Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

1) y = 0 <=> -5t^2 + 800t = 0 <=> t(-5t + 800) = 0, så antingen är t = 0 eller så är -5t + 800 = 0, dvs t = 800/5 = 160 s.

2) Vi får en maxpunkt när y'(t) = 0, dvs då 2(-5t) + 800 = 0, alltså vid t = 80 s.

Permalänk
Medlem

Logik

Hej!

Jag har försökt lösa ett problem ett bra tag men utan större framgång och undrar nu om det kanske kan vara så att någon här kan hjälpa mig.
Problemet är ett bevis i FOL och det utföres nog lättast med programmet Fitch.

Man har följande premiss:
(3orna skall föreställa existentiella kvantifierare och det enda A't en universell kvantifierare)

3x 3y (Cube(x) /\ Cube(y) /\ x != y /\ Az (Cube(z) => (z = x \/ z = y)))

och följande slutsats:

3x 3y (Cube(x) /\ Cube(y) /\ x != y) /\ Ax Ay Az ((Cube(x) /\ Cube(y) /\ Cube(z)) => (x = y \/ x = z \/ y = z))

Förövrigt rör det sig om uppgift 14.13 i boken Language Proof And Logic.

Kom att tänka på en sak till, en annan uppgift som jag brottats med ett bra tag, nämligen översättningen av 2 olika meningar till FOL (två av meningarna (6, 9) i uppgift 11.21).

Den första (6) lyder som följer:
No one gave Claire a pet this Morning. (Asume that "this morning" simply means before 12:00.)
Min (inte korrekta) lösning är:
3t (t < 12:00 => !3x Ay(Gave(x,y,t) & Pet(y)))

och den andra (9):
Max fed all of his pets before Claire fed any of her pets.
Och den andra lika felaktiga lösningen är:
3t 3v 3y 3x (Owned(max,y,t) & Pet(y) & Fed(max,y,t) & Owned(claire,x,v) & Pet(x) & Fed(claire,x,v) & v < t)

Jag vore väldigt tacksam för all hjälp, främst men det första problemet, men även förslag till lösningar av det andra mottages glatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gannon
1)
y = -5t^2 + 800t = 0 <=> t^2 - 160t = 0 => t = 160 och t = 0

2)
y' = -10t + 800 = 0 <=> t = 80

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
1) y = 0 <=> -5t^2 + 800t = 0 <=> t(-5t + 800) = 0, så antingen är t = 0 eller så är -5t + 800 = 0, dvs t = 800/5 = 160 s.

2) Vi får en maxpunkt när y'(t) = 0, dvs då 2(-5t) + 800 = 0, alltså vid t = 80 s.

Vid 80s är raketen som högst, men hur högt blir det?

y = -10t^2 +800t = 0 när t = 80

då har den väl inte rört sig alls egentligen, eftersom y(höjd över marken) = 0 ? eller är jag ute och cyklar..

- EDIT -

Okej! Nu fattar jag!

t = 80

y = -5*(80^2) + 800*80 = 32000
y = 32000

raketen når 32km höjd

Tack så mkt för hjälpen! Återkommer med klurigare tal senare, count on it

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk

Va? Vad har y = t med det här att göra?

Raketen når sitt maxläge när t = 80 sekunder. Exakt hur högt den har kommit då är hittills inte nämnts (men det är enkelt att räkna ut, bara att ta y(80)).

Okej, nu ändrade du.

Citat:

Vid 80s är raketen som högst, men hur högt blir det?

y = -10t^2 +800t = 0 när t = 80

då har den väl inte rört sig alls egentligen, eftersom y(höjd över marken) = 0 ? eller är jag ute och cyklar..

Vart fick du y = -10t^2 + 800t ifrån? Ser ut som nån ohelig blandning av y = -5t^2 + 800t och y' = -10t + 800. Vet du vad derivata är för nåt?

Höjden över marken vid t = 80 s blir iaf -5(80)^2 + 800(80) = 32000 m (om man nu använder funktionen y som den gavs i originalinlägget).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Va? Vad har y = t med det här att göra?

Raketen når sitt maxläge när t = 80 sekunder. Exakt hur högt den har kommit då är hittills inte nämnts (men det är enkelt att räkna ut, bara att ta y(80)).

Okej, nu ändrade du.

Vart fick du y = -10t^2 + 800t ifrån? Ser ut som nån ohelig blandning av y = -5t^2 + 800t och y' = -10t + 800. Vet du vad derivata är för nåt?

Höjden över marken vid t = 80 s blir iaf -5(80)^2 + 800(80) = 32000 m (om man nu använder funktionen y som den gavs i originalinlägget).

Ja jag behövde bara få i mig mitt käk så fattade jag, löste den faktiskt innan jag såg ditt senaste inlägg *puhh* lite av hedern i behåll iaf

Jag tror vi ska gå igenom derivata efter jullovet, började precis med MaC

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp här, med ett steg ur en härledning.
Så här ser de 3 stegen ut där jag inte hänger med:
1.) √((∆x)^2+( f ’ (x*)(∆x))^2) =
2.) √(1+ (f ’(x*))^2 )* √ (∆x)^2 =
3.) √(1+ (f ’ (x*))^2) * (∆x).
Hur går man från steg 1 till steg 2, kan förstå hur man löser ut enna ∆x men inte att man får 1 etta helt plötsligt. (Det står även att (∆x>0) i texten)

Hemskt tacksam för alla svar.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
Behöver lite hjälp här, med ett steg ur en härledning.
Så här ser de 3 stegen ut där jag inte hänger med:
1.) √((∆x)^2+( f ’ (x*)(∆x))^2) =
2.) √(1+ (f ’(x*))^2 )* √ (∆x)^2 =
3.) √(1+ (f ’ (x*))^2) * (∆x).
Hur går man från steg 1 till steg 2, kan förstå hur man löser ut enna ∆x men inte att man får 1 etta helt plötsligt. (Det står även att (∆x>0) i texten)

Hemskt tacksam för alla svar.

Man använder det att sqrt(a + ab) = sqrt((1 + b) a) = sqrt(1+b)*sqrt(a)
Du ser säkert vad a och b motsvarar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret
Jag får det dock inte att fungera riktigt när det är:
sqrt( (a^2) + (ab)^2 )

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muscle
Tack för svaret
Jag får det dock inte att fungera riktigt när det är:
sqrt( (a^2) + (ab)^2 )

Lite hjälp på vägen.
sqrt((a^2) + (ab)^2) = sqrt(a^2 + a^2*b^2) = sqrt(a^2(1+b^2)) = sqrt(a^2)*sqrt(1+b^2)

Visa signatur

Scud: The other day, in the park, I was wondering why frisbees look bigger and bigger as they get closer to you
Scud: And then it hit me

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mkt! Båda 2.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Laplaceoperation i polära koord.

tjoflöjt!

sitter och försöker härleda Laplaceoperatorn i polära koordinater mha kedjeregeln.

d betecknar partiell derivata. ( ex. d/dx = partiell derivata map x)
d2/dx2 betecknar andra ordningens partiella derivata map x
d2/dxdt betecknar andra ordningens partiella map x, map t.
t betecknar theta

kedjeregeln ger:

d/dx = dr/dx d/dr + dt/dx d/dt (1)

d/dy = dr/dy d/dr + dt/dy d/dt (2)

från koordinatbytet/omvandlingarna:

x = r cos t
y = r sin t

r^2 = x^2 + y^2
tan t = y/x

härleder jag formlerna

dr/dx = cos t

dt/dx = - sin t / r

dr/dy = sin t

dt/dy = cos t / r

detta instoppat i (1),(2) ger:

d/dx = (cos t) d/dr - (sin t)/r d/dt

d/dy = (sin t) d/dr + (cos t)/r d/dt

nu är frågan hur jag skapar d2/dx2 samt d2/dy2 utifrån detta.

någon som har tips?

edit1:
kom på att produktregeln är bra att använda, och har nu fixat d2/dx2 samt d2/dy2

nu undrar jag om någon vet vad k:et i Helmholtz ekvation står för, hoppas att någon kan svara.

Permalänk

Uppgift:
Tomten Kalle är på puben igen och idag blir han serverad en drink i ett glas som har formen av en halv sfär (radie 5cm) på en ihålig hög fot. Den elake borringengören Pelle har emellertid saboterat glaset genom att borra ett litet hål med radie 1/2 mm i glasets (sfärens) botten så att Kalles drink sakta läcker ut. Precis då Kalle blir serverad sitt fulla glas med hål i kommer Berit fram och bjuder upp honom på en kort dans som varar i 2 min.

(a) Hur mycket har Kalle kvar i glaset när han kommer tillbaka?

(b) Hur lång tid tar det innan glaset är tomt?

Ledning: Enligt Torricellis lag är vätskevolymen som rinner ut ur ett hål på botten av en behållare per tidsenhet a*Sqrt[gy], där a är hålets area, g tyngdaccelerationen och y vätskeytans höjd över hålet. Om en svår ekvation uppkommer i (a) får denna lösas numeriskt.

Vad jag kommit fram till:
Det jag skälv har kommit fram till är att vätskevolymen är Integral[Pi*Sqrt[5^2-x^2]dx] mellan 5 och x och höjden på vätskan i glaset är 5-x, hålets area är Pi*0,05^2 och insättning i torricellinis lag ger Pi*0,05^2*Sqrt[10(5-x)].

Nu har jag dock endast det riktiga problemet kvar och det är att ställa upp en diff-ekvation och om jag får hjälp med den så har jag inga problem att beräkna den själv. Min lärare har även tippsat om att det skulle bli en "grisig" 5-tegrads ekvation när man har beräknat diff-ekvationen om det kan hjälpa nått.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

lim x->1 (e^x - e^1)/(x - 1)
Hur löser man den?!
Svaret ska bli e^1.
Även denna: lim x-> oändligheten roten ur (x^2 +x) -x
där ska svaret bli 1/2.
det som står efter parantesen ska inte vara med under rotstrecket.
får inte till det. Snälla hjälp mig! Har hållt på med dessa två uppgifter hur länge som helst nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madfreak
lim x->1 (e^x - e^1)/(x - 1)
Hur löser man den?!
Svaret ska bli e^1.

L'hospitals regel: derivera täljare och nämnare var för sig och sätt in x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madfreak
lim x->1 (e^x - e^1)/(x - 1)
Hur löser man den?!
Svaret ska bli e^1.
Även denna: lim x-> oändligheten roten ur (x^2 +x) -x
där ska svaret bli 1/2.
det som står efter parantesen ska inte vara med under rotstrecket.
får inte till det. Snälla hjälp mig! Har hållt på med dessa två uppgifter hur länge som helst nu.

På första kan du låta y = x - 1, då har du att y -> 0
(e^(y+1) - e^1) / y = e^1 * (e^y - 1)/y -> e^1 * 1, y -> 0, standardgränsvärde

I såna här gränsvärden förlänger du med konjugatet, sqrt(x^2 + x) + x
(sqrt(x^2 + x) - x)*(sqrt(x^2 + x) + x)/(sqrt(x^2 + x) + x) = (x^2 + x - x^2)/(sqrt(x^2 + x) + x) = 1/(sqrt(1 + 1/x) + 1) -> 1/2

Permalänk

någon som kan hjälpa mig med : (a^2)+(a+3)^2=49 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindcircus
någon som kan hjälpa mig med : (a^2)+(a+3)^2=49 ?

a^2 + a^2 + 6a + 9 = 49
2a^2 + 6a -40 = 0

a^2 + 3a - 20 = 0
(a+3/2)^2 - 9/4 - 80/4 = 0

(a+3/2)^2 = 89/4
a+3/2 = +- sqrt(89/4)

a = -3/2 +- 1/2 * sqrt(89)

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med en ekvation;

z^4 - 2z^3 + 12z^2 - 14z + 35 = 0

Det finns en rot med realdelen 1

Jag har satt z1 = 1 + ki, och z2 = 1 - ki (konjugatet).

(z-(1+ki)) och (z-(1-ki)) är alltså faktorer. Men när jag kör polynomdivision går det inte jämnt upp, ska det inte göra det? Får inte rätt på det Någon som försöka hjälpa mig?

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning har jag fått för mig att om funktioner inte är kontinuerliga så är de inte funktioner, utan relationer. Dock har vi nu definierat funktioner lite mer rigoröst, och denna uppfattning verkar vara helt inkorrekt. Stämmer det?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Behöver hjälp med en ekvation;

z^4 - 2z^3 + 12z^2 - 14z + 35 = 0

Det finns en rot med realdelen 1

Jag har satt z1 = 1 + ki, och z2 = 1 - ki (konjugatet).

(z-(1+ki)) och (z-(1-ki)) är alltså faktorer. Men när jag kör polynomdivision går det inte jämnt upp, ska det inte göra det? Får inte rätt på det Någon som försöka hjälpa mig?

Vart får du K:na ifråån?

äh, det var inge..

Permalänk
Citat:

Av någon anledning har jag fått för mig att om funktioner inte är kontinuerliga så är de inte funktioner, utan relationer. Dock har vi nu definierat funktioner lite mer rigoröst, och denna uppfattning verkar vara helt inkorrekt. Stämmer det?

Den är totalt inkorrekt ja. Man kan ju ha funktioner mellan mängder där man inte ens har definierat en norm, och då blir det ju svårt att prata om kontinuitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Behöver hjälp med en ekvation;

z^4 - 2z^3 + 12z^2 - 14z + 35 = 0

Det finns en rot med realdelen 1

Jag har satt z1 = 1 + ki, och z2 = 1 - ki (konjugatet).

(z-(1+ki)) och (z-(1-ki)) är alltså faktorer. Men när jag kör polynomdivision går det inte jämnt upp, ska det inte göra det? Får inte rätt på det Någon som försöka hjälpa mig?

Börja med:
(1+ki)(1-ki) = 1 + k^2

Nu ska 35/(1+k^2) vara ett heltal (till ett polynom av grad fyra med konstanttermen C så är är det så att röttern z1*z2*z3*z4=C)... vilket är ekvivalent med att finna något av följande:

(1) 1 + k^2 = 1
(2) 1 + k^2 = -1
(3) 1 + k^2 = 5
(4) 1 + k^2 = -5
(5) 1 + k^2 = 7
(6) 1 + k^2 = -7

Eftersom k är reellt så kan det inte vara någon av (2), (4) eller (6). Vidare så kan det inte vara (1) eftersom det ger att 1 är en rot till ekvationen vilket det är, det enda värdena på k som kan finnas är alltså:

(3) 1 + k^2 = 5
(5) 1 + k^2 = 7

(3) ger att k=2 och (5) ger k=sqrt(6). Prövning ger då att k=2 uppfyller detta ...

Då är två rötter:
z1 = 1 + 2i
z2 = 1 - 2i

Eftersom polynomet är delbart med (z - 1 - 2i) och (z - 1 + 2i) så är det delbart med (z - 1 - 2i)(z - 1 + 2i) vilket ger ett andragradspolynom.

Ja, det finns enklare lösningar än denna

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Heh. Är det inte mycket lättare att säga att f(1 + ki) = 0 ? Det är bara att lösa ut k

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Den är totalt inkorrekt ja. Man kan ju ha funktioner mellan mängder där man inte ens har definierat en norm, och då blir det ju svårt att prata om kontinuitet.

Totalt inkorrekt är det ju inte, beror på hur han har lärt sig saken. Självklart en definitionsfråga. Det finns dessutom en mycket mer generell notion av kontinuitet ur både algebraisk och topologisk synpunkt.

Permalänk
Medlem

Vi ska definera Chi2 värdet på en uppsats gällande statistikdelen. Jag har ingen som helst aning om vad Chi2 är eller hur man definerar/skriver det.

helst skulle jag vilja lösa det själv. Så om någon bara skulle kunna förklara vad det är, samt vad man behöver för att lösa problemet så skulle jag vara tacksam :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Vi ska definera Chi2 värdet på en uppsats gällande statistikdelen. Jag har ingen som helst aning om vad Chi2 är eller hur man definerar/skriver det.

helst skulle jag vilja lösa det själv. Så om någon bara skulle kunna förklara vad det är, samt vad man behöver för att lösa problemet så skulle jag vara tacksam :).

http://mathworld.wolfram.com/Chi-SquaredDistribution.html

Permalänk
Medlem

tack så mycket :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp svinfort, har prov imorgon

Gökböle Chickens is trying to determine what price to charge for football tickets. At a priec of 10 kr per ticket, they average 700 people per game. For every increase of 1 kr, they lose 40 people on average. Every person at the game spends an average of 1.50kr on coffee and hot dogs.

a) What price per ticket should be charged in order to maximize revenue?
b) How many people will attend at that price?

revenue = förtjänst/vinst

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

n = antal besäkare
X = biljetpris
Y = intäckt (inte samma sak som vinst, men du har redan blandat så jag ger)

n = 700-(X-10)*40, Om biljetten kostar 9 kommer det 740 då?
Y = (X+1.5)*n

Sedan är det bara att söka maxpunkten på Y med derivering.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

Jag skulle behöva hjälp med att lösa ett ekv.sys. som jag får av en elektronikuppgift som inte verkar vara alltför lätt. R1 och C2 ska vara variabla i uppgiften och det gäller en effektanpassning som ger ett jobbigt system och jag skulle vara evigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med att lösa detta (förslagsvis med matlab)

(R1(K1^2+K2^2) + R1^2(2MK1K2+K1))/((K1+R1(1-MK2-wC2K2))^2+(K2+R1(MK1+wK1C2))^2) = 100/SQRT(2)

(MR1^2(K2^2-K1^2) + R1^2(K2-wC2(K1^2+K2^2)))/((K1+R1(1-MK2-wK2C2))^2+(K2+R1(MK1+wK1C2)) ^2) = -100/SQRT(2)

w=1000
C1=3.5*10^(-6)
L1=0.97
R2=6.5
C3=0.12*10^(-3)
M=wC1/(1-w^2C1L1)
K1=-100*R2/(1+w^2C3^2R2^2)
K2=100wC3R2^2/(1+w^2C3^2R2^2)

För att förtydliga så är det alltså m.a.p. R1 och C2 som detta ekv.sys. ska lösas.

Jag vore som sagt väldigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med matlabberäkningen då jag själv har bristande kunskaper i matlab.
Tack på förhand.

Visa signatur

poff
borta