Leveranstid på en IBM X40 med studentrabatt?

Permalänk
Medlem

sony, coca-cola kanske.?

Visa signatur

MacBook 2.0 C2D, Samsung 226bw and I love it.

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har läst är listan:
1. CocaCola
2. McDonald
3. IBM

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Funderar också på en X40, men blev lite avskräckt när jag läste att de använder sig av TCPA-kretsar redan nu. Dessa har väl dock ingen direkt funktion om man inte vill använda sig av TCPA-operativsystem när de kommer (och om man vill det så måste man ändå ha Fritz-kretsen)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Funderar också på en X40, men blev lite avskräckt när jag läste att de använder sig av TCPA-kretsar redan nu. Dessa har väl dock ingen direkt funktion om man inte vill använda sig av TCPA-operativsystem när de kommer (och om man vill det så måste man ändå ha Fritz-kretsen)?

Köpa dator och oroa sig vad som kommer om minst 5år, är inte det lite att gå baklänges?

Permalänk
Medlem

Det är visserligen sant, men jag gillar inte tanken att inte ha kontroll över sin egen maskin. Efter lite läsning verkar dock inte fallet vara så.

Har jag förstått det hela rätt om jag påstår att Fritz i sig är en rätt bra idé för att kontrollera att ingen obehörig har fifflat med mjukvaran (exempelvis BIOS), men att man genom att använda det på "fel" sätt (exempelvis som Palladium är tänkt att göra) så begränsar det användarna? Även open source-communityt borde kunna använda sig av den här tekniken för att få fram säkrare system.

Permalänk
Medlem

Jag är inte den som har mycket koll på det här, men Palladium=TCPA väl?
Sen ska det väl gå att köra med avstängd fritzkrets om man vill det..

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Jag är inte den som har mycket koll på det här, men Palladium=TCPA väl?
Sen ska det väl gå att köra med avstängd fritzkrets om man vill det..

TCPA är det företag som tagit fram nya standarder för "säkra plattformar". Palladium var (de har bytt namn så vitt jag vet) det kodnamn som Microsoft använde för sitt kommande operativsystem som är tänkt att använda sig av de finesser som TCPA erbjuder, på ett enligt rykterna tråkigt sätt.

Jag har läst två versioner av hur Fritz-chippen fungerar. En som verkar hyfsat vettig och en som verkar direkt idiotisk. Den första går ut på att chippet under uppstart kontrollerar datorn och konfigurationen och sedan skapar en hashsumma av detta. Denna kan sedan användas av operativsystemet för att kontrollera att inga otillåtna ändringar gjorts. Detta kan naturligtvis missbrukas genom att operativsystemet inte tillåter ändringar, men kan även användas på ett bra sätt för att öka säkerheten. Här hänger allt på OS:et och Linux borde alltså också kunna använda sig av chippet för ökad säkerhet och stark kryptering av känslig information.

Den andra, något tråkigare varianten går ut på att chippet har en mer aktiv roll och avbryter uppstarten om otillåtna ändringar detekteras. Detta låter direkt vansinnigt och innebär alltså att den som bestämmer vad som är tillåtet alltså kan stänga ute sina konkurrenters mjuk-/hårdvara. Detta är naturligtvis extremt otroligt ur juridisk synvinkel och knappast något som konkurrenslagstiftningen gillar. Att chippen skulle fungera på detta sätt motbevisas dessutom rätt effektivt av det faktum att man utan problem kan köra vilket operativsystem man vill på IBM:s nyare laptops utan någon krets som varnar.

Wikipedia säger att man först använde sig av den senare varianten för att senare ha gått över till den något mildare. Någon som kan bekräfta en av dessa teorier?

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade iaf för mig att palladium var arbetsnamnet på själva chippet men.
Är det inte Longhorn som är arbetsnamnet på MS kommande OS? Eller det kanske är vad det ska heta.. är som sagt inte jätteinsatt i ämnet.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Det är visserligen sant, men jag gillar inte tanken att inte ha kontroll över sin egen maskin. Efter lite läsning verkar dock inte fallet vara så.

Har jag förstått det hela rätt om jag påstår att Fritz i sig är en rätt bra idé för att kontrollera att ingen obehörig har fifflat med mjukvaran (exempelvis BIOS), men att man genom att använda det på "fel" sätt (exempelvis som Palladium är tänkt att göra) så begränsar det användarna? Även open source-communityt borde kunna använda sig av den här tekniken för att få fram säkrare system.

Alla skaffar mac så löser det sig, för apple är inte med i TCPA aliansen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Ok, jag hade iaf för mig att palladium var arbetsnamnet på själva chippet men.
Är det inte Longhorn som är arbetsnamnet på MS kommande OS? Eller det kanske är vad det ska heta.. är som sagt inte jätteinsatt i ämnet.

Longhorn kommer så vitt jag vet inte använda TCPA-tekniken. Någon annan som vet mer?

Kan för övrigt meddela att Palladium numera heter Next Generation Secure Computing Base.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Alla skaffar mac så löser det sig, för apple är inte med i TCPA aliansen.

Jo, det är ju ett alternativ om man nu tar domedagsprofeterna på blodigt allvar

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag fick min X40 för en vecka sen och än så länge är jag MYCKET nöjd! En sak som jag undrar över som ni som haft den lite längre kanske kan svara på. IBM har ju skickat med en jäkla massa program, är de verkligen nödvändiga? IBM Access connections exempelvis, allt stödet i det programmet finns väl inbyggt i XP, åtminstone i SP2?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte är inlagt på min R40 och det fungerar bra ändå :). Rätt meningslöst med en massa prestandasänkande program som man ändå inte använder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Tänkte bara säga att jag fick min X40 för en vecka sen och än så länge är jag MYCKET nöjd! En sak som jag undrar över som ni som haft den lite längre kanske kan svara på. IBM har ju skickat med en jäkla massa program, är de verkligen nödvändiga? IBM Access connections exempelvis, allt stödet i det programmet finns väl inbyggt i XP, åtminstone i SP2?

Jag har stängt av massor av "IBM programmen" och det funkar utmärkt De flesta av de programmen är för att underlätta användandet, men jag tycker att de bara ligger och drar minne. Man klarar sig helt enkelt utan dem

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jag stängde av en del, men IBM access connection tycket jag fungerar bra så det har jag behållit.

Permalänk

Hur bra?

Hej gott folk. Har precis blivit studerande så hær på ålderns høst. Behøver således en bærbar/portabel dator. Ibm/Dustin erbjudandet låter mkt lockande. Men hur bra r grejorna rent prestanda mæssigt? tænker då både på x-40 samt r-51. Mina krav ær inte så dær jættehøga då jag nu sitter med en p3 1000hz 756i ram samt ett sunikigt grafik kort typ 64 meg eller nått. Således kommer nog båda av dom två Ibm datorerna verka som tidsmaskiner rent prestanda mæssigt. Ær idag ganska så nøjd med prestanda om man ser til kontorsdelarna samt spela musik och film med min uvarande p3:a. Men det skulle vara kul att kunna spela lite moderna spel på en nyinførskaffad maskin.

Så vad tror nin ær ngon av maskinerna något før mig? isåfall vilken? eller kan jag gøra bættre affærer hos något annat føretag?

Mvh

Honken

Permalänk
Medlem

Hej, vad säger ni för något. Lever IBMs X40 om mycket? Är det någon som har en Thinkpad R51? Funderar på en sådan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Lever IBMs X40 om mycket?

Kan du förklara för en sörmlänning vad det där betyder?

Tja, den duger till att surfa porr på och lite till iaf. Kan köra alla directX 9-spel på den - graffet har stöd för det - men så laggar det mesta som fan också. Kör dock CS 1.6 utan några problem.

Sjyst skärm, men pixelgarantin suger, så får du en till 7 kassa pixlar så är du screwed.

Batteriet suger purjo, 1 och en halv timme är vad den klarar på full, typ. Ide att köpa till ett jumbobatteri.

Den har en fritzkrets inopererad, vilket betyder att den är redo för integritetskränkande spionage á la DRM (palladium-shitten, vettu). Kul, om man har en blottares läggning och till och med får en kick av att exponera sig för allehanda globala företag och deras informationsskördetröskor.

Saknar möjligheten att vrida skärmen så att den blir en tablet-pc. Hade varit gött, och ibm kommer ju med en ny 12-tumsmodell med den egenskapen snart. Men det blir väl inga studentpriser på den på ett tag.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Haha ok, det jag menade var:
Medför IBM Thinkpad X40 mycket oljud (fläktar, hårddisk).

Då känns ju R51:an mer lockande. Men den är ju då lite klumpigare. Har den också det där farliga chippet inbyggt?

Permalänk
Medlem

X40:n låter ganska lite. Dock kan den ibland ha ett lite svagt pipande ljud, detta kommer från hårddisken. Vissa kanske stör sig på detta. Jag har iaf inte haft problem med det och då är jag förhållandevis känslig för ljud.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Har nån köpt ett extra minne till x40an ? Jag funderade på ett 1 GB minne, men det kostar ju 2700 :/ Det kanske går att köpa ett icke "specifierat" minne ? nån som vet ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Har nån köpt ett extra minne till x40an ? Jag funderade på ett 1 GB minne, men det kostar ju 2700 :/ Det kanske går att köpa ett icke "specifierat" minne ? nån som vet ?

TRÅDNEKROFILI! finns en annan tråd där det diskuteras minne till x40/x41an.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50616...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.