Få servon att snurra 360grader eller mer.

Permalänk
Medlem

Få servon att snurra 360grader eller mer.

Tjenixen.

fick för mig idag att modda 2st gaaaammla hitec-servon.
läst nånstanns att man kan göra så att dom kan snurra 360grader eller bara fortsättta att snurra..

hur ska man göra?

skruvad bort skyddet över dreven, tog ut det drevet som har den dära "stoppen", men den går ju bara samma antal grader som innan pga potten som det drevet sitter på.

needar lite advice.
har nämligen funderat på att fixa en rigg till en mini-kamera trådlösmackapär. så att man kan snurra den 360grader i både X och Y axeln

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

vad, vilket? vad pratar du om för mackapär?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Troligen är du i fel forumsdel, men i allafall klara inte potten av av snurra 360 så lär du ju inte få den till det

Motor plus utväxling kanske, fast det är väl i princip vad ett servo redan är

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

hmm.. jag fattar inte ritkigt vad ett servo är. Men jag TROR att det är som en motor som snurrar åt ett håll när den får ström? Vad kostar en sån ungefär?`Jag skulle nog behöva ett par såna till ett projekt jag håller på med

Permalänk
Medlem

Re: Få servon att snurra 360grader eller mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ¤Reason¤
Tjenixen.

fick för mig idag att modda 2st gaaaammla hitec-servon.
läst nånstanns att man kan göra så att dom kan snurra 360grader eller bara fortsättta att snurra..

hur ska man göra?

Du tar ut potten ur servot och ställer in(fixerar den) den på typ "mitten", elkablarna skall vara intakta alternativt ersätts med två motstånd med motsvarande samma värde som pot:en.
Du centrerar RC dosan på "mitten" åxå.

Nu får du utgången på servot att snurra så fort du rör stickan ur centrumläge, ju mer ur centrum du rör den desto fortare snurrar servo:t.

Men som sagt, kolla innan att det inte förligger annat FYSISKT hinder som den där stopp-klossen ni har sett.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Få servon att snurra 360grader eller mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
hmm.. jag fattar inte ritkigt vad ett servo är. Men jag TROR att det är som en motor som snurrar åt ett håll när den får ström? Vad kostar en sån ungefär?`Jag skulle nog behöva ett par såna till ett projekt jag håller på med

servo.. används (det jag pratar om) i rc-bilar och annat RIKTIGT radiostyrt... inga Nico-bilar och vad dom heter

finns att köpa lite överallt på nätet.. ex mft.nu hab.se umearc.com(tror jag är rätt)
kostar från ~140:- för ett standrad servo...finns mini-servon på 9gram för 150:- på MFT.nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Du tar ut potten ur servot och ställer in(fixerar den) den på typ "mitten", elkablarna skall vara intakta alternativt ersätts med två motstånd med motsvarande samma värde som pot:en.
Du centrerar RC dosan på "mitten" åxå.

Nu får du utgången på servot att snurra så fort du rör stickan ur centrumläge, ju mer ur centrum du rör den desto fortare snurrar servo:t.

Men som sagt, kolla innan att det inte förligger annat FYSISKT hinder som den där stopp-klossen ni har sett.

en idée vore ju att man kapar av själva "vredet" på potten, så kan man ha kvar motorn..
fast.hm.. aja får kika på det där.
bästa är nog att lägga motstånd isåfall, har varjefall ett par gamla servon att pröva på ifall det skiter sig

EDIT_
woah.. tänk vad bra www.svensktmodellflyg.se är
http://www.seattlerobotics.org/guide/servohack.html

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Avstängd

jag byggde om en radiostyrd bil för många år sedan, en USA no1 från kyoushi (stavning). Den var 4 hjulsstyrd men jag var ganska besviken på hur styrningen var konstruerad. Satt nått billigt plaststag, så precision var ju inte direkt bra. SÅ istället köpte jag kugghjul och kuggstång från kuggteknik.se (på den tiden gick de att köpa på classe), problemet är bara det att dessa servon är inte tänkta för detta endamål och således har de för lite utslag (+/-45 grader kanske). Jag ehövde minst +/-85 graders utslag. Vad jag gjorde var att sätta två trimpotar på servots trimpot en på utgående och en på ingående spänning. På detta sätt kan man kalibrera var servot ska hitta sin nollpunkt/endlägen...

deit: jag parallellkopplade även två servon eftersom det var 4 a hul som skulle styras (orginal så satt det en vek stång över till andra hjulparet)....

edit: hittade bilen i källaren.. tog den för en sväng för nostalginsskull om nån vill ha bilder kan jag fixa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag byggde om en radiostyrd bil för många år sedan, en USA no1 från kyoushi (stavning). Den var 4 hjulsstyrd men jag var ganska besviken på hur styrningen var konstruerad. Satt nått billigt plaststag, så precision var ju inte direkt bra. SÅ istället köpte jag kugghjul och kuggstång från kuggteknik.se (på den tiden gick de att köpa på classe), problemet är bara det att dessa servon är inte tänkta för detta endamål och således har de för lite utslag (+/-45 grader kanske). Jag ehövde minst +/-85 graders utslag. Vad jag gjorde var att sätta två trimpotar på servots trimpot en på utgående och en på ingående spänning. På detta sätt kan man kalibrera var servot ska hitta sin nollpunkt/endlägen...

deit: jag parallellkopplade även två servon eftersom det var 4 a hul som skulle styras (orginal så satt det en vek stång över till andra hjulparet)....

edit: hittade bilen i källaren.. tog den för en sväng för nostalginsskull om nån vill ha bilder kan jag fixa...

fråga inte.. lägg bara upp bilderna

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag vill också ha bilder, känner en som har Metanolversionen av USAettan, den utan 4ws.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

ursäkta dammet, den har stått i källaren i 10 år

för att kugghjulet inte ska snurrarunt på axeln har jag löst det på detta sätt

som ni ser sitter det 2 trimpotar / servo

Visa signatur
Permalänk
Medlem

*Minnen*

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

stortsett samma chassi som på min Hi-Rider Corvette jag köpte när jag var...hm.. 8år tror jag

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

till och börja me är det inte riktigt servon, dom br servona ser ut att vara nått skit och vad som då är riktigt servon går heller inte att snurra 360,

vrf jag vet allt detta är för att jag flygit rc flygplan i 5 år nu och kört riktigt radiostyrt i 2 år inan flyget,

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

men shit.. ett servo är en motor som snurrar ett vist antal grader beroende på spänningen den får på ingående.... Visst att det finns olika kvalitet på servon men att säga att det inte är riktiga är ju som att säga att volvo inte är en riktig bil....

Visa signatur
Permalänk

Åhhhh fy fan vad nostalgisk jag blev, några sånna elektroniska fartreglage har man ju bränt........både modellen med back och med bara broms. Kan minnas doften än idag............

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

om du vill få det att snurra 360 grader plockar du bort kåpan och lyfter ur det översta kugghjulet (det som toppen sticker upp på när kopan är på). Om du vänder på det kugghjulet är hålet i mitten inte runt, inte heller stången som det sitter på (potten). nu gör du helt enkelt så att du borrar hålet i översta kugghjulet helt runt samt limmar fast potten så att den aldrig kan påverka utslaget, dvs servot fortsätter att snurra tills du ger det ett annat kommando. hoppas det kan hjälpa lite iaf...

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av get_hungary
till och börja me är det inte riktigt servon, dom br servona ser ut att vara nått skit och vad som då är riktigt servon går heller inte att snurra 360,

vrf jag vet allt detta är för att jag flygit rc flygplan i 5 år nu och kört riktigt radiostyrt i 2 år inan flyget,

för det första så förstod jag inte mycket av det du skrev först.

och för det andra så har jag redan fixat 2st servon så dom går så länge jag vill åt båda hållen.
och varför jag vet allt detta..pga guiden jag länkade till tidigare.

och...jag har hållt på med både rc-flyg och bil längre än dig :p.

eller nåt

Whatever
har redan fixat det finns en länk längre upp hur man gör det

fast din var ju lättare att fixa dock

Visa signatur

Haha.. Se på fan..