Permalänk
Medlem

Klantig far

Ha överseende med detta inlägg. Jag är så sjukt frustrerad..

Jag sitter vid min dator och spelar wow när min pappa kommer in i rummet och envist ska sätta in sin mp3spelare på laddning i en av mina usb-portar. Det han INTE vet är att mitt grafikkort inte är fastskruvat ordentligt i porten. Han kommer åt dvi-sladden så jag förlorar bild. Jag hinner inte varna honom innan han ska rätta till den så han lyckas peta ur grafikkortet ur porten..

Stänger av datorn, skruvar fast grafikkortet.
Vid omstart får jag klassikern "Can not find d:\windows\system\
repair os with original CD blabla".
Inte för att jag förlitade mig på den lösningen, men jag gav den ett försök. Blåskärm efter att jag väljer reparation.
Försökte installera Media center, Corporate osv. Blåskärm PRECIS innan skedet var i man får administrera partitionerna.

Disken hittas i BIOS dock..
Det som stör mig något fruktansvärt är att farsjäveln har en egen laptop, dock med usb1.0, och hans argument för att ladda i min dator var att det går snabbare. Klockan var 22.00 och han skulle precis gå och lägga sig. SKA DU LYSSNA I DRÖMMEN!?!?

Disken bestod av två partitioner. Den med systemet på är oviktig. Men den andra innehöll extremt värdefulla saker.
Jag har tagit sporadisk backup och jag vet att jag borde köra ghost osv osv.. Anledningen till att jag skriver detta är just blåskärmsfenomenet. Någon som har en aning om vad det kan bero på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad får du för stopkod på blåskärmen? 0x000000blabla något.

skicka disken till IBAS och tvinga din farsa att betala räkningen.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Pröva disken i en annan burk och om det är disken som har pajat kan du göra som den före skrev

Annars pröva varje hårdvara för sig i en annan burk brukar lösa vart problemet sitter.

Permalänk

Sånt är irriterande, och tidsödande...
lider med dig :/

Permalänk
Medlem

Topic ändrad

Permalänk

Låt farsan köpa en ny hårddisk, installera operativet på den och sätt den andra disken som sekundär/slav, förhoppningsvis kan du läsa från din gamla hårddisk och kopiera det du vill spara.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Testa gärna att boota på Win 2000 floppy installationsdiskar (4 st. floppysar). Kör Repair console och sedan kör fixboot/bootfix (minns inte det exakta namnet) och en chkdsk.

Detta har räddat mig många gånger när inget annat funkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Låt farsan köpa en ny hårddisk, installera operativet på den och sätt den andra disken som sekundär/slav, förhoppningsvis kan du läsa från din gamla hårddisk och kopiera det du vill spara.

Jag gillar det scenariot
När jag konfronterade honom sa han "du får ju skruva åt grejorna ordentligt".
Jag kontrade med "Det är min dator som jag köpt för mina pengar. Jag skruvar den med en BANAN om jag så vill."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
Jag gillar det scenariot
När jag konfronterade honom sa han "du får ju skruva åt grejorna ordentligt".
Jag kontrade med "Det är min dator som jag köpt för mina pengar. Jag skruvar den med en BANAN om jag så vill."

Hahah Skönt , kanske det lär dig en läxa att inte ha Föräldrar som inte kan tekniska prylar runt en dator.

Permalänk
Medlem

Get data back är ju bra annars!

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.

Permalänk
Medlem

låna en hd ifrån en kompis installera windows på den och sätt den andra om sekundär. eller kanske enklare sätt in din hd i kompisens dator som sekundär och om den funkar så är det ju bara att flytta om så att du inte har något på skrivbordet, mina dokument och favoriter och installera son om windows på din dator.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Varför hade du inte skruvat fast grafikkortet då?

P.g.a. skakiga händer och lathet. Vadårå?

Permalänk
Hedersmedlem

Förklara sedan för din far att det inte går snabbare att ladda ett batteri på USB 2 jämfört med USB 1. Det är 5V/500mA i bägge.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
P.g.a. skakiga händer och lathet. Vadårå?

Tja då är du iaf medskyldig till det som hände så 50% av kostnaden bör din farsa stå för inte mer enligt mig iaf.

Permalänk
Avstängd

tycker inte man ska va så uppkäftig mot sin farsa, slutar bara med att han tar ut proppen till ens rum :)!

Visa signatur

Dreggel dreggel muhahhaha

Permalänk
Medlem

Därför ska man göra backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Tja då är du iaf medskyldig till det som hände så 50% av kostnaden bör din farsa stå för inte mer enligt mig iaf.

Hur kan han va medskyldig? Seriöst? om du inte låser dörren på dan när du är hemma och nån kommer in och slår sönder dina grejjer, är du medskyldig då och ska bara få ut 50% på försäkring? Juste.

Kräv din farsa på cash

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Om man inte skruvar fast grafikkortet av ren lathet då det bara tar några sekunder så tycker iaf jag att man delvis får skylla sig själv.
Annars säger jag som andra, testa hårddisken i en annan dator eller har den som slave i din dator och boota från en annan hårddisk

Permalänk
Medlem

Klantig far? Det är ju du som har gjort bort dig.

Hoppas det löser sig med datan iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hur kan han va medskyldig? Seriöst? om du inte låser dörren på dan när du är hemma och nån kommer in och slår sönder dina grejjer, är du medskyldig då och ska bara få ut 50% på försäkring? Juste.

Kräv din farsa på cash

Vilken likhet:rolleyes: nä använd bättre argument än så för att argumentera därför att i det ena fallet handlar det om en nära släkting som är och rotar nere vid sin sons dator där sonen pga ren lathet inte orkat fixa dit en skruv så medvetet förstört är det inte medan det i fallet med den som tränger sig in hos mig gör sig skyldig till dels hemfridsbrott och skadegörelse som den personen medvetet gör och jag förmodligen inte är släkt med heller så som sagt tänk efter innan du skriver.

Hans far kan t o m säga åt sonen att han får skylla sig själv iom att han fadern inte har anledning att misstänka att gk inte är fastskruvat och därmed är det en olyckshändelse men visst 50% kan han kosta på sig i ren goodwill isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
P.g.a. skakiga händer och lathet. Vadårå?

Alltså ! Så jävla slö kan man bara inte vara. Du får skylla dig själv, kunde lika gärna vara du som snubblade på sladden;)

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Vilken likhet:rolleyes: nä använd bättre argument än så för att argumentera därför att i det ena fallet handlar det om en nära släkting som är och rotar nere vid sin sons dator där sonen pga ren lathet inte orkat fixa dit en skruv så medvetet förstört är det inte medan det i fallet med den som tränger sig in hos mig gör sig skyldig till dels hemfridsbrott och skadegörelse som den personen medvetet gör och jag förmodligen inte är släkt med heller så som sagt tänk efter innan du skriver.

Hans far kan t o m säga åt sonen att han får skylla sig själv iom att han fadern inte har anledning att misstänka att gk inte är fastskruvat och därmed är det en olyckshändelse men visst 50% kan han kosta på sig i ren goodwill isf.

Nä, har man sönder nått ska du paya, så är det. Hans farsa kanske skulle vart lite försiktig och inte pillat på sin sons grejjer. Skulle min farsa ta sönder mina grejjer ska han självklart paya. Låter som hans farsa borde börja va försöktig med andras grejjer eller köpa en egen dator

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerial
Jag gillar det scenariot
När jag konfronterade honom sa han "du får ju skruva åt grejorna ordentligt".
Jag kontrade med "Det är min dator som jag köpt för mina pengar. Jag skruvar den med en BANAN om jag så vill."

Å andra sidan verkar du ju bo i hans hus, så jag skulle inte vara så uppkäftig om jag vore du..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Å andra sidan verkar du ju bo i hans hus, så jag skulle inte vara så uppkäftig om jag vore du..

Det skulle hans farsa tänkt på innan han körde in bananen i hans morsa... klart att gubben ska pröjsa för grejorna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det skulle hans farsa tänkt på innan han körde in bananen i hans morsa... klart att gubben ska pröjsa för grejorna.

Haha bästa kommentaren på länge!

Permalänk
Medlem

Öhm. Hårddisk dör varför? För att ditt grafikkort ramlar ut?
Skaffa en bättre dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nä, har man sönder nått ska du paya, så är det. Hans farsa kanske skulle vart lite försiktig och inte pillat på sin sons grejjer. Skulle min farsa ta sönder mina grejjer ska han självklart paya. Låter som hans farsa borde börja va försöktig med andras grejjer eller köpa en egen dator

Grejen är den att gk inte var fastskruvat pga lathet och du tycker ändå att hans farsa ska pröjsa? nä du i det här fallet är bägge parter lika skyldiga dvs sonen för att inte ha säkrat gk i chassiet och därmed förhindrat att gk ramlar ur när man kommer åt det och fadern för att han inte lyssnade på vad sonen sade om sin dator.

Tur att du inte är min son då för jag skulle ha pröjsat 50% av vad gk kostar idag med orden -Skruva fast gk nästa gång för bövelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Å andra sidan verkar du ju bo i hans hus, så jag skulle inte vara så uppkäftig om jag vore du..

säger snubben med anmärkningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onormalt
säger snubben med anmärkningen

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu