur man gör det!?

/Granli

Permalänk
Medlem

Antingen har du två vga-utgångar på ditt grafikkort eller så får du sätta in ett PCI-grafikkort som du använder till den andra skärmen.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk

eller så har en digital och en agp utgångar på kortet så käker man en digital vga konverter som gör att man kan ha en skärm med vga på en digital utgång

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite, kan man köra småprog på den ena medans man spelar spel på den andra? om man har två utgångar på kortet alltså..

Lite svårt att få tummen i arslet och prova själv

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Lånar tråden lite, kan man köra småprog på den ena medans man spelar spel på den andra? om man har två utgångar på kortet alltså..

Lite svårt att få tummen i arslet och prova själv

Nja brukar tyvärr inte funka så bra .. Jag upplever det som att musen låser sig till spelet när man spelar .. Och den andra skärmen hoppar till lite då och då när spelet byter upplösning eller nåt.. Den står kvar i skrivbordet, men det går inte göra så mycket ...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att DVI->VGA-adapter inte funkar väl pga att uppdateringen inte vill gå över 60 Hz, har ett 9700 pro. Bara jag som har det problemet eller är det på detta sätt med konverter?

Visa signatur

Rambo var en diva, mer CO-OP åt folket. | Min påbörjade chassimod
73 de SM7XSJ

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Nja brukar tyvärr inte funka så bra .. Jag upplever det som att musen låser sig till spelet när man spelar .. Och den andra skärmen hoppar till lite då och då när spelet byter upplösning eller nåt.. Den står kvar i skrivbordet, men det går inte göra så mycket ...

Jopp...
I t ex steam-spel så kan man dra över musen till andra skärmen om man är inne i menyn, men sen om man trycker på ett program i den andra skärmen så hoppar spelet ut till windows.
Går alltså inte att surfa mm och se spelet samtidigt.

Citat:

Min erfarenhet är att DVI->VGA-adapter inte funkar väl pga att uppdateringen inte vill gå över 60 Hz, har ett 9700 pro. Bara jag som har det problemet eller är det på detta sätt med konverter?

Tror det är så med DVI.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiN
Min erfarenhet är att DVI->VGA-adapter inte funkar väl pga att uppdateringen inte vill gå över 60 Hz, har ett 9700 pro. Bara jag som har det problemet eller är det på detta sätt med konverter?

Jag sitter för närvarande framför 2 CRT skärmar kopplade till mitt radeon 9600 båda kör i 85 hz, så det ska gå bra. 60 hz är ju rena discolampan.

För att svara på första inlägget. Dom flesta nya grafikkort från ATI och Nvidia har två utgångar, en VGA och en DVI. Man brukar även få till en DVI->VGA konverter. så det är bara att koppla in båda skärmarna och köra. Både nvidia och ATI har programvarustöd för att underlätta användningen av två skärmar samtidigt. ATI's är dock lite sopiga, känner inte till NVIDIA's men jag rekommenderar ultramon:

http://www.realtimesoft.com/ultramon/

Då får du bl.a en taskbar på varje skärm, som är väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av autoconfig
Jag sitter för närvarande framför 2 CRT skärmar kopplade till mitt radeon 9600 båda kör i 85 hz, så det ska gå bra. 60 hz är ju rena discolampan.

För att svara på första inlägget. Dom flesta nya grafikkort från ATI och Nvidia har två utgångar, en VGA och en DVI. Man brukar även få till en DVI->VGA konverter. så det är bara att koppla in båda skärmarna och köra. Både nvidia och ATI har programvarustöd för att underlätta användningen av två skärmar samtidigt. ATI's är dock lite sopiga, känner inte till NVIDIA's men jag rekommenderar ultramon:

http://www.realtimesoft.com/ultramon/

Då får du bl.a en taskbar på varje skärm, som är väldigt trevligt.

Tack för svaret, ska inhandla ett Ati Radeon 9800 PRO, så fort som möjligt, då borde det gå eller?

Permalänk
Medlem

ja sitter på en 21" CRT o en 19" CRT på mitt 9600XT o de funkar bra.. ja brukar t.ex köra CAD på ena skärmen o surfa o chatta på den andra.. har en DVI->VGA konverter på den ena skärmen.. även skönt att kolla på film på en större skärm.. ps. ja kör båda skärmarna i 1024x768 @ 120 Hz...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0q
ja sitter på en 21" CRT o en 19" CRT på mitt 9600XT o de funkar bra.. ja brukar t.ex köra CAD på ena skärmen o surfa o chatta på den andra.. har en DVI->VGA konverter på den ena skärmen.. även skönt att kolla på film på en större skärm.. ps. ja kör båda skärmarna i 1024x768 @ 120 Hz...

Cad?

Permalänk
Medlem

AutoCad - ett ritningsprogram.

Jag har också ett 9600pro som jag ska ha två skärmar på

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan