Permalänk
Avstängd

HTPC design

Vad tror ni om denna designen på chassi?

dubbla parallellkopplade radiatorer på varsida av chassit

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tråkig, ser ut som vems ide/design som helst inget nytt lr intressant.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Avstängd

ja, fronten är ju direkt tagen från dign chassít!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som en blandning mellan dign-chassit och det där norska hembygget. Det var inte direkt fult men inte heller i min smak. Lite för stelt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Cyber, gjorde du den :O?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Avstängd

den är lite högre än dignchassit. Så den tar vanliga ATX PSUer, radiatorerna gör dock att enbart mATX mobos får plats...

mornn, du menar om jag tillverkat chassit? Nej det är bara på ritbordet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså, har du ritat det
Hur har du ritat det =/?

Höjden på den där saken?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Avstängd

aha.. den är gjord i 3D Studio Max

hödjen på chassit är 166 mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att den va riktigt snygg..
Sen så tycker jag ju också om DIGN chassiet så...

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Avstängd

tackar, frågan är bara nör man sak ha tid att förverkliga den...
edit: vad tror ni är optimala bredden på kanalerna man ska fräsa i kylblocket?

edit2: har en ny bild där kanalerna är 1cm breda, på förra bilden var de drygt 3 cm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt, lite stor kanske men annars mkt snyggt. ( :

sry men jag måste fråga hur du har lärt dig att göra sånna bilder i detdär 3d studio max, jag fattar ingenting i de programet : /

Permalänk
Avstängd

den tar fullskaliga PCI-kort och vanliga ATX PSUer, så den är precis så stor som jag vill ha den...

självlärd, www.maxforums.org

Visa signatur
Permalänk

Ser klockrent ut, när kommer det i produktion så man kan köpa
En sak bara, flänsarna på utsidan borde ju gå på höjden eftersom luft stiger ju!

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompathepilot
Ser klockrent ut, när kommer det i produktion så man kan köpa
En sak bara, flänsarna på utsidan borde ju gå på höjden eftersom luft stiger ju!

handgjorda chassin, undrar vad det kostar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar vara en fin ideé. Tyvärr så är det ofta mer bök med vattenkylning än vad det ger. =/

OffTopic: Ang. Dign chassit, tar det fullstora grafikkort/pci kort? Dvs. ett som är lite högre än "pciplåten"?

Permalänk

Inte bra! Inte bra alls! Fenorna i flänsarna på sidorna ska ligga vertikalt så man får en luftström med hjälp av termik. Om den ska se ut som den gör nu och man inte har fläktar på sidorna kommer flänsarna fungera dåligt, mycket dåligt. Ska inte heller vara plåtöverhäng utanför flänsarna, som btw kallas konvektorer, inte radiatorer.

Designen är ju "stilren" om man säger så, men kanske skulle du omplacera display och cd-fack, jag hade nog tyckt det var snyggare om de satt bredvid varandra längst ner... Smaksak är ju förståss det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Det mkt trevligt ut. Jag antar att inte chassit ska vara i den färgen sedan, eller?
Sen, vad för hårdvara ska sitta i denna?.. Du lär inte kunna kyla något highend system om du inte använder riktiga radiatorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Inte bra! Inte bra alls! Fenorna i flänsarna på sidorna ska ligga vertikalt så man får en luftström med hjälp av termik. Om den ska se ut som den gör nu och man inte har fläktar på sidorna kommer flänsarna fungera dåligt, mycket dåligt. Ska inte heller vara plåtöverhäng utanför flänsarna, som btw kallas konvektorer, inte radiatorer.

Designen är ju "stilren" om man säger så, men kanske skulle du omplacera display och cd-fack, jag hade nog tyckt det var snyggare om de satt bredvid varandra längst ner... Smaksak är ju förståss det.

de ska allså vara vertikala. men elfa säljer ju dem för att sitta som de gör på bilden.

edit: man skulle iof kunna såga till dem så det blir 3 stycken brevid varandra på totalt 480mm, men då kommer det ju inte gå att få det tätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du i alla fall ska fräsa kylspåren, varför inte fräsa kylprofilen med? Ta en rejälbit koppar o gå loss ordentligt, dela den på mitten o ha båda sidorna... Självfallet för du avpassa spåret i mitten så att den faktiskt går o dela.. på det en plexiglas skiva som lock, et par droppar silicon som tätning, och ett gäng skruv för att hålla ihopa det... inte så avancerat... Ett tips dock... skaffa ett rack chassi, och utgå ifrån, de är "oftast" stabilare, och framförallt, de är oftast ihopa monterade med skruv, så det går att bygga om dem hyfsat enkelt...

Btw, när du "snirklar" en massa på det där viset, ökar du motståndet i slingan, jag hade rekomenderat en lösning med flera paralella slingor och en kammare i vardera ända för att "fördela" vattnet på dem alla... Jag har även för mig att fler tunnare är bättre ur effektivitets synpunkt ner till en viss gräns.. exakt vad DEN är minns jag inte.. 3mm bred, 6mm djup vet jag jag såg nåt liknande som var... Det borde ge en stor skillnad i motstånd på designerna, och det blir inte sämre av att det blir för djupt, däremot fyller de exta yttre (mot plexin) materialet ingen funktio, för att materialet längre ner kan bara leda bort "så mycket". (därför kylprofiler har den där spetsiga formen btw)

Teoretiskt kan däremot en högre volym i konvektorn vara till godo, helt enkelt genom att vattnets rörelse genom den sjunker ju mer vatten där går i den... det går lika många liter genom, men 5 liter genom en meter vattenslang på en sekund betyder att vattnet får röra sig rätt fort, samma vilkor, fast ett 1 meters betongrör, så står vattnet nästan stilla...
Altså, större volym = mer tid i konvektorn = kallare vatten (ner till nått över ambient, förståss)

Lycka till.
B!

Btw, jag tror du kan göra det grymt snyggt. tänk bara på att du måste ha lite luftcirkulation för moderkort osv, samt att du får vattenkyla HD's och PSU, eller ha ett PSU som tål o kylas enbart passivt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

tackar för feedbacken, du låter kunning på området. Är det böst att flänsarna vertikalt?

Lådan är rätt stor så det finns plats för luftcirklation verkar vara svårt att hitta vattenkylda PSUer i sverige och bygga själv vill jag inte, så jag funderar på en passiv thermaltake 350 watt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skaffa ett Tagan agg annars dom är extremt tysta. Om du nu inte get dig fan på att ha allt passivt.

Permalänk

Med stillastående luft i flänsarna kan du lika gärna ha en plan yta. En radiator fungerar bäst vid höga temperaturer och knappt alls vid 35C lr vad nu dina flänsar kommer vara. Om du vrider fenorna 90 grader får du helt plötsligt en konvektor, det vill säga en fläns du kyler med luftströmmning. Luftströmmningen får du automatiskt då varm luft stiger uppåt mellan fenorna men du kan ju då inte ha "tak" på. (på bilden sticker takplåten ut ovanför)

Besserweisser-info: Radiator är en sak som kyls genom radiation (värmestrålning). Det är alltså inte en radiator man har i ett vattenkylningssystem.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tackar, frågan är bara nör man sak ha tid att förverkliga den...
edit: vad tror ni är optimala bredden på kanalerna man ska fräsa i kylblocket?

edit2: har en ny bild där kanalerna är 1cm breda, på förra bilden var de drygt 3 cm

http://www.dac.se/chassi/kylflans1.jpg

du måste väll ha en kraftig pump om den ska pumpa igen vattnet genom 2 såna.
för övrigt mycket snyggt chassi

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

ajfan.. blir allså ingen snygg låda då.. man vill u inte att flänsrna ska synnas på det viset

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du inte ha ett mellanrum mellan där flänsarna slutar och sen ha tak? Svårt o förklara hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
tackar för feedbacken, du låter kunning på området. Är det böst att flänsarna vertikalt?

Så där attans kunnig är man kanske inte, men man har ju snappat upp en eller två saker på procooling.
Flänsarna bör vara vertikalt ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Skaffa ett Tagan agg annars dom är extremt tysta. Om du nu inte get dig fan på att ha allt passivt.

Tror inte han kan ha allt passivt, misstänker att det kommer bli jäkligt varmt på insidan av lådan då...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
du måste väll ha en kraftig pump om den ska pumpa igen vattnet genom 2 såna.
för övrigt mycket snyggt chassi

Det var delvis därför jag rekomenderade en flerkanals design i stället, motståndet sjunker... visar motståndet sig vara ett problem trots det... koppla dem paralellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Luftströmmningen får du automatiskt då varm luft stiger uppåt mellan fenorna men du kan ju då inte ha "tak" på. (på bilden sticker takplåten ut ovanför)

ha taket, men gör hål i det, behöver inte vara mer än ett par mm preda springor, om man följer kanten på fenorna... se bara till o följa kanten på utsidan
:- )

Ett par tips, köp ett vattenblock med bra prestanda siffror om du ska ge dig på det här, för med helt passiv kylning mistänker jag att du kommer behöva nånting som "tar dig hela vägen".
Fundera på om du inte kan sätta 1-2 fläktar under chassit, och leda luften runt och upp på sidorna, på så vis slipper du se fläktarna, och får släta sidor istället för flänsarnas taggiga... Problemet blir ju att få det hyfsat tätt och resonansfritt.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sry men jag måste fråga hur du har lärt dig att göra sånna bilder i det där 3d studio max, jag fattar ingenting i de programet : /

Bästa sättet är att vara arbetsfri när det är dåligt väder och du är för pank för att göra nåt mer än att sitta framför datorn och söka jobb. Det är ju inte så våldsamt spännande och då kommer tragglandet med 3D-övningarna framstå som skitspännande.
Låna en bok på biblioteket eller köp en, det finns massor av bra litteratur och guider på nätet. Börja med de enklaste och träna sen på mer och mer svåra saker. Det är precis som allt annat, räkna med att det tar några månader innan du har koll på allt...

Vill du göra det enkelt för dig kan du börja med SketchUp, det är löjligt lättlärt och roligt att jobba med. Har sina begränsningar jämfört med traditionella 3Dprogram men går snabbare att lära sig.

Permalänk
Avstängd

tackar för alla svar, ska rita på en ny design efter era tips. Jag hde redan från början tänkt parallellkoppla flänsarna. Seriekoppla verkar lite dumt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskan
Snyggt, lite stor kanske men annars mkt snyggt. ( :

sry men jag måste fråga hur du har lärt dig att göra sånna bilder i detdär 3d studio max, jag fattar ingenting i de programet : /

Ett bra tips för just det programmet är de medföljande tutorials:en i hjälp-avsnittet, de hjälpte mig med att komma igång, likaså en bok från biblioteket..

Visa signatur

jo..