Permalänk
Medlem

Grymt skönt att läsa :)... Mycket bra!

Visa signatur

/Jeppe

Permalänk
Medlem
Citat:

De mest framgångsrika är ofta nördar ty det är deras hängivenhet som fört dem till toppen. Allt ifrån musikproducenter till vetenskapsmän, författare och professorer, filosofer och politiker, företagsledare och artister.

Samtliga utav dem största framgångsrika människorna i världen, genom hela människans historia har samma filosofi, nu borde Alma bli intresserad Dessa är Henry Ford, Andrew Carnegie, Bill Gates, Jim Rohn, Tomas A. Edison, Edwin C. Barnes, Dr Alexander Graham Bell, Arnold Swartzenegger m.fl. Dessa framgångsrika människor har enbart lyckats på grund utav att de har handlat efter denna filosofi. Det finns ingen och kommer aldrig att finnas en framgångsrik människa genom historien som lyckas utan filosofin.

Permalänk
Medlem

En bra o läsvärd artikel.
Jag tror många känner sig "träffade" av denna artikel, så även jag, men dock till viss del, okej, ja sitter ganska många timmar framför burken, men jag har även ett socialt liv
Finns nog många som känner en "trygghet" framför datorn, känner sig mer självsäkra framför den för att dom inte träffas irl.
Men jag tycker dock att man inte ska bli helt isolerad vid sin dator, de har även stor påverkan för framtiden... "riktiga" vänner är alltid bra att ha vad det än gäller.
PS. Ursäkta för ev. stavfel, har varit på kals.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet där
Guld värt ;-D

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Efter att ha skummat igenom lite...
Ähh.. vad dillar hon om för ensamhet?
Jag är en nörd. Tillbringat största delen av mitt liv vid burken och programmerat. Men ensam? Nej.
Jag har vänner på nätet, men även ett irl socialt liv. Går på fester, jobbar, träffar folk.
Hon har iaf en lite felaktig syn på att alla som har datorer som huvudsysselsättning inte träffar någon alls.

Exakt min tanke...

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [icehole]

Du kommer kanske av misstag att hamna på en svenskalektion där du lär dig att skriva svenska?

Permalänk
Medlem

"En datorentusiast är en social person och en skapande människa"

Nej, många nördar är inte allt för sociala, vet dock inte om alla i denna tråd är nördar
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37936...

Men väldigt många skapande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Inte särskilt bra, faktiskt.
Känns som ett, lyckat, försök att glorifiera den faktiska ensamhet och avsaknad av riktig socialkompetens som "Datornördarna" lider av.
Krönikan får folk att tro de är sociala när de, under pseudonym, t.ex. uttrycket sig på ett internetforum.
Men det faktum att det är stor skillnad på verkligheten och den virtuella världen kvarstår, faktisk ensamhet framför en dator kan inte ses som socialt.

Vad är denna sociala kompetens, enligt dig?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Användandet av "ty" i var och varannan mening får mig att tänka på kyrklig predikan.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad är denna sociala kompetens, enligt dig?

Förnekar du att den genomsnittliga datanörden har sämre social kompetens än de som inte sitter 5 timmar eller mer framför datorn - varje dag? Visst finns det undantag i båda kategorier, men av de människor jag träffat dagligen är datornördarna mer tillbakadragna, svårare att prata med och svårare att hitta på något roligt med (LAN och datorer undantaget).

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Jag undrar fortfarande vad "social kompetens" är för något. Jag kan också börja slänga ur mig begrep som jag anser att jag kan mäta, men eftersom ingen förstår vad jag avser så är det rätt meningslöst.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Som sagt: V'ldigt högtravande och predikande. Dessutom är det ingen som använder ordet ty nu för tiden.

Permalänk
Medlem

alla som är inne på sweclockers är ju en liten datornörd till och med jag

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Medlem

Jag håller med Potatisen. Visst datornördar är sociala personer - på nätet, men väldigt ofta väldigt tillbakadragna, i riktiga livet. Känner många som har massa vänner på nätet, som är mer eller mindre socialt inkompetenta på riktigt. Man kan förolämpa folk på nätet utan att någon blir arg, på ett sätt som man tex inte kan med alla på riktigt, vän eller ovän. En ny typ av social kompetens?

Permalänk
Medlem

kul med en annorlunda text på sweclockers. men det är tyvärr en väldigt ointressant text som stundtals är fånig och löjeväckande. den misslyckas med att väcka tankar eller fånga läsaren med intressanta resonemang. tror det kan bli bättre. men trots att jag inte fann texten så intressant så är det ett bra initiativ.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, objektiv inblick i en datorintresserads liv. Men lite för mycket "ty" som gör det en aning pretantiöst samt att slutsatsen var lite klen. Blev inte det "momentum" man hoppats på i början av läsningen.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuljin
Nej, jag har redan jobb på ett helt annat plan.. Tänkte mer att på att det är där du kommer hamna,

Jaså, var det SÅ du menade, jaha!

---

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många språkpoliser som är här och gnäller så är det ju lite underligt att språket ser ut som det gör ute i forumet. Bara en tanke...

Jag ser data mer som ett intresse bland andra än som en livsstil. Så jag känner mig inte så central i just den där artikeln. Utan att lägga ord i munnen på artikelförfattaren så undrar jag ändå om man verkligen måste ta personer som håller på med datorer i försvar och proklamera stolthet?

Av alla positiva kommentarer i diskussionstråden att döma så verkar det som att det inte var helt fel ändå.

Permalänk
Medlem

Är det samma Alma som stod och filmade bredvid mig på DH Summer 04?

Hur går det isf med den dokumetären?

Permalänk
Medlem

Synd att det bara är datornördar som kommer ta del av detta. Skriften har inte hjälpt någon, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

angående definitionen av social kompetens:
Vi lever våra liv mer och mer på nätet. Många tillbringar huvuddelen av sin vakna tid framför datorn.

Vad är då viktigast:
Att kunna hitta och träffa vänner IRL eller att kunna umgås i den virtuella verkligheten?

Bara en tankeställare

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Snyggt skrivet Alma!
Det där gjorde säkert sitt det i både föräldrar till datanördar och datornördana själva.

Bra jobbat!
*Aploderar*

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem

Bra skrivet... Folk har alltid och kommer alltid vara rädda och fientliga mot nya saker, men det går oftast över. Hatar när folk stämplar en som nörd fast dom inte förstår innebörden varken i själva ordet eller den här "underground" aktiviteten datorer i sej.

Håller inte med om allt, men överlag en bra krönika. keep up the good work!

Permalänk
Medlem

fan va fint alma snyggt skrivet

Permalänk
Medlem

Att jämställa vanligt informationsutbyte med ett socialt liv känns lite tveksamt. Ögonkontakt, närhet, kroppsspråk och att bara kunna föra ett vanligt samtal, några viktiga aspekter inom ett socialt liv som vilken lekman som helst kan känna igen, går inte att reproducera med den teknik vi har tillgång till idag. Själv upplever jag "informationsutbytet" mer som att hålla linjen öppen för en eventuell social relation.

Men som Alma skrev, det är inga sanningar hon skriver, utan en inblick ur hennes synvinkel, hur hon uppfattar datornördskulturen. Så man bör nog ta det mer som ett annat perspektiv om hur utomstående uppfattar vår kultur, då är det givet att det blir en del missuppfattningar.

Men bara för det ska man inte undvika en bra diskussion för det Bra krönika annars och väldigt bra skrivet.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Rätt trist och bullshitaktigt och efter 14 ty ville jag hugga någon i ansiktet. Ty sådan är jag.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

har inte läst allt så man kanske inte ska utrycka sig för mycket.

men vad det handlar om till stor del är ju att det är ett grymt beroende! som är svårt att bli av med.
man tänker ju att...ähh det sociala tjaffset kan vänta ett tag,det hinner man med sen
som allt annat,får man ingen daglig dos av internet då flippar man ju ur precis samma effekt som om man skulle sluta röka eller snusa.
jag vill nog påstå att dom flesta nördarna är missbrukare i någon form.
hade vissa nördar inte missbrukat datorn så kanske dom hade missbrukat nåt annat.

det som är mest skrämmande är ju dom som har familjer som sitter och håller på med datorn flera timmar om dagen.
där har dom ju ett ansvar att ta hand om familjen i första hand.

jag har varit på några LAN där vi har kört GPL(grandprix legends) och det är fasen grymt att se att det är fler som är lika tokiga i ett spel som en själv
alla "nördar" som jag känner och som var med på LANet är jäkligt trevliga typer.
trevligare folk får man nog leta efter tycker jag.

citatet: "lagom är bäst" stämmer bra även vad gäller dator användande.
har man bara det i tanken då blir själva nördandet också roligare OM man kombinerar det med andra grejor IRL.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remmus
Rätt trist och bullshitaktigt och efter 14 ty ville jag hugga någon i ansiktet. Ty sådan är jag.

jag får det bara till 4st "ty" men jag kanske är blind, eller så läser ni massor mellan raderna

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Inaktiv

Många som kommer med rent patetiska kommentarer, jag tycker det var bra skrivet. Hon skrev ju dessutom att det var hennes syn av det hela, inte att det nödvändigtvis ÄR så. Och kul med lite variation tycker jag också. Dom som inte vill läsa behöver inte läsa.