Permalänk
Medlem

PSPns Ghostning

Jag har varit en ägare av en PSP sen mars 2005 och sen dess har jag provat ett fåtal spel, vissa som hanterar ghostning bättre än andra men slutsatsen jag kommer fram till är att ghostningen eller dom stora skuggorna som följer efter alla rörelser på PSPns skärm är nästan outhärdliga.

Det konstanta shiftandet mellan min PC skärm och min PSP har möjligtvis bidragit till detta men jag känner nästan att det är farligt för en persons ögon om man är utsatt för detta under en längre tid.

Jag har aldrig sett ghostning så här fruktansvärt på någonting förut och jag undrar om Sony har fixat detta genom nya släppningar av PSP eller om man kan byta ut skärmen eller någonting liknande.

Ni som känner likadant kan gärna tala ut.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Avstängd

Har testat PSPn och inte märkt något större problem, men sen så har jag vant mig vid min lcd.

Fast jag vet inte, ghostning brukar väl inte synas så mycket på små skärmar?

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av det. Har en lcd skärm, så kan va att jag också vant mig...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Jag har en LCD-skärm på 25 ms vilket jag tycker skulle utsätta mig för tillräckligt med eftersläpningar men efter att ha sett PSP så blev jag nästan förskräckt.

Då jag hör mindre och mindre från människor som nyligen köpt PSP att dom märker av detta så kanske det har fixats efter nya PSPns som släppts kanske?

Jag har märkt att ghostningen visas mest när det är mörka ytor och kolsvart funkar helt enkelt inte.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Jag märkte inte av nån ghosting under de stunder jag har spelat på en kompis PSP. Fast, jag har en vän som säger att det märks men inte stör och en som säger att han inte märker nåt...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Sötast

Inga problem med ghostning för mig, det syns då och då i vissa spel............................ so what?

Permalänk
Medlem

Svart går inte att inte märka, det är utan tvekan den färgen som står ut mest men oberoende av färgen så är det eftersläpningar som t.o.m. får lcd skärmar ppå 25 ms att se bra ut.

I Metal Gear Acid stod det ut mest ut av alla spel jag lirat då nästan hela spelet är fult av mörka miljöer. Nån mer än jag måste märka av känna så här?

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk

PSPns skärm har ju en responstid på 25ms, därav ghostningen. Vad jag märkt så är det värst i GTA: LCS. Det är inget som stör alltför mycket dock. Man vänjer sig tillslut.

Permalänk
Medlem

Galet mycket ghosting på min japanska psp i Tony hawk spelet.

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog är min PSP också japansk, sammanträffande?

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Ställer mig i det klagande gänget, det är äckligt mycket ghosting i spel med mörka miljöer. I spel kan jag hantera det (för det mesta), men när jag börjar titta på filmer så blir det väldigt jobbigt för ögonen att försöka fokusera. Det är därför jag drar mig för att se något annat än Anime med ljusa miljöer samt teckande serier. Samma fenomen uppkommer även på de nyare enheterna, men det skiljer sig lite mellan vilken skärm som sitter i PSP:n. Sedan så beror det givetvis på hur känslig man är som person. Men det är ett rejält problem, som SONY inte kommer att fixa på ett bra tag. Tillverkningskostnaden för PSP är redan för stor för dem, att utveckla en lika maffig skärm med bra responstid skulle kosta dem allt för mycket.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Men finns det alltså en site som man kan köpa olika PSP skärmar från?

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Ställer mig i det klagande gänget, det är äckligt mycket ghosting i spel med mörka miljöer. I spel kan jag hantera det (för det mesta), men när jag börjar titta på filmer så blir det väldigt jobbigt för ögonen att försöka fokusera. Det är därför jag drar mig för att se något annat än Anime med ljusa miljöer samt teckande serier. Samma fenomen uppkommer även på de nyare enheterna, men det skiljer sig lite mellan vilken skärm som sitter i PSP:n. Sedan så beror det givetvis på hur känslig man är som person. Men det är ett rejält problem, som SONY inte kommer att fixa på ett bra tag. Tillverkningskostnaden för PSP är redan för stor för dem, att utveckla en lika maffig skärm med bra responstid skulle kosta dem allt för mycket.

Gamepark kör med väligt billiga komponenter i sin Gpx2, trots detta skall skärmen vara väldigt bra. Ingen ghosting och i stort sätt lika bra bildkvalite som PSPs.

EDIT: Själv märkte jag inte av någon ghosting när jag provspelade Ridge Racer för PSP i en spelaffär. Skiljer det sig mycket åt mellan spelen, eller är det kanske så att den Japanska versionen "ghostar" mer?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag börjar tro mer och mer att det var nån sorts defekt PSP exemplar som var bland dom första PSPs som släpptes i japan vilket jag inte tycker låter konstigt isf.

Jag har själv provat en svensk PSP och jag märkte inte av lika mycket ghostning heller skulle jag vilja tro dock då jag inte fick köra några mörka miljöer.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Jag har japansk, känner inte av det.
Jag har en av de senare modelerna, de första var ju sämre. De byte skärm också på de senare väl?
Finns iaf 2 olika skärmar pspn har.

De första hade problem med massa döda pixlar också. Det är ganska vanligt att nya produkter har lite defekter.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Hmm, ska ta med mig ett PSP lir till game och prova på deras exemplar och se om det blir någon skillnad. Men det känns inte så värt att lägga ut 3000 igen bara för det här men...

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Gamepark kör med väligt billiga komponenter i sin Gpx2, trots detta skall skärmen vara väldigt bra. Ingen ghosting och i stort sätt lika bra bildkvalite som PSPs.

EDIT: Själv märkte jag inte av någon ghosting när jag provspelade Ridge Racer för PSP i en spelaffär. Skiljer det sig mycket åt mellan spelen, eller är det kanske så att den Japanska versionen "ghostar" mer?

Gamepark använder befintlig teknik och kända processorer i GPX2, medans PSP har betydligt mer obskyra MIPS processorer som kostar mer.

Ridge Racer, Wipeout och andra "Snabba" spel har inga problem med ghosting, då det faktiskt förhöjer fartkänslan genom att allting "Blurras" till. Kör Medievil, GTA LCS, Socom, Coded Arms eller något annat spel med mörka miljöer och du kommer att få se ghosting.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Kasst att folk som är lojala o köper första utgåvan ska få dras med ghosting när senare versioner har bättre skärmar.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Jo det känns lite dåligt, men det känns inte som att Sony kommer göra nånting åt det. Jag får väl bara ta och vänta tills priserna gått ner lite...

Själv skulle jag dock väntat på den europeiska versionen då dom sa att den skulle komma ut samtidigt i USA och Europa men så drog dom ut det 5 månader till för Europa.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Det är Sharp som har utvecklat skärmarna till PSP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Det är Sharp som har utvecklat skärmarna till PSP.

Tror det är de amerikanska eller japanska enheterna som kör med Sharp. Europeiska PSP kör med Sony-skärmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Men finns det alltså en site som man kan köpa olika PSP skärmar från?

Kolla här.

http://www.joystiq.com/entry/1234000077059662/

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte märkt av någon ghosting alls på min skärm trots att jag inporterade min från japan för ganska länge sedan...
Men å andra sidan spelar jag inga fps spel heller.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är Europeiska eller vilka det är, men det är några som det sitter Samsung-skärmar i också.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande kom jag fram till detta:
Japanska = sharp
Amerikanska = samsung
Europeiska = sony

Permalänk
Medlem

Trist att se att folk vänjer sig vid detta.
"-äh, man vänjer sig", är bland det värsta jag vet att höra.

Ni som är berörda, vänjer ni er vid vadsomhelst?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Trist att se att folk vänjer sig vid detta.
"-äh, man vänjer sig", är bland det värsta jag vet att höra.

Ni som är berörda, vänjer ni er vid vadsomhelst?

Det är inte så att man har något val...man får vad man får.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Trist att se att folk vänjer sig vid detta.
"-äh, man vänjer sig", är bland det värsta jag vet att höra.

Ni som är berörda, vänjer ni er vid vadsomhelst?

Har aldirg märkt av det på PSPn, eller min LCD skärm som har 25ms.
Antingen har jag vant mig eller så är det dual som är överkänslig.

Om man kan köpa replacement skärmar borde det ju vara något företag som
gör 8ms skärmar till pspn.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Trist att se att folk vänjer sig vid detta.
"-äh, man vänjer sig", är bland det värsta jag vet att höra.

Ni som är berörda, vänjer ni er vid vadsomhelst?

Jag börjar tröttna mer på skit dagligen nu när man blir äldre.
Men jag vet även att desto mer jag gnäller desto värre blir det eftersom fan knappt ingen tar ansvar idag :/

Internet funkar aldrig som det ska
Digitaltvn buggar konstant
Mobilen funkar inte alltid som den ska
Webcamen funkar inte alls just nu
Två av fyrverkerierna jag skulle ha skjutit iväg i år har varit döda...

Varför skulle PSPn´s skärm vara perfekt?

Permalänk
Medlem

Nu menade jag inte att ni ska bojkotta allt som inte fungerar
Men vänja mig kan jag nog aldrig, stör mig alltid när saker inte fungerar.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.