Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [[GejmZ]]
"Du är i City 17, aliens invaderar. Döda alla."

Same shit diffrent settings.

Själv föredrar jag Doom3, det hade iaf lite PDAs osv.

Ja för så var det ju verkligen

Permalänk
Medlem

jag anser att båda spelen är ett jättekliv i spelutvecklingen och är glad att dessa har lyckats utvecklats. personligen har jag roligare åt sourcemotorn, mest pga fysiken, men doom 3 motorn är klart mycket snyggare, tycker jag, vilket i sig också är viktigt.

Visa signatur

Vaio FZ21M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ack!
Ja för så var det ju verkligen

Lika mycket som Doom3 bara var "Du är på mars, helvetet invaderar"

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Jag trodde DOOM3 skulle vara bäst, men HL2 var bättre.

DOOM3 tröttnade jag väldigt snabbt på. Ett oändligt enformigt springande i mörka likadana korridorer. Jag spelade igenom det bara för att få det gjort. Tror inte jag kommer spela igenom det igen.

HL2 däremot var skitkul nästan hela tiden med undantag för ett par partier. Jag klarade det igår och är redan sugen på att spela igenom det igen. Bästa spelupplevelsen på länge.
HL2 regerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Lika mycket som Doom3 bara var "Du är på mars, helvetet invaderar"

Vad var det som hände då, jag trodde det var typ det som hände?

Permalänk
Medlem

Båda spelen är bäst i sin genre helt enkelt. Doom3 och HL2 skall inte jämföras tycker jag. Båda förtjänar sin plats i spelhyllan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

DOOM 3 så klart..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ack!
Vad var det som hände då, jag trodde det var typ det som hände?

Grundläggande så är det vad som händer. Och i HL2 händer grundläggande detta: "Du är i City17-trakterna. Någonting som kallas combines ska döda dig."

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk

Även om HL2s story passar fler i smaken så kan väl ingen säga att Doom3 hade mindre?

HL2s story märkte jag inte av. Dock la jag märke till massa meningslös dokusopa som jag gärna bytt ut mot lite riktig handling.

Röstade på Doom3 då jag fick en större upplevelse. Folk som spelat spelet på dagen eller med kompisar och sketna högtalare borde inte få uttala sig om det spelet

Permalänk
Medlem

Trodde Doom 3 skulle vara battre men HL2 slog det med hastlangder.

Permalänk
Medlem

Trodde Doom 3 skulle vara bättre men HL2 kavlade det sakta genom åsikt.

Jag tycker som många andra att man egentligen inte kan jämföra dessa spel. De e 2 olika Genrer ju? Skräck FPS och Äventyr FPS. så .. men Source motorn diggar jag så sätter på HL2..

Visa signatur

:: "Ut med det gamla, och in med det nya." ::

Permalänk
Medlem

Bara jag som kommer på att det var
1. Zombie
2. Brainsuckers (vet ej namnet ;D)
3. Striders
4. Flygande valar
5. Dom där snabba zombies
6. Svarta gubbarna/vita
7. Dom där såg sakerna som flög

Doom3
1. Zombies
2. bäbisar
3. spindlar
4. feta bossar
kan inte alla men mycket mera ondar

Missade jag en ond nu?

Permalänk
Avstängd

Dooms story var väl om en forskare som fått storhetsvansinne (eller tom besatt) och var helt ställd på att fixa teleportning kosta vad det kosta vill.
Styrelsen tyckte att rapporterna de fått in var oroväckande och skickade dit ett sändebud tillsammans med en livvakt. I samma rymdskepp som dem kom man sjölv med i och skulle arbeta på marsbasen. Redan ibörjan såg man en cutscene där forskaren och sändebudet bråkade. Man fick ett uppdrag att gå och leta efter en forskare som var borta och sedan börjar helvetet.
Tycker det var väldigt bra berättat med e-post och liknande.

Permalänk
Medlem

Doom 3 är mer avancerat spel tycker jag. HL2 är mer lättspelat. Dok måste jag säga att jag hade mycker högre förväntningar på HL2. Doom3 uppfyllde sitt men inte HL2 trots att spelet var VG.

Permalänk
Medlem

jag trodde på hl2 hela vägen och det var bäst helt klart, doom3 var för mig en besvikelse.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Doom 3 är mer avancerat spel tycker jag. HL2 är mer lättspelat. Dok måste jag säga att jag hade mycker högre förväntningar på HL2. Doom3 uppfyllde sitt men inte HL2 trots att spelet var VG.

Ursäkta att jag ifrågasätter din uppfatting men hur i hela fridensnamn kom du fram till detta?! Allt du gör i Doom3 är att skjuta hjärndöda monster, inte mycket avancerat över det direkt. Öppna en dörr, skjut ett monster eller två, öppna nästa dörr...
HL2 är ju inte heller direkt avancerat men innehåller åtminstone några så "pussel", lite fordonskörning och är generellt mer varierat än Doom3.

Doom3 hade jag inte direkt några höga förväntningar om. Grafiken var riktigt schysst förutom vissa modeller med lite väl lågt polygonantal men som spel var det ingen höjdare enligt mig. Jag tröttnade på det innan jag hann igenom det, det var samma sak om och om och om igen.

HL2 hade jag större förhoppingar om och även om det inte levde upp till alla förväntningar(besviken på AIn t ex) så tycker jag det va en strålande FPS med otroligt välgjorda miljöer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ursäkta att jag ifrågasätter din uppfatting men hur i hela fridensnamn kom du fram till detta?! Allt du gör i Doom3 är att skjuta hjärndöda monster, inte mycket avancerat över det direkt. Öppna en dörr, skjut ett monster eller två, öppna nästa dörr...

spelade man Doom3 på normalt sätt så var det faktiskt coolt. Försöka öppna dessa låsen med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ursäkta att jag ifrågasätter din uppfatting men hur i hela fridensnamn kom du fram till detta?! Allt du gör i Doom3 är att skjuta hjärndöda monster, inte mycket avancerat över det direkt. Öppna en dörr, skjut ett monster eller två, öppna nästa dörr...
HL2 är ju inte heller direkt avancerat men innehåller åtminstone några så "pussel", lite fordonskörning och är generellt mer varierat än Doom3.

Doom3 hade jag inte direkt några höga förväntningar om. Grafiken var riktigt schysst förutom vissa modeller med lite väl lågt polygonantal men som spel var det ingen höjdare enligt mig. Jag tröttnade på det innan jag hann igenom det, det var samma sak om och om och om igen.

HL2 hade jag större förhoppingar om och även om det inte levde upp till alla förväntningar(besviken på AIn t ex) så tycker jag det va en strålande FPS med otroligt välgjorda miljöer.

Kännde att man var mer på sin vakt, att man spännde mer kroppen miljön var ju så tight så man visste inte var och när fienden skulle dyka upp. HL2 kändes mer avslappnande man hade tid att traska genom dricka kaffe, röka cigg och ändå spela utan att pausa givetvis var det action även här. Säger inte att spelet är dåligt tvärtom jäkligt bra man hade mycket mer förväntningar än på Doom3. Det är 2 helt olika miljöer vi pratar om men om jag skulle lägga min röst på det snyggare spelet och mer spännande så får Doom3 min röst men jag pesonligen sätter mig och spelar hellre HL2 än Doom3. Dok i Doom3 blir jag av med mina nerver

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det var nått fel på min HL2, verkar som om Steam var för upptaget så den kunde inte ladda ner några filer för jag fick inte den underbara och invecklade storyn som ni snackar om...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Fastnade aldrig riktigt för Doom 3, även om man är ID Software-nörd i grund och botten. Avinstallerade således.

HL2 är däremot mer intressant, och grafiken känns bättre. Gillar speciellt vattnet som ser riktigt snyggt och verkligt ut, och sen att så gott som alla objekt rör på sig på ett någorlunda trovärdigt sett. AI:n är väl också snäppet bättre än i Doom 3.

Visa signatur

[i]AMD Athlon64 3400+[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag tror det var nått fel på min HL2, verkar som om Steam var för upptaget så den kunde inte ladda ner några filer för jag fick inte den underbara och invecklade storyn som ni snackar om...

Så invecklad är den väl inte, men jag gillar den och det blir lite extra kul om man har klarat ettan.

Jag upplever HL2s handling som bra för att den berättas på ett så jäkla bra sätt. Ansiktsutryck, personligheter, bra voiceacting och att man inte sitter och tittar på en filmsnutt för att få den berättad för sig, man är själv där och upplever det, får det hela att bli alldeles...alldeles underbart.

Permalänk
Medlem

HL2 var lång mycket bättre i alla avseenden, speciellt fysikmotorn. Gravity Gun äger.

Doom 3, å andra sidan, var den största besvikelsen på flera år. Vilket skitspel.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Trodde HL2 skulle vara bäst och det var den!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fungus
Så invecklad är den väl inte, men jag gillar den och det blir lite extra kul om man har klarat ettan.

Jag upplever HL2s handling som bra för att den berättas på ett så jäkla bra sätt. Ansiktsutryck, personligheter, bra voiceacting och att man inte sitter och tittar på en filmsnutt för att få den berättad för sig, man är själv där och upplever det, får det hela att bli alldeles...alldeles underbart.

Jag upplever HL2s handling som värdelös för att den totalt saknar motivation. Du är Gordon Freeman, snubben som klubbade ner Barneys polare med en kofot för att få ammo, varför ska du följa efter nån brud du aldrig sett förut? Aha, det är ju dottern till snubben som öppnade den där dörrn i HL1!
Sen tar spelet slut utan att man får reda på speciellt mycket om nånting.

I HL1 är du en nobody som hamnar mitt i en alieninvasion och vill i princip bara överleva och fly stället. Du har inte den blekaste aningen om vad som händer men du får reda på lite med tiden. Slutet spårade ur lite men de flesta som gillade HL1 har förträngt det.

Doom3 är mycker mer som HL1 med skillnaden att karln också är soldat så det är hans plikt att göra vad han kan för att bekämpa fienden så han kan inte bara sticka som Gordon. Alla PDA:er som ligger omkring ger spelet lite bakgrundsstory utan att ta bort känslan att alla faktiskt är döda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Hade högre förväntningar på den tekniska biten av HL2.
Fortfarande måste man generera lightmaps, fortfarande hitboxes istället för per-poly.
Det känns lite som att Id har vågat chansa mer och bidragit mer till den tekniska utvecklingen medan valve tar den lätta vägen och kör på en gammal motor med nya shaders (självklart en massa förbättringar).

Jag tycker absolut HL2 var ett roligare singleplayer-spel.

Tror vi kan vänta oss riktigt roliga spel som bygger på en licensierad och kanske förbättrad Doom 3-motor, hur många spel har det inte släppts med Q3-motorn?
Tänk på att även HL byggde på en kraftigt modifierad Q2-motor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag upplever HL2s handling som värdelös för att den totalt saknar motivation. Du är Gordon Freeman, snubben som klubbade ner Barneys polare med en kofot för att få ammo, varför ska du följa efter nån brud du aldrig sett förut? Aha, det är ju dottern till snubben som öppnade den där dörrn i HL1!
Sen tar spelet slut utan att man får reda på speciellt mycket om nånting.

I HL1 är du en nobody som hamnar mitt i en alieninvasion och vill i princip bara överleva och fly stället. Du har inte den blekaste aningen om vad som händer men du får reda på lite med tiden. Slutet spårade ur lite men de flesta som gillade HL1 har förträngt det.

Doom3 är mycker mer som HL1 med skillnaden att karln också är soldat så det är hans plikt att göra vad han kan för att bekämpa fienden så han kan inte bara sticka som Gordon. Alla PDA:er som ligger omkring ger spelet lite bakgrundsstory utan att ta bort känslan att alla faktiskt är döda.

Håller med dig till 100%. Precis vad jag försökte själv att föklara i tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Hade högre förväntningar på den tekniska biten av HL2.
Fortfarande måste man generera lightmaps, fortfarande hitboxes istället för per-poly.

Visst är det schysst med dynamiskt ljus men jag tycker lightmaps fortfarande har en funktion. Finns inga riktigt bra alternativ än. Stencil Shadows (Doom3) ger hårda kanter vilket inte passar till alla typer av skuggor. Om du ser dig runt där du sitter så lär du inte se enbart hårda skuggor.

Valve lyckades IMO väldigt bra med ljussättningen i HL2 måste jag säga, ser väldigt realistiskt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag upplever HL2s handling som värdelös för att den totalt saknar motivation. Du är Gordon Freeman, snubben som klubbade ner Barneys polare med en kofot för att få ammo, varför ska du följa efter nån brud du aldrig sett förut? Aha, det är ju dottern till snubben som öppnade den där dörrn i HL1!
Sen tar spelet slut utan att man får reda på speciellt mycket om nånting.

I HL1 är du en nobody som hamnar mitt i en alieninvasion och vill i princip bara överleva och fly stället. Du har inte den blekaste aningen om vad som händer men du får reda på lite med tiden. Slutet spårade ur lite men de flesta som gillade HL1 har förträngt det.

Doom3 är mycker mer som HL1 med skillnaden att karln också är soldat så det är hans plikt att göra vad han kan för att bekämpa fienden så han kan inte bara sticka som Gordon. Alla PDA:er som ligger omkring ger spelet lite bakgrundsstory utan att ta bort känslan att alla faktiskt är döda.

Man följer ju efter Alyx för att hon räddar en i början, knappast omotiverat att följa efter, vart ska man annars ta vägen? Varken Gordon eller en själv vet ju vad som händer eller varför man är där, det är ju en del av grejen. Man har inget minne av vad som hänt sedan den där sista tågresan med G-man.
Man måste klura ut en del hål själv för att förstå handlingen i HL2 men att kalla den värdelös tycker jag i vilket fall som helst att ta i lite för mycket
Slutet var snyggt, spännande och "mystiskt", jag älskade det, jag satt en stund efter och funderade på dom svar jag fått och nya frågor som dykt upp. Jag älskar slutet.

Heh, det kanske "spårade ur" lite på slutet av HL1 men jag gillade den biten också. "oväntat :rolleyes:" tänker du nu :D, men det gjorde jag, tyckte det var spännande.

Jag förstog att du skulle försvara Doom 3 lite då jag sett att du gillar det, jag ser inget fel på D3´s story så det säger jag inget om, förutom att jag gillar HL2´s mer :). Eller vafan jag kan inte låta bli.

"Doom3 är mycker mer som HL1 med skillnaden att karln också är soldat så det är hans plikt att göra vad han kan för att bekämpa fienden så han kan inte bara sticka som Gordon."
Du kommer tydligen inte ihåg storyn från HL1 så mycket antar jag... Utan att rabbla upp alltihop: Gordon sticker inte bara därifrån, han försöker ta sig till ytan för att skaffa hjälp.

Bah, skitsamma, jag säger det: jag tror att du inte gillar HL för att du inte förstog handlingen riktigt och folk bashade ditt kära Doom 3 i onödan och sa att Half-Life är/var/kommer att bli bättre. Själv tycker jag dom inte borde jämföras egentligen då dom är 2 olika kategorier.

No offence intended whatsoever mr.Moderator sir!
(om inlägget blev alltför konstigt så är det för att klockan är mycket och det tog år-och-dar för mig att skriva det...:))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fungus
Man följer ju efter Alyx för att hon räddar en i början, knappast omotiverat att följa efter, vart ska man annars ta vägen? Varken Gordon eller en själv vet ju vad som händer eller varför man är där, det är ju en del av grejen. Man har inget minne av vad som hänt sedan den där sista tågresan med G-man.
Man måste klura ut en del hål själv för att förstå handlingen i HL2 men att kalla den värdelös tycker jag i vilket fall som helst att ta i lite för mycket
Slutet var snyggt, spännande och "mystiskt", jag älskade det, jag satt en stund efter och funderade på dom svar jag fått och nya frågor som dykt upp. Jag älskar slutet.

Heh, det kanske "spårade ur" lite på slutet av HL1 men jag gillade den biten också. "oväntat :rolleyes:" tänker du nu :D, men det gjorde jag, tyckte det var spännande.

Jag förstog att du skulle försvara Doom 3 lite då jag sett att du gillar det, jag ser inget fel på D3´s story så det säger jag inget om, förutom att jag gillar HL2´s mer :). Eller vafan jag kan inte låta bli.

"Doom3 är mycker mer som HL1 med skillnaden att karln också är soldat så det är hans plikt att göra vad han kan för att bekämpa fienden så han kan inte bara sticka som Gordon."
Du kommer tydligen inte ihåg storyn från HL1 så mycket antar jag... Utan att rabbla upp alltihop: Gordon sticker inte bara därifrån, han försöker ta sig till ytan för att skaffa hjälp.

Bah, skitsamma, jag säger det: jag tror att du inte gillar HL för att du inte förstog handlingen riktigt och folk bashade ditt kära Doom 3 i onödan och sa att Half-Life är/var/kommer att bli bättre. Själv tycker jag dom inte borde jämföras egentligen då dom är 2 olika kategorier.

No offence intended whatsoever mr.Moderator sir!
(om inlägget blev alltför konstigt så är det för att klockan är mycket och det tog år-och-dar för mig att skriva det...:))

Egentligen så har du sagt som redan har sagts fast du sammanställer i ett littet längre inlägg. Onödigt skrivet fast du får väl en klapp på axeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Nu var det ju HL2 mot Doom 3 som gällde, klart det inte finns några andra alternativ. Även om du gillade nåt annat spel bättre så gillade du väl nåt av HL2 och Doom 3 bäst?

Jag trodde att HL2 skulle piska Doom 3 och allt annat i spelsammanhang hittills, och så blev det

du missupfattade mig, orkade itne skriva båda aternativen, vad jag menade var att jag tråde båda skulel vara lika bra men HL/DOOM var bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.