Permalänk
Medlem

hur många amp i ett 9v batteri

Jag förstår att den här frågan låter dum! Men är jag började forska i det kunde jag inte hitta svaret. jag kollade i olika kataloger på internet och självklart på batterierna. Men det stog inte någonstans!

//Micke

Permalänk
Medlem

Det skiljer sig såklart mellan olika modeller och tillverkare hur många mAh (antar att det är et du menar med "amp") batterierna har, men här har du en översikt för GP.
http://www.gpbatteries.com.hk/html/products/rechargeable_hydr...

Permalänk
Medlem

Energiinnehållet är väl ett par tre hundra mAh för alkaliska, och man bör inte överstiga energiuttag på 100mA.

Laddbara tål väl lite högre ström.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

9 voltare klarar bara ca 100mah. men om du behöver mera kräm så kan du alltid paralellkoppla några. men som du kanske vet så är de rätt dyra, så försök hitta ngn 12v blybatteri och fixa en regulator el dylikt.

Permalänk
Medlem

ok tack så mycket

Permalänk
Medlem

Ska man ha 9V med hög ström tar man en batterihållare för 6st AA, C eller D

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Om man nu inte behöver exakt 9v så tipsar jag om att man skall använda ett Acc pack avsett för RC bilar, 7,2V och det ligger oftast på 2500-3000 mAh, helt underbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Det skiljer sig såklart mellan olika modeller och tillverkare hur många mAh (antar att det är et du menar med "amp") batterierna har, men här har du en översikt för GP.
http://www.gpbatteries.com.hk/html/products/rechargeable_hydr...

är inte gp extra starka?.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Om man nu inte behöver exakt 9v så tipsar jag om att man skall använda ett Acc pack avsett för RC bilar, 7,2V och det ligger oftast på 2500-3000 mAh, helt underbart!

Finns ju 8,4 och 9,6 osv oxå, beror på hur många 1,2v-celler som används. Alla borde ha ett par liggandes, iaf de som spelar airsoft.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Finns ju 8,4 och 9,6 osv oxå, beror på hur många 1,2v-celler som används. Alla borde ha ett par liggandes, iaf de som spelar airsoft.

Eller har en batteriborrmaskin, eller en eldriven radiostyrd tävlingsbil osv.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

ska använda detta som batteriladdare. tar 9 voltsbatteri och stryper det med ett motstånd till 5.5 v och sätter dit en usb kontakt sedan e det bara att använda orginal usb kabeln.

Permalänk
Medlem

använd en zenerdiod istället för att begränsa spänningen till 5volt,
kan bli svårt med bara ett motstånd,

Permalänk
Avstängd

Såå, du ska ladda ett batteri med ett annat batteri? Tja, det är inte omöjligt, men är bara motiverat om det är rejäla skillnader på de båda batteriernas kapacitet (typfall: bärbar dator med 4 Ah driftsbatteri och 15 mAh CMOS-batteri).

Ett alkaliskt primärbatteri av storlek 6F22 håller typiskt någonstans runt 200-800 mAh. Ett laddningsbart NiMh brukar ha runt 80-150 mAh.

Att hitta kapacitetsvärden för primärbatterier (dvs icke laddningsbara) är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, så 200-800 mAh är en uppskattning.

Vanliga 9V-batterier har dock rätt hög inre resistans redan från början och är i allmänhet gjorda för strömmar under 100 mA (gärna runt 1 mA. Brandvarnare drar vanligen runt 1-10 µA - som jämförelse).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."