dvdbrännande, vob-filer och annat kul

Permalänk
Medlem

dvdbrännande, vob-filer och annat kul

Jag har försökt bränna mig en dvdskiva för att kunna se en avi-fil i min vanliga dvdspelare. Dvdspelaren vill dock inte veta av dvdskivan. Jag är osäker på om resultatet av bränningsprocessen har blivit rätt - ska dvdskivan innehålla ett par vob-filer och ett par ifo och bup-filer?

Permalänk
Medlem

Filerna ska ligga i en mapp dom heter VIDEO_TS. Det ska också finnas en tom mapp på sidan om som heter AUDIO_TS. Annars verkar det riktigt, vob ifo och bup brukar det bli.

Permalänk
Medlem

VIDEO_TS mappen finns, men inte AUDIO_TS. Om den ändå ska vara tom så kanske den kan utelämnas? Undrar varför min DVD-spelare i så fall inte vill köra skivan. Jag har (utan att fundera närmare på saken) utgått från att alla dvdspelare kan köra DVD- R/RW skivor, men så kanske det inte är. På spelaren står det: "DVD . CD . CD-R/RW . MP3 . JPEG - PLAYER", det står alltså inte specifikt DVD-R/RW på det sätt det gör för CD. Dags att börja svära och slå på väggen?

edit: Och nu har fått bekräftat att den inte kan spela DVD-R/RW. (Inte för att jag hade mycket tvivel innan.) Helvete då.

Permalänk
Medlem

Vissa spelare lär ska behöva den tomma AUDIO_TS mappen för att känna igen skivan men oftast så går det bra utan den. Den tar ju inte mycket plats så jag brukar alltid lägga in den ändå för säkerhets skull.

Den kanske funkar med DVD+R med booktype satt till DVD-ROM? Om din brännare stödjer detta kan det vara värt att prova. Om det var en RW skiva du testade så prova med en R istället eller tvärtom. Min gamla DVD-spelare klarade t.ex. enbart DVD-R av god kvalitet, medans DVD-RW och DVD+R inte funkade. Kan även vara värt att prova några olika skivmärken med olika dye på.

Annars kostar det inte jättemycket att köpa en ny DVD-spelare som funkar bättre med dina skivor.

Permalänk
Medlem

Vill helst köra RW för att kunna använda samma skiva till nya saker. Har beslutat mig för att köpa en ny billig DVD med stöd för R/RW-+. Lutar just nu åt en Denver DVD526 på Siba för 499:-. Förmodligen inte bästa dvd:n i stan, men den duger nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XY
Vill helst köra RW för att kunna använda samma skiva till nya saker. Har beslutat mig för att köpa en ny billig DVD med stöd för R/RW-+. Lutar just nu åt en Denver DVD526 på Siba för 499:-. Förmodligen inte bästa dvd:n i stan, men den duger nog.

Klarar Denver DVD526 Divx då?

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Klarar Denver DVD526 Divx då?

Nej. Det finns en annan Denver som kostar 649 (DVD228 divx) som har det. Behöver jag divx?

edit: Jag utgick från att den dyrare Denvern hade divx eftersom divx ingår i namnet, men det nämns inte i listan över spelbara format. Däremot nämns MPEG-4. Vad har divx för relation till MPEG-4 egentligen? Och om jag har förstått det rätt kan man spela en del typer av avi-filer om man har en divx-dvd, och då är frågan hur vanligt det är att avi-filerna är av just den typen.

Tack för all hjälp, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XY
Nej. Det finns en annan Denver som kostar 649 (DVD228 divx) som har det. Behöver jag divx?

edit: Jag utgick från att den dyrare Denvern hade divx eftersom divx ingår i namnet, men det nämns inte i listan över spelbara format. Däremot nämns MPEG-4. Vad har divx för relation till MPEG-4 egentligen? Och om jag har förstått det rätt kan man spela en del typer av avi-filer om man har en divx-dvd, och då är frågan hur vanligt det är att avi-filerna är av just den typen.

Tack för all hjälp, för övrigt.

Jo du behöver en Divx spelare:)

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Jo du behöver en Divx spelare:)

Verkar som om det blir det. Lutar just nu åt en Centrum Gemini 340 för 699:- från netonnet. (Siba har senaste dygnet ändrat pris på sin divx Denver till 799:-, eller om jag såg fel igår.)

Permalänk

Nej du behöver ingen divx-spelare.

Tolkat från ditt första inlägg så har du konverterat din .avi till dvd-formatet (.vob o.s.v.) och behöver således ingen divx-spelare.

Men det kanske är lika bra att köpa en som klarar divx om du ändå inte tänkt köpa någon dyr. 699:- är ett bra pris för centrum-spelaren.

Permalänk
Medlem

Det är strängt taget inte nödvändigt med div-x för mina ändamål, men det är rätt trevligt att slippa avi->dvd konverteringen. (Vilket iofs inte är helt säkert att jag gör, beroende på avi-typ, men enligt ett flertal vittnesmål klarar Gemini 340 många avi, inklusive ofta xvid.)