Kantighet: Doom 3 vs. HL2

Permalänk
Avstängd

Väldigt opålitlig källa tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Väldigt opålitlig källa tycker jag.

Varför så misstänksam? Hela värden är inte en stor konspiration där alla ljuger för en.
Letade upp en kanske mer "pålitlig" källa i dina ögon. Valve's egen faq.

"We target between 3000 polygons (i.e.: headcrabs) and 7500 polygons (i.e. Alyx, the Gman) for characters and monsters, depending on function and how many we hope to have on-screen simultaneously, and we have several stages of LOD (level of detail) models with drastically reduced polygon counts for when things get smaller in screen space (further away).

We're targeting around 2000 polygons for our viewmodels (which of course do not LOD) including hands. Some current examples (final values are likely to be different):

v_crossbow.mdl: 592
v_smg2.mdl: 2854
v_smg2.mdl: 1851
v_bugbait: 1958
v_rocketlauncher: 1791
v_physics: 2298
v_shotgun: 1925"

http://collective.valve-erc.com/index.php?faq=source_mod_faq&...

Permalänk

Valve verkar i alla fall lyckats bra med himmlen och vattnet i HL2. Grymt snyggt säger jag bara.

För övrigt tror jag att HL2 kommer krossa Doom 3, oavsett hur kantiga modellerna är.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
Att det står 56/55 i röster bevisar rätt bra att smaken är som baken. Lite onödig poll dock

Skulle vilja veta vad de som röstat på HL2 menar med kantighet. Doom modellerna har klart lägre polygonantal än HL2s, det är inget åsikt det är fakta. Kolla på silluetterna av modellerna så ser man det tydligt.

Vilket som ser bäst ut är däremot en smaksak. Själv föredrar jag modeller med högre polygonantal än modeller med lågt polygonantal och en massa normal mapping.

Permalänk
Avstängd

JAg tyckte bara det var en opålitlig källa för killen som sa det hette haloanimator. Men ok du har rätt, jag har nog gjort en grov underskattning av hur många polygoner som används i dagens spel.

Permalänk
Avstängd

HÖGRE POLYGONANTAL ÅT FOLKET!

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knoxs
HÖGRE POLYGONANTAL ÅT FOLKET!

Då behöver du ny datorn

Half life är ju större.. så det kvittar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noremal

Du kan omöjligt vara seriös. Dags att skaffa glasögon?

http://cq3.nofadz.com/doom3/Image40.jpg

Men det är ju bra att du byter bild också:rolleyes:... ta en titt ovan, på den bilden jag syftade på ffs!
Ser du någon kant? Om man jämför bilderna så blir man lite tveksam om den verkligen är från spelet.

PS: Nej jag har redan hafft glasögon;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maek

Däremot för skulle jag gissa att de har gjort det för att inte suga musten de flesta datorerna, vilket det redan gör. Tycker dock att doom3s gubbar ser jävligt bra ut när man spelar, märker inte av kantigheterna då direkt. så det känns jävligt oviktigt

Men det var inte det jag sa kanske?:rolleyes:

PS: Ni som klagar på lågpolygionerade modeller i Doom III måste fan ha über datorer som vill ha bumbmapings och hög polygionerade modeller!

Det är ju faktiskt meningen att vanliga medelsvensson datorer ska klara det också!

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Men det är ju bra att du byter bild också:rolleyes:... ta en titt ovan, på den bilden jag syftade på ffs!
Ser du någon kant? Om man jämför bilderna så blir man lite tveksam om den verkligen är från spelet.

PS: Nej jag har radan hafft glasögon;)

Bilden jag satte in var inte riktad åt dig och visst ser jag kanter på den första D3 bilden, jättemånga! (hoho nu var jag rolig) Titta på vänstra sidan av monstret så ser man dom, den högra sidan är för mörk.
Angående glasögonen var jag trött och försökte vara lite lustig, dålig kombination.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noremal
Men för i...bilden på HL2 är ifrån E3 2003!

Du kan omöjligt vara seriös. Dags att skaffa glasögon?

Edit:
Doom 3 är anpassat till att kunna köras på Xbox, det har färre polygoner men mer bumpmapping.
http://cq3.nofadz.com/doom3/Image40.jpg

Vilket spel som är snyggast börjar bli en smaksak. Det är dags att folk börjar inse det.

Du klagar(?) på att bilden från HL2 är från 2003 och när du själv skall få fram din poäng så visar du en bild av doom 3 från 2001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Du klagar(?) på att bilden från HL2 är från 2003 och när du själv skall få fram din poäng så visar du en bild av doom 3 från 2001

Är den? Ingen aning faktiskt.
Fan jag måste sluta skriva inlägg när jag är trött, blir alltid fel

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Klart HL2 inte har en chans mot Doom3 när det gäller polygonantal på modellerna. Innomhusspel med 1 monster på skärmen vs. utomhusspel med 20pers på skärmen samtidigt.

Fast när det gäller polygonantal har HL2 högre än D3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Men tjenare det är ju ingen dålig skillad på spelen heller. HL2 main karaktärer som är med i dom flesta ingame filmer som tex Alyx har 6000-7000 polys. En zombie i doom 3 har ca 1400 polys. Jag undrar vilken som ser kantigast ut

Synd bara att polygonantal är inte allt..
http://209.132.69.82/zbrush/zbrush2/images/displacement/displ...

Ta en titt på den bilden, det längst ner demonstrerar det hela bäst.. Det första huvudet är 1360 polygoner, det andra huvudet är 1.4 millioner polygoner, det tredje huvudet är det första huvudet med det andra huvudet "projicerat" på sig. Alltså: Det första huvudet och det tredje huvudet har samma polygonantal, vilket av dom är kantigast, tycker du?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

86-86, ska vi lägga ned röstningen nu?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

89 - 89

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Fast när det gäller polygonantal har HL2 högre än D3

Synd bara att polygonantal är inte allt..
http://209.132.69.82/zbrush/zbrush2/images/displacement/displ...

Ta en titt på den bilden, det längst ner demonstrerar det hela bäst.. Det första huvudet är 1360 polygoner, det andra huvudet är 1.4 millioner polygoner, det tredje huvudet är det första huvudet med det andra huvudet "projicerat" på sig. Alltså: Det första huvudet och det tredje huvudet har samma polygonantal, vilket av dom är kantigast, tycker du?

Dom är exakt lika kantiga. Jag vet vad normalmaps är och hur man gör dom eftersom jag själv sysslar med spelmodeller men modellerna får inte rundare kanter bara för att du normalmappar dom. Däremot kan du då få modellen att se ut som den har fler polys än vad den har "innuti" modellen. Det enda stället en normalmapp inte kan lura dig är konturen. Beroende på hur mycket kanter en modell har desto mer polys behövs. Bilderna du visade har redan så många polys vid kanterna att det inte syns någon skillnad mellan dom 2 bildernas konturer, om du däremot tittar på en riktigt lowpoly modell som är normalmappad så ser du normalmappens begränsningar.

http://be3d.republika.pl/nmap_images/lores_final.jpg

Doom3 har på riktigt låg polycount på sina modeller men lyckas rädda det mesta med normalmaps, men det syns fortfarande speciellt vid animation att det blir kanter som sticker ut som förstör normalmap illusionen. Doom 3 hade mått bättre om dom fått lite fler polys på sina ställen.
Om dom tex hade ökat zombiens polys från 1400 till 2000 så hade vi säkert sett en hög kvalitetsökning.

Om HL2's 7500 polycount på vissa modeller är befogad vet jag inte eftersom jag inte sett modellerna utan sina texturer men generellt tycker jag det är bättre att modellen ser snygg ut redan utan normalmapen, för då vet man att om man lägger på en normalmap senare så blir det extra snyggt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Dom är exakt lika kantiga. Jag vet vad normalmaps är och hur man gör dom eftersom jag själv sysslar med spelmodeller men modellerna får inte rundare kanter bara för att du normalmappar dom. Däremot kan du då få modellen att se ut som den har fler polys än vad den har "innuti" modellen. Det enda stället en normalmapp inte kan lura dig är konturen. Beroende på hur mycket kanter en modell har desto mer polys behövs. Bilderna du visade har redan så många polys vid kanterna att det inte syns någon skillnad mellan dom 2 bildernas konturer, om du däremot tittar på en riktigt lowpoly modell som är normalmappad så ser du normalmappens begränsningar.

http://be3d.republika.pl/nmap_images/lores_final.jpg

Doom3 har på riktigt låg polycount på sina modeller men lyckas rädda det mesta med normalmaps, men det syns fortfarande speciellt vid animation att det blir kanter som sticker ut som förstör normalmap illusionen. Doom 3 hade mått bättre om dom fått lite fler polys på sina ställen.
Om dom tex hade ökat zombiens polys från 1400 till 2000 så hade vi säkert sett en hög kvalitetsökning.

Om HL2's 7500 polycount på vissa modeller är befogad vet jag inte eftersom jag inte sett modellerna utan sina texturer men generellt tycker jag det är bättre att modellen ser snygg ut redan utan normalmapen, för då vet man att om man lägger på en normalmap senare så blir det extra snyggt.

Iom att D3 är ett mörkt spel så synd ju inte silhuetten speciellt bra och jag kan tänka mig att dom därför drog ner på polygon-antalet rätt mycket. Dessutom så verkar ju D3 flyta på riktigt bra även på sunkiga datorer trots att det ser riktigt bra ut. Det är inte speciellt snyggt när man verkligen ser att det är låga polygonantal men hursomhelst så tycker jag att det är OTROLIGT mycket snyggare med normal maps jämfört med HL2-s gamla tråkiga texturer+"höga"-polygontal.

Permalänk
Avstängd

Sen så blir det väl mycket mer krävande att räkna ut högpolygon skuggor än lågpolygon. Det är väl det största jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimon
Sen så blir det väl mycket mer krävande att räkna ut högpolygon skuggor än lågpolygon. Det är väl det största jag kan tänka mig.

Precis och med Doom3-motorns avancerade skuggsystem så kan jag tänka mig att det var viktigt att hålla nere polygontalet för att inte sunkdatorerna skulle slöas ner.

Permalänk
Avstängd

någon annan som tycker att inget av dom ser specielt kantigt ut?

Visa signatur

P4 1,9GHz Willamette 100FSB, Hercules 9800SE AIW 128MB 256-Bit 4Pipelines + Zalman 80C-HP - OP1, 512MB RDRAM 400MHz Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Dom är exakt lika kantiga. Jag vet vad normalmaps är och hur man gör dom eftersom jag själv sysslar med spelmodeller men modellerna får inte rundare kanter bara för att du normalmappar dom. Däremot kan du då få modellen att se ut som den har fler polys än vad den har "innuti" modellen. Det enda stället en normalmapp inte kan lura dig är konturen. Beroende på hur mycket kanter en modell har desto mer polys behövs. Bilderna du visade har redan så många polys vid kanterna att det inte syns någon skillnad mellan dom 2 bildernas konturer, om du däremot tittar på en riktigt lowpoly modell som är normalmappad så ser du normalmappens begränsningar.

http://be3d.republika.pl/nmap_images/lores_final.jpg

Doom3 har på riktigt låg polycount på sina modeller men lyckas rädda det mesta med normalmaps, men det syns fortfarande speciellt vid animation att det blir kanter som sticker ut som förstör normalmap illusionen. Doom 3 hade mått bättre om dom fått lite fler polys på sina ställen.
Om dom tex hade ökat zombiens polys från 1400 till 2000 så hade vi säkert sett en hög kvalitetsökning.

Om HL2's 7500 polycount på vissa modeller är befogad vet jag inte eftersom jag inte sett modellerna utan sina texturer men generellt tycker jag det är bättre att modellen ser snygg ut redan utan normalmapen, för då vet man att om man lägger på en normalmap senare så blir det extra snyggt.

De bilder han länkar till är inte normal maps utan displacement maps så de är inte lika kantiga. Med displacement mapping ändrar man ytan på modellen inte bara lägger till en massa normaler som i normal mapping så även konturerna blir runda (rundare) med displacement mapping. Nu vet inte jag dock inte något spel som använder displacement mapping utan de flesta använder det du pratar om, normal mapping, och där har du alldeles rätt. Jag har en känsla av att det var normal mapping som Myris ville visa också...

Permalänk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Dom är exakt lika kantiga. Jag vet vad normalmaps är och hur man gör dom eftersom jag själv sysslar med spelmodeller men modellerna får inte rundare kanter bara för att du normalmappar dom. Däremot kan du då få modellen att se ut som den har fler polys än vad den har "innuti" modellen. Det enda stället en normalmapp inte kan lura dig är konturen. Beroende på hur mycket kanter en modell har desto mer polys behövs. Bilderna du visade har redan så många polys vid kanterna att det inte syns någon skillnad mellan dom 2 bildernas konturer, om du däremot tittar på en riktigt lowpoly modell som är normalmappad så ser du normalmappens begränsningar.

http://be3d.republika.pl/nmap_images/lores_final.jpg

Doom3 har på riktigt låg polycount på sina modeller men lyckas rädda det mesta med normalmaps, men det syns fortfarande speciellt vid animation att det blir kanter som sticker ut som förstör normalmap illusionen. Doom 3 hade mått bättre om dom fått lite fler polys på sina ställen.
Om dom tex hade ökat zombiens polys från 1400 till 2000 så hade vi säkert sett en hög kvalitetsökning.

Om HL2's 7500 polycount på vissa modeller är befogad vet jag inte eftersom jag inte sett modellerna utan sina texturer men generellt tycker jag det är bättre att modellen ser snygg ut redan utan normalmapen, för då vet man att om man lägger på en normalmap senare så blir det extra snyggt.

Så du anser att det är BARA silhouetten som betyder någonting för kantigheten? Jag vet mycket väl att sihouetten är densamma med normal maps då dessa bara ändrar hur ljus och skuggor lägger sig på modellen, men jag tycker även att kantigheten "i" modellen också betyder någonting, inte bara silhouetten.

Jag tror inte Doom3 hade mått bättre av en polygonantals-ökning.. folk bitchar somfan redan nu på att dom inte kan maxxa det och ha 60 fps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
De bilder han länkar till är inte normal maps utan displacement maps så de är inte lika kantiga. Med displacement mapping ändrar man ytan på modellen inte bara lägger till en massa normaler som i normal mapping så även konturerna blir runda (rundare) med displacement mapping. Nu vet inte jag dock inte något spel som använder displacement mapping utan de flesta använder det du pratar om, normal mapping, och där har du alldeles rätt. Jag har en känsla av att det var normal mapping som Myris ville visa också...

Det stämmer att det var normal maps jag tänkte visa, dock var min poäng att polygonantalet är inte det ända som påverkar kantighet så jag nöjde mig med displacement-maps, hittade inga bra exempel på normal-maps.

Fear The Llama: Ganska dåligt exempel då dom fienderna är mycket snabba och man hinner inte se dom bra alls i spelet.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Jag tror inte att Doom hade sett så värst snyggt ut med sorce motorn, inte snyggt alls faktiskt...

Men jag fattar fortfarande inte varför ni vill se mer polygioner i Doom, vill ni att det ska vara spelbart om 5 år eller?!

Men har alla här spelat Doom egentligen, på bästa grafik? Det är väldigt lätt att dömma ut ett spel på bara bilder, då focuserar man på alla kanter som man annars inte ser när man spelar.

Doom är faktisk en av de få spel som flyter riktigt bra med allting maxat i 1280x1024. Tycker verkligen inte att de ska förstöra det.

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Per definition borde ju HL2 egentligen vara kantigare eftersom det har flest polygoner , sen om det "ser" rundare ut en helt annan sak

Permalänk

Bästa pollen nånsin!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Så du anser att det är BARA silhouetten som betyder någonting för kantigheten? Jag vet mycket väl att sihouetten är densamma med normal maps då dessa bara ändrar hur ljus och skuggor lägger sig på modellen, men jag tycker även att kantigheten "i" modellen också betyder någonting, inte bara silhouetten.

Jag tror inte Doom3 hade mått bättre av en polygonantals-ökning.. folk bitchar somfan redan nu på att dom inte kan maxxa det och ha 60 fps.

Silhouetten är väldigt viktig om du vill behålla illusionen av normalmappen. Jag tycker id skulle lagt några extra polys på vissa delar som syns väldigt väl som tex huvuden är ganska kantiga i doom3 och det krävs inte många polys extra för att runda till det vilket inte skulle sänka fps:n särskilt mycket. Om dom nu ville ha sitt "larger than life quality" på monstern som dom snackade om så tycker jag ändå dom kunde fixat det och höjt sytemkraven lite.

Jag har aldrig sagt att man skall skippa normalmaps och bara köra mer polys, utan en en bra balans mellan normalmaps och polys är bästa lösningen. HL2 kör förövrigt inte bara med polys för de som verkar tror det utan dom kör med normalmaps också.

Permalänk
Medlem

Lite smartare placering av "extra"-polygoner vore inte helt fel. Fienderna kommer ju i princip alltid rakt mot en i D3 så lite extra polygoner på sidorna av fienderna vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Doom 3

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Doom 3

Inte så svårt att lista ut hur du skulle svara när man såg din sign samt avatar