Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det är en 72W, den ligger antagligen runt 50W vid 12V, Funkar lika bra som alla andra små peltierkylar, dvs den kan hålla kallt, men det tar en satans tid innan man får en ljummen läsk kall.

Den är klädd med tunn plåt på insidan för att man inte ska råka slå burkarna rakt genom frigoliten, kunde inte använda så tjock frigolit som jag skulle velat då chassits bredd begränsade.

Har vit belysning i kylutrymmet som slås av när dörren stängs, brytaren för detta syns uppe till höger i dörröppningen.

Jag har två 90W som jag kör på 12V, kan slås av och på separat. har du en fläkttunnel eller sitter kylflänsen bara inne i kylen? har du nån ca tid på hur lång tid det tar för läsken att bli kall från rumstemp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W
Jag har två 90W som jag kör på 12V, kan slås av och på separat. har du en fläkttunnel eller sitter kylflänsen bara inne i kylen? har du nån ca tid på hur lång tid det tar för läsken att bli kall från rumstemp?

Ingen fläkt på insidan, funderar på att sätta dit en dock, men det gick inte med orginalkylningen på den varma sidan, den blev nästan för varm utan inre fläkt. Nu har jag dock bytt den yttre kylningen, det som sitter på utsidan är en fläns från en P4 2800, och orginalfläkten på den är klen, men nu sitter det 2x60mm högljudda 24V på den.

nu tar det 4-12 timmar för rumstempererad läsk att bli kall, själva kylen tom är ju kall på nån halvtimme, men det tar tid att kyla vatten.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Ingen fläkt på insidan, funderar på att sätta dit en dock, men det gick inte med orginalkylningen på den varma sidan, den blev nästan för varm utan inre fläkt. Nu har jag dock bytt den yttre kylningen, det som sitter på utsidan är en fläkt från en P4 2800, och orginalfläkten på den är klen, men nu sitter det 2x60mm högljudda 24V på den.

nu tar det 4-12 timmar för rumstempererad läsk att bli kall, själva kylen tom är ju kall på nån halvtimme, men det tar tid att kyla vatten.

tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att jag relativt ofta är först med att bygga nåt, men när jag väl har gjort det blir det jättepopulärt att göra?

Jag sitter och väntar på att folk ska börja härma mina hårddiskar med fönster och lysdiod på läsarmen...

Ett par tips till ditt kylbygge: använd så tjock frigolit eller annat värmeisolerande material som det bara går, se till att inga luftglipor mellan utsida och insida finns, tänk på att det kommer droppa vatten från den kalla flänsen.

Tänk på att frigolit lagrar extrema mängder statisk elektricitet, jag täckte min frigolit med ESD-skydd från insidan av en ESD-skyddad kartong, men det går även bra att bara täcka den med plåt på utsidan. Jag använder ESDskyddspapper för att moderkortet ligger mot kylen, inga marginaler här inte.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Hur kommer det sig att jag relativt ofta är först med att bygga nåt, men när jag väl har gjort det blir det jättepopulärt att göra?

Jag sitter och väntar på att folk ska börja härma mina hårddiskar med fönster och lysdiod på läsarmen...

Ett par tips till ditt kylbygge: använd så tjock frigolit eller annat värmeisolerande material som det bara går, se till att inga luftglipor mellan utsida och insida finns, tänk på att det kommer droppa vatten från den kalla flänsen.

Tänk på att frigolit lagrar extrema mängder statisk elektricitet, jag täckte min frigolit med ESD-skydd från insidan av en ESD-skyddad kartong, men det går även bra att bara täcka den med plåt på utsidan. Jag använder ESDskyddspapper för att moderkortet ligger mot kylen, inga marginaler här inte.

Jag härmade inte dig eller nån med kylen, har bara sett "raketkylaren" och nån annan som gjorde nåt aluminium rör i toppen i lådan, hade kollat lite på rustas mini kyl och kom på detta sjäv!

men tack för tipsen, det e ju det denna tråd e till för jag har byggt en vatten tät aluminiumlåda med friogolit (20mm) runtom, ska kanske lägga en aluminium plåt på utsidan också, grafikkortet ligger nästan emot frigoliten. vad skulle hända om man tryckte in en kabel i frigoliten och satt fast den i chassiet som jord?

Permalänk
Medlem

Det är också en skumm sak, verkar som om många som gjort samma sak som mig inte härmat mig, utan bara kommit på det själva ett par månader efter mig, Jag måste helt enkelt vara en 2 månader bättre uppfinnare än dig

Smart idé med luft-tunneln, men frågan är om den gör så stor skillnad mot att bara cirkulera luften runt i kylutrymmet.

Tänk på att det behövs mest isolering i botten då kyla sjunker, jag har 12mm på sidorna, 30-40mm i botten och visserligen riktigt tjockt i dörren också.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

i dörren ska jag spruta in pu-skum och ifall jag bygger en aluminium låda utanpå frigoliten ska lite puskum in där också:P ska se om jag kan få in lite mer i botten också, men eftersom min luft cirkulerar blir det ungerfär samma temp i hela kylen, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W men eftersom min luft cirkulerar blir det ungerfär samma temp i hela kylen, förhoppningsvis. [/B]

Mjo, men det är ändå i botten som det mesta av kylan kommer sticka iväg eftersom den där kan "falla" rakt neråt genom botten.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Funderar också på att göra en sån där mod nu. Men vart får man tag på peltier och vad ska man driva den med?

Permalänk
Medlem

Robban.W kan inte du lägga upp en bild på kablaget till peltiern?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

hmm Keeps the Kokes Kool... Asociationsleken någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Hur kommer det sig att jag relativt ofta är först med att bygga nåt, men när jag väl har gjort det blir det jättepopulärt att göra?

Jag var garanterat före dig.

edit: Angående statisk elektricitet så ska det väll bara vara att jorda den.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Jag var garanterat före dig.

Finns det bilder på ditt bygge?

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Bilder. Hade glömt bort att jag hade en sida hos telia. Otroligt nog fanns bilderna kvar på samma ställe.
http://web.telia.com/~u95004269/sida.jpg
http://web.telia.com/~u95004269/inne.jpg
http://web.telia.com/~u95004269/delta.jpg
Värt att påpeka var att jag gick på funktion och inte på design.

Hittade tillochmed originaltråden. (var många som exprimenterade då)
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=59265

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Bilder. Hade glömt bort att jag hade en sida hos telia. Otroligt nog fanns bilderna kvar på samma ställe.
http://web.telia.com/~u95004269/sida.jpg
http://web.telia.com/~u95004269/inne.jpg
http://web.telia.com/~u95004269/delta.jpg
Värt att påpeka var att jag gick på funktion och inte på design.

Hittade tillochmed originaltråden. (var många som exprimenterade då)
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=59265

Det där ser bara ut att vara en kylbox... det jag menar är en kylbox inmonterad i fronten på en datorlåda.

Små kylskåp har ju funnits sen innan hemdatorn, så det är ingen nyhet

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Det där ser bara ut att vara en kylbox... det jag menar är en kylbox inmonterad i fronten på en datorlåda.

Små kylskåp har ju funnits sen innan hemdatorn, så det är ingen nyhet

Jaha. Om du läser vidare i tråden så skulle jag just till att bygga in den iaf. Har en gammal låda uppe i norrland där den går att köra inne i datorn, men saknar bilder då jag aldrig kört datorn "skarpt" utan bara testat att det går (tröttnade på bygget). Kylutrymmen i datorn har också funnits i åratal.

ontopic: Glömde att säga att jag älskar trådskaparens bygge. *något* mycket snyggare än min lilla frigolitbox.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Går det att kombinera pelt. med plexichassi? (Alltså ett plexichassi som man själv gör för kylen).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

lite mycket tjat om vem som var först, skit samma!! fin liten låda föresten Miptex, din kylfläns som du har i din kylbox, är det denna? http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=373&session=7a8d02e...
vi har nog samma kylfläns också den du har på utsidan, jag blev lite besviken när jag såg att det inte var ett stycke, det var inte utfräst.

FireFox, jag kan lägga upp lite bilder på kopplingen till peltierelementen men det är inte så svårt, har parallelkopplat fläkten och peltiern bara (plus på fläken till plus på peltiern och sen till stömkällan och samma med jord), inge mer med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban.W
lite mycket tjat om vem som var först, skit samma!! fin liten låda föresten Miptex, din kylfläns som du har i din kylbox, är det denna? http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=373&session=7a8d02e...
vi har nog samma kylfläns också den du har på utsidan, jag blev lite besviken när jag såg att det inte var ett stycke, det var inte utfräst.

Kanske spårade ur lite där. Man vill ju vara först.

Flänsen på insidan är samma, köpt från gtek om jag inte missminner mig. Utsideflänsen är inte fräst, men den duger gott ändå. Körde med denna "lilla" skönhet tidigare (som jag faktiskt tror funkade bättre) som är hemmafräst:
http://web.telia.com/~u95004269/bff.jpg

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Kanske spårade ur lite där. Man vill ju vara först.

Flänsen på insidan är samma, köpt från gtek om jag inte missminner mig. Utsideflänsen är inte fräst, men den duger gott ändå. Körde med denna "lilla" skönhet tidigare (som jag faktiskt tror funkade bättre) som är hemmafräst:
http://web.telia.com/~u95004269/bff.jpg

den var fin! vad har du för fräs hemma? *vill också ha*

Permalänk
Medlem

Med hemmafräst menar jag iofs fräst på skolan (motsägelsefullt?). Jag gick gymnasiet då, så jag pallrade mig ner till teknik eller maskin eller vilka det nu var som sysslade med sådant. Letade upp en karismatisk snubbe och frågade om han kunde göra det som "övning" då de brukar få göra sådant för att öva. Ska jag vara riktigt ärlig så fick jag muta honom lite, men det var så länge sedan så det kan vi nog se som preskiberat.

Men om du går till någon verkstad eller skola så går det nog att ordna då konstruktionen är extremt enkel.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk

vart kan man köpa peltiers nu? funderar på att trycka in en kyl i mitt sonata

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

häftig att bygga en engen "kyl"

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
vart kan man köpa peltiers nu? funderar på att trycka in en kyl i mitt sonata

Vet inga butiker förutom elfa men där är dom rätt dyra, jag köpte av nån här på köp o sälj av nån kille som hade ett par 90 wattare och 270 wattare för 1kr/Watt så jag köpte två 90 wattare, gick snabbt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Ghlargh du var inte först med din hårddisk med fönster o dioider på läsarmen osv, finns ju typ 50 trådar på bit-tech med folk som gjort liknande om inte värre (graverade etc) ända sedan -00

- Härmis

Visa signatur

En crap HP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eproz
Ghlargh du var inte först med din hårddisk med fönster o dioider på läsarmen osv, finns ju typ 50 trådar på bit-tech med folk som gjort liknande om inte värre (graverade etc) ända sedan -00

- Härmis

Jag vet att jag inte var först med graverat fönster, men jag har aldrig sett nån som har monterat en LED på läsarmen och fått disken att fungera. Har du sett en sån, posta en länk.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Jag vet att jag inte var först med graverat fönster, men jag har aldrig sett nån som har monterat en LED på läsarmen och fått disken att fungera. Har du sett en sån, posta en länk.

Imponerande att du fick den att funka

Permalänk

äntligen ser man hur det blir.. ehhe gött.. jobba på lite ju robban

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jäklit najs =D

*vill ha!*

Visa signatur

<3

Permalänk

din katt på sista bildern?.. hehe jobba på nu... låt inte det ta lika lång tid som förra gången bara

Visa signatur

I am Extrazz.