Permalänk
Medlem

FPS... hz

Har uppdateringfrekvensen något att göra med fps ? Jag har alltid trott att man kan ha hur hög fps som hels bara att en skärm kanske inte kan visa uppdateringarna så ofta. Har Hz inställningen man har skärmen på något att göra med den fps man får??

Permalänk
Medlem

Ofta så är VSync påslaget vilket gör att för varje frame så väntar grafikkortet in början på nästa uppritning av bildskärmen innan den fortsätter. Om så är fallet så kommer du inte få högre fps än vad bildskärmen har för uppdateringsfrekvens.

Är det däremot avslaget så är de helt oberoende av varandra, dock så kan skärmen inte rita ut alla nya bilder, vilket du nämnde.

Permalänk
Medlem

Hz= hur ofta skärmen "blinkar" och visar en bild.
FPS = hur ofta grafikortet sänder en bild till skärmen.
V-synk på = HZ och FPS synkroniseras.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är v-synk på som standard med ati kort ? Jag har en gammal hp skärm som jag kör i 75 hz och jag har haft över 300 fps i 3dmark 01 fast 3dmark ändra kanske inställningarna själv.

får ta och kolla upp det där fast egentligen tjänar man ju ingenting på att stänga av v-synken om man inte benhmarkar.
Hur är det med platta skärmar då dom uppdateras ju inte på samma sätt som crt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
Är v-synk på som standard med ati kort ? Jag har en gammal hp skärm som jag kör i 75 hz och jag har haft över 300 fps i 3dmark 01 fast 3dmark ändra kanske inställningarna själv.

får ta och kolla upp det där fast egentligen tjänar man ju ingenting på att stänga av v-synken om man inte benhmarkar.
Hur är det med platta skärmar då dom uppdateras ju inte på samma sätt som crt?

3dmark stänger av VSync vanligtvis, antar jag. Iaf så var det avstängt på den datorn med hpskärmen.

Kör du TFT-skärmen analogt så kommer det kunna uppstå tearing i vilket fall som helst då den helt plötsligt då den skickar iväg bilden byter bild och fortsätter på en annan bild.