Permalänk
Medlem

stabilare clark connect?

hej

har en gammal dator - 233mhz 64mb edo ram - som jag gjort om till en router med clark connect home för 2 datorer. men när den gör för många saker samtidigt, t.ex. när nån surfar och laddar hem samtidigt som en annan laddar upp saker så hakar den upp sig och avger meddelandet: kernel panic. har också märkt att den hakar upp sig när två överför filer samtidigt från hårddisken på routern.

har redan tagit bort alla onödiga funktioner som jag ej behöver som http-server, cron, printing, dns caching osv. har just nu bara ftp-server, samba och ssh-server.

har testat minnet och det är inget fel på den. hårddisken är också felfri. har avaktiverat alla överflödiga delar på BIOS:et som seriella, parallella portar och usb stöd för det behöver jag inte.

finns det något ytterligare man kan göra för att göra den stabilare? och vet nån varför den hakar upp sig? eller är bästa svaret bara "den är för gammal".

vet att clark connect är en relativt stor dist jämfört med smoothwall och ipcop fast saken är att den måste ha ftp, samba och ssh server samtidigt som man ska kunna köra en textbaserad bt-klient. och det verkar bara vara clark connect som uppfyller dessa krav. så om nån rekommenderar nån annan dist vill jag gärna den ska uppfylla mina kriterier.

Permalänk
Medlem

klart den inte är "för gammal", helt klart nått med hårdvaran.

byt nätagg,cpu,minne,hd,nätkort
en åt gången då så du får veta vad felet var.

i värsta fall kan det även vara moderkortet..men prova ovannämda först
/d

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

jag har en 450 med CC på. den använder jag just nu för 5 interna datorer plus att den står som webserver mot nätet (med endast 50-60 besökare om dagen) och ftp server (med lite linuxfiler, etc, som har ca 10 besökare om dagen) och den har inte hängt sig ännu. den har väl bara en uptime på 50 dagar eller så men det är för att jag bytte ett nätverkskort då. kör även denna dator som smtp-server.

Visa signatur

[ ... ]

Permalänk
Medlem

prova datorn med m0n0wall - funkar det då är det CC som strular

nu är iofs m0n0 utan serverfunktioner som cc har men det gör väl inget för en test ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duzchip
jag har en 450 med CC på. den använder jag just nu för 5 interna datorer plus att den står som webserver mot nätet (med endast 50-60 besökare om dagen) och ftp server (med lite linuxfiler, etc, som har ca 10 besökare om dagen) och den har inte hängt sig ännu. den har väl bara en uptime på 50 dagar eller så men det är för att jag bytte ett nätverkskort då. kör även denna dator som smtp-server.

har du haft samba på den och testat med att med ena datorn ladda upp en fil till den och på andra ladda en fil från den? det är ungefär då min strular och hakar upp sig. men annars för att bara surfa är det inga som helst problem.

blir nog svårt att byta ut hd, minne, cpu och sådana saker då jag inte har reservdelar. men jag kan alltid testa med annan dist och se om det fungerar bättre. men saken är då att om jag t.ex. testar med smoothwall så kommer det bli orättvist för clark connect då smoothwall inte har samma servrar och det är på dessa datorn hakar upp sig på. får googla runt och se om jag hittar en dist som man kan göra samma sak med.

Permalänk
Medlem

nä just samba har jag inte testat. jag får ta och göra det någon dag (hinner inte förrän lördag eller så dock). jag återkommer med rapport om stabiliteten på CC&SMB

Visa signatur

[ ... ]