Permalänk
Medlem

Vet inte hur man byter topic

Speedtouch är trevliga modem, har inte sett någon av dem strula.
Visste du att du kan kolla hastigheten på länken genom att telnetta till modemet och skriva "adsl info" vid prompten? Har hört att det inte fungerar på telia-levererade speedtouch, men vet inte eftersom jag kör nokia själv.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ - xDSL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun

edit:
m0n0wall kör BSD, inte linux.
2004-09-19:
Uppdaterade infon om olika standarder och lade till lite bildtext.
2004-09-31:
Lade till om IMA vid ADSL2/2+.
Orckit-modem och andra leverantörer.
[/B]

Inte visste jag att du kunde resa framåt i tiden...

Det var bara det jag ville påpeka...

Permalänk
Medlem

Kan ju faktiskt ändra om det det där.

cfosspeed är ju inte gratis.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ah, det missade jag faktiskt när jag skrev detta, så jag tackar för påpekandet.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk

Vad är det för skillnad på modem som och bryggor, sådanna man får med BBB vdsl?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ben_Dover
Vad är det för skillnad på modem som och bryggor, sådanna man får med BBB vdsl?

I FAQ:n ska man inte ställa frågor, utan här ska det finnas svar till dom valnigaste frågorna.
Men... kan ju lika gärna svara när jag håller på.
Jag antar att du menar skillnaden på att ha modemet i router-mode och bridge-mode. Routern gör så att alla datorer i det interna nätverket delar på en ip som man får från sin ISP. Eftersom man får fler ip:n från BBB så är deras modem inställda på bridge-mode dvs modemet fungerar inte som router utan som switch (och givetvis modem)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet Ogun.
Värt att spikas

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

ADSL 1 ska klara 10Mbit enligt G.dmt standard, dock finns det så vitt jag vet ingen ISP i sverige som implementerar detta.

Vill du lägga till info om hur man kopplar telen för adsl i denna faq också?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Vad jag vet så är väll Thomson bland det bästa.. lite dyrare kanske?
Nokia ska vara bra för synken.. Bra värden osv..

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
ADSL 1 ska klara 10Mbit enligt G.dmt standard, dock finns det så vitt jag vet ingen ISP i sverige som implementerar detta.

Vill du lägga till info om hur man kopplar telen för adsl i denna faq också?

Det ska jag göra. Eller någon kanske har en länk till en bra sida om det?

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
Det ska jag göra. Eller någon kanske har en länk till en bra sida om det?

Är det det här du menar? http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja det är en del av det hela men jag tänkte mig hela sträckan från station via centralplintar till abb plint in i hus och fram till jack. Eftersom det är en sån meter fixering kan det vara bra att förklara hur det kan skilja ett par hundra meter tråd på olika par i samma kabel. Som överkurs så kan man ju ge sig in på dämpningen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Nja det är en del av det hela men jag tänkte mig hela sträckan från station via centralplintar till abb plint in i hus och fram till jack. Eftersom det är en sån meter fixering kan det vara bra att förklara hur det kan skilja ett par hundra meter tråd på olika par i samma kabel. Som överkurs så kan man ju ge sig in på dämpningen

Det tror jag nog att jag får överlåta åt någon annan tyvärr. Jag är bara en routerapa, och har ingen inblick i hur telekom fungerar på den sidan. Inte heller är analogteknik min starka sida, föredrar mina ettor och nollor jag

Ska dock pula ihop en sida om hur telefonjack skall vara kopplade, hur man hittar första osv.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan klargöra skillnaden mellan dom olika modulator standarderna; MMODE, G.DMT, G.LITE och T1413 och vilken som används när och var?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
Ingen som kan klargöra skillnaden mellan dom olika modulator standarderna; MMODE, G.DMT, G.LITE och T1413 och vilken som används när och var?

G.DMT är iaf den som används normalt sett om du har en ADSL tjänst. G.Lite ska visst vara som G.DMT bara att den behöver ingen splitter inkopplad, men då blir hastigheten rätt så väsentligt påverkad av det också... Jag tror också operatören måste stödja G.Lite, så det är inte bara att försöka ställa in modemet på G.Lite och köra utan splitter, eller jag har kanske fel?