Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Det jag menade med det var att starkström inte behöver vara på 220V som en skrev utan det kan lika gärna vara 48V för att klassas inom det beroende på var man drar kabeln.

Du blandar ihop Ström (A) och Spänning (V)
Du kan inte säga att 220V är starkström

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Du blandar ihop Ström (A) och Spänning (V)
Du kan inte säga att 220V är starkström

Säger inte att 220V är starkström, har aldrig gjort heller. Ni som förstår mig fel.

Vi säger så här, på en bensinstation kan du dra en styrkabel som det går 48V igenom och den kan då klassas som starkström eftersom minsta lilla gnista kan vara förödande. Vet att ström = A och spänning = V. Gick elprogrammet på gymnasiet i 3 år och läser nu 2 år till på universitet/högskolan i Norrköping

EDIT:
och allt hör ihop med det P-Nilz skrev:
Man får väll dra nätverkskabel hur man vill, eller ska man få sig en 5 volts stöt av stygga nätverkskabeln Nej men seriöst, du behöver ingen utbildning för det, bara när du ska dra 220 volt eller starkare.

Alltså att man visst kan behöva en behörighet fast att det är mindre än 220V

Permalänk
Medlem

nu har vi tittat på ett till rör som ligger där, i de så går de en kabel med vatten som det kan bli kondens på och de löser vi med att dra tp-kabeln i ett litet plaströr. men sen går de en strömkabel där med men den är inte lika stark, så återigen skulle denna gå? :

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40980

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
aj då, satsa på en luftledning och hoppas på att kråkorna inte blir för feta i år kanske..

luftledning är inte heller så bra vid åska, riken att switchar ryker då är stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
luftledning är inte heller så bra vid åska, riken att switchar ryker då är stor.

hmm... *skeptisk* =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Trådlös anslutning skulle troligtvis fungera. Satsa på bra märkesprodukter så skall det gå fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hmm... *skeptisk* =/

Det har faktiskt hänt mig. Eller, inte direkt mig men ägaren av den kabeln jag var inkopplad på. Pang sa det, fem switchar döda och ett gäng med säkringar som behövde bytas också. Mycket mysigt.

Ontopic: Trådat ÄR mer pålitligt än trådlöst, men som du nog upptäckt så kräver det ju att man faktiskt drar en kabel. Vad gäller avstånd och liknande så bör en trådlös rigg klara det där (beroende på hur tjocka väggar du har, var du ställer bas-stationen etc) men se för sjutton bövlar till att göra det säkert! Vet inte hur många dårar det finns därute som bara pluggar in och sen börjar surfa och två veckor senare undrar varför det finns hästporr på deras datorer.

Kablad lösning är av naturen säkrare (och snabbare och mer pålitlig) men trådlöst är ju ett alternativ.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Men funkar det att dra i andra röret med en vattenledning och en inte lika stark strömkabel. Och för att inte få kondens på tp-kabeln drar vi ett till rör i röret, med tp-kabeln i. skulle de funka ?

Annars så får det bli trådlöst. Men jag ger mig inte i första taget.. detdär med idioter som kopplar upp sig på min upkoppling om jag har trådlöstfinns inte här
vi känner varan här i "byn" : ]

Permalänk
Medlem

Om ni har telefon ute i garaget kanske ni kan dra tp-kabeln i det VP-röret.
Har själv 20-25 meter kabel i ett rör här hemma tillsammans med tele

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har vi inte det..

Men funkar de jag skrev ovan?

Permalänk

"Svagströmstråden" får dras i samma rör som elinstallationen om;

- Kabeln för svagströmmen uppgfyller de tekniska krav som gäller för den högsta spänning och ström som används. Dvs datakabeln ska vara typad
för att klara samma isolationskrav etc. som den befintliga elinstallationen.

- Installationen utförs av behörig installatör.

- Kablar är noga uppmärkta att det rör sig om svagström resp. starkström.

- Kablarna separeras i ändpunkterna och dosor/lådor har tydligt
separerade kopplingsutrymmen för svag- resp. starkström.

Som lekman får du INTE utföra denna installation vare sig en behörig installatör efteråt inspekterar det eller inte. Installatören kan givetvis besiktiga och godkänna anläggningen. Men DU får likväl INTE utföra arbetet. Installatören får inte heller uppmana dig till, eller föreslå dig till att utföra detta.

Som lekman får du göra vissa begränsade arbeten. Detta rör sig om reparation av skarvsladdar, byte av strömställare och vägguttag mm.
Detta kräver NÖDIG KÄNNEDOM, vilket i slutänden (vid ev. skada, brand etc.) innebär att du förutom att kunna hålla i skruvmejseln, även ska ha varit införstådd i vilka tillämpliga paragrafer som gäller i Starkströmsföreskrifterna.

Mycket teoretiskt, men vi utredde ju vad man FICK göra. Inte om du KAN göra det.

Vad gäller datakabeln så bör du använda en skärmad kabel, vare sig du
använder kategori 5e eller 6. Oftast föreligger inga problem med att
nätverket störs. Däremot är det vanligare att nätverket är det som STÖR.
Använd därför helst skärmat kablage. Och givetvis ska skärmen anslutas i
BÄGGE ändar för fullgod skärmning.

Ett argument för att använda oskärmad patchkabel i ena änden är förvirrande
information om att nätverket fungerar dåligt om skärmförbindelsen är hel i
bägge ändar.
Detta uppstår endast om man har ett större nät, där många klienter och många
utrustningar är sammankopplade men matas från olika elcentraler.
Vid dåligt potentialutjämningssystem i fastigheten, kan följden bli att man
upplever driftproblem då elsystemet potentialutjämnas via nätverksstrukturen.

Hur som helst, nu börjar det spåra ur, för du vill ha en simpel koppling till
ditt garage Så visst.. det går lägga kabeln i samma rör. Sen att du inte
får det är en ANNAN sak...

Skulle man vara helt optimal utifrån störningsaspekter osv. så är ju fiber det enda rätta.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Re: Nätverkskabel + starkström?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Tjena. Jag har planer på att dra en nätverkskabel ut till vårat garage.

Ska iväg och köpa nätverkskabel imorrn ( idag ). Men jag har en fråga först..

Jag ska dra sladden i ett rör som ligger i marken och i det röret ligger också en kabel som ger garaget ström, altså starkstöm.

Får nätverkskabeln någon påverkning av kabeln med starkström?
och isf, ska man köpa en avskärmad nätverkskabel? finns de?

Tacksam för svar.

1. Nej du får inte dra nätverkskabel i samma rör som el.
Nätverk klassas som lågspänning och får placeras i samma rör som tex antenn och telefon.

2. NEJ NEJ du får fortfarande inte inte dra nätverkskabel i ett tp-rör som matar ström!

Tänk nu om ni drar nätverket i samma tp-rör som starkströmmen och tar den "lätta" vägen och det fungerar väll lite sådär med fart och ping på kabeln men ni orkar inte göra om det. När 5 år har gått så säljer ni huset, allt är frid ni får $$$ för det, men när 2 år har gått så ringer dom nuvarande ägarna er och säger att huset brunnit ned, guldfisken dog etc etc....försäkringen täcker inte "hemmafixar" prylar som ni har gjort...jadu......ajaj

Permalänk
Medlem

Inte göra det ännu värre nu och blanda in vatten i mixen också.

Antingen ett befintligt rör där det går tele eller tv, eller också gräv nytt, det är de ända säkra sätten.

Någon ovan påstod att man fick dra tråd i rör och nej det får man inte. Ingenting som monteras fast eller förläggs inbyggt får man göra själv, undantaget är att byta uttag och kontakter mot likadana.
Iom detta får man inte ens dra rören i väggen om mna ska följa reglerna.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Allt detta fick mig osökt att tänka på fiber. Om man drar optokabel, vilka regler gäller då (syftar alltså på om optokabel får förläggas tillsammans med starkströmskablar)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Allt detta fick mig osökt att tänka på fiber. Om man drar optokabel, vilka regler gäller då (syftar alltså på om optokabel får förläggas tillsammans med starkströmskablar)?

Ja, fiberoptiska kablar påverkas inte alls av starkströmskablar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
din koll var det klart sämre med märker jag.

Hur kommer det sig då att vi får dra runt nätverkskabel i skolan hur vi vill då, det ligger starkströms kablar som är på över 500 volt på kabelstegarna och vi har ingen utbildning i det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore

Det har faktiskt hänt mig. Eller, inte direkt mig men ägaren av den kabeln jag var inkopplad på. Pang sa det, fem switchar döda och ett gäng med säkringar som behövde bytas också. Mycket mysigt.

men var slog blixten ner, låter som direkt i huset? då hjälper det knappast var kabeln går om grejerna är inkopplade. häromkring slog det ner i en åker 500 meter från ett hus där all elektronik nästan havererade trots att inga laedningar går under åkern i fråga.

däremot kan jag tänka mig att atmosfäriska störningar i samband med åska skulle kunna vara en fråga. skärmad kabel som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Hur kommer det sig då att vi får dra runt nätverkskabel i skolan hur vi vill då, det ligger starkströms kablar som är på över 500 volt på kabelstegarna och vi har ingen utbildning i det.

och vem har sagt att ni "får" göra det, läraren?

sen kan man ju fråga sig om det räknas som fast installation att slänga upp lite kabel på en lejdare. (.?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och vem har sagt att ni "får" göra det, läraren?

sen kan man ju fråga sig om det räknas som fast installation att slänga upp lite kabel på en lejdare. (.?)

Men grejen är ju inte att få göra utan att lägga/dra nätverkskabel inte är särskilt riskfyllt. Alla starkströms kablar är ju väl isolerade och har man en trasig kabel ska man ju ha dit en utbildad elektriker iaf. Och ja jag skulle vilja räkna det som fast installation om man sätter fast det med buntband i aluminum.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Men grejen är ju inte att få göra utan att lägga/dra nätverkskabel inte är särskilt riskfyllt.

hmm.. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ

Hur kommer det sig då att vi får dra runt nätverkskabel i skolan hur vi vill då

men i vilket fall, det finns mycket som inte är sarkilt riskfyllt som man inte får göra. jag får tex inte köra med en oregistrerad bil trots att det inte förhöjer direkta risker.

men nu är det längt från topic. *deltråd låst*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Starkström är sådan spänning eller ström som kan vara skadlig för person/djur eller egendom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
"Svagströmstråden" får dras i samma rör som elinstallationen om;

- Kabeln för svagströmmen uppgfyller de tekniska krav som gäller för den högsta spänning och ström som används. Dvs datakabeln ska vara typad
för att klara samma isolationskrav etc. som den befintliga elinstallationen.

- Installationen utförs av behörig installatör.

- Kablar är noga uppmärkta att det rör sig om svagström resp. starkström.

- Kablarna separeras i ändpunkterna och dosor/lådor har tydligt
separerade kopplingsutrymmen för svag- resp. starkström.

Som lekman får du INTE utföra denna installation vare sig en behörig installatör efteråt inspekterar det eller inte. Installatören kan givetvis besiktiga och godkänna anläggningen. Men DU får likväl INTE utföra arbetet. Installatören får inte heller uppmana dig till, eller föreslå dig till att utföra detta.

Som lekman får du göra vissa begränsade arbeten. Detta rör sig om reparation av skarvsladdar, byte av strömställare och vägguttag mm.
Detta kräver NÖDIG KÄNNEDOM, vilket i slutänden (vid ev. skada, brand etc.) innebär att du förutom att kunna hålla i skruvmejseln, även ska ha varit införstådd i vilka tillämpliga paragrafer som gäller i Starkströmsföreskrifterna.

Mycket teoretiskt, men vi utredde ju vad man FICK göra. Inte om du KAN göra det.

Vad gäller datakabeln så bör du använda en skärmad kabel, vare sig du
använder kategori 5e eller 6. Oftast föreligger inga problem med att
nätverket störs. Däremot är det vanligare att nätverket är det som STÖR.
Använd därför helst skärmat kablage. Och givetvis ska skärmen anslutas i
BÄGGE ändar för fullgod skärmning.

Ett argument för att använda oskärmad patchkabel i ena änden är förvirrande
information om att nätverket fungerar dåligt om skärmförbindelsen är hel i
bägge ändar.
Detta uppstår endast om man har ett större nät, där många klienter och många
utrustningar är sammankopplade men matas från olika elcentraler.
Vid dåligt potentialutjämningssystem i fastigheten, kan följden bli att man
upplever driftproblem då elsystemet potentialutjämnas via nätverksstrukturen.

Hur som helst, nu börjar det spåra ur, för du vill ha en simpel koppling till
ditt garage Så visst.. det går lägga kabeln i samma rör. Sen att du inte
får det är en ANNAN sak...

Skulle man vara helt optimal utifrån störningsaspekter osv. så är ju fiber det enda rätta.

Mycket text i detta inlägg - mycket slöseri med tid att skriva delar av den...

1. Nej, datakabeln behöver inte klara kraven för starkströmskabeln. Detta gäller enbart om skilda spänningar är förlagda inom samma hölje, exempelvis 24 och 230V i samma kabel. Då skall samtliga ledare klara kraven för den högsta förekommande spänningen. Flera kablar i samma rör är inte samma sak, eftersom varje enskild kabel har sin egen isolering.

2. Nej, för datanätsinstallationer (TP-kabel och liknande) krävs ingen elutbildning.

3. Nej.

4. Nej, det finns inga krav på detta.

Grundregeln för skärmning är att endast ena änden (matande ände - svårt med datakabel) skall anslutas till skärm. Ansluter du båda ändarna har du 100% utsikter för störningar eftersom skärmen är en utmärkt antenn.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Hur kommer det sig då att vi får dra runt nätverkskabel i skolan hur vi vill då, det ligger starkströms kablar som är på över 500 volt på kabelstegarna och vi har ingen utbildning i det.

Störkänsliga kablar ska helst inte ens dras på samma kabelstege som störande kablar för bästa störskydd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men var slog blixten ner, låter som direkt i huset? då hjälper det knappast var kabeln går om grejerna är inkopplade. häromkring slog det ner i en åker 500 meter från ett hus där all elektronik nästan havererade trots att inga laedningar går under åkern i fråga.

däremot kan jag tänka mig att atmosfäriska störningar i samband med åska skulle kunna vara en fråga. skärmad kabel som sagt.

Ett närliggande blixtnedslag kan ge mycket EMP, fullt i stil med en mindre kärnladdning. Här går allt (el, tele, kabel-TV) i jorden men under ett stort åskväder för ett par veckor sedan slog blixten förmodligen ner i en mobilmast ca 200 m bort. Ett nätverkskort dog (men inte datorn det satt i) och värmepumpen fick för sig att dra på full värme tills den startats om. Fast telefoni och internet (via kabel-TV) var utslaget tills dagen efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

Ett närliggande blixtnedslag kan ge mycket EMP, fullt i stil med en mindre kärnladdning. Här går allt (el, tele, kabel-TV) i jorden men under ett stort åskväder för ett par veckor sedan slog blixten förmodligen ner i en mobilmast ca 200 m bort. Ett nätverkskort dog (men inte datorn det satt i) och värmepumpen fick för sig att dra på full värme tills den startats om. Fast telefoni och internet (via kabel-TV) var utslaget tills dagen efter.

jo, jag menade nått sånt.. att en luftledning skull vara känlsigar för själva laddningen i sig i form av strålning. men om det slår ner direkt i närheten gör det inte så stor skillnad var kabeln går.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren
Mycket text i detta inlägg - mycket slöseri med tid att skriva delar av den...

1. Nej, datakabeln behöver inte klara kraven för starkströmskabeln. Detta gäller enbart om skilda spänningar är förlagda inom samma hölje, exempelvis 24 och 230V i samma kabel. Då skall samtliga ledare klara kraven för den högsta förekommande spänningen. Flera kablar i samma rör är inte samma sak, eftersom varje enskild kabel har sin egen isolering.

>>> Utan kommentar-

2. Nej, för datanätsinstallationer (TP-kabel och liknande) krävs ingen elutbildning.

>>> Stämmer utmärkt. Men installeras den i en saminstallation där man nyttjar samma infällda rör etc. så har du dessa krav JA, efterssom du då ändrar grundinstallationens utförande och beskaffenhet.

3. Nej.

>>> Vet inte vad du svarade nej på... ??

4. Nej, det finns inga krav på detta.

Grundregeln för skärmning är att endast ena änden (matande ände - svårt med datakabel) skall anslutas till skärm. Ansluter du båda ändarna har du 100% utsikter för störningar eftersom skärmen är en utmärkt antenn.

Vet inte vilken 'grundregel' du använder dig av. Nämn EN enda tillverkare av spridningsnät som tillämpar denna regel. PMa mig gärna din adress då oxo, så ska jag skicka dig en tårta.
Det är just genom att INTE ansluta bägge ändar som man får en antenneffekt!
Genom att jorda ner skärmen i bägge ändar så har man elliminerat denna risk.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Vet inte vilken 'grundregel' du använder dig av. Nämn EN enda tillverkare av spridningsnät som tillämpar denna regel. PMa mig gärna din adress då oxo, så ska jag skicka dig en tårta.
Det är just genom att INTE ansluta bägge ändar som man får en antenneffekt!
Genom att jorda ner skärmen i bägge ändar så har man elliminerat denna risk.

Punkt 2: Nej, du ändrar inte alls på den befintliga installationens beskaffenhet i annat avseende än att du kompletterar kabeldragningen. Det handlar inte om någon ändring av vare sig funktion eller anslutning av befintlig kabel.

Punkt 3: Jag svarade "nej" på att kablarna ska separeras i olika lådor alternativt dosor i respektive ände. Det finns inget som kräver det.

Grundregeln är att en störning ska tas ned till jord så snabbt som möjligt. Och att detta gör man i den matande punkten på ledningen. Genom att bara ansluta skärmen i ena änden av kabeln, så finns det bara ett sätt för störningen att ta sig till jord. Om du däremot ansluter båda ändarna av skärmen, så kommer de eventuella störningar som uppstår att inverka betydligt mer på signalen.
Dessutom är det så att om skärmen är ansluten i båda ändar av en kabel och du får ett fel i den ena swicthen (motsvarande) så att skärmen skulle bli strömförande, så genom att ansluta skärmen hela vägen fortplantar sig strömmen genom hela nätet.
Om du har en skärmad kabel mellan två switchar, vilka i sin tur är anslutna till olika elcentraler, kan du dessutom få riktigt roliga potentialskillnader mellan kabeln och switchen.

Av dessa anledningar så ska skärmen normalt bara anslutas i en ände av kabeln.
Har man ändå skärmen ansluten i båda ändar av kabeln så har man också, om man ska vara ordentlig, galvanisk isolering mellan kabelanslutningarna i vardera ände och ansluten utrustning.

Jag kan inte ge dig någon tillverkare av spridningsnät, eftersom jag inte vet hur de bygger näten annat än att de använder optofiber så fort det bara är ekonomiskt försvarbart. Och i de flesta fastighetsnät använder man oskärmad kabel, vad jag känner till.

Däremot kan jag erbjuda dig min egen cirka tio år långa erfarenhet av installationer och konstruktioner av signalkablar för i stort sett alla typer av signaler. Aldrig någonsin föreskriver jag skärmning i bägge ändar om inte tillverkaren av utrustningen uttryckligen anger detta i sin dokumentation. Av alla typer av störningar jag sett under åren, så har huvuddelen av dessa enkelt åtgärdats genom att lossa skärmen i belastande ände. Samt att skilja på vad som är jord och vad som är skärm.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Vet inte vilken 'grundregel' du använder dig av. Nämn EN enda tillverkare av spridningsnät som tillämpar denna regel. PMa mig gärna din adress då oxo, så ska jag skicka dig en tårta.
Det är just genom att INTE ansluta bägge ändar som man får en antenneffekt!
Genom att jorda ner skärmen i bägge ändar så har man elliminerat denna risk.

Ja jösses, tänk att du har så svårt att erkänna att du alltid har fel Anders.

Hur gick det i den här tråden då? http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5625327...

Där väljer du att droppa tråden som vanligt när det visades sig att du hade fel där med.

EDIT: Inte vågar du svara i trådarna heller..
[.PM]
Ja du...
...precis som jag gör nu till dig, så kan man ju fortsätta diskussionerna i PM istället för att lusa ner hela inläggen med kommentarer fram och tillbaka.

Kom med något konstruktivt istället för att visa upp din piercing ihop med dryga och barnsliga kommentarer.

Igår 22:33

[./PM]

Det är sorgligt om du tror att avatarerna här på swec är personerna som skriver inläggen

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Starkström är sådan spänning eller ström som kan vara skadlig för person/djur eller egendom.

Nej, starkström existerar bara i ställverk och i distributionsnätet och då pratar vi om upp till 10 kA, dvs 1000 ggr mer än vad du har i vägguttaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Nej, starkström existerar bara i ställverk och i distributionsnätet och då pratar vi om upp till 10 kA, dvs 1000 ggr mer än vad du har i vägguttaget.

Nej, nej, nej!
Starkström är något som har en sådan spänning, strömstyrka eller frekvens att den är farlig för person, djur eller egendom.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

fast det står oftast "varning för högspänning" oavsett om man skulle tåla de 30000 volten pga obefinlig ström. (inte så stor chans i ett ställverk dock..) så inte lätt att veta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Säger inte att 220V är starkström, har aldrig gjort heller. Ni som förstår mig fel.

Vi säger så här, på en bensinstation kan du dra en styrkabel som det går 48V igenom och den kan då klassas som starkström eftersom minsta lilla gnista kan vara förödande. Vet att ström = A och spänning = V. Gick elprogrammet på gymnasiet i 3 år och läser nu 2 år till på universitet/högskolan i Norrköping

EDIT:
och allt hör ihop med det P-Nilz skrev:
Man får väll dra nätverkskabel hur man vill, eller ska man få sig en 5 volts stöt av stygga nätverkskabeln Nej men seriöst, du behöver ingen utbildning för det, bara när du ska dra 220 volt eller starkare.

Alltså att man visst kan behöva en behörighet fast att det är mindre än 220V

På bensinstationer har man Ex.-klassade zoner. Man klassar hela anläggningen i enlighet med ATEX-föreskrifterna och anpassar utrustningen efter sin zonindelning. Inget jidder om starkström som du går på om.