APB får rätt att samla in IP adresser!

Permalänk
Avstängd

APB får rätt att samla in IP adresser!

http://idg.se/ArticlePages/200510/13/20051013112736_CS/200510...

Antipiratbyrån får rätt att samla ip-nummer

2005-10-13 11:26
Datainspektionen anser att Antipiratbyrån och Ifpi har ett befogat intresse av att samla in fildelares ip-nummer. DI gör därför ett undantag från personuppgiftslagen för APB och Ifpi fram till slutet av 2006.

Av Göran Ingman
Datainspektionen konstaterade i början av sommaren att Antipiratbyråns insamling av misstänkta fildelares ip-nummer strider mot personuppgiftslagen, PUL. Antipiratbyrån ansökte då om undantag från PUL och i samma veva gjorde Ifpi samma sak.

Det är enligt PUL förbjudet för andra än myndigheter att samla in personuppgifter, men Datainspektionen har möjlighet att bevilja undantag. Idag meddelade DI att både APB och Ifpi får ett tidsbestämt undantag från PUL fram till slutet av 2006.
- Vi är glada att DI såg positivt på det här. Det är en förutsättning för vårt arbete och en förutsättning för att skapandet av ny film och underhållning, säger Antipiratbyråns ordförande Björn Gregfelt.

Hur ska ni använda er av undantaget från PUL?
- Det blir ingen skillnad mot den verksamhet som bedrevs innan Datainspektionen uppmärksammade det här. Under deras handläggning har vi inte hanterat ip-nummer.

Innebär det att ni kommer att stämma fildelande privatpersoner.
- Det är ju bara en liten del av det vi sysslar med, vi fortsätter att titta på de frågorna. I första hand använder vi ip-numren för att meddela internetoperatören om vi finner bevis för illegal fildelning.

Enligt Datainspektionen innebär organisationernas insamling av ip-nummer inte "någon otillbörlig kränkning av den personliga integriteten". Datainspektionen anser också att APB och Ifpi har rätt att tillvarata sina medlemmars intressen. DI säger att de enda uppgifter som samlas in är sådana som fildelarna själva publicerat genom att delta i ett nätverk och att uppgifterna enbart kommer att sändas vidare till polis, domstol och internetleverantörer.

Eftersom ip-numren inte av APB eller Ifpi används för att identifiera personen bakom ip-numret anser DI att det inte handlar om ett register i syfte att lista personer som misstänks vara inblandade i illegal fildelning.

Antipiratbyråns motpart i fildelningsdebatten, Piratbyrån, tar Datainspektionens beslut förvånansvärt lugnt.
- Jag kan inte själv bedöma hur PUL ska tolkas så det är svårt att säga. Men helt klart är att det inte är bra att privata organisationer får agera brottsutredare, säger Piratbyråns Rasmus Fleischer och fortsätter:
- DI:s beslut betyder egentligen inte så mycket, men jag förstår om folk tycker att det är obehagligt.

För Piratbyrån är fildelarmålet i Västerås, som CS berättat om i veckan, av större vikt.
- Viktigast just nu är egentligen vilken roll de här organisationerna tillmäts av rättsväsendet. Rättegången i Västerås kommer att visa om man exempelvis tycker att det finns ett bevisvärde i skärmdumpar från Antipiratbyrån.

Datainspektionen säger att undantaget från PUL kan komma att tas tillbaka om det används på ett felaktigt sätt, eller om nya omständigheter dyker upp som innebär intrång i den personliga integriteten. Myndigheten ska följa Antipiratbyråns och Ifpis verksamhet under den tid undantaget gäller.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

herregud...

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

Hurray äntligen kan dom få bukt med dessa tjyyyvar!

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

snacka om att de måste använt sig av rätt mycket lobbying för att nå dit.

Permalänk
Medlem

jag vill inte säga vad jag tycker om piratkopierings vara eller icke vara, men vad jag reagerar mot är dessa skärmdumpar. Jag litar inte ett ögonblick på antipiratbyrån verkligen hanterar detta på ett säkert sätt, ska det finnas en kontrollorganisation mot fildelning skall detta självklart skötas av polisen och ingen annan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv

För att få skärmdumpar måste de väl ta sig in i en dator och det är la intrång? :S Eller är jag ute på min Fahrad igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roob
För att få skärmdumpar måste de väl ta sig in i en dator och det är la intrång? :S Eller är jag ute på min Fahrad igen?

Som jag har fattat det så är det APB som har tagit en skärmdump då dom laddar ner Hip hip hora av den åtalade.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mycket hårdare, jag tycker ändå på något sätt att det är bra.

Det är helt sjukt att vissa kan ha "idoler" utan att ens köpt han/henns/deras skiva.

Folk som "Älskar ett spel och spelar det varje dag" utan att ha betalat 1kr för att stödja tillverkarna.

Sen att priserna ligger högt håller jag med om. Jag säger inte att jag aldrig tankar musik, film osv, men jag tycker det finns en gräns.

Vissa människor har ju blivit helt jävla snåla och giriga, vägrar ge 1kr för en låt som dom faktiskt ändå tycker är skitbra.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

7nger------ "nothing gonna stop us " *L* vi har nog inte sett slutet på detta än. som sagt det andra målet är av större vikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Det kommer bli mycket hårdare, jag tycker ändå på något sätt att det är bra.

Det är helt sjukt att vissa kan ha "idoler" utan att ens köpt han/henns/deras skiva.

Folk som "Älskar ett spel och spelar det varje dag" utan att ha betalat 1kr för att stödja tillverkarna.

Sen att priserna ligger högt håller jag med om. Jag säger inte att jag aldrig tankar musik, film osv, men jag tycker det finns en gräns.

Vissa människor har ju blivit helt jävla snåla och giriga, vägrar ge 1kr för en låt som dom faktiskt ändå tycker är skitbra.

Själv tycker jag det känns bättre att lägga pengar på att se dom live och köpa kläder och på det sättet sponsra banden jag lyssnar på.
200:- för en CD-skiva när jag inte ens har en CD-spelare i rummet mitt tycker jag känns onödigt
(med detta menar jag inte att jag laddar ner utan att jag aldrig lyssnar på musik).

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Skönt och se att gammla svea fortfarande ser upp till kapitalismen...

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wack0
Skönt och se att gammla svea fortfarande ser upp till kapitalismen...

Det är för många vänster idioter som styr svensk media. Har du inte en che guevara knapp på tröjan får du inte jobba på SVT.

Men seriöst, det är väl fan klart att folk ska ha betalat för arbetet och produkten, varför inte?
Bara för att du kan sitta hemma och tanka ner det känner du att det är så det alltid ska vara.
Visst borde dem sänka priset, det är inte rimligt tex med 599kr för ett Xbox spel, eller 199kr för en skiva med 11 låtar. Men det är inte rimligt att få allting gratis heller.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

reagerar starkt på att dom använder skärm dumpar i domstolen? basic photoshop för att förfalska en sån =/

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T0ker a.k.a T0ke
reagerar starkt på att dom använder skärm dumpar i domstolen? basic photoshop för att förfalska en sån =/

Njaa, det går att avslöja om en skärmdump är ändrad eller inte, ganska enkelt. Finns mycket mer info i filen än bara bilden.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

kan du viderutveckla :)?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T0ker a.k.a T0ke
kan du viderutveckla :)?

T.ex. högerklicka på en bildfil och öppna i notepad. Massa info om den.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

de viste jag faktiskt inte, men där ser man

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För att komma någonvart måste företagen börja tänka annorlunda, det går inte att betala organisationer som MPAA eller dess svenska APB för att få stopp på pirater och samtidigt höjja priserna på varor och tjänster och anse att piratkopiering är anledningen.
Jag köper de spel som är värda det, jag stödjer gärna UBISOFT, SQUAREENIX, Blizzard mfl men aldrig i livet att jag skulle köpa ett MS eller EA spel, inte bara för att deras spel oftast suger.
Exakt samma sak gäller filmer och musik.

Octabust, snälla lägg av med din good-boy attitud. Du suger på det.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
För att komma någonvart måste företagen börja tänka annorlunda, det går inte att betala organisationer som MPAA eller dess svenska APB för att få stopp på pirater och samtidigt höjja priserna på varor och tjänster och anse att piratkopiering är anledningen.
Jag köper de spel som är värda det, jag stödjer gärna UBISOFT, SQUAREENIX, Blizzard mfl men aldrig i livet att jag skulle köpa ett MS eller EA spel, inte bara för att deras spel oftast suger.
Exakt samma sak gäller filmer och musik.

Octabust, snälla lägg av med din good-boy attitud. Du suger på det.

Handlar inte om good-boy attityd, jag sa att det är för dyrt med spel och musik, film, jag tycker det.

Det handlar bara om att det är tragiskt att tro att man ska få allting gratis bara för det går att tanka hem det via internet. Och därför skall det vara gratis.

Jag säger inte att jag själv aldrig tankar, jag sa att det finns en gräns. Många går till överdrift, dem laddar hem filmer bara för sakens skull att "jag såg den först", eller, "jag såg den gratis".

Suger jag på att tycka att man ibland borde betala för det man vill ha? Som andra lagt ner pengar och tid på att göra? Du är ju allt rolig.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Meh, inom nån vecka har väll klantarna på APB strulat till det och kommer åtalas samt tas ifrån denna rättighet. Dom gör ju aldri nått rätt...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Naptser är faktist ett alternativ nu.
Betala runt 300 kr så får du tanka hur mycket du vill har jag för mig. Nåt sånt.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Vad i helvette!

Så, vilka skall ha rätt att kringå lagar som finns uppsatta? Vad skall till för att få göra detta? Vilka skall få göra detta?

APB är inget statligt företag, men bara för att dem gör någonting bra (från tillverkarnas syn) tillåter vi dem att bryta mot en lag! Vart drar vi gränsen?

Permalänk

APB är väl som väktare och ordningvakter, de kan få kringå lagen och ha med batong på gatan.
Kan inte polisen sköta sitt jobb, så är det bra att någon annan under kontrollerade former kan få göra det. Och utan att spåra IP så var APB helt meningslöst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

F*ck Them hatar verkligen APB..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
APB är inget statligt företag, men bara för att dem gör någonting bra (från tillverkarnas syn) tillåter vi dem att bryta mot en lag! Vart drar vi gränsen?

Tyvärr kommer det sluta med att man antingen låter dem kringgå lagen eller ändrar lagen så de inte behöver kringgå den.

Även om man skulle komma fram till att det vore omöjligt att få fängelsestraff för fildening så kan jag nästa lova att vi inom bara något år (antagligen efter nästa val) kommer få en ändring av lagen så straffen blir så pass stränga att APB kan börja göra som RIAA =( Så länge det bara håller sig till piratkopiering bryr jag mig inte särskilt mycket, jag är dock rädd för att det kommer sabba saker på andra områden också till följd av all piratjakt =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

förslag: satsa på releasgrupperna(stavning) istället.
man kan inte släcka en brand genom att spruta med brandsläckaren på lågorna utan man ska sikta på lågornas bas! ja ni fattar nog poängen.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

jag kollade på ett nyhetsprogram för ett tag sen och då filmade tv4 APB dator och då laddade de ner filmer.. så dom är ju också olagliga isf dom måste ladda ner filer bara för att få fast fildelarna så vi kan ju sätta ditt APB för att dom bryter mot lagen?

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

NICKLAS LUNDBLAD: ANTIPIRATBYRÅNS JAKTLICENS HÅRT REGLERAD
Att Antipiratbyrån fått Datainspektionens tillåtelse att jaga fildelare är kanske inte den seger för piratjägarna som medierna basunerat ut, skriver krönikören Nicklas Lundblad. Antipiratbyrån får bara jaga dem som ger ut material på nätet, inte de som laddar ner. Och dessutom måste Antipiratbyrån följa lagen om personuppgifter till punkt och pricka – ett tungrott uppdrag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
T.ex. högerklicka på en bildfil och öppna i notepad. Massa info om den.

Det är väl lika lätt att förfalska de innehållet?