MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lempa
Nääh inte hade väl win 3.11 menyraden högst upp på skärmen? kikar man på screenshotsen som finns på denna sida: http://www.digibarn.com/collections/screenshots/ så finns det menyrader i varje fönster.

Nej, jag vet att det var så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

du kanske menar menyn i programhanteraren? det är en helt annan sak.

Inte helt nej. Men fortfarande väldigt likt, i övrigt var det ganska likt MacOS också så...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Nej det har aldrig varit på det viset i windows.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Alltså.. Varför får jag en känsla av att alla som förespråkar Mac jämför det med Windows?

Jag jämför inte med windows, jag jä,mför med linux.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Fick nyss snack av ett par mac-snubbar som sprang runt här o de frågade om ja kodade något demo för mac.. Sa det att innerst inne är jag mac-hatare men detta va enda datorn ja kunde låna, dessutom är jag bara teamets ''driver''
nä men har man mekat freebsd så känns det lite hemma kanske
(breakpoint)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Inte helt nej. Men fortfarande väldigt likt, i övrigt var det ganska likt MacOS också så...

Tja, jag tycker Windows var väldigt olikt MacOS fram tills Microsoft släppte 95:an. Startmeny, papperskorg, ikoner på skrivbordet och sånt var ju direkta plankningar på saker som MacOS haft sedan tidernas begynnelse.

Permalänk
Medlem

Eller os/2, eller workbench.. eller.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Man måste visst betala 5000 för att köra linux. Du måste hur som helst ha en dator att köra på. Du kan väl inte köra på ingenting?

Men du kan inte köra Mac OS X för 5000 heller, för vill du ha en sån Mac Mini så förutsätter Apple att du redan har en PC, och det är den jag kör Linux på. För 3 000 kan man få prolle, minne och mobo så att en gammal dator blir som ny (undantaget grafikmässigt). Nu har du 2 000 spänn över! För 2 000 får du ett betydligt schysstare grafikkort än det som sitter i Macen, men om du känner för det kan du ju alltid stoppa pengarna i fickan.

Och till tva:

Citat:

Kan ju vara därför så mycket av open source finns för OS X…

Tycker förvånansvärt lite open source är stabilt portat med OS X... Eller, X11-versionerna går ju att kompilera (förhoppningsvis), men det verkar en stor del av Mac-användarna vägra göra (NeoOffice tycker jag är ett tydligt bevis på det). Vet inte om de har några bra skäl eller inte, men jag skulle inte bli förvånad om de har några. Men på den här punkten blir jag gärna upplyst!

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Eller, X11-versionerna går ju att kompilera (förhoppningsvis), men det verkar en stor del av Mac-användarna vägra göra (NeoOffice tycker jag är ett tydligt bevis på det). Vet inte om de har några bra skäl eller inte, men jag skulle inte bli förvånad om de har några. Men på den här punkten blir jag gärna upplyst!

Bara för att man kan betyder inte det att man måste...

Permalänk
Medlem

För mig funkar powerbooken perfekt till det jag tänkt använda den till, och på en liten skärm med snålt laptop-tangentbord och en mousepad är funktionerna i osx riktigt värdefulla. Som stationär skulle jag dock aldrig välja en mac, dels på grund av det skyhöga priset för prestandamaskinerna, och dels på grund av att amd64 och win64 och senare longhorn kommer minska multitaskfördelarna med mac och införa en massa funktioner som idag saknas i windows.

Det finns saker som är extremt irriterande med mac, och dom sakerna går tyvärr aldrig att göra något åt... dom vanliga fulhacken man är van vid fungerar inte, och vad som än sägs så är windows en mer konfigurerbar plattform för människor som vet vad dom håller på med. När man har en mac så får man helt enkelt acceptera datorn som den är... det finns inte mycket man kan göra för att förbättra, mycket har skaparna redan tänkt på, och annat får man leva med. Windows är ett evigt tweakande för att förbättra, snabba upp och frigöra systemresurser, men jag gillar att tweaka och då känner man dessutom att man har kontroll över vad datorn håller på med

Jag har upplevt att osx som plattform är betydligt mer stabil än windows, man behöver aldrig reboota etc och saker och ting bara fungerar - snabbt och smidigt dessutom. Programmutbudet är dock en annan historia... dom är ofta dåligt kodade och crashar till höger och vänster. Program till windows är helt enkelt mer genomarbetade, vilket förstås beror på det enorma antalet människor som använder windows och utvecklar programmen.

Jag tycker att ibook och powerbook har enormt stora fördelar om man är ute efter en bärbar som man inte tänkt spela spel på. Att sedan warcraft 3 och world of warcraft fugerar utmärkt till mac gör ju inte saken sämre för min egen del.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Macrint har ganska bra poänger. Men jag tycker att dom fungerar utmärkt som jobb maskin också. Iaf med Adobes svit.

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
När du väl börjar använda din Mac, märker du till din stora skräck att den inte alls är så speciell och otrolig som du trott att den skulle vara. Det är bara en helt vanlig hemdator, förutom att musen bara har en knapp, knapparna med krysset, fyrkanten och pinnen är utbytta mot små trafikljusknappar och ettor och nollor läggs i en annan ordning än på en PC, (vilket du i realiteten aldrig märker). Du har blivit lurad, men det kan du förstås inte erkänna för någon; allra minst dig själv.

Du glömmer vilket system som var först med "fönster"...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

aac_ripper: ett av Xerox testsystem?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Du glömmer vilket system som var först med "fönster"...

Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg har med mitt att göra, eller vad den har med nåt att göra, för den delen. Jag kanske bara är lite trög.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
aac_ripper: ett av Xerox testsystem?

Han menade vilken som var först med att sälja ett system med fönster antar jag.
Xerox trodde inte på deras idé och Apple köpte idén.

Men inlägget aac_ripper citerar är ju bara för att trolla. För Microsoft var ju långt efter med fönster och han utgår ändå med att "windows" är det rätta, själv tycker jag det är Windows som har konstig fönsterhantering.

Permalänk
Medlem

Angående det här med att sno grafiskt gränssnitt, klicka på länken i min signatur och läs.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
aac_ripper: ett av Xerox testsystem?

..eller vilket företag som gjorde något användbart av det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag förstår inte riktigt vad ditt inlägg har med mitt att göra, eller vad den har med nåt att göra, för den delen. Jag kanske bara är lite trög.

Du sitter och lallar om att kryss är utbytt mot pluttar och att det suger, men du glömmer vilket som är original och vad som är en blek kopia.

Nog trollat.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macrint
För mig funkar powerbooken perfekt till det jag tänkt använda den till, och på en liten skärm med snålt laptop-tangentbord och en mousepad är funktionerna i osx riktigt värdefulla. Som stationär skulle jag dock aldrig välja en mac, dels på grund av det skyhöga priset för prestandamaskinerna, och dels på grund av att amd64 och win64 och senare longhorn kommer minska multitaskfördelarna med mac och införa en massa funktioner som idag saknas i windows.

Det finns saker som är extremt irriterande med mac, och dom sakerna går tyvärr aldrig att göra något åt... dom vanliga fulhacken man är van vid fungerar inte, och vad som än sägs så är windows en mer konfigurerbar plattform för människor som vet vad dom håller på med. När man har en mac så får man helt enkelt acceptera datorn som den är... det finns inte mycket man kan göra för att förbättra, mycket har skaparna redan tänkt på, och annat får man leva med. Windows är ett evigt tweakande för att förbättra, snabba upp och frigöra systemresurser, men jag gillar att tweaka och då känner man dessutom att man har kontroll över vad datorn håller på med

Jag har upplevt att osx som plattform är betydligt mer stabil än windows, man behöver aldrig reboota etc och saker och ting bara fungerar - snabbt och smidigt dessutom. Programmutbudet är dock en annan historia... dom är ofta dåligt kodade och crashar till höger och vänster. Program till windows är helt enkelt mer genomarbetade, vilket förstås beror på det enorma antalet människor som använder windows och utvecklar programmen.

Jag tycker att ibook och powerbook har enormt stora fördelar om man är ute efter en bärbar som man inte tänkt spela spel på. Att sedan warcraft 3 och world of warcraft fugerar utmärkt till mac gör ju inte saken sämre för min egen del.

du menar att du jämför OSX hur det är nu med ett operativsystem som kommer om som bäst 2 år? :D:D 2 år är JÄKLIGT mycket i databranchen. bara att byta till 10.4 kommer ge en prestandavinst.

sen det är med annpasning, låter lite som en van windows användare, som är van att vilja/måste konfa allt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Du sitter och lallar om att kryss är utbytt mot pluttar och att det suger, men du glömmer vilket som är original och vad som är en blek kopia.

Nog trollat.

Jag påstod aldrig att det suger, utan att pluttar och kryss är i stort sett samma sak. Vem som var först med vad är inte så intressant. Det intressanta är att pluttar är tre gånger så dyrt som kryss.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det lilla jag har suttit vid en Mac, (inte speciellt mycket) kom jag fram till att det är väldigt likt Gnome till utseéndet, (meny längst upp) och jag gillar det starkt.

Jag är just nu Windowsanvändare men jag börjar tvivla allt mer. Börjar tröttna på Windows-, och spelkulturen. Känns bara jobbigt.

Min nästa dator så kommer bli en laptop, kommer med 100% säkerhet bli en Mac, en iMac kanske?

Over and out.

Edit: iBook, ja. Tack!

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Håkan
Det lilla jag har suttit vid en Mac, (inte speciellt mycket) kom jag fram till att det är väldigt likt Gnome till utseéndet, (meny längst upp) och jag gillar det starkt.

Jag är just nu Windowsanvändare men jag börjar tvivla allt mer. Börjar tröttna på Windows-, och spelkulturen. Känns bara jobbigt.

Min nästa dator så kommer bli en laptop, kommer med 100% säkerhet bli en Mac, en iMac kanske?

Over and out.

iMac:en är inte bärbar, så det är nog iBook:en du tänker på

Permalänk
Medlem

Jag skaffade min första Mac för två år sedan, en fin liten PowerBook 12". Från början var det vissa saker som jag störde mig ganska mycket på, framför allt att det inte gick att maximera fönster på ett enkelt sätt. Efter att ha kört Mac OS X ett tag har jag insett idiotin med maximerade fönster. Vad är vitsen med att ha ett fönster som täcker hela skrivbordet och flera mindre fönster i? Varför ska browserfönstret täcka hela skärmen när innehållet bara fyller upp halva? Efter ett tag vänjer man sig vid Mac OS X:s fönsterhantering och inser hur överlägsen den är. Lägg till Exposé så är allt bara underbart.

Att mac skulle vara dyrt håller jag inte med om. Vill du ha högsta prestanda kostar det en slant, men det finns också billigare modeller. iBooken är ruskigt prisvärd enligt mig, under 10000:- med trådlöst nätverk och nätt format och Mac Mini från 4500:-. Det är kanske den allra högsta prestandan men de duger alldeles utmärkt till det mesta. Min PowerBook snurrar på i 867 Mhz och klarar det jag vill hur bra som helst.

Jag känner många som switchat till mac men inte någon som gjort åt andra hållet. Snarare tvärtom, efter att ha köpt sin första mac börjar de köpa iPods, AirPort, andra Appleprylar, kolla på Keynotes och helt fastna i Mackulten.

Permalänk
Medlem

Jag har switchade till Windows och är helnöjd.

På våran skola, när det gäller lärare, så brukar dom som undervisar i media och journalistik favorisera Mac medans dom som undervisar i datavetenskap och datateknik diggar PC (med Windows och ett alternativt OS).

Jag pluggar Webbdesign, det är tvärvetenskapligt så vi läser kurser både inom media och datavetenskap/datateknik. Jag har inget problem med att använda både Mac och PC. Jag föredrar PC pga priset. Om jag får gissa så tror jag att Mac orsakar mindre bekymmer i ett större arbetsflöde med flera maskiner, rippar och grejor. Jag menar det måste ju finnas en anledning till att så många företag vilka använder datorn som ett verktyg för produkion av media, använder Mac. Men för mig som hemanvändare så är PC helt ok, det strular så gott som aldrig, och om jag nu skulle behöva göra en omstart extra nån gång så är inte det hela världen, tid är != pengar i min lilla studentlya.

Permalänk
Medlem

Angående föregående post bland annat och hur det är med datorvetenskap och PC. Det har alltid varit majoritet. Men man känner vändningen.

Har pluggat på BTH, Security Engineering. Och de flesta, nästan alla faktiskt utav föreläsarna och doktorandera i ämnena 'säkerhet' och 'unix' körde mac.
De genuina tråkiga gamla "doslärarna" som blivit typsiska datorlärare på gymnasium osv. kör kanske fortfarande windows. Men det är på högskolan förändringar sker. Och jag känner att vinden har vänt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har pluggat på BTH, Security Engineering. Och de flesta, nästan alla faktiskt utav föreläsarna och doktorandera i ämnena 'säkerhet' och 'unix' körde mac.

Även de föreläsare jag haft inom datorämnen på LTH använder Mac.

Permalänk
Avstängd

mac äger

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Appledatorer är i regel mycket trevliga datorer och jag förstår att folk är beredda att betala mer för dem.

Visa signatur
Permalänk

-

All the best hackers I know are gradually switching to Macs. My friend Robert said his whole research group at MIT recently bought themselves Powerbooks. These guys are not the graphic designers and grandmas who were buying Macs at Apple's low point in the mid 1990s. They're about as hardcore OS hackers as you can get.

Resten på http://tinyurl.com/4qlx4

-

Lessons from the Future -- What Are the Alpha Geeks Telling us Right Now?

1. They are choosing Mac OS X in overwhelming numbers!

There have been an amazing number of iBooks at recent O'Reilly conferences. The adoption by key OSS communities and leaders is also striking. For example: most of the Perl core team is now on OS X; James Gosling, Duncan Davidson, and a lot of other key Java developers; P2P developers; many of the key developers in bioinformatics (a very important new field involving the application of computer power to gene research and related areas). All are heavily into OS X.

Resten på http://tinyurl.com/6ohqe

-

Linux creator Linus Torvalds said this afternoon that he's now running an Apple Macintosh as his main desktop, mainly for work reasons, although partly simply because he's a self-described "technology whore".

Resten på http://tinyurl.com/58nta

-

Snart bara loosers som kör PC frivilligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Snart bara loosers som kör PC frivilligt.

Menar du nätsurfare eller vanliga surfare?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jo, och det räcker inte bara med en mac på skrivbordet, ska köpa en ibook så fort jag får råd också

Network23:

Linus Torvalds kör Linux på sin Mac och så fick han den Gratis...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Linus Torvalds kör Linux på sin Mac och så fick han den Gratis...

Jupp. Och han kör GNU/Linux på den, som sagt. Än så länge.

Men i alla fall.