Zalman TNN500AF testat

Permalänk
Melding Plague

Zalman TNN500AF testat

<font style="font-size: 10pt"><b>Zalman TNN500AF testat</b></font> <small class="small">onsdag 15 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi rapporterade i måndags om Zalmans kommande specialchassi TNN500AF. Sajten <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/zalman-tnn500a..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> har idag publicerat en recension på detta chassi. Med uppdaterade tillbehör, optimerade lösningar för kylning av processor och grafikkort och några små ändringar på själva chassit verkar det har gjort ett bra intryck på Tim Tscheblockov som har skrivit recensionen.
<br />
<br />De använde sig av ett Asus-moderkort och en 3,2 gigahertz Pentium 4 och satte fast externa temperatursensorer lite överallt i chassit för att mäta temperaturen på det helt passiva chassit. Resultaten var mycket goda, även fast moderkortets MOSFETS blev rätt varma vid hög belastning. Zalman har helt klart en imponerande kylningslösning som fungerar med de flesta datorsystem helt passivt - använder man det allra senaste krävs en 120-millimetersfläkt på lågt varv för att hålla temperaturerna nere.
<br />
<br />"<I>The new system case from Zalman, the TNN500AF model, beats its precursor, the TNN500A, in every respect. The new system is more efficient, functional and easier to assemble and use. The exterior of the new case hasn’t changed much, but the minor retouching of the front and rear panels have certainly added some more beauty to it.</I>"
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/zalman-tnn500a..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>. Zalman TNN500AF skall dyka upp i Sverige i slutet på januari nästa år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till er som tipsade!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att de inte nämner hur mycket hårddiskarna i chassit.

Tycker att zalman borde ha isolerade hårddiskplatser med kylníng för dem för det svåraste att kyla tyst i datorn är ju (enligt mig) nätagget och hårddiskarna. Nätagget kan man köpa passivt om man har pengar (och funderar man på ett sånt här chassi så har man pengar till ett passivt nätagg).

Men hårddiskarna är inte alls särskilt lätta att ljuddämpa och samtidigt kyla ner. Främst när man har flera hårddiskar men även när det bara sitter en hårddisk i datorn.

Ett sätt att lösa det på vore ju att använda zamlans nuvarande HDD kylning men sätta en fläns som på heatpipsen (hur mycket nytta gör heatpipsen nu egentligen?) och sen ljudisolera på undersidan, översidan (under heatpipsen) och på de båda ändrana. På sidorna sitter det ju tjocka metallblock på. Borde bli tystare i alla fall tror inte att värmen skulle påverkas så mycket.

Permalänk
Medlem

FIIIINT, ETT SÅNT SKALL JAG HA TILL MIN NYA DATOR, oavsett vad det kostar , så underbart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
FIIIINT, ETT SÅNT SKALL JAG HA TILL MIN NYA DATOR, oavsett vad det kostar , så underbart

Kanske lite väl mycket att lägga ut 10 k på ett chassi. men ser väldigt bra ut. men inte värt sina kr.

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Hedersmedlem

Zalman TNN500AF, ljudlöst chassi v.4 9995 kr
Sicket överpris, Mycke billigare med vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Mellan 2500-3000:- är vad detta chassi är värt enligt mig. Inte 9995:-

Permalänk
Medlem

kul med 130c varma mosfets.

Permalänk
Medlem

übercase snygg High Tech-look och tystnad är två killerfeatures som räcker för mig, priset lär däremot vara mycket mindre rolig läsning.

Och så verkar det stå klart att helt tyst blir det inte, någon form av luftflöde måste man ändå ha, men det blir åtminstone tystare än det mesta så varför gnälla ?

edit. såg ovan, 10k, rent löjligt dyrt för en privatperson. Nån slags maxgräns kan man kanske dra vid 4-5000 eftersom folk glatt slänger ut det för ett grafikkort. Däremot, för en PC-baserad ljudstudio tex är inte priset något problem och tystnaden lär vara efterlängtad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

tja, fet låda

men vem har råd ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

onödig grej helt enkelt..
inte skoj att bära denna sak upp för trappor på datalan eller om man ska ta den till en kompis..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

onödig grej helt enkelt..
inte skoj att bära denna sak upp för trappor på datalan eller om man ska ta den till en kompis..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Thats a big baby! Nee, 10000pix skulle jag aldrig tänka mig lägga ut för den där.
Vore det halva summan av det priset sååå vem vet

Tuff låda hur som helst. Skulle dock vilja se att man kan byta ut PSUn.
Skulle vilja ha i ett Antec Phantom ifall man fixade en sån dunderklump.

Permalänk
Medlem

snyggt? hitech-look? ser ju ut som valfri industrimaskin... men tja vissa kanske gillar det.

Visa signatur

Pentium Northwood 4 2.4C @ 3.1 Ghz + Arctic Cooling Super Silent 4 TC CPU cooler, MSI 865PE Neo 2-LS + Zalman NB47J heatsink, Arctic Cooling Silentium T1 chassi, 2x 256 MB OCZ pc-3500 Basic Series (SPD), Seagate Barracuda 7200, SATA 120 GB , Leadtek 6600GT + Zalman VF700-Cu, Soundblaster Live!, ViewSonic VP171S, NEC DVD-RW

Permalänk
Medlem

det är ju enbart en "tuff-faktor" på detta påhitt, därmed håller jag med er andra om att man kan inte sätta så högt pris, kan omöjligt kosta så pass mkt i tillverkning att man sätter ett sånt pris utefter vanliga föreskrifter...

Visa signatur

Thunderbird 1400mhz | Abit kr7A-RAID | 512mb PC2700 | 9700pro med Zalman ZM80C-HP

Permalänk
Medlem

Denna lådan visade dem ju upp på Dreamhack Winter 03.. dvs strax över 1år sedan, lite konstigt att de dröjt så länge för dem att släppa ut den på marknaden.

Tycker om iden, dock inte priset samt att bara burken vägde 25 eller 30kg om jag inte misminner mig, dvs ingen landator med mina armar iaf :/

Bar min 21" skärm på 35kg ca 400meter (från minibussen till min dh plats) och det ska jag säg er, det tänker jag aldrig göra om, den ska aldrig med på lan mer

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på detta och TNN500A?
Ser inte så stora skillnader!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Denna lådan visade dem ju upp på Dreamhack Winter 03.. dvs strax över 1år sedan, lite konstigt att de dröjt så länge för dem att släppa ut den på marknaden.

Var det verkligen den nya versionen? Tvivlar på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad är skillnaden på detta och TNN500A?
Ser inte så stora skillnader!

Finns en länk till en PDF i den här nyheten som visar vad som är nytt:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=382182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Vad är skillnaden på detta och TNN500A?
Ser inte så stora skillnader!

stöd för dubbla processorer på den senaste?

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)