XP och Firewire 1394???

Permalänk
Medlem

XP och Firewire 1394???

Tjo allihopa.

Jag har ett litet problem... Jag köpte nyligen en ny dator från Datorbutiken.com och när jag fick den i fredags slängde man ju genast in Xp och allt som jag trodde skulle behövas...

Men när jag skulle fixa firefox så märkte jag att inte internet fungerade... 5 sekunder senare upptäcker jag att inte heller nätverket fungerade...

Lite efterforskningar visade att istället för ett "vanligt" nätverkskort så satt under Nätverkskort något som heter "1394 Net Adapter" och den hörde tydligen ihop med något som heter
"IEEE 1394-bussvärdstyrenhet >> VIA OHCI-kompitabel IEEE 1394..."

Efter lite googlande så fann jag http://www.vxm.com/21R.49.html
och http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60985
1394 är altså firewire?

Eftersom att alla instälningar verkar stämma så antar jag att det är 1394 kortet som inte tycker om min nätverkssladd...

Sååå......... Det finns inte någon därute som kanske har någon aning om vad jag kan göra för att få det hela att fungera?

Visa signatur

Do they sterilize the needles for lethal injections?
Tell me what you need, and I'll tell you how to get along without it.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid en 1394 anslutning i mitt nätverk.

Permalänk
Medlem

joo men vadå? det borde ju funka med min "vanliga" (gamla) nätverkssladd eller hur?

Visa signatur

Do they sterilize the needles for lethal injections?
Tell me what you need, and I'll tell you how to get along without it.

Permalänk
Medlem

Du har väl ett vanligt nätverkskort också??

För firewire använder inte vanliga nätverkssladdar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Du har väl ett vanligt nätverkskort också??

För firewire använder inte vanliga nätverkssladdar.

Nej... i enhetshanteraren så sitter det under nätverkskort ett "1394 netadapter" och det är allt...

Visa signatur

Do they sterilize the needles for lethal injections?
Tell me what you need, and I'll tell you how to get along without it.

Permalänk
Medlem

Då behöver du installera drivrutinen för ditt nätverkskort.
IEEE 1394 Net Adapter är bara en drivare till firewires LAN-emulering. Dv.s. du kan koppla ihop flera datorer med firewirekablar och på så vis skapa ett nätverk.
Har dock inget med ditt vanliga ethernet att göra, så du behöver som sagt var lägga in drivaren till ditt kort.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Okej.. Men har du nånstans på datorn där du kan plugga in din gammla nätverkskabel??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
Då behöver du installera drivrutinen för ditt nätverkskort.
IEEE 1394 Net Adapter är bara en drivare till firewires LAN-emulering. Dv.s. du kan koppla ihop flera datorer med firewirekablar och på så vis skapa ett nätverk.
Har dock inget med ditt vanliga ethernet att göra, så du behöver som sagt var lägga in drivaren till ditt kort.

Jo ja la mrke till det 'efter ca fem timmar... fick f;r mej att det redan skulle vara gjort... fixat nu, ist'llet verkar det inte fungera att ladda ner n[gonting... och sen s[ har dom lyckats f;rinta svenskt tangentbordsst;d.....

Visa signatur

Do they sterilize the needles for lethal injections?
Tell me what you need, and I'll tell you how to get along without it.