fråga ang. LCD TV - Dator

Permalänk
Medlem

fråga ang. LCD TV - Dator

Tjena!

Jag har nyligen skaffat en LCD-TV (PHILIPS 32PF7520D) som jag har en dator kopplad till. Det funkar fint men jag har en fråga angående widescreen:

I "PC mode" så ar de zoomningsfunktionerna som man kan använda vid vanligt tv-tittande inte tillgängliga. Man kan där bara välja mellan "normal" eller "breddad". Dvs om jag vill använda hela skärmen blir bilden utdragen.

Det käns ju lite konstigt att titta på en widescreenfilm på en widescreen tv men där det är svarta remsor runt hela bilden. Ett alternativ hade varit om man kunnat dra ut bilden på höjden och sedan på tvn breddat bilden så hade proportionerna blivit riktiga.

Det blev lite flummigt det här, men jag hoppas ni fattar...

Så, är det någon som har ett förslag på hur man skall gå till väga för att på datorn kunna "zooma in" (eller dra ut bilden på höjden) så pass mycket att de svarta remsorna i över och underkanten av bilden försvinner?

Tack!

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

kan du inte ställa in rätt upplösning i windows ?

typ 1336 x 768 ?

Permalänk

Så gör min TV med tex1024x768 men med 1280x768 så fyller den hela bilden. (Det är native på min). Så matar du den med 1366x768 om det går så skall det bli bra. Inte alla kort som gillar det så du kan behöva köra 1360x768. Antingen skalar tv:n upp horisontalt de sista 6 pixelraderna eller så blir det tre svarta rader på varje sida om den klarar pixelmapping 1:1.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

ok, det kanske är mitt sunkiga grafikkort som ställer till det då. TVn har 1366x768, men tror inte att det stod i instruktionsboken att den klarade det i PC mode. Får fixa nytt kort och testa...

EDIT:

Ha! Det funkade att lägga till 1360x768 32bit 70Hz och sedan kryssa av "Visa ej lägen som ej stöds av denna bildskärm". Funkar perfekt nu! Tack ska ni ha!

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner